Українська мова
Тема. Значення слів, пряме і переносне значення, випадки багатозначності, найуживаніші омоніми (без терміна). Розвиток умінь помічати в тексті невідомі слова, з’ясовувати їх значення. Робота з тлумачним словником.
Мета. Розширити знання учнів про слово, його роль і значення. Вчити учнів виявляти в тексті слова з прямим і переносним значенням, багатозначні слова, найуживаніші омоніми – практично в процесі навчальної роботи, без уживання термінів, пояснювати значення багатозначних слів, незнайомих слів, користуватися тлумачним словником для з’ясування значення незрозумілих слів. Розвивати усне й писемне мовлення, збагачувати словниковий запас школярів. Виховувати любов до природи.
Хід уроку
1. Організація учнів до роботи.
Ось дзвінок нам дав сигнал –
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо!
1.1. Вправа «Очікування».
- Сьогодні на календарі місяць жовтень. Поясніть його назву.
- Жовтень залишив таку красу у нашому класі! Кожен із вас упіймав листочок. Прислухайтесь до нього. Прислухайтесь, він підкаже, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку.
Очікування учнів:
- Дізнатися нове;
- поспілкуватися;
- показати, що я також розумний і багато знаю;
- хочу, щоб було цікаво;
- хочу, щоб мене послухали.
- А я очікую, щоб ви злагоджено працюватимете і вам буде комфортно на уроці. Ваше мовлення збагатиться образними словами і виразами.
1.2. Гра «Хто більше».
Каліграфічна хвилинка.
Б б ба бан нк ір
Складіть слово, з’ясуйте значення в тлумачному словнику.
Словник – впорядкований у алфавітному або тематичному порядку список слів.
Тлумачний (пояснює) значення слова.
1.3Робота з тлумачним словником. - Він супроводжуватиме нас на уроці.
- Знайдіть у словнику значення слова «банкір».
Банкір – власник грошового капіталу, який спеціалізується на веденні банківських операцій.
Термін «банкір» виник від італійського слова «бенко» - стіл, за яким колись обмінювали гроші.
З літер слова утворіть і напишіть нові слова. Складіть речення зі словом банкір (банк, рік, бік, рак, раб, бар, бак, кар).
Щоби гроші нам служили -
Їх виховують банкіри.
- Діти, у житті кого виховують? (Дітей)
- Хто займається вихованням?
- Як виховують банкіри гроші? (Їх рахують, обмінюють, позичають людям гроші).
Це слово словникове. Запам’ятайте його написання. З ним ми ще зустрінемось на уроці.
3. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку.
- Заплющіть очі, уявіть чарівний осінній сад – це сад незвичайний. Підійдемо до цього дерева. Я вже чую, як шепочуться слова (на дошці дерево з листочками).
- Сьогодні ми розширимо знання про слова нашої рідної мови. Бо «той лише пошани достойний, хто мову шанує свою». Послухайте, як гарно сказано про мову.
(Учні декламують вірші про мову)
4. Опрацювання нового матеріалу.
4.1. Зустріч з Королевою Мовою.
Королева: – Хтось мене тут кликав?
Вчитель: - Ми ніби нікого не кликали.
Королева: - Як не кликали? Увійшли в моє королівство, такі гарні слова читали і не кликали?
Вчитель: - А що за королівство?
Королева: - Роздивіться, ви ж потрапили в королівство слів. А я його королева.
Вчитель: - Вибачте, ваше величносте! Що це за незвичайне дерево?
Королева: - Це дерево лексики. Лексика – це наука про значення слів. Ходімо зі мною, я познайомлю вас зі своїми друзями-словами.
Пропоную попрацювати в парах.
Вчитель: - На партах картки. Прочитайте текст.
Прийшла до беріз осінь. Принесла їм золоті стрічки. Вплели берези ті стрічки в зелені коси. Подивилося сонце на берези і не впізнало їх. Сміється сонечко, а берези сумують.
- Діти, хто (що) може прийти? (Люди, час, осінь).
4.2. Виявлення в тексті слів з прямим і переносним значенням.
- Сьогодні ми дізнаємось про пряме і переносне значення слів.
Королева: - Бажаю вам багато цікавих зустрічей, які будуть корисними. А я не прощаюсь з вами, бо ми зустрінемось на сторінках книжок, на уроках української мови. До нових зустрічей! (Виходить).
Вчитель: - Розгорніть підручники на с. 39, вправа 78.
Прочитайте сполучення слів.
- Зіставте значення підкреслених слів. Визначте у якому сполученні слів вони вживаються в прямому значенні, а в якому – у переносному.
- Запам’ятайте! Зав’яжіть вузлик напам’ять. С. 39-40.
Слова в прямому значенні – це звичайна, повсякденна назва чогось. Наприклад, холодна вода, солодкий чай.
Переносне значення з’являється тоді, коли справжнє значення слів переносяться на інші за схожістю ознаки: холодний погляд, солодкі слова.
Завдання: за вибором скласти і записати одне речення із словосполученням у прямому і одне у переносному значенні.
- На сторінці 40 у вправі 79 є текст. Прочитайте його.
