Урок "Зуби, їх ріст. Гігієна зубів"

Про матеріал

Поміркуй!

А) Пригадайте рекламу»Привіт, друже бобер! Що робить твої зуби здоровими та сяючими? Виступіть у ролі бобра.

Б) Навіщо людині різні типи зубів?

В) Чому в людини розвиваються зразу молочні зуби, а потім постійні?

Перегляд файлу

Тема: Зуби, їх  ріст. Гігієна  зубів.

 

 

   Мета: навчальна: ознайомити учнів з будовою зубів,профілактикою хвороб зубів;

                                навчити розпізнавати органи ротової порожнини, типи зубів;

                                дотримання правил гігієни порожнини рота.

           виховна:     продовжити формування наукового світогляду на основі пізнання

                                та матеріальності процесів.

           розвивальна: розвивати вміння працювати з книгою, творче мислення

                                 та пізнавальні здібності.

 

Обладнання: таблиця «Схема будови органів травлення»,набір «зуби»,підручник.

 

Тип уроку :комбінований

 

Хід уроку

І Організаційний момент

 

ІІ  Актуалізація опорних знань

 

1Біологічний диктант(1 відповідь=1 бал)

1Як називаються білки, які розщеплюють поживні речовини в органах травлення?

(ферменти).

  чого складається система органів травлення(травний канал і травні залози).

3З скількох оболонок складається стінка травного тракту(3)

4В чому полягає секреторна функція травної системи?(виділення ферментів та інших речовин у складі слини, шлункового та кишкового соків, тощо).

5 У чому полягає рухова функція травної системи ?(жування, ковтання,переміщення,

їжі,видалення незасвоєних решток)

6 У  чому полягає видільна функція травної системи? (виведення продуктів обміну).

7 Перелічіть сучасні методи дослідження функії органів травлення(зондування,ендоскопія,ультразвукова діагностика,тощо).

8Який метод дає змогу дослідити кишкове середовище за допомогою «радіопілюлі»(радіоелектронний)

9При якому методі в травний канал вводять спеціальні освітлювальні прилади)

10Перелічіть основні поживні речовини.

 

2 Робота з картками

                                   Картка№1

1Поясніть термін «травлення»

2Значення травлення?

3Пригадайте типи живлення тварин.

 

                                    Картка№2

1Пригадайте про розвиток травної системи у хребетних тварин.

2Що таке «ферменти»?

3Будова травної системи.

                                    Картка№3

1Функції травної системи?

2Методи дослідження функцій травної системи?

Значення травної системи?

 

3 «Пан або пропав»(Робота з термінами).

 

(Учні вибирають цифру від 1 до12 під якою знаходиться термін, пояснюють його. Терміни можна використовувати з попередніх тем).

1 дихання                                             8фермент

2трахея                                                  9печінка

3бронхи 10апендикс

4альвеоли 11зондування

5легені 12ультразвукова діагностика

6життєва ємність легень

7туберкульоз

 

4 Доповніть речення:

 

Організму людини для своєї життєдіяльності потрібна…(енергія).Основними поживними речовинами для людини є органічні сполуки…(білки, жири, вуглеводи).

Поживні речовини розщеплюються в органах травленої системи поетапно за участю спеціальних білків -…(ферментів).Система органів травлення складається з…(травного тракту і травних залоз).Травний тракт закінчується…(прямою кишкою з анальним отвором).

*Доповнити схему:

Функції травної системи

     \     \     \   \

*Продовжити ланцюг…

Розщеплюються:

Білки -

Жири -

Вуглеводи -

 

Поміркуй!

 

А) Пригадайте рекламу»Привіт, друже бобер! Що робить твої зуби здоровими та сяючими? Виступіть  у ролі бобра.

Б) Навіщо людині різні типи зубів?

В) Чому в людини розвиваються зразу молочні зуби, а потім постійні?

 

ІІІ Вивчення нового матеріалу.

 

Самостійна робота учнів за завданнями:

 

1Розгляньте розміщення зубів у ротовій порожнині(мал109)

2Вкажіть,у чому виявляється взаємозвязок будови і форми зубів  з їх функціями.

 

3Складіть зубну формулу постійних зубів(в порядку їх розміщення на верхній і нижній щелепах, починаючи з різців).

 

4Зубну формулу запишіть у вигляді дробу: у чисельнику-зуби половини верхньої щелепи, у  знаменнику-нижньої.

 

5 Заповнити таблицю.(Почати на уроці, а закінчити  вдома).

 

Види зубів  

Будова

Функції

 

 

 

 

 

6 Основні правила гігієни зубів.

6.1 Розповідь учителя з елементами бесіди.

6.2Заповнити анкету, для виявлення стану зубів(додаток 1).

6.3 Учні записують у зошит гігієнічні вимоги профілактики карієсу.

