Конспект уроку з предмету "Я у світі" для 3 класу на тему: "Винаходи людства"

Про матеріал

Розробка уроку з математики для 3 класу на тему: "Винаходи людства“.

Метою уроку є: ознайомити учнів з винаходами людства; допомогти на прикладах зрозуміти, що розвинуті здібності можуть призвести до відкриття; створити умови для збагачення індивідуального досвіду учнів про народні промисли і народні свята України.

Перегляд файлу

Автор розробки уроку з предмету Я у світі

вчитель початкових класів

закладу „Загальнооосвітня школа І-ІІІ ступенів №16 ВМР“

Красна Оксана Ярославівна

спеціаліст вищої категорії

 

 

Тема: Винаходи людства

Мета: ознайомити учнів з винаходами людства; допомогти на прикладах зрозуміти, що розвинуті здібності можуть призвести до відкриття; створити умови для збагачення індивідуального досвіду учнів про народні промисли і народні свята України; формувати у школярів навички самоаналізу, вміння висловлювати власну думку; виховувати любов до рідного краю, бажання вивчати минуле, працьовитість і наполегливість.

Обладнання: роздатковий матеріал.

Хід уроку

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Робота над віршем

Мир на Землі

Мир на землі — це затишок і тиша,

Це сміх дитячий і душі політ,

Коли поет чарівні вірші пише

Про незвичайний, дивовижний світ.

Мир на землі — це росяні світанки,

Краса і творчість, пісня у гаях.

Мир на землі — це вечори і ранки

Із радістю і щастям у серцях.

Мир на землі — це дім і мама, й тато,

Й любові стільки — просто через край!

Це та земля, де щастя є багато

І в кожній хаті — хліба коровай.

Це та земля, де сміх і пісня лине,

А діти йдуть до школи знов і знов.

Й ніколи у боях ніхто не гине,

Бо там господар — щастя і любов.

Н. Красоткіна

— Поміркуйте, що спільного між усіма людьми на Землі і чим вони відрізняються одне від одного.

2. Гра „Знайди зайве“

— Знайди в кожному ряді «зайву» назву. Поясни свій вибір.

Єгипет, Франція, Київ, Польща, Румунія.

Київ, Харків, Донецьк, Львів, Париж.

Угорщина, Росія, Італія, Іспанія, Африка.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

— Талант — дар, дарування, обдарованість, хист, здібність. Всі діти від природи мають до чогось здібності. Але лише постійна праця над розвитком своїх здібностей і талант інколи призводять до відкриття.

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про різноманітність країн і народів, а також про те, як люди винайшли різні речі.

IV. Вивчення нового матеріалу

1. Робота над текстом

— Прочитайте текст і поділіться своїми думками щодо прочитаного.

Люди відрізняються від тварин не тільки вмінням розмовляти, спілкуватися одне з одним. Люди вміють творити — споруджувати будинки й храми, писати вірші й музику, малювати картини, пізнавати світ і винаходити нові пристрої або матеріали.

Історія людства тісно пов’язана з історією його винаходів. Деякі з цих винаходів повністю змінили життя людського суспільства — наприклад, спосіб добування та використання вогню, розвиток землеробства й скотарства. Поява колеса, воза, човна, корабля, паровоза, літака розширила можливості для подорожей і перевезення вантажів. Створення телеграфу, телефону, радіо, телебачення, мобільного зв’язку, Інтернету дало людям дивовижну можливість спілкуватися на відстані. Безліч винаходів допомагають людині в побуті. Це ложка, праска, окуляри, сірники, електрична лампочка тощо.

Але головним надбанням людства стало мовлення — усне та писемне. Без нього спілкування було б неможливим. А якби не було спілкування, не з’явилося б у світі жодного винаходу.

— Що із прочитаного було вам знайоме?

— Що нового ви дізналися?

— Чим люди відрізняються від тварин?

— Які з винаходів повністю змінили життя людського суспільства? Наведіть приклади.

— Які з винаходів допомагають людині в побуті?

— Яким є головне надбання людства?

