Урок "Значення рослин для існування життя на планеті Земля.Значення рослин для людини".

Про матеріал
Мета: Освітня. Розширити знання учнів про значення рослин для існування життя на планеті Земля та для людини; розкрити необхідність знань про будову та значення вивчених рослин у подальшому розвитку природи. Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати та визначати значення рослин, уміння спостерігати, робити висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення та уяву; формувати вміння й навички роботи з роздавальним матеріалом,формування компетенцій у учнів Виховна. Виховувати етично-ціннісне ставлення до природи. Очікувані результати: учні називають рідкісні рослини своєї місцевості; наводять приклади використання людиною рослин різних груп; оцінюють значення рослин для існування життя на планеті Земля, значення рослин для людини.
Перегляд файлу

Тема. Значення рослин для існування життя на планеті Земля.

Значення рослин для людини. Сільськогосподарські рослини.

Мета:

Освітня. Розширити знання учнів про значення рослин для існування життя на планеті Земля та для людини; розкрити необхідність знань про будову та значення вивчених рослин у подальшому розвитку природи.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати та визначати значення рослин, уміння спостерігати, робити висновки та узагальнення; розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення та уяву; формувати вміння й навички роботи з роздавальним матеріалом,формування компетенцій у учнів

Виховна.  Виховувати етично-ціннісне ставлення до природи.

Очікувані результати: учні називають рідкісні рослини своєї місцевості; наводять приклади використання людиною рослин різних груп; оцінюють значення рослин для існування життя на планеті Земля, значення рослин для людини.

 

Обладнання та матеріали:таблиці, малюнки, гербарії.

 

Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

 

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно-рецептивні:

а) словесний:  розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником.

б) наочний: ілюстрація, демонстрація.

 Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та  мислення, одержання з тексту та ілюстрацій нових знань, робота з роздатковим матеріалом.

2.Репродуктивний. 

 Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

3.Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.

 Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

4.Когнітивні: методи порівняння та фактів.

6.Сугестивний: застосування різних видів мистецтва.

7.Релаксопедичний: психологічне розвантаження.

Матеріали та обладнання: таблиці, малюнки, слайди, букети.

Основні поняття та терміни: садівництво, плодові рослини, меблева промисловість, текстильна промисловість, харчова промисловість,екологічне мислення.

Епіграф уроку: слова Ганса Христіана Андерсена «Щоб жити, потрібне сонце, свобода і поляна квіток».

О, скільки в світі є краси! 
Ти  серденьком її проси,
Й наповнюй душу аж до краю 
Краплинами земного раю!
 

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів

Обрати усно (на слух) одну правильну відповідь:

1.  Видовжений здерев'янілий стовбур мають рослини, які належать до:

а) чагарників: б) дерев; в) дворічних трав; г) багаторічних трав.

2.  Назвіть рослину-паразита: 

а) росичка; б) повитиця; в) ромашка; г) блекота.

3.  Назвіть комахоїдну рослину: 

а) повитиця; б) омела; в) росичка; г) тюльпан.

4.  Що є життєвою формою рослин?

а) квітка; б) корінь;  в) дерево;  г) ліс.

5. Назвіть рослину – лікарську: а) росичка; б) повитиця; в) ромашка; г) блекота

6. Назвіть  отруйну рослину: а) росичка; б) повитиця; в) ромашка; г) блекота

Індивідуальне опитування.

І. Розподіли рослини за ярусами:

1 ярус – А)дерева (10-20 м),вони регулюють кількість світла, що падає на нижні яруси.

2 ярус – Б) низько рослі дерева: горобина,яблуня.

3 ярус (підлісок) –В) кущі: ліщина, калина, бузина

4 ярус –Г) трави: конвалія, проліски, дзвоники

5 ярус(надґрунтовий) - Д)мохи, лишайники,гриби.

У просторі рослини розподіляють за умовами існування: потреби у світлі, воді, мінеральному живленні.

