Зміст уроку містить нові відомості щодо історії імен, культури; базується особистому досвіді учнів. Діти вчаться ідентифікувати себе і розуміти, що інша дитина може бути не схожа на тебе.
Розробка заняття «Знайомство. Історія наших імен». Змістовна частина «Я, моя сім’я і мої сусіди». Курс «Культура добросусідства»
Навчальний курс «Культура добросусідства» э інтегрованим курсом виховної спрямованості , який може стати сьогодні унікальним інструментом формування соціальної компетентності і гармонізації міжкультурних відносин у регіонах України. Мета курсу – формування високого рівня толерантності та пріоритетності загальнолюдських цінностей.
Зміст заняття спирається на особистий досвід дітей, а також містить нові відомості щодо історії імен, культури мов, етнографії.
Мета: сприяти формуванню у дітей учнівської активності; розвивати позитивну мотивацію до відвідування школи; формувати бачення свого місця в сьогоденні й у майбутньому; вправлятися у виявленні приязного ставлення одне до одного; збагачувати соціальний досвід; формувати уміння співвідносити свої вчинки з оцінкою їх іншими учнями.
Обладнання: портрети відомих українців -Т.Г.Шевченка, Л.Українки, сучасних українців.
Квітка Доброти: різнокольорові пелюстки у учнів, серединка з іменами учнів – на дошці; зображення двох учнів(поганого і доброго).
Хід заняття
1.Активізація уваги, мислення.
На дошці загадка:
Воно належить тобі, але інші ним користуються частіше (Ім’я)
Учитель пропонує дітям знайти відгадку.
2.Первинне сприйняття і усвідомлення матеріалу.
- Коли людина отримує ім’я?
Традиція давати ім’я людині виникла давно. Історія походження імен цікавила людей. Імена з’явилися ще на початку розвитку людства. У ті часи вважалось, що ім’я і людина, яка його носить, це одне йте саме. Тому тоді ім’я могло розповісти про людину багато.
-А сьогодні?
Порівняння і виявлення взаємозв’язку імені й особистості.
Учитель пропонує вийти дітей з ім’ям Сашко. Діти порівнюють їх і відповідають на питання:
- що у них спільного?( ім’я)
-а самі діти?( різні)
- чи може сьогодні ім’я розповісти про людину?( ні)
Інформаційне дослідження про значення і походження імен.
1 учень.
Існують імена грецького, латинського, слов’янського походження. Із 200 відомих слов’янських імен носять їх близько 30 людей. Всі слов’янські імена можна розділити на кілька груп:
- імена тваринного і рослинного походження – Заєць, Горіх, Йорж;
- імена за порядком народження – Первуша, Вторак, Третьяк;
- імена за людськими якостями – Хлада, Млад, Храбр;
- основна група – Ярослав, Володимир, Владислав.
2 учень
Мене звати Владислав, що означає «володіє славою». Людину з таким ім’ям характеризує енергія, у неї сильний вольовий характер. Ця людина вміє ставити перед собою високі цілі, яких обов’язково досягне. Вона може бути винахідником, конструктором і володіє даром пророцтва.
3 учень
Мене звати Ігор. Моє ім’я має скандинавське походження і означає «молодий». А ще скандинавське походження мають імена Олег – «святий», Ольга.
4 учень
Багато імен мають грецьке походження. Я розповім про своє – Дмитро. Його походження пов’язане з іменем грецької богині землі Деметри. Чоловікам, які носять це ім’я притаманні наполегливість, винахідливість,сильна воля, гострий розум.
5 учень
Мене звати Вероніка. Я розповім про своє ім’я. Воно прийшло з грецької мови і означає « та, що несе перемогу». Людям з таким ім’ям притаманні сором’язливість, нерішучість.
6 учень
Мене звати Катерина. Це також грецьке ім’я. Воно означає «завжди чиста, цнотлива». Людина з таким ім ‘ям весела, вміє постояти за себе.
7 учень
Мене звати Анастасія. Походить від древньогрецького «воскресіння, повернення до життя». Ім’я народилось у Древній Греції серед войовничих амазонок – жінок-воїнів, які мешкали в Причорноморських степах. Анастасія добра, розумна,гарна і справедлива.
8 учень
А мене звати Дар’я. Це ім’я древньоперидське і означає «переможниця». Дар’я любить шумні і веселі ігри. Вона організована та наполеглива.
9 учень
А моє ім’я, Ганна, має древнє єврейське походження і означає «благодійність». Ганнам подобається все гарне, вони люблять тварин.
10 учень
Моє ім’я, єлизавета, прийшло з Візантії. Це древньоєвропейське ім’я «Елисабет» , що означає «бога мого клятва».
11 учень
А ще є східні імена: Тимур, Руслан; римські: Жанна, Альберт.
3. Усвідомлення матеріалу.
Порівняння імені і людини.
Інформація про відомих людей.
Пригадайте людей, які прославили своє ім’я.
Учень: Тарас Григорович Шевченко – відомий український поет, художник. Його іменем названий головний університет нашої країни.
Учень: Леся Українка – всесвітньовідома українська поетеса. Її ім’ям названо вулиці, площі по всій Україні.
5.Узагальнення і систематизація.
Ці люди прославили своє ім’я добрими ділами. А про які свої добрі діла можете розповісти ви?
У кожного лежить пелюстка Квітки Доброти. Напишіть на ній свої добрі діла.
Діти пригадують і пишуть свої добрі діла. На дошці прикріплена серединка Квітки Доброти. Діти кріплять до неї свої пелюстки, створюють Квітку Доброти.
Сьогодні ми зробили перший крок для того, щоб прославити своє ім’я, щоб залишити добрий слід на Землі.
Читання і обговорення вірш ( на дошці):
Всі ми живем, щоб залишити слід –
Дім чи стежинку, дерево чи слід.
Расул Гамзатов
6.Підсумок.
Мікрофон.
- що цікавого, нового дізнались?
- чи впливає ім’я на життя людини?
- який слід ви мрієте залишити на Землі?
Квітка Доброти