2. Робота в парі

— Розгляньте малюнки. За поданими малюнками підготуйте розповідь про винахід колеса.

Фізкультхвилинка

3. Робота в групі

— Ознайомтеся з таблицею. Розкажіть, як людина винайшла сірники.

Запитання

Як швидко й легко добути вогонь?

Ідея, гіпотеза

Знайти те, що легко загорається від тертя

Випробування

• Тертя одну об одну дерев’яних поверхонь.

• Вибивання іскри кремнієм.

• Дерев’яні палички з голівками, змащеними сумішшю, які загоралися при їх занурюванні в кислоту.

• Дерев’яні палички, суміш на кінчиках яких загоралася при терті об будь-яку тверду поверхню.

• Суміш наносилась на дерев’яну паличку та на поверхню наждачного паперу. Від легкого тертя спалахував вогонь.

• Розроблено коробку із зовнішньою «запальною» поверхнею.

Винахід

Сірники

4. Розповідь вчителя

— Авторів відкриттів називають винахідниками.

Винахідник — це людина, яка вигадує, створює в процесі творчої роботи нове, невідоме раніше.

Якщо розглянути добре, то будь-який винахід запозичений нами із при­роди. Сонар підводного човна запозичений у дельфіна, так само принцип ра­дара люди підгляділи в кажанів. Майбутні конструктори літаків вивчали ме­ханізм польоту птаха, а майбутні конструктори ракетних систем придивля­лися до способу пересування кальмарів.

Одні винаходи дозволили людям робити те, що було раніше неможливим, інші — підвищити ефективність праці. Такі винаходи, як телефон і телеба­чення, вплинули на весь спосіб життя людини. Були і не менш важливі вина­ходи. Наприклад, поява кінської збруї вплинула на хід історії: люди змогли вирушати в тривалі поїздки на конях і перевозити з їх допомогою важкі вантажі.

У наші дні винаходи як результат зусиль одного винахідника рідкісні. У ве­ликих і малих компаніях над розробкою нових ідей трудяться цілі бригади фа­хівців.

5. Робота над текстом

— Прочитайте легенду «Дедал та Ікар».

Дедал та Ікар

Майстер Дедал зробив величезні крила собі й синові Ікару. Уранці злетіли вони в небо... Унизу шумів океан. Угорі розсипало гарячі промені сонце. Дедал просив сина летіти за ним слідом і бути обережним: не опускатися занадто низько, щоб океанські хвилі не намочили крила, і не підніматися дуже високо, щоб сонце не розтопило віск, яким склеєно пір’я. Але Ікар не чув порад батька. Його захопила радість польоту, бажання долетіти до сонця й підійматися все вище й вище... І ось вже мчить Ікар у небесну височінь. Невдовзі промені сонця розтопили воскові крила хороброго юнака. Пір’я розсипалося, а мужній Ікар упав в океан...

— Чого прагнув Ікар?

— Чи можна назвати Ікара символом мрії людини про польоти?

— Чи здійснилася ця мрія?

V. Узагальнення і систематизація знань

1. Цікаво знати!

Від «шептунчика» до мобілки

Хочете змайструвати телефон? Візьміть дві сірникові коробки, між ними протягніть нитку — і «говоріть» із другом, який перебуває в сусідній кімнаті. Авжеж, нитка лише щось «шепотітиме», але ж ви знаєте: то говорить друг, і йому ви потрібні.

Подібний телефонний пристрій знайшли археологи в одному зі старовинних палаців у Перу. Там мотузок з’єднував не сірникові коробки, а посудини з гарбузів. Тому давньому телефону — не менше ніж тисяча років.

Попередників у телефона було багато, але справжній винайшли відразу двоє людей. 14 лютого 1876 р. американський інженер Олександр Белл запатентував прилад «для передавання телеграфом звуків голосу». Усього дві години потому заявку про винайдення такого самого апарата до патентного бюро приніс фізик Ілайш Грей. Та першим винахідником телефону вважають Олександра Белла. Його телефон говорив тихо, хрипів, але інженер уперто вдосконалював свій винахід. А вже через рік в Америці було відкрито телефонну станцію.