 

7 Проблемне питання:

Чому  у людини  спочатку   розвиваються   молочні зуби, а потім постійні?                                            

 

Закріплення знань учнів

1Бесіда за запитаннями підручника на с.136

2Метод «Мікрофон»На мою думку, для того, щоб  зуби були здорові потрібно…

Тести до теми „Травлення”(учням з високим рівнем знань)

І рівень

1. Ферменти слини розщеплюють:

а) жири

б) білки

в) вуглеводи

2. Фермент шлункового соку пепсин розщеплює:

а) жири

б) білки

в) вуглеводи

3. Очищає кров, накопичує глікоген, виводить із крові зруйновані еритроцити:

а) нирки

б) селезінка

в) печінка

г) підшлункова залоза

4. Чи можуть розщеплюватись у шлунку людини тверді жири?

а) так

б) ні

5. Жовч в організмі людини утворюється в:

а) печінці

б) жовчному міхурі

в) селезінці

г) підшлунковій залозі

6. Поживні речовини в організмі людини переважно всмоктуються в:

а) шлунку

б) тонкому кишечнику

в) товстому кишечнику

 

ІІ рівень

1. Причиною захворювання органів травлення людини є:

а) переохолодження організму

б) порушення правил особистої гігієни

в) крапельна і пилова інфекції

г) проникнення з їжею хвороботворних мікробів

2. Печінка у людини виконує функції:

а) видалення з організму кінцевих продуктів обміну білків

б) видалення з організму води

в) тепловіддачі

г) знезаражує токсичні речовини

д) бере участь у процесах травлення

е) виводить надлишок солей

3. У ротовій порожнині організму людини проходить:

а) розщеплення білків, жирів і вуглеводів

б) механічна обробка їжі

в) розщеплення тільки вуглеводів

4. Печінка людини виконує функції:

а) виділяє жовч

б) виділяє інсулін

в) накопчує глікоген

д) виділяє травні ферменти

5. Підшлункова залоза людини виконує функції:

а) виділяє жовч

б) виділяє інсулін

в) накопчує глікоген

д) виділяє травні ферменти

 

ІІІ рівень

1Поясніть взаємозв’язок між будовою і функцією шлунка.

2У чому відповідність форми і будови зубів людини з виконуваними ними функціями?

3У чому відповідність між будовою і функціями кишечника людини?

4Ротова порожнина людини покрита багатошаровим епітелієм, а кишечник – одношаровим. Яке це має значення для виконання функцій названих органів?

 

 

Домашнє завдання

1опрацювати параграф42,

2дати відповіді на запитання ст136

3скласти міні-твір(5-7 речень) на тему: «Мудрий зуб»

4повідомлення на тему: «Гігієна ротової порожнини»(на вибір).

 

 

                                                                                        Додатки

 

 

Показники карієсу зубів у дітей віком 3 років (в %), які родилися від матерів з екстрагенитальними хворобами

 

Показники карієсу

Токсикоз вагітності

Гіпертонія

Нефропатія

Ревматизм

Здорові

Поширеність

Інтенсивність за індексом КПУ*

52

5,07

47

5,91

42

5,61

53

4,39

14

2,36

 

* Індекс КПУ – це сума каріозних та видалених постійних зубів в однієї дитини.

 

 

 

 

 

Формування молочних зубів в різні періоди антенатального, пренатального та постнатального розвитку

 

Групи зубів

Анте-натальний

Перенатальний період новонародженості

Грудний

Загальна тривалість формування, місяці

I│I

від 4 міс

до 3 міс життя

9-10

I│I

II│II

„4”

„3”

9-10

II│II

III│III

„5”

„9”

17-18

III│III

IV│IV

„5”

„6”

10-12

IV│IV

V│V

„7”

„6”

„6”

„11”

8-9

14-15

V│V

V│V

„8”

„11”

12-13

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середні терміни прорізування зубів

 

Назва зуба

Молочні зуби,

місяці

Постійні зуби,

роки

Внутрішній медіальний різець

Зовнішній латеральний різець

Клик

Перший малий корінний

Другий

Перший великий корінний

Другий

третій

6-8

7-9

15-20

12-15

20-24

7-7

8-8

11-11

10-10

11-11

7-7

12-12

18-25

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Класифікація карієсу зубів

І. Класифікація карієсу з урахуванням активності патологічного процесу

Карієс зубів:

компенсірована форма

субкомпенсірована форма

декомпенсірована форма

ІІ. Класифікація каріозного ураження зуба                                                

1. За локалізацією

Карієс: фіссурний

апроксимальний

пришийний

2. За глибиною ураження

Карієс: початковий

поверхневий

середній

глибокий

3. За послідовністю виникнення

Карієс:

первинний

вторинний або рецидивний

doc
Додано
20 липня 2018
Переглядів
1215
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку