Тема. Знайомство з творчістю дідуся Кенира
Мета . Поглибити знання учнів про творчість Л. І. Глібова, ввести їх в чарівний світ поезії; виховувати інтерес до творчості байкаря; прищеплювати любов до українського художнього слова, культури та народних традицій; розвивати у дітей уяву, фантазію, естетичні смаки, творчі та артистичні здібності.
Обладнання : Портрет письменника, рушник, кросворд, виставка збірок - книжок, ілюстрації до байок , таблиці і схеми, малюнки.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
- Народився Леонід Іванович Глібов 5 березня 1827 року в селі Веселий Поділ на Полтавщині. Його батьки були добрими , освіченими, культурними людьми. Батько служив управителем маєтку поміщиків Родзянків, про яких і Пушкін, і Шевченко згадували, як про самовладних, жорстоких, грубих, безкультурних кріпосників.
Початкову школу хлопчик пройшов вдома. Його вчителькою була мама Ольга Гаврилівна. Маленький Льолик , як його усі називали в дитинстві, був веселим і жвавим, дуже любив все красиве, а особливо квіти. Любив хлопчиком слухати народні пісні,зачаровувався народними звичаями і обрядами.
Коли Леонідові виповнилось 13 років, його відвезли на навчання до Полтавської гімназії. Не дивлячись на те, що хлопчику було цікаво навчатись, він мав багато друзів, все ж таки сумував за рідною домівкою і невдовзі ця туга вилилась у перший вірш « Сон», саме в гімназії розпочав свою творчість Леонід Глібов.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Робота над темою уроку
Знайомство з біографією
За останні 4 роки життя письменник створює вдвічі більше, ніж за весь попередній час. Популярність його зростає і, хоч поет хворіє на астму і серце, майже осліп від важкої хвороби , він продовжував писати під лінійку з лупою. Свій останній вірш – байку «Огонь і Гай» він вже диктував своєму приятелеві одного осіннього вечора. А на ранок Леоніда Глібова не стало. Він помер 10 листопада 1893 року. Поховано його у Чернігові, де він прожив більшу частину свого життя.
Знайомство з жанром «Байка»
1) Вступна бесіда
- Леонід Глібов ввійшов у нашу літературу в першу чергу як поет-байкар. У його творчому доробку 107 байок.
- Давайте пригадаємо деякі з них, визначимо мораль цих байок.
- Перевіримо домашнє завдання.
«Синиця»
-Що засуджує ця байка?
« Зозуля та Півень»
- Яка мораль цієї байки?
« Лисиця та Ворона» ( читання байок напам’ять, визначення моралі)
« Чиж та Голуб»
- Що засуджує ця байка?Що стверджується в ній?
« Лебідь, Рак та Щука»
- Яка мораль цієї байки?
« Лисиця та Ворона»
- Що засуджує ця байка?
- Сьогодні ми познайомимося ще з однією байкою- «Вовк і кіт». Це одна з перших байко Леоніда Глібова. Була написана в 1853 році.
прослуховування запису уривку байки
передбачення подальших подій
читання байки завчасно підготовленими учнями в особах
перевірка первинного сприйняття, відповіді на запитання
самостійне читання байки учнями
- А зараз прочитайте байку самостійно, щоб ви могли дати відповіді на запитання
аналіз байки
1. Чого Вовк забіг у село?(Він ховався від людей).
2. Чому він ховався від людей?(Бо вони хотіли його вбити).
3. За що? (Бо Вовк зробив їм багато зла: в одного з’їв барана, в другого –теличку).
4. Чому жодна порада Кота не підходила Вовкові?(Бо не було жодної людини, якій він би не вчинив шкоди). У кого вкрав поросятко, з»їв ягнятко, телятко, бараана?
5. У що в результаті його вчинків вийшло?(Його зненавиділи, хочуть відплатити теж злом).
6. То що в поведінці Вовка тут особливо засуджується?(Злість, жорстокість, захланність).
7. А хотіли б його вбити люди, якби він не був таким?(Ні)
8. То яка основна думка, мораль твору? (Не можна робити зла, бо тобі відплатять тим же).
9. Як основну думку сформулював автор?«Що, братику, посіяв, те й пожнеш!»
- Отже, а думка твору полягає в тому, що за всі свої вчинки людина обов’язково колись буде відповідати, розплачуватися. Зокрема, за зло, вчинене нею. Тому необхідно дбати про те, щоб всі твої вчинки були добрими, приносили користь і радість людям. Ніколи не можна чинити нікому зла. Для того, щоб підкреслити цю думку, автор використовує народне прислів’я: «Що, братику, посіяв –
те й пожнеш!».
