Тема: «Значення птахів у екосистемах та житті людини». (6 клас)
Мета уроку: розширити знання учнів про значення птахів у природі та в житті людини; ознайомити учнів із різними представниками класу Птахи; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість, вміння колективно працювати; виховувати інтерес до світу живої природи; формування вмінь і навичок та застосування їх на практиці.
Основні поняття та терміни: комахоїдні птахи, зерноїдні птахи, промислові птахи, птахівництво, порода, несуча порода, м’ясна порода, свійські тварини.
Концепція кроку: показати різновид птахів у природі, звернути увагу на їхню роль у різних екосистемах. Показати надзвичайне поширення представників класу.
Засоби навчання: дидактичний матеріал, розробка уроку, Червона книга України (тварини), малюнки, маркер.
Методи і методичні прийоми: вербальний – бесіда, виклад нового матеріалу; наочний – ілюстрування та демонстрація учбового матеріалу; самостійна робота – робота з додатковою літературою.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, отримання з тексту та ілюстрацій нових знань, подання матеріалу уже в готовому вигляді, закріплення вже набутих знань.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Птахи не сумують,бо вини мають вічну свободу.
Ельчин Сафарлі
1. Організація початку уроку.
Привітання.
2. Мотивація навчальної діяльності.
Визначення настрою учнів за допомогою смайликів.
(На парті у кожного учня лежать смайлики з різними емоціями, учні вибирають відповідні смайлики та прикріпляють на дошку).
Девіз уроку – «Щоб багато пізнавати, треба навколо спостерігати».
Елемент релаксації
- Сьогодні на уроці я хочу налаштувати вас всіх на позитивний настрій, тому зараз я пропоную закрити всім очі та уявити собі: весняний ліс, галявину жовтих квітів, тихий вітерець гойдає верхівки сосен, яскраве сонячне проміння торкається перших зелених листочків дерева. Прокинулись комахи і радіють теплому весняному дню. Тихо-тихо навкруги. А тепер поверніться в клас та відкрийте свої очі.
- Скажіть будь ласка, чого не вистачало нам з вами в лісі? (Відповідь учнів).
- Дійсно, ми не чули птахів. Без їх співу ліс буде сумним, темним, не радісним. А я хочу, щоб наш урок був теплим і світлим.
3. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. На сьогоднішньому уроці ви спробуєте інтегрувати свої знання та індивідуальні здібності. Ви зможете показати не тільки знання з біології, а й виявити свої таланти і нахили. Звичайно, для цього ви опрацьовували додаткову літературу.
4. Активізація опорних знань.
На дощі ми маємо представника класу Птахи. Якщо уважно придивитись, то це красень – павич, але хвіст у нього частково відсутній. Для того, щоб павич повністю розкрив свій хвіст, нам треба повернути йому розгублені пір'їнки. Та просто так нам їх не повернути, спочатку потрібно дати відповіді на деякі запитання, що містяться на цих пір'їнках. Тож вперед! Повернемо нашому павичу розгублені пір'їнки.
- Який птах першим прилітає з теплих країв, віщуючи початок весни? (Шпак)
- Маленька мед сестричка має жовті груди, взимку тримається біля людей, а влітку – летить до лісу? (Синичка)
- Говорять, що ця птиця приносить маленьких немовлят. (Аїст)
- Ми свійськими стали - зимуємо в хліві, а наші дику родичі восени відлітають в теплі краї. (Гуси)
- Людей не боїмося, під стріхою у них селимося. (Горобці)
- Має гарну рівновагу та весь час демонструє це стоячі на одній нозі. (Чапля)
5. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Птахи відіграють важливу роль у екосистемах та житті людини. Саме за їх посередництвом відбувається поширення насіння рослин (наприклад, сойки, дрозди, кедрівки). Окремі види птахів (нектарниці, колібрі), живлячись нектаром рослин, сприяють перехресному запиленню квіток. Між птахами та іншими видами тварин у природі існують складні взаємозв'язки. Одні види птахів (хижі) живляться іншими видами. Наприклад, хижі птахи поїдають, насамперед, ослаблених і хворих тварин, сприяюють природньому добору. Грифи, стерв'ятники поїдаючи загиблих тварин, є санітрами екосистем. У птахів спостерігаються різні види співжиття, коли дрібніші види птахів поселяються в колоніях більших птахів (шпаки селяться разом з граками). Постійна присутність ластівок біля табунів свійських і диких тварин на пасовищі пов'язана з тим, що великі ссавці принаджують багатьох комах, яких птахи ловлять у польоті. Комахоїдні птахи, як правило, корисні для рослин, оскільки живляться личинками різних комах, що завдають рослинам великої шкоди. Особливо значну кількість комах поїдають горобцеподібні, приносячи величезну користь сільському й лісовому господарству. Проте є птахи, які завдають шкоду людині: живляться корисними для неї комахами (осоїди, бджолоїдки), нищать сади (шпаки), обламують гілки для будування гнізда (граки), продовбують кору й деревину (дятли), а також є природними резервуарами збудників інфекційних хвороб людини (голуби, качки). Багато рибоїдних птахів (пелікани, чаплі, мартини) є переносниками збудників гельмінтозів. Птахи є господарями кліщів (іксодових, гамазових) та їхніх личинок, які переносять хвороби людини і тварин (наприклад, енцефаліт).
