Тема:«Зображення казкового образу засобами кольору в техніці вітражу»
Мета: ознайомити учнів з технікою в образотворчому мистецтві – вітражу, навчити виконувати імітацію вітражу. Розвивати образне мислення, уяву, фантазію, вміння передавати настрій у малюнках на теми казок.
Продовжувати ознайомлювати учнів з елементарними пропорціями будови постаті людини. Поглиблювати поняття про гармонійне заповнення площини паперу елементами зображення.
Прищеплювати любов до народної творчості мистецтва. Виховувати естетичні почуття.
Обладнання: ілюстрації, малюнки, таблиці до українських народних казок, зразки дитячих малюнків, малюнки із зображенням вітражу, репродукція картини В.М. Васнєцова «Іван-Царевич на Сірому вовкові».
Хід уроку
І.Організаційна частина
ІІ. Робота над темою уроку
Вчитель:
Сьогодні я Казку сюди запросила
Щоб бачити Казку і слухать гуртом,
А казка в дорозі десь загубилась –
Давайте її погукаєм разом.
Учні:Каз-ко! Каз-ко! (Виходить дівчинка.)
Казка: Добрий день, учні! Впевнена в тому, що ви всі давно знайомі зі мною. Я приходжу до вас перед сном, щоб ви спали спокійно, щоб у сні на вашому обличчі не зникала усмішка, щоб сон ваш був чарівним.
А щоб переконатись у тому, чи знаєте ви казки, розв’яжемо кросворд. У виділених клітинах, що по вертикалі, ви прочитаєте слово, яке означає техніку, у якій ви будете сьогодні працювати на уроці образотворчого мистецтва.
Розгадування кросворду
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
А) Як звали ніжну, тендітну дівчинку, яка мала лише дюйм зросту? (Дюймовочка)
Б) З якої казки цей фрагмент?
І тягнуть всі:
Мишка – за кицю,
Кицюня – хвостик у Сірка,
Сірко – онуччину спідницю,
А та – бабуні фартуха.
Бабуня держить чоловіка,
Піт виступає на чолі,
Дід тягне ріпку, цупить, смика…
І ріпку витягли з землі! (Ріпка)
В) Ім'я сміливого героя з української народної казки (Котигорошко)
Г) Безтурботний дерев'яний хлопчик, який не слухався свого батька. (Буратіно)
Д) Ім'я дівчинки, яка загубила кришталевий черевичок (Попелюшка).
Є) Хто прийшов в гості до лисички? (Журавель)
У виділених клітинках слово «Вітраж».
2.Перегляд ілюстрацій, малюнків до казок, репродукцій картини В.М.Васнєцова «Іван-Царевич на Сірому вовкові». (з коментарем вчителя). Придивіться до малюнків, які з них виконані в техніці вітражу?
Віктор Михайлович Васнєцов вибрав драматичний момент: Іван-Царевич і Олена Прекрасна мчать на Сірому вовкові через лісові хащі, позаду залишились переслідувачі, попереду – невідомість, розлука.
Стомлена дорогою королівна схилила свою голову на груди Івана-Царевича. Вся її фігура говорить про покору долі, а погляд Івана – Царевича, рух руки, навпаки, виражають сміливість, рішучість, бажання захистити Олену Прекрасну. Художник неначе порівнює молодих людей з тендітними деревами дикої яблуньки, обсипаної ніжними квітами.
На землю спускаються сутінки, туман повзе між віттям стовбурів дерев-велетнів. Темні фарби пейзажу виражають хвилювання, тривогу, відчуття небезпеки. Художникові вдалося викликати співпереживання, співчуття глядача.
- Сьогодні ми будемо передавати казковий образ засобами кольору в техніці вітражу.
- Зараз ви подивитесь фрагмент з української народної казки. А яка саме казка, попробуйте відгадати.
(виходить Дід з Бабою та Снігуронька)
Вчитель.
У дідуся й бабусі
Донька – дивина.
Вік її недовгий:
Снігова вона.
Дід
Гарна наша донечка,
Квітка білосніжна,
З доброю душею,
Мила, чуйна, ніжна.
Та чомусь Снігуронька
Невесела нині.
Баба.
Що з тобою, любонько,
Чом така журлива?
Снігуронька.
Пустіть мене, бабуню й дідуню,
З дівчатками погратися,
Через вогнище пострибати!
Дівчата.
Снігуронько, йди до нас!
Дід і баба.
Не ходи, доню,
Бо розтанеш над вогнем.
Снігуронька.
Не журіться, мої рідні,
Не сумуйте, любі!
(Дівчата розкладають «вогник», по черзі стрибають, кличуть Снігуроньку. Вона розбігається, перестрибує і починає «танути»)
-З якої казки фрагмент? («Cнігуронька»)
-Отож, ми сьогодні на уроці спробуємо намалювати ілюстрації до цієї казки в техніці вітражу.
4. Словникова робота.
Вітраж – (з французької «засклене вікно») – твір декоративного мистецтва з кольорового чи безбарвного скла або іншого безбарвного матеріалу.
Мистецтво вітражу потребує великої праці, точності виконання. Щоб виготовити вітраж, треба вибрати тему, дібрати кольори, продумати форму тону тощо. Вітражі можна побачити у вестибюлях, кінотеатрах, церквах, громадських і навчальних закладах. Вони належать до монументально-декоративного мистецтва і призначений для прикрашання.
Щоб зробити імітацію вітражу, потрібно спочатку намалювати персонаж до улюбленої казки, потім поділити готовий малюнок різними лініями. Закінчивши, розфарбувати фарбами або олівцями.
Монументальне мистецтво – великі громадські споруди, призначені прикрашати площі, майдани, парки.
5.Поетапне виконання композиції вчителем.
6.Бесіда про «холодні» кольори.
(Голубий, синій, фіолетовий)
7.Практична діяльність.
ІІІ. Перегляд і оцінювання робіт.
IV. Демонстрування малюнків.