робота над образом вовка
виразне читання байки учнями
прислів’я
Робиш добро – не кайся, робиш зло – зло сподівайся.
висновок
- Який висновок з цієї байки можемо зробити? Ця байка виховує в читача любов, бажання поводитись людяно, думати про наслідки своїх вчинків. Засуджує жорстокість, зло, підлабузництво.
Акровірші
- Давайте пригадаємо , що таке акровірш?
Акровірш — це вірш, у якому перші літери рядків утворюють слово або речення.
«Хто доня?»
Мати доні молодій
Огородик наділила.
Розкошує доня мила,
Каже неньці — тісно їй:
«В земляній сиджу коморі,
А коса моя надворі».
Хочу цей раз штуку втнуть:
не скажу, як доню звуть;
ви ж до загадки верніться,
з краю пильно придивіться.
- Пропоную вам ще познайомитися з одним акровіршиком.
ХТО БАБА?
Сидить хитра баба аж на версі граба.
«Ой не злізу з граба! — дурить діток баба. —
Вловіть мені тую курочку рябую.
А я подарую грушку золотую».
Фізкультхвилинка « Совенята»
Вірші і пісеньки
- Леонід Глібов за своє життя написав для дітей понад 50 віршиків, пісеньок, віршованих казочок, колядок, щедрівок. Послухайте відомий усім вам віршик, який було покладено на музику « Зимня пісенька», « Веснянка».
Загадки
- У творчому доробку Леоніда Глібова багато віршованих загадок і віршованих відгадок. Послухайе їх і спробуйте відгадати.
«Котилась тарілочка…»
«Бачить –не бачить…»
« Літає пташечка по полю…»
ІV. Узагальнення та систематизація знань
1)Кросворд
1. Один із жанрів, які писав Л . Глібов. Загадка
2.Місто, в якому прожив письменник більшу частину свого життя. Чернігів.
3. Управителем маєтку, яких панів був батько Л. Глібова? Родзянків
4. Хто був покараний утопленням в річці в одній із байок? Щука
5.Хто намагався запалити море? Синиця
6.Як в дитинстві називали вали Глібова? Льолик
7. Хто сказав крилатий вислів «наші козаки ще з розуму не спали»? Кіт
8. Хто з героїв засудив один одного знічев»я вихваляти. Горобець
9.Як називався перший вірш ?« Сон»
10. Жанр, який зробив Глібова відомим. Байка
11. Повчальний висновок. Мораль
|
|
1. |
з |
а |
г |
а |
д |
к |
а |
||||
2. |
ч |
е |
р |
н |
і |
г |
і |
в |
|||||
|
|
|
|
3. |
р |
о |
д |
з |
я |
н |
к |
і |
в |
|
|
|
|
|
4. |
щ |
у |
к |
а |
||||
|
|
|
|
|
|
5. |
с |
и |
н |
и |
ц |
я |
|
|
|
|
|
|
6. |
л |
ь |
о |
л |
и |
к |
||
|
|
|
|
|
|
7. |
к |
і |
т |
||||
|
8. |
г |
о |
р |
о |
б |
е |
ц |
ь |
||||
|
|
|
|
9. |
с |
о |
н |
||||||
|
|
|
|
|
10. |
б |
а |
й |
к |
а |
|||
|
|
|
|
11. |
м |
о |
р |
а |
л |
ь |
|||
2)Робота над словами Л Глібова на дошці.
Л. І. Глібов писав: «Моя байка, добрі люди, у пригоді, може,буде».
3) Гра « Поєнай»
Друзі пізнаються в біді
|
«Вовк і Кіт» |
І діло як не гріх, не діло тільки сміх |
« Коник –Стрибунець» |
Чужому лихові не сійся |
«Двоє приятелів і ведмідь» |
Хто кохав життя ледаче непереливки йому |
« Чиж і Голуб» |
Годі вам брехати , то одно одного знічев’я вихваляти |
« Лебідь, Рак і Щука» |
Що, братику, посіяв – те й пожнеш! |
«Зозуля й Півень» |
VІ.Підсумок уроку
Бліц – опитування гра « Мікрофон» (інтерв’ю)
VІІ. Домашнє завдання
Байку «Вовк і Кіт» виразно читати, намалювати ілюстрацію.