У житті людини птахи мають велике значення, що виявляється у величезній ролі свійських птахів у сільському господарстві та птахів взагалі у знищенні шкідників сільського господарства. Птахи також становлять значну промислову (куріпки, перепілки, фазани) і декоративну (щиглики, папуги, канарки) цінність. Існує окрема галузь тваринництва, що займається розведенням сільськогосподарських птахів для отримання м'яса, яєць, пуху, пір'я – птахівництво. Свійськими птахами, яких розводять в Україні, є кури, гуси, індики, фазани, цесарки, голуби тощо. Кури походять від диких банківських курей. Людина створила багато порід курей: несучі (леггорн, російська біла, орловська), м'ясні (плімутрок, кохінхін), м'ясо-яєчні (загорська, первомайська), декоративні (бентамка, падуан) тощо. Свійські качки походять від дикої качки-крижня, а породами для вирощування є мускусні, пекінські, сірі українські. Гуси походять від дикої сірої гуски. Предками порід гусей була дика сіра гуска. Людина розводить такі породи гусей, як великі сірі, холмогорські, горківські, заради м'яса та пір'я.
До Червоної книги України занесені 67 видів птахів: пелікан рожевий, пелікан кучерявий, баклан чубатий, жовта чапля, косар, коровайка, лелека чорний, червоновола казарка, лебідь малий, огар, гоголь, гага звичайна, скопа, шуліка рудий, лунь польовий, канюк степовий, змієі'д, орел-карлик, орел степовий, підорлик великий, могильник, беркут, орлон-білохвіст, стерв'ятник, гриф чорний, сип білоголовий, балобан, сокіл-сапсан, боривітер степовий, глухар, журавель сірий, дрофа, стрепет, кулик-сорока, кроншнеп великий, пугач, сич волохатий, сичик-горобець, сова довгохвоста, сипуха, сорокопуд сірий, шпак рожевий, очеретянка прудка, корольок червоноголовий та ін.
Ссавці – найбільш розвинена група хребетних, на вершині якої знаходиться людина.
А. Давидов
Фізкультхвилинка
Встаньте , діти, усміхніться,
Землі рідній поклоніться.
І до сонця дотягніться.
Веретенцем покрутіться.
Потанцюйте ,пострибайте,
Рухи дружно повторяйте.
Раз – присядьте, два – присядьте
І за столики сідайте.
6. Закріплення знань учнями.
а) Розв'язати кросворд: написати назви різних птахів так, щоб буква «с» була спільною.
Відповіді: сич, сова, стриж, сорока, синиця, снігур, соловей.
б) Подумай.
— Чи однакової форми дзьоби у птахів, які споживають комах, зерно, дрібних тварин?
— Чим вони відрізняються?
в) Завдання для учнів, які мають лінгвістичні здібності. Гра «Біологічне лото"
Із частин тексту складіть фрази:
г) Відгадай загадки:
ґ) Назвати птахів рідного краю, які підлягають охороні та занесені до Червоної книги України.
д) Складання пам'ятки: «Люби, знай і бережи!»:
— заборонити вирубувати ліси, осушувати болота, руйнувати місця проживання птахів;
— виготовляти та розвішувати штучні домівки;
— підгодовувати пернатих взимку;
— покласти сувору відповідальність на керівників підприємств за забруднення довкілля.
7. Підсумок. Оцінювання роботи учнів.
Птахи – справжня окраса природи, яка підкорила небо. Вони захоплюють нас своїм розмаїттям та дзвінким співом. Про кожну пташку, яку ми бачимо в себе у подвір'ї, можна сказати щось цікаве. Голуби — це символи кохання, дятли — лікарі дерев, жайворонок — провісник ранку і сонця, соловей — символ молодості, зозуля — віщий птах… За поведінкою птахів визначають погоду, початок чи закінчення певних природних явищ.
Іноді людей за тими чи іншими якостями можна порівняти з птахами: насуплений чоловік — сич, містичний дядько — чорний крук, тонконога дівчина — як чапелька, говіркий хлопець — як горобець. А з яким птахом ви себе асоціюєте?
8. Домашнє завдання.
Провести дослідницьку роботу «Птахи моєї місцевості». Результати оформити у вигляді досліду.
Дидактичний матеріал та малюнки.
СОЙКА (лат. Garrulus glandarius)
ДРІЗД (Turdus)
КОЛІБРІ (Trochilidae)
ГРИФ (Aegipius)
ШПАК
(Sturnus vulgaris)
БДЖОЛОЇДКА ЗВИЧАЙНА
(Merops apiaster)
МАРТИН ЗВИЧАЙНИЙ
(Larus ridibundus)
ФАЗАН
(Phasianus colchicus)
КУРОПАТКА
(Perdix hodgsoniae)
ЛЕГГО́РН
(італ. Livorno; англ. Leghorn)
«Біологічне лото"
Лебедина
|
вірність |
Воркує, як |
голубка
|
Надувся, мов
|
сич на морозі |
3 нього, як |
з гуски води
|
Прилетіли лелеки |
принесли весну здалека |
Де багато пташок |
там нема комашок
|
Видно сокола за польотом, а сову |
за поглядом |