Проблемні запитання та задачі до теми: "Обмін речовин. Травлення"

Про матеріал
У розробці пропонуються види роботи, що сприяють залученню учнів у продуктивну діяльність. Розроблені проблемні запитання та задачі: -активізують пізнавальну активність учнів; -забезпечують ситуацію успіху на уроці; -сприяють розвитку різних видів компетентностей; -сприяють розвитку пам’яті та уваги школярів; -дозволяють інтерпретувати текст графічним способом; -дозволяють закріпити отримані знання та здійснити перевірку знань.
Перегляд файлу

Тема: Обмін речовин. Травлення

Тема уроку: Харчування та обмін речовин. Їжа та її компоненти. Склад харчових продуктів

1.                 Уявіть собі, що ви лікар. Поясніть матері немовляти: чому так важливо бувати з дитиною на сонечку. (Під впливом сонячних променів у шкірі синтезується вітамін D, що сприяє засвоєнню кальцію в організмі).

2.                 Мати хворого хлопчика скаржиться, що у її сина поганий апетит, він кволий, часто хворіє. Що б ви порадили? 

(Загартовуватися – більше гуляти на свіжому повітрі, включити в раціон дитини більше вітамінів, особливо вітамін С ).

3.                 Симптоми хворого:  погіршується зір, очі постійно подразнені, і їх часто хочеться потерти. Можливий навіть розвиток так званої курячої сліпоти.  Сохне і лущиться шкіра, а біля коріння волосся з'являються нариви або запалення. Що б ви порадили?  (Нестача вітаміну А).

4.                 При недостатній кількості вживання вітамінів даної групи у людини спостерігається: порушення сну, безсоння, порушення апетиту, запори або проноси і різкі перепади настрою. Ці ж вітаміни "відповідають" за стан слизових оболонок рота і відсутність ранок в кутиках губ. Про які вітаміни йдеться?    (Вітаміни групи В ).

5.                 Якщо його не вистачає, то знижується загальний тонус організму, розвиваються слабкість, дрібні крововиливи, кровоточивість ясен, а також погіршується загоєння ран, синців, порізів і подряпин. Як і у випадку з вітаміном А, може погіршитися зір. Якого вітаміну бракує у раціоні людини?  ( Вітаміну С).

6.                 Якщо болять зв'язки і кістки, а зуби і нігті стали слабкими і ламкими, то якого вітаміну не вистачає? ( Вітаміну D).

 

7.                 Використовуючи гру «Пазли», складіть таблицю: 

Вітаміни та їх функції

Назва вітаміну

Харчові продукти, що

Добова норма

Вплив на організм

Прояви під час

 

містять

вітамін

 

 

авітаміно

зу

А(ретинол)

Масло, молоко, яйця, печінка, риб’ячий жир

1 – 2мг

Зміни в шкірі і слизових

оболонках: сухість, запалення

слизової оболонки і рогівки ока

Сутінкова сліпота

(куряча сліпота)

С(аскорбінова кислота)

Смородина, цитрусові, капуста,

шипшина, перець

65 –

105мг

Руйнування

кровоносних

судин, ламкість

кісток, нервово-

психічні розлади, зниження імунітету

Цинга

D(кальци- ферол)

Печінка, яйця, риб’ячий

жир,сонячне проміння

2,5-

125мг

Порушується утворення

кісткової тканини внаслідок

зменшення солей кальцію та фосфору

Рахіт

В1(тіамін)

Нешліфований рис, горох, печінка

2-3 мг

Розлад нервової системи, роботи

серця, травної системи

Параліч (бері-бері)

В12(ціано-

кобаламін)

Печінка, стінки

кишечника тварин

2-3мг

Порушення складу крові

Анемія(не докрів’я)

 

 

Використовуючи таблицю, дайте відповіді на запитання: Чому дітям народженим восени необхідно додавати до їжі вітамін D?

Який вітамін сприяє еластичності кровоносних судин?

Яких вітамінів багато у печінці (печінка-продукт харчування)?

 

8.                 Учні отримують перелік стверджувальних речень і розподіляють їх за категоріями: «Білки», «Жири», «Вуглеводи».( У даному завданні доцільно використати магнітну дошку).

Незамінний матеріал для утворення власного білка в організмі (білки).

Під час окиснення 1г вивільняється 17,2 кДж енергії     ( білки,вуглеводи).

Складова кісток і хрящів, нігтів і волосся (білки).

В екстремальних умовах є джерелом води (жири).

Під час окиснення 1г вивільняється 39,1 кДж енергії(жири).

Складова плазми крові (вуглевод – глюкоза).

Забезпечують скорочення та розслаблення м’язів(білки).

Забезпечують еластичність шкіри, захист її від інфекцій та токсинів (жири).

 

Тема уроку: Значення компонентів харчових продуктів. Харчові та енергетичні потреби людини

1.    Школяр отримує разом з їжею достатню кількість жирів, надлишок вуглеводів та недостатню кількість білків. Спрогнозуйте можливі зміни в стані здоров’я школяра.

2.    Протягом зими людина вживала велику кількість хліба та консервовані продукти. Спрогнозуйте можливість виникнення в цієї людини захворювань.

3.    Учень, склавши добовий раціон харчування, отримав такі результати: на вечерю припадає 50 % добового раціону; кількість вуглеводів щодо інших органічних речовин становить 80%, а білків -  менше ніж 10%. Проаналізуйте отримані учнем результати з точки зору принципів раціонального харчування.

4.    Обчислити, скільки енергії було витрачено на написання контрольної роботи. Для цього використати такі дані: сидячи і пишучи, людина витрачає    7, 12 кДж енергії на 1 кг маси тіла за 1 годину. (Розв’язування: якщо маса тіла 50 кг, а урок продовжується 45 хв, тобто 0,75 год, результат буде таким: 7,12 *50*0,75=267 кДж).

5.    Визначити енергетичну цінність білого хліба, якщо відомо, що в його 100г міститься 8,1 г білка, 0,9 г жирів, 47 г вуглеводів. Енергетична цінність 1 г білків – 17,2 кДж, вуглеводів – 17,2 кДж і жирів – 39,1 кДж. (Обчислення: 17,2*8,1=139,32 кДж; 39,1*0,9=35,19 кДж; 47*17,2=808,4 кДж. Загальна сума – 982,91 кДж.

 

Тема уроку: Процес травлення

1. Використовуючи гру «Пазли», складіть таблицю:

 

Ферменти травного каналу

 

imageФерменти       Відділ          Речовина          Які речовини рН травного    травного розщеплюються       середови каналу      каналу    ща

Амілаза,              Ротова             Слина              Вуглеводи          Слаболуж

мальтаза          порожнина                                                                      не

Пепсин                                        Шлунок    Шлунко-   Білки         Кисле вий  сік

        Ліпаза            Шлунок         Шлунко-         Жири молока               Кисле

вий сік

Трипсин       Дванадцяти  Підшлун- Білки         Лужне пала кишка ковий сік

Ліпаза         Дванадцяти  Підшлун- Жири         Лужне пала кишка    ковий сік

Амілаза           Дванадцяти     Підшлун-           Вуглеводи                Лужне

                                           пала кишка      ковий сік

 

Використовуючи таблицю, дайте відповіді на запитання:

Які органічні речовини під час травлення розщеплюються першими? (Вуглеводи – у ротовій порожнині).

Під впливом яких ферментів розщеплюються білки? (Пепсин, трипсин).

Чому у деяких людей вживання молока призводить до розладів травлення? ( Недостатня кількість ліпази у шлунковому соці).

 

 

 

Тема уроку: Харчові розлади та їх запобігання

1.                До лікаря звернулася студентка у зв’язку з проблемами ШКТ. У пацієнтки спостерігалися такі симптоми: біль у шлунку, нудота після їжі, білий наліт на язику, неприємний запах з рота. Яке захворювання лікар запідозрив у студентки?

2.                Провести аналіз якості харчування школярів та дослідити поширення захворювань шлунково-кишкового тракту.

                                         Анкетування

Яку їжу ви вважаєте корисною?

Скільки разів на день ви харчуєтеся?

Чи завжди розповідаєте батькам, що купляєте в магазині?

Чи завжди перевіряєте термін придатності продуктів перед споживанням?

Які речовини для організму є незамінні: білки, жири чи вуглеводи?

Як часто відчуваєте  дискомфорт (біль) у черевній порожнині?

Які хвороби можуть бути наслідком неправильного харчування?

Чи зверталися ви до лікаря із захворюваннями ШКТ (шлунково-кишкового тракту)?

Чи зверталися ваші батьки до лікаря із захворюваннями ШКТ?

Як надати першу долікарську допомогу при харчовому отруєнні?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Джерела інформації:

Біологія: підруч. для  8 кл.загальноосвіт. навч. закл./ Валерій Соболь.- Кам’янець-Подільський: Абетка, 2016.- 288 с. : іл..

Біологія: підр. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./Н.Й. Міщук, Г.Я. Жирська,А. В. Степанюк, Л.С.Барна.-Тернопіль: Підручники і посібники,2016р.-280с.

 Практична педагогіка. Наволокова Н.П.,Андрєєва В.М..-Х.:Вид. група «Основа», 2009р.

Фіцула М.М. Педагогіка.-К.: Академвидав.- 2005.

Т. Ратушна. Формування компетентності учнів//Біологія. Шкільний світ.-2013.-№23.

К.Царевська. Цикл уроків із розділу «Кровообіг»// Біологія. Шкільний світ.-2013.-№17.

Харчування і ваше здоров’я. Методичні матеріали для слухачів КПК/ Укладач М.С. Лазорко.- Львів: ЛОІППО, 2015.- 47 с.

http://osvita.ua/school/method/5896/ http://ua.textreferat.com/referat-12555-1.html http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=31732 http://intranet.tdmu.edu.ua/www/tables/0521.jpg http://medstrana.com/articles/1639/

http://www.vz.kiev.ua/sercevo-sudinni-zaxvoryuvannya-v-ukrayiniprognozi-nevtishni/

https://www.google.com.ua/searchEMWNbVDYr76ASv_regDw#imgrc

=tP5PC_8Ko0ymsM%3A

http://subject.com.ua/psychology/psyho_pedagog/100.html http://lvschool2.org.ua/teacher/pedag-teh http://westudents.com.ua/glavy/50056-traditsyn-tehnolog-navchannya-usuchasny-shkol.html

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Масальська Олена Вікторівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
24 серпня 2021
Переглядів
688
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку