Урок розробила
Голуб Оксана Володимирівна
Вчитель біології ХЗОШ №31
Клас 8
Урок № __
Тема уроку: Зорова сенсорна система. Будова та функції.
Завдання: сформувати знання про зорову сенсорну систему, встановити взаємозв'язок між будовою та функціями органа зору, сприяти формуванню в учнів наукового світогляду; розвивати логічне мислення і пам’ять, ерудованість, світогляд; виховувати бережливе ставлення до власного здоров’я та довкілля.
Тип уроку: Урок формування нових знань.
Вид уроку: Лабораторний
Структура уроку
|
Методи та методичні прийоми |
Добрий день клас! Тема нашого уроку: Зорова сенсорна система. Будова ока. Тема дуже цікава і важлива. На сьогоднішньому уроці ми повинні з вами встигнути розібрати та вивчити новий матеріал, а наприкінці уроку виконати Лабораторне дослідження «Визначення акомодації ока». Отже запишіть тему нашого уроку до своїх робочих зошитів «Зорова сенсорна система. Будова ока». |
Розповідь вчителя |
|
|
Максим Горький писав: «Нічого не може бути страшнішим за втрату зору. Це велика образа, вона забирає у людини дев’ять десятих світу».Яке ж воно — око? Яка його будова? На ці запитання ви отримаєте відповідь на сьогоднішньому уроці. |
Розповідь вчителя. |
|
|
2. Учням пропонується відгадати предмети із заплющеними очима .
1) Чому ви так довго визначали предмет? |
Біологічний диктант
Запитання до учнів |
|
|
Яка будова зорової сенсорної системи? Зорова сенсорна система складається з: (записати в зошит)
Орган зору людини - око - це унікальний і дуже складний витвір природи. У людини два ока, і тому зір бінокулярний, або стереоскопічний. Кожне око розташоване в очній ямці черепа (орбіті), має кулясту форму з опуклішою передньою частиною і тому його ще називається очним яблуком. Така форма ока дає змогу йому рухатися в певних межах очної ямки. Око має три оболонки: (записати в зошит) Які це оболонки?
З чого складається допоміжний апарат ока? До допоміжного апарату ока відносять: (записати в зошит)
Завдяки бровам піт, що стікає з лоба, не потрапляє в очі. Повіки з віями захищають око від пилу, яскравих променів. Повіки мимовільно, періодично, рефлекторно змикаються та розмикаються, рівномірно змочуючи поверхню ока слізною рідиною. Це має захисне значення. Захисні реакції ока ґрунтуються і на мигальному рефлексі, який спрацьовує під час дії подразника (доторкання до вій, раптове різке освітлення). При цьому око рефлекторно примружується. Внутрішня частина повіки, а також передній відділ очного яблука вкриті сполучнотканинною оболонкою - кон'юнктивою. Запалення кон'юнктиви спричиняє захворювання - кон'юнктивіт. Його ознаки: постійне виділення сліз, подразливе відчуття різі в очах, почервоніння повік, іноді гнійні виділення. Причини виникнення кон'юнктивіту - порушення правил гігієни, збудники інфекції, алергени. Слізний апарат складається зі слізної залози, розташованої у верхньому зовнішньому куті орбіти, слізного мішка і носослізного каналу. Слізна залоза виділяє секрет (сльози) - рідину, яка має певний склад (вода та речовини, що мають антимікробну дію). Сльози зволожують, очищають й дезінфікують рогівку ока, збираються в слізному мішку, а їхній надлишок постійно стікає із внутрішнього кута ока по носослізному каналу у носову порожнину. Завдяки м'язам око постійно рухається в очній ямці. Як виникають зображення предметів на сітківці? Чітке зображення предметів на сітківці забезпечується складною унікальною оптичною системою ока. Сітківка складається з: (записати в зошит)
Світлові промені проходять крізь перелічені середовища оптичної системи ока і заломлюються в них згідно із законами оптики. Основне значення для заломлення світла в оці має кришталик. На малюнку 149 (ст. 186) зображено, як промені від нижньої точки предмета Б, заломлюючись, збираються на поверхні сітківки вище від оптичної осі в точці Б1, а промені, що йдуть від верхньої точки А, збираються нижче оптичної осі в точці А1. Таким чином, зображення на сітківці буде дійсним, зменшеним і оберненим (перевернутим). Проте у зорових нервових центрах кори великого мозку формується зображення таким, яким воно є насправді. Що таке акомодація?
Для чіткого сприйняття предметів необхідно, щоб їхнє зображення завжди фокусувалось у центрі сітківки.
Що таке короткозорість? Короткозорість - відхилення від нормальної здатності оптичної системи ока заломлювати промені, яке полягає в тому, що зображення предметів, розташованих близько до очей, виникають перед сітківкою. Короткозорість буває природженою і набутою. При природженій короткозорості очне яблуко має видовжену форму, тому промені від предметів фокусуються перед сітківкою (мал.4). Чітко видно предмети, розташовані на близькій відстані, а зображення віддалених предметів нечітке, розпливчасте. Набута короткозорість розвивається при збільшенні кривизни кришталика внаслідок порушення обміну речовин або гігієни зору. Існує спадкова схильність до розвитку короткозорості. Основними ж причинами набутої короткозорості є підвищене зорове навантаження, погане освітлення, нестача вітамінів в їжі, гіподинамія. Для виправлення короткозорості носять окуляри з двоввігнутими лінзами (мал.4). Що таке далекозорість? Далекозорість - відхилення від нормальної здатності оптичної системи ока заломлювати світлові промені. У разі природженої далекозорості очне яблуко вкорочене. Тому зображення предметів, розташованих близько до очей, виникають позаду сітківки (мал.4). Здебільшого далекозорість виникає з віком (набута далекозорість) унаслідок зменшення еластичності кришталика. При далекозорості потрібні окуляри з двоопуклими лінзами (мал.4).
Підбирає окуляри лікар-окуліст (від лат. окулюс - око). Він вимірює гостроту зору за допомогою спеціальних таблиць. Порушення зору, пов'язане з нерівномірним заломленням світла рогівкою чи кришталиком, називають астигматизмом. У разі астигматизму зазвичай знижується гострота зору, зображення нечітке і викривлене. Астигматизм усувається за допомогою окулярів з особливими (циліндричними) скельцями. |
Розповідь учителя з елементами бесіди
Робота з підручником
Розповідь з елементами бесіди
Робота з підручником
|
|
|
Інструктивна картка Лабораторне дослідження Тема. Визначення акомодації ока. Мета: навчитись визначати акомодаційну здатність Обладнання: аркуш паперу з отвором, навколо якого нанесені букви. Хід роботи 1. Візьміть аркуш цупкого білого паперу з отвором посередині, діаметр отвору 1 см. По краях отвору по радіусу напишіть букви. 2. Аркуш тримайте на відстані 10-15 см так, щоб букви були чітко видно, а через отвір було б видно і дошку з написаним на ній текстом чи малюнком. Друге око краще заплющити. 3. Прочитайте напис на дошці. Чому під час читання букви, що оточують отвір на папері, здаються розмитими? 4. Подивіться на букви, написані на аркуші. Чому букви на аркуші видно чітко, а текст (малюнок) на дошці здається розпливчастим? 5. Зробіть висновки, пояснивши результати дослідів. |
Оформлення лабораторного дослідження в учнівських зошитах |
|
|
1. Інша назва білкової оболонки…. |
Учитель з учнями підводить підсумки уроку |
|
|
ОБОВЯЗКОВО:
НА ВИБІР:
|
Диференційоване Д/з, учні записують його в щоденники, вчитель коментує його. |
|
|
|
Бесіда |