Назвіть слова з пропущеними літерами. Які літери пропущені?
Назвіть і запишіть словосполучення в переносному значенні ( стежка біла, вона повилася, синіли просвіти, охопила очима, золоті острови, ліс наступав.) (Перевернути листочок на дереві Лексики).
Отож, ми відкрили таємницю слів з прямим і переносним значенням. Наступні завдання відкриють ще якийсь секрет слова.
4.3. Виявлення в тексті та пояснення значень багатозначних слів.
Прочитайте казку на с. 41, впр. 82 (2). Скільки значень має слово гребінь? Виберіть із словника значення, у якому вживається це слово в тексті (підручнику відповідь 2).
Запам’ятайте! (Правило стор. 41).
- В цьому переконаємося, прочитавши текст вправи 83 (стор. 42).
Скільки значень має слово голова у різних реченнях? Що означає слово голова в різних реченнях? Випишіть з тексту вправи речення, в яких слово голова вжито в різних значеннях. На дереві Лексики є багатозначні слова.
4.4. Виявлення в тексті та пояснення значень однозвучних слів.
Ще один секрет слова відкриємо, виконавши завдання вправи 86 (1).
У вірші є слово криниця. Це словникове слово, правопис якого треба запам’ятати. Чи можна дібрати перевірочне слово? (Ні). Це словникове слово, правопис якого треба запам’ятати.
Запишемо у новому рядку.
Криниця.
2 рядок. Прикметники. Опис до цього слова – глибока, копана, жива, старенька.
3 рядок. Дієслова (стоїть, заховалася, причаїлася).
4 рядок. Речення. Старенька криниця причаїлася під калиною.
-Визначте, які слова звучать і пишуться однаково. Запишіть їх значення. Поставте наголос. (У тлумачному словнику знайти значення).
Бурі (буря) – природне явище (малюнок).
Бурі (бурий) – колір.
Висновок учнів.
Завдання на картках.
Прочитай текст. Подумай, між ким могла відбутись така розмова.
- Яка я гарна, - сказала одна. – Мене вкриває шовкова трава і змивають хвилі.
- Зате я дуже гостра і можу знищити твою шовкову траву, - відповіла друга.
- Чим ви хвалитесь? – промовила третя. – Ось я буваю і чорною, і русою, і золотавою, а маю однакове з вами ім’я.
-Зав’яжемо вузлик напам’ять. Знайомимось і вчимо правило стор. 43.
-Виявіть і запишіть однозвучні слова.
Поставте наголос. Запишіть значення слів за зразком (стор. 44, впр. 87).
-Де заховались однозвучні слова у вірші А.Качан. Впр. 90. Прочитайте і випишіть їх. Вкажіть частини мови (віз - іменник, віз - дієслово; став - іменник, став - дієслово; ніс - іменник, ніс - дієслово). (Один учень виконує вправу біля дошки).
Ще один листочок на дереві Лексики – однозвучні слова.
5. Застосування набутих знань.
-Одержані знання застосуйте для виконання завдань від Королеви-Мови.
(Робота в групах.)
5.1. Доберіть слова з прямим і переносним значенням.
1 група. Осінь – сонце.
2 група. Руки – вода.
3 група. Осінь – білка.
Слова для довідки:
Осінь - золота, щедра, тепла, холодна.
Сонце - лагідне, палюче, яскраве, тепле.
Руки - золоті, залізні, роботящі, чисті.
Вода - кришталева, гаряча, чиста, крижана.
Білка - турботлива, швидка, руда, дбайлива.
Скласти речення за вибором.
5.2. Скласти речення зі словом земля, яке вживається в таких значеннях.
1 група – планета.
2 група - берег.
3 група – город.
5.3. Скласти речення зі словосполученнями вправа 89, стор 44.
1 група – мила дівчина.
2 група – зелені сади.
3 група – розумні діти.
Доберіть словосполучення слів, в яких підкресленні слова вживалися б в іншому значенні (мила руки; сади квіти; діти сміття).
5.4. Творче завдання(диференційоване).
За кольором листочків об’єднайте дві групи. Група жовтих листочків з деформованого тексту пише текст-розповідь «Подорож листочка». А група оранжевих - пише цю ж розповідь за опорними словами.
Завдання для жовтих листочків:
1. На дереві золотом виблискували листочки.
2. Налетів вітер.
3. Він підхопив кілька листків.
4. Вони закружляли в осінньому танці.
5. У повітрі листочки пригадали весняний спів пташок, промені сонця, теплий літній дощ.
6. Їхній танець довершив золотий килим по всій землі.
Завдання для оранжевих листочків:
Розфарбувала, листя, осипається, вітер-пустунець, зриває, жбурляє, останні, клени, лапаті «долоньки», струшують, летять, мов парашутики, мов метелики, мов золоті монетки, спускаються, падають, на землю, в пухкий килим.
Відповіді учнів.
6. Підсумок уроку.
- З яким словами ми ознайомились сьогодні?
- Наведіть приклади цих слів.
- Чи справдилися ваші очікування?
7. Домашнє завдання. Вивчити правило с. 41-42, вправа 82 (4).