ІІ. Встановіть відповідність між екологічною групою рослин і особливістю рослин,які належать до цієї групи.

  1. Світлолюбні  А-  пристосовані до розсіяного світла завдяки темно-зеленим збагаченим хлорофілом великим листкам
  2. Тіньолюбні   Б- зростають де світла небагато,мають темно-зелені збагачені  хлорофілом великі  листки
  3. Вологолюбні рослини   В - рослини, здатні переносити тривалі періоди низьких позитивних температур
  4. Посухостійкі рослини  Г- рослини існують лише за умов високої зволоженості ґрунту, навіть при нетривалій нестачі води ці рослини в’януть і можуть загинути
  5. Тіньовитривалі   Д - рослини ростуть на добре освітлюваній відкритій території. Листки таких рослин відносно дрібніші, інколи блискучі
  6. Холодостійкі рослини  Е– рослини мають видозміни листків на колючки ,вузькі та шорсткі листки з опушенням, восковий шар на поверхні наземних частин.

ІІІ. Учням пропонується перелік рослин, які їм необхідно розподілити за рослинними угрупованнями: ліс, степ, лука, болото.

Перелік рослин: осока, ясен, тонконіг, ліщина, типчак, конвалія, журавлина, береза, тюльпан, сфагнум, тимофіївка, суниця, конюшина, ковила.

Відповіді:

ліс — ясен, ліщина, конвалія, береза, суниця;

степ — типчак, тюльпан, ковила;

лука — тонконіг, тимофіївка, конюшина;

болото — осока, журавлина, сфагнум.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Були у Матері – Природи

Обидві світ живий любили,

Дві донечки такої вроди:

 Відтак його боготворили.

Хто їх побачив хоч на мить

То ж вирішили мудра мати

 Не міг забудь і розлюбить 

 В придане їм дарунки дати:

Голубооку звали Флора,

Мрійливій Флорі – світ рослинний

 У неї очі, наче зорі.

А жвавій Фауні – тваринний,

 А Фауна – швидка, як вітер,

Щоб берегли і доглядали

могла за птахами летіти,

Від всього злого захищали.

І за оленями стрибати,

Живуть в легендах і понині

Та з білочками пустувати. 

Живого світу дві богині.

 

Уся планета завдячує своїм життям саме Флорі - рослинності, адже зелені рослини годують, одягають і зігрівають інших живих істот. Рослини зустрічаються в природі різноманітні: за значенням, розміром: «Найбільші й найменші» (випереджальні завдання).

Прийом «Дивуй»

Найбільші – квіти в рафлезії. Ця рослина паразитує на коренях і стеблах тропічних рослин і назовні випускає лише квітку. Квітка в діаметрі 1 м й важить 6 кг…

Найменша квітка – не більша за головку булавки – у ряски без корінцевої, яка в стоячих водоймах.

Мексіканська квітка - рука. Уперше глянувши на мексиканське дерево під час цвітіння, людина відчуває, як по гіду в неї починають бігати мурашки: квітки дерева мають моторошну схожість із кистями рук людини, простягненими в усі боки. Криваво-червоний колір робить їх настільки ж красивими, скільки зловісними. Не дивно, індійці мексиканського нагір'я ставляться до нього дерева з побожністю, а раніше відводили йому особливе місце у своїх релігійних обрядах. Цей тридцятиметровий велетень з родини шоколадних дерев, стовбур якого має до 2 м у діаметрі, часто трапляється у вологих мішаних лісах Мексики і Гватемали. Його квітки завбільшки з чималий кулак сидять у шкірястих чашечках, що мають 8—10 см у поперечнику. З такої чашечки піднімаються «зап'ястки» й «пальці», навіть з «нігтями». Ці «застиглі руки» (тичинка й маточка) витикаються з листя близько двох тижнів, після чого починають в'янути. У чашечці скупчується сік, смак якого нагадує смажений хліб з водою.

Чи все ми знаємо про рослини? Чи бажаєте ви дізнатися більше про значення рослин?

Постановка мети уроку.


ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Значення рослин для існування життя на планеті Земля. («Бесіда за Сократом»)

Рослини підтримують баланс  складових повітря.

Як можна пояснити висловлювання Тімірязєва К.А.- рослини відіграють космічну роль в природі?  Робота з підручником параграф  50, с.187(останній абзац).

Рослини їх роль в запобіганні руйнування ґрунту та збагаченні його гумусом

Видатний чеський письменник Карел Чапек якось зазначив, що  “людина, по суті, зовсім не думає про те, що у неї під ногами. Завжди мчить… І найбільше – погляне, які красиві хмари у неї над головою…. І жодного разу не подивиться собі під ноги, не похвалить: який прекрасний ґрунт!” Робота з підручником параграф  50, с.187

Роль рослин в утворенні торфу, камінного вугілля.

Які далекі пращури рослин сприяли їх утворенню?

Рослини, які знезаражуть повітря.

  Більшість рослин виділяють фітонциди — леткі речовини, які здатні сповільнювати зростання мікробів і навіть вбивати їх.

Так, 1 екземпляр ялівцю деревовидного виділяє за день 30 г летючих речовин. Відома група рослин, які мають лікарські властивості. Наприклад, алоє справжнє було відомо ще за 400 років до н. е. Його популярність висока і зараз. У соку цієї невибагливої рослини міститься антибіотик барбалоїн, який допомагає при туберкульозі і шкірних інфекціях; м’якоть листа використовують при лікуванні сонячних опіків.

Чи можна представити собі будь,яке угруповання без тварин? Яке значення для тварин мають рослини?

Для тварин рослини-це місце проживання, їжа, ліки.

2. Значення рослин для людини. (Розповідь учителя, технологія «Мікрофон», прийом

 « Чорна скринька», обговорення проблемного питання, повідомлення учня.)

А. Прийом  "Чорна скринька”.

1. В ній знаходиться гілка рослини, з неїстівними листками. Цю рослину було присвячено давньогрецькому богові науки та мистецтва Аполону. Нею нагороджують художників, артистів на знак визнання їхніх успіхів. Звідси походить слово лауреат.

Питання: що за рослина в "чорній скриньці”? Відповідь: лавр благородний. Листки використовуються як приправа завдяки їх пряному аромату.     

2. Відомо, що Іван Грозний лікував цим печеним овочем набряк на нозі. Його з давніх часів використовували при лікуванні гнійних процесів, застуди. Його називали овочем бідняків.

Про який овоч йдеться? Відповідь: про цибулину, родина лілійні, клас однодольні.

3. Якщо пригостити настоєм цієї лікарської рослини кота, то він буде "танцювати на задніх лапках у шаленому захваті, закинувши голову назад і горлаючи на весь будинок про своє невимовне щастя, потім забігає по будинку, створюючи на своєму шляху хаос і руйнацію”. (Марк Твен "Пригоди Тома Сойєра”).

Що лежить у "чорній скриньці”. Який вплив воно має на людину.  Відповідь: настій валеріани, заспокоювальне.

4. Дерево має чудову деревину. Деревина біла, легко обробляється. З неї виготовляють посуд, ложки, діжки. В Кореї з листків готують салати. В плодах близько 60% жирної олії. Головне призначення дерева – медичне. Готують чай. Лікують нежиті, хвороби нирок, шлунку, печінки. З кори виготовляють мочалку, плетуть рогожі, кошики, постоли. ЇЇ мед високо ціниться.

Від назви цього дерева пішла назва місця, в якому вона цвіте.

 Відповідь: липа.

Фізкультхвилинка для поліпшення мозкового кровообігу

Встаньте, діти, посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте

1. В. п. — сидячи на стільці.

                1-2 — підвести голову і плавно нахилити назад,

  1. — голову нахилити вперед, плечі не піднімати.

Повторити 4-6 разів. Темп повільний.

Б. Вправа «Загадки про рослинний світ» .

1.Ноги на полі, середина надворі, голова на столі. (Пшениця)

 2.Що то за твір, що ні чоловік, ні звір, а має вуса.(Ячмінь)

3.Ми збираємо його пашею, а воно нам платить кашею. (Просо)

4.Без ніг, без рук, а вилізе на дрюк.(Квасоля)

5.Лежить під хворостом дороги хвостом і солі просить.(Огірок)

6.Сидить дівчина в траві,лице її у крові.(Суниця, полуниця)

7.За лісом – лісом синенький огонь горить.(Льон цвіте)

8.Сини в шапках, а батько – ні.(Жолуді і дуб)

9.Заблудилась в верболозі, Дні і ночі ронить сльози.(Плакуча верба)

10.Все мороз поглушив, а мого цвіту й не зайняв.(Троянда)

11.Сонечко в траві зійшло, усміхнулось, розцвіло, згодом стало біле – біле, за вітром полетіло.(Кульбаба)

12. Ніби коні,сиві, довгогриві, полем несуться, під вітром в’ються. ( Ковила).

13.На городі нога стоїть, На нозі голова висить. Куди сонечко повернеться, Туди голова нахилиться. (Соняшник)

Які згаданих рослин, відносяться до сільськогосподарських; технічних; декоративних; лікарських; дикоростучих?

Прийом «Жучок» Тіло жучка «Рослини»

- зернові; -- дикоростучі; - технічні; - декоративні ;- лікарські; - овочеві.

3.Вплив діяльності людини на навколишнє середовище.

Багато користі надають людині рослини, але людина не завжди вдячна природі. Від вирнути екологічну катастрофу, спричинену господарською діяльністю, можна лише формуючи екологічне мислення.

Як ви розумієте поняття екологічне мислення? ( підручник с.189)

Для охорони та збереження рідкісних і зникаючих видів рослин, створено Червону книгу ( повідомлення)

Які рослини в нашій місцевості, що занесені до Червоних списків? ( випереджувальне завдання).

V. Підбиття підсумків уроку

Учитель просить учнів визначити результати уроку, назвати найбільш цікаві факти, що розглядалися на уроці.

Заключне слово вчителя

Легенда про давньоіндійського лікаря Чаракі розповідає, що учитель послав його до лісу принести декілька зовсім некорисних рослин. «Учителю,— сказав, повернувшись із лісу, Чаракі,— я три дні ходив лісом і не знайшов жодної некорисної рослини». Це підтверджують і слова американського філософа Р. Емерсона: «Навіть будь-який бур’ян — це рослина, цілющі властивості якої ще не розкриті».

І справді, будь-яка рослина створена природою на благо, а завдання людини — зрозуміти її призначення та оберігати.

Рослини – частина живої природи, які мають значення, тому що:

 1. Погіршують стан атмосферного повітря

   ні

 2. Є основою харчування рослиноїдних тварин

  так

 3. Ліси сприяють зменшенню рівня води у водоймах

   ні

 4.Сприяють покращенню складу ґрунту

  так

 5.В Червону книгу занесені рослини, як загрожує зникнення

  так

 6. Блекота, конвалія,дурман містять отруйні речовини

  так

 7. Рослини виділяють фітонциди,які не впливають на стан довкілля

   ні

 8. Кедр, яловець, сосна, ялина виділяють фітонциди

  так   

  9. Рослини захищають грунт від ерозії

  так

 10.До Червоної книги занесені: сосна, ялина, пирій

   ні

 

VІ. Домашнє завдання: Вивчити параграф 50, дати відповіді на питання.

  1. Підготувати презентації або міні-проекти про значення сучасних та вимерлих рослин.

2. Підготувати презентацію «Рослини Червоної книги України,нашої місцевості» (за бажанням учнів).

 

 

doc
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
26 липня 2019
Переглядів
4079
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку