Урок ''Значення рослин для людини''

Про матеріал
Мета:Систематизувати уявлення учнів про рослини. Обгрунтувати біологічну доцільність існування рослин. Поглибити знання учнів про роль рослин для людини. Розвивати аналітичне мислення; формувати інформаційну компетентність через підготовку та захист учнівських міні-проектів: та здоров'язберігаючу компетентність учнів. Виховувати позитивне екологічне мислення та ціннісне ставлення до рослин як невід'ємної складової навколишнього середовища та окраси природи.
Перегляд файлу

Урок 54

Тема: Значення рослин для людини.

Мета

Освітня. Систематизувати уявлення учнів про рослини. Обгрунтувати біологічну доцільність існування рослин. Поглибити знання учнів про роль рослин для людини. 

Розвиваюча. Розвивати аналітичне мислення; формувати інформаційну компетентність через підготовку та захист учнівських міні-проектів: та здоров'язберігаючу компетентність учнів.

Виховна.  Виховувати позитивне екологічне мислення та ціннісне ставлення до рослин як  невід'ємної складової  навколишнього середовища та окраси природи.

Тип уроку: комбінований

Методи і методичні прийоми:

1. Інформаційно- рецептивний:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, повідомлення учнів, робота з підручником та м\медійною дошкою;
б) наочний: ілюстрація, демонстрація.
Прийоми   навчання:   виклад   інформації,   пояснення,  активізація уваги та мислення,  одержання   з   тексту  та   ілюстрацій   нових   знань,    робота   з роздатковим матеріалом.
2. Репродуктивний. 
Прийоми  навчання:  подання  матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми   навчання:   постановка   взаємопов’язаних   проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4. Візуальний: складання схематичних малюнків.
5. Сугестивний: застосування різних видів мистецтва – музичний супровід
6. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв’язки: зоологія, екологія, медицина,географія.

Матеріали та обладнання: підручник, біологічний довідник, схеми, таблиці, м/м дошка.

Основні поняття та терміни: вітаміни,

Структура    уроку

   Організаційний момент

  І.Повідомлення теми та мети уроку.

  ІІ.Мотивація навчальної діяльності.

  ІІІ.Відтворення та коригування опорних  знань

  ІV.Вивчення нового матеріалу:

  V.Закріплення, систематизація та узагальнення

  VI.Контроль та корекція знань.

  VII. Підсумки уроку

  VIII.Домашнє завдання.

Хід уроку

 

Організаційний момент                                   

 І.Повідомлення теми та мети уроку              

 ІІ. Мотивація навчальної діяльності                -     постановка проблемного

                                                                                    запитання:

    ? «Яких змін зазнають екосистеми планети в результаті господарської діяльності людини ?»

ІІІ. Відтворення та коригування опорних  знань:

     Повторення основних понять  теми        - (фронтальна робота з класом)                                                                                

ІV.Вивчення нового матеріалу

1.Розповідь учителя                                                                                               .  1. Значення рослин  житті людини     

У житті і практичній діяльності людини рослини відіграють важливу й різноманітну роль. Вони є джерелом харчування, з них виготовляють одяг і ліки, меблі, знаряддя праці, будують житло та інші споруди тощо. У різних країнах світу для цього широко використовують як місцеві дикорослі рослини, так і культурні. Всього використовується тепер близько 25 видів вищих (переважно квіткових) рослин.

2. Поняття про рослинні угрупування, їх характеристика і значення.

У культурі налічують понад 1500 і величезну кількість сортів. Найважливіші групи культурних рослин: хлібні (зернові), овочеві, баштанні, плодові, олійні, прядивні, лікарські, ефіроолійні, каучуконосні, медоносні, дубильні тощо. Із хлібних рослин найбільше значення мають зернові злаки, насамперед такі світові культури, як пшениця і рис, посіви яких займають величезні площі і дають основу кількість харчових продуктів для людей усіх компонентів. Рис якими харчується майже половина людства, культивують у країнах з тропічним і субтропічним кліматом, пшеницею – в поза тропічних регіонах.

Кормова база для тваринництва в багатьох країнах світу забезпечується

( поряд з використанням місцевих природних кормових угідь) вирощування таких широко відомих зернофуражних і кормових культур, як кукурудза, овес, ячмінь, горох, конюшина, горошок, люцерна, еспарцет, суданка тощо. Головними зернобобовими рослинами, що йдуть на харчування людини і частково на годівлю тварин, є горох, квасоля, соя, сочевиця, кінські боби, нут тощо.

Серед овочевих культур провідне місце в світовій продукції овочів займає картопля, яка водночас є і важливою технічною рослиною. Значне місце серед овочевих культур належить також столовій моркві і столовим бурякам, капусті, помідорам, огіркам, а з баштанних культур – кавунам і дітям.

Найважливішими цукроносами світу є цукрова тростина, яку вирощують на великих площах у тропічних країнах, і цукрові буряки, які культивують в регіонах з помірним кліматом.

Істотне значення для людини мають плодові й ягідні культури, які вирощують у різних країнах світу і які є надійним джерелом вітамінів. Провідною плодовою культурою в Україні є яблуня: далі йдуть груша, вишня, слива, абрикос, персик, черешня, алича, айва тощо. Здавна на півдні україни і в інших країнах світу вирощують виноград, з якого виготовляють вино і який споживають у свіжому вигляді.

З групи прядивних рослин найважливішим є бавовник, який також належить до світових культур. Цінні і досить міцні тканини виробляють з льону; в Україні його широко культивують на Поліссі. Інші прядивні рослини – коноплі, кенаф. Кендир, рамі, канатник – дають грубіше волокно, що йде на виготовлення тари, грубих тканин тощо.

Велику групу становлять лікарські рослини, котрі використовуються як у народній, так і в офіційній медицині. Відомі такі важливі тропічні й субтропічні рослини, як хінне дерево, з якого добувають алкалоїд хінін; камфорне дерево, що містить натуральну камфору; калган, з кореневища якого добувають важливі шлункові ліки; кокаїновий кущ, дерево кола, блювотний горіх, або чілібуха, що містить сильну отруту стрихнін; і іпекакуана. Корінь якої є сильним блювотним і відхаркувальним засобом, тощо. Лікарське значення мають і такі всесвітньовідомі тропічні культури, як кофейне і шоколадне дерево. У плодах і насінні їх містяться алкалоїди кофеїн і теобромін.

Відомими та давніми лікарськими рослинами помірного клімату є: валеріана, алтея, ромашка лікарська, шавлії лікарська і мускатна, м’ята, мак снотворний, материнка, чебрець, беладонна, конвалія, горицвіт. Наперстянка, оман, звіробій, золототисячник, череда та багато інших.

З ефіролійних рослин, що дають ціну ефірну олію, слід назвати казанлицьку троянду, герань рожеву, фенхель, коріандр тощо.

Відомими пряними тропічними рослинами, що дають широко вживані прянощі, є: гвоздичне дерево, коричне дерево, лавр благородний, мускатний горіх тощо.

Серед інших груп корисних рослин велике значення мають олійні культури

(в Україні провідною олійною культурою є соняшник), каучуконосні.          Велике значення в народному господарстві різних країн світу мають деревні рослини, деревину яких широко застосовують у промисловості і сільському господарстві (вони використовуються як будівельні матеріали, паливо, з них виробляють залізничні вагони, шпали, кріплення для шахт, сільськогосподарські машини і знаряддя меблі, папір, штучний шовк тощо). Деревина є також цінною сировиною для хімічної промисловості. З неї виробляють такі продукти, як олію терпентирну (скипидар), метиловий і етиловий спирт, оцтову кислоту, дубильні речовини, камфору, ацетон, нітролаки, целулоїд, штучну шерсть, креозот, креолін тощо.

Визначну роль відіграють деревні та інші вищі рослини в утворенні природних ландшафтів і краєвидів майжє всіх кліматичних зон світу – від тундр (низькорослі форми берез, верб, вересові, мохи тощо) до жарких пустель (саксаул, кандим, джузгун тощо), вологотропічних лісів, посушливих саван, степів, прерій, пампасів тощо.

Повсюди на поверхні Землі ми зустрічаємося з вищими рослинами. Великі простори окультурених людиною земель також зайняті вищими рослинами. Їхня роль у житті людини надзвичайно велика. Ось чому докладне знання вищих рослин, їхньої будови, закономірностей їхнього росту і розвитку має не тільки теоретичне, а й величезне практичне значення. Не знаючи зовнішньої будови, систематика, екології. Географічного поширення вищих рослин, не можна глибоко опанувати такі суміжні науки, як лісівництво, садівництво, рільництво, луківництво.

 

      2. Складання таблиці «Значення рослин»   --  робота учнів з підручником, довідниками та іншими доступними джерелами інформації в групах.

         Завдання:Використовуючи почуту на уроці інформацію, ткст підручника та інші доступні джерела інформації заповніть запропоновану таблицю.

 

V. Закріплення, систематизація та узагальнення отриманих знань:

VI.Контроль та корекція знань:

      1.Назвати представників основних груп рослин .

2.Запропонуйте свою версію відповіді на проблемне запитання поставлене на початку уроку і сформулюйте її у вигляді висновку.

  «Яких змін зазнають екосистеми планети в результаті господарської діяльності людини ?»

 VI.Підсумки уроку.  Оцінювання учнів.

 V.Домашнє завдання:

 1)повторити основні поняття теми;

2)знайти цікаву інформацію про основні групи рослин;

.

.

.

 


 

 

 

doc
Додано
19 серпня 2023
Переглядів
172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку