Тема: Транспорт речовин
1. У людини значна крововтрата. Який розчин необхідно влити і чому?
2. Чому люди – теплокровні організми, а земноводні – холоднокровні? Чи пов’язано це з будовою та кількістю еритроцитів у крові цих організмів?
3. В організмі людини вміст крові становить близько 7% загальної маси тіла. Визначте скільки крові міститься у внутрішньому середовищі людини масою 70 кг.
4. У 100 г крові міститься в середньому 16,7 г гемоглобіну. Визначте його кількість у вашій крові, якщо відомо, що вона становить 7,7% від загальної маси тіла людини.
5. Побудуйте графік залежності кількості еритроцитів у крові від висоти над рівнем моря, якщо кількість еритроцитів в 1 мл крові людини становить: на рівні моря – 5 млн., 700 м над рівнем моря – 6 млн., 1800 м – 7 млн., 4400м – 8 млн. Поясніть цю залежність.
1. Використовуючи гру «Пазли», складіть таблицю:
Переливання крові
Група крові |
Може переливатись людям з групами крові |
Може прийняти кров груп |
І(0) |
І(0),ІІ(А), ІІІ(В), IV(АВ) |
І(0) |
ІІ(А) |
ІІ(А), IV(АВ) |
І(0),ІІ(А) |
ІІІ(В) |
ІІІ(В), IV(АВ) |
І(0),ІІІ(В) |
IV(АВ) |
IV(АВ) |
І(0),ІІ(А), ІІІ(В), IV(АВ) |
Використовуючи таблицю, дайте відповіді на запитання:
• Люди з якою групою крові є універсальними донорами?
• Люди з якою групою крові є універсальними реципієнтами?
• Яку кров можна влити людині, якщо в неї друга група крові(ІІ(А))?
• Яку кров можна влити людині, якщо в неї третя група крові(ІІІ(В))?
2. Які вимоги до донора. Яких правил він повинен дотримуватися? ( Очікувана відповідь: вік – 18 – 60 років, об’єм крові за 1 раз – 250-400мл, перерва - 3 місяці. В крові не має бути:
алкоголю, ВІЛ, вірусного гепатиту.)
3. Використовуючи гру «Пазли», складіть таблицю:
Яку групу крові успадкують ваші діти ?
Групи крові у батьків |
Можливі групи крові у нащадків |
Неможливі групи крові у нащадків |
0*0 (І*І) |
0 |
А,В,АВ |
0*А (І*ІІ) |
А,0 |
В,АВ |
0*В (І*ІІІ) |
В,0 |
А,АВ |
0*АВ (І*ІV) |
А,В |
0,АВ |
А*А (ІІ*ІІ) |
А,0 |
В,АВ |
А*В (ІІ*ІІІ) |
АВ,А,В,0 |
--------- |
А*АВ (ІІ* ІV) |
А,В,АВ |
0 |
В*В (ІІІ*ІІІ) |
В,0 |
А,АВ |
В*АВ ( ІІІ* ІV) |
В,А,АВ |
0 |
АВ*АВ (ІV* ІV) |
А,В,АВ |
0 |
Використовуючи таблицю, дайте відповіді на запитання:
• У батька третя група крові, а в матері – друга. Які групи крові можливі у нащадків?
• В обох батьків друга група крові. Які групи крові можливі у нащадків?
• Запропонуйте розв’язування задачі для визначення групи крові у нащадків, якщо відомі групи крові батьків?
4. 15-річна дівчина, вивчаючи власну амбулаторну картку, помітила, що на першій сторінці написано: «Група ризику». Поясніть причину такого запису ( Можливо дівчина резуснегативна, вона має знати чим це небезпечно).
1. Серце людини скорочується близько 100000 разів на добу і перекачує при цьому понад 10 тис. літрів крові. Поясніть таку високу працездатність серця, аналізуючи фази серцевого циклу. 2. Завдання 1. У стані спокою серце тренованої людини робить 68 ударів за хвилину. За одне скорочення викидається 78 мл крові. Яку кількість крові викидає серце за одну хвилину?
Завдання 2. Серце нетренованої людини за одну хвилину в стані спокою робить 60 ударів і за одне скорочення викидає 60 мл крові. Яку кількість крові викидає за хвилину серце нетренованої людини в стані спокою?
Запитання: У якої людини серце має вищу працездатність? Як це можна довести?
Очікувані результати:
ЧСС*СОК=ХОК
Завдання 1: 68 уд/хв.*78мл=5304мл (5,3л) – у тренованої людини
Завдання 2: 60уд/хв.*60мл=3600мл (3,6л) – у нетренованої людини Висновок: хвилинний об’єм крові(ХОК) в стані спокою в тренованої людини значно більший, ніж у нетренованої. Отже, серце тренованої людини має вищу працездатність. Для підвищення працездатності серцевого м’яза необхідно вести активний спосіб життя.
3. Завдання 1. Під час виконання роботи серце тренованої людини робить 86 ударів за хвилину і викидає 120 мл крові за одне скорочення. Яку кількість крові викидає серце тренованої людини за одну хвилину?
Завдання 2. Серце нетренованої людини під час роботи здійснює 133 удари, за одне скорочення викидає 70 мл крові. Скільки крові викидає серце нетренованої людини під час роботи за одну хвилину?
Запитання: Як змінюється ЧСС і СОК під час виконання роботи у тренованої та нетренованої людини?
Результати роботи:
ЧСС*СОК=ХОК
Завдання 1. 86 уд/хв.*120мл=10320мл (10л)
У тренованої людини при виконанні роботи зростає СОК.
Завдання 2: 133уд/хв.*70мл=9310мл (9л)
У нетренованої людини під час роботи зростає ЧСС(частота серцевих скорочень), що може призвести до перевтоми та виснаження серцевого м’яза.
Висновок: заняття спортом і помірна фізична праця позитивно впливають на роботу серця.
Використовуючи гру «Пазли», складіть таблицю:
Рух крові по судинах
Судини |
Швидкість руху крові |
Тиск крові |
Аорта |
0,3-0,4 м/с |
110-130 мм рт.ст. |
Артерії |
До 4 мм/с |
100-120 мм рт. ст. |
Капіляри |
0,3 мм/с |
20 мм рт. ст. |
Вени |
0,2 м/с |
Прямує до 0 |
Використовуючи таблицю, дайте відповіді на запитання:
• Чи має значення швидкість руху крові в капілярах для обміну речовин?
• Чому кров’яний тиск у порожнистих венах прямує до нуля?
Провести дослідження захворюваності ваших рідних на серцевосудинні захворювання (ССЗ). Визначити середній вік серед людей, що хворіють на ССЗ.
Анкетування
1. Клас, в якому ви навчаєтесь.
2. Прізвище та ініціали.
3. Скільки людей у вашій сім’ї?
4. Скільки років кожному члену вашої сім’ї?
5. Чи звертався хтось із ваших рідних до лікаря з проблемою: серця, підвищеного артеріального тиску, судин.
6. Чи приймає хтось у вашій сім’ї препарати від серця?
7. Чи приймає хтось у вашій сім’ї препарати від тиску?
8. Чи є у вашій сім’ї апарат для вимірювання артеріального тиску?
9. Запитайте у батьків – який артеріальний тиск вважається: нормальним, підвищеним, пониженим.
10. Запитайте у батьків – які причини інсульту та інфаркту їм відомі.
11. Запитайте у батьків – які способи зупинки кровотечі їм відомі.
Джерела інформації:
Біологія: підруч. для 8 кл.загальноосвіт. навч. закл./ Валерій Соболь.- Кам’янець-Подільський: Абетка, 2016.- 288 с. : іл..
Біологія: підр. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./Н.Й. Міщук, Г.Я. Жирська,А. В. Степанюк, Л.С.Барна.-Тернопіль: Підручники і посібники,2016р.-280с.
Практична педагогіка. Наволокова Н.П.,Андрєєва В.М..-Х.:Вид. група «Основа», 2009р.
Фіцула М.М. Педагогіка.-К.: Академвидав.- 2005.
Т. Ратушна. Формування компетентності учнів//Біологія. Шкільний світ.-2013.-№23.
К.Царевська. Цикл уроків із розділу «Кровообіг»// Біологія. Шкільний світ.-2013.-№17.
Харчування і ваше здоров’я. Методичні матеріали для слухачів КПК/ Укладач М.С. Лазорко.- Львів: ЛОІППО, 2015.- 47 с.
http://osvita.ua/school/method/5896/ http://ua.textreferat.com/referat-12555-1.html http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=31732 http://intranet.tdmu.edu.ua/www/tables/0521.jpg http://medstrana.com/articles/1639/
http://www.vz.kiev.ua/sercevo-sudinni-zaxvoryuvannya-v-ukrayiniprognozi-nevtishni/
https://www.google.com.ua/searchEMWNbVDYr76ASv_regDw#imgrc
http://subject.com.ua/psychology/psyho_pedagog/100.html http://lvschool2.org.ua/teacher/pedag-teh http://westudents.com.ua/glavy/50056-traditsyn-tehnolog-navchannya-usuchasny-shkol.html