Сучасні телефони вміють не лише передавати звук на відстань. Вони запам’ятовують номери і самі з’єднують з абонентом. І навіть запобігають грипові: у слухавку таких телефонів умонтовується пристрій, який стерилізує її поверхню. Є телефони-календарі, телефони-годинники... А нині ми маємо ще й мобілки — телефони без дротів. Про таке раніше можна було прочитати лише у фантастичних творах.

Задзвонив телефон. Ти прикладаєш слухавку до вуха і кажеш: «Алло!» А що означає це звичне слово? Прийшло воно до нас із моря: «Алло!», що означало: «Слухай!».

2. Робота у групах

— Ми оточені речами, якими повсякчас користуємося, навіть не замислюючись, звідки вони взялися, хто їх придумав і як вони змінили на краще життя людей. Назвіть винаходи, якими ви користуєтеся.

Розгляньте малюнки. Чи знаєте ви, як і коли винайдені ці речі?

Інформація для вчителя

Першим друкарським верстатом уважають верстат, що винайшов Йоганн Гутенберг, який жив у Німеччині в XV ст.

Мікроскоп був винайдений між 1590 і 1610 рр. Галілео Галілеєм.

Електричну праску винайшов Ерл Ричардсон у 1903 р.

Компас був винайдений китайцями в III столітті до нашої ери.

Комп'ютер створив у першій половині XIX століття Чарльз Беббідж, ан­глійський математик.

«Заморожений крем» радив ще легендарний лікар Гіппократ. У Стародавньому Римі сніг з льодом зберігали у спеціальних приміщеннях, змішували із сиропом і подавали до столу. Секрет виробництва фруктового мо­розива привіз до Європи мандрівник Марко Поло (XIII ст.). Саме тоді моро­зиво стало незмінним атрибутом європейських десертів. Але воно було фрук­тове! А ось морозиво з молока і вершків винайшов кухар при дворі французького короля. До речі, слово пломбір походить від назви французького міста Пломб'єр, де його приготували вперше. Вафельні чашечки придумав для «хо­лодного крему» італієць Тортона.

Для того, щоб знайти відповідь на це запитання, візьміть участь у проекті. Працюйте разом із товаришами. Користуйтеся наведеною схемою та планом.

Словничок

Презентація (в перекладі з латинської «передаю, вручаю») — представлення (показ) матеріалу уроку, нової колекції або пред’явлення документа.

Портфоліо (в перекладі з англійської «папка для важливих справ або документів»)скарбничка твоїх успіхів. Це папка, в яку ти складатимеш зібрані тобою робочі матеріали (малюнки, тексти, фотографії).

Розгляньте малюнки. Пригадайте за малюнками план роботи над проектом.

Ознайомтеся з правилами успішної роботи над проектом.

• Працюємо разом на спільний результат.

• Допомагаємо одне одному цікавими ідеями та іншим.

• Кожен учасник групи активно працює й висловлює свої думки

• Кожен учасник групи відповідає за результат спільної роботи.

3. Вікторина

З часу появи на Землі людина мріяла покращити свій побут, полегшити працю. Дивлячись, як літають пташки, мріяла літати. Свої мрії втілювала в казках.

1) Яку мрію уособлює в собі летючий корабель із казки «Летючий корабель» та Баба Яга в ступі? (Літак)

2) Яку мрію уособлює в собі Слухало та Скороход із казки «Летючий кора­бель»? (Телефон, автомобіль)

3) Яку мрію уособлюють у собі мороз серед літа та тарілочка із золотим яблучком? (Холодильник, телевізор)

VI. Підведення підсумків. Рефлексія

— Що нового ви дізналися на уроці?

— Про які винаходи людства ви дізналися?

— Що вас найбільше вразило?

VII. Домашнє завдання

Підготувати історію одного з винаходів людства.

doc
Додано
27 серпня 2018
Переглядів
9684
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку