Зустріч людей із янголом, її символічний сенс. Трагікомічне зображення ставлення людей до дива в оповіданні Маркеса «Стариган із крилами»
Цільова група
Тривалість:
Мета:
Операційні цілі:
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
вміє
може
Методи та прийоми:
Обладнання:
епіграфи: Крила – це символ духовного злету людини.
Л. Ромащенко
Дитині я б дав крила і сам би навчив її літати.
Г. Маркес
О, як мені з душного світу, мов голуб до свого кубла,
У небо грозове злетіти, в кочівлю сонця та орла.
Дж. Байрон
Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.
О. Генрі
Не бійся ворогів: найгірше – вони можуть тебе вбити.
Не бійся друзів: найгірше – вони можуть тебе зрадити.
Бійся байдужих: вони не вбивають і не зраджують,
Та тільки з їх мовчазної згоди існують на землі зрадництво і вбивство.
Б. Ясенський
Допоміжні матеріали:
Додаток 1.Схема «Сюжет і проблематика оповідання Г. Маркеса «Стариган з крилами».
Додаток 2. Складання сенканів на тему «Ангел».
Додаток 3. Презентація «Зображення ангелів у живописі».
Додаток 4. Дослідницьке завдання з ТЛ «Магічний реалізм».
Додаток 5. Схема «Символічне й алегоричне значення образів оповідання».
Хід уроку
1.1.Привітайтеся з учнями. Нагадайте, що на попередньому уроці вони отримали випереджальні завдання.
1.2.Запитайте в учнів, як учні розуміють слово «людяність». За відповідями учнів зробіть висновок, що слово «людяність» - це синонім слова «гуманізм». Це чуйне ставлення до людини, пройняте турботою про її благо, повагою до її гідності.
1.3. Нагадайте, що на попередньому уроці познайомилися з життям і творчістю колумбійського письменника і публіциста, лауреата Нобелівської премії (1982р.), одного із найяскравіших представників «магічного реалізму» Габріеля Гарсіа Маркеса, що домашнім завданням було прочитати твір «Стариган із крилами».
1.4.Запропонуйте учням записати тему уроку та повідомте мету.
1.5.Повідомте учнів про особливості оцінювання на уроці.
проблемні запитання: що означає «не бути бідним душею»? що означає «мати крила»?
чи потрібні людині крила? Вислухайте відповіді учнів.
2.11. З’ясуйте у пар, чому люди не готові до гостини ангела? що вони жили у духовно хворому суспільстві? Назвіть основні мотиви оповідання. Аргументуйте. (самотності, дощу, смороду, мряки). Символом чого є хвороба людей і ангела? Чи є ліки від неї?
2.12. Продовження роботи в парах. Дайте завдання учням, щоб прочитали уважно епіграфи до уроку та прокоментували один із них. Підсумуйте про найважливіші людські цінності. Хай вони будуть невідокремленою частиною їхньої душі (чесність, віра, щирість, краса, гідність, надія, справедливість, любов, доброта, милосердя, мудрість і т.д.).
3. Підсумкова частина
3.1. Запропонуйте учням відповісти на запитання: що означає мати «крила»? чи потрібні людині крила? чи повернеться ангел?
3.2. Підсумуйте, що більшість налаштовані оптимістично, як і сам автор твору Г. Маркес. Йому і нам хочеться вірити, що ангел повернеться, коли люди стануть морально досконалішими, коли у них теж «виростуть крила».
3.3. Подякуйте учням за працю на уроці. Оцініть їхню роботу. Домашнім завданням може бути порівняння образів старих у повісті Хемінгуея «Старий і море» та Маркеса «Стариган із крилами».
Додаток 1.
Опорно-логічна схема «Сюжет і проблематика оповідання Г. Маркеса «Стариган з крилами»
Головний принцип побудови художньої дійсності:
«Ми будемо вважати природним все фантастичне,
хоч яким би воно не було».
Х. Кортасар
Сюжет:
брудна сіра гама
образ дощу
Колумбійське селище
напівзатоплене подвір’я
небо й море попелястого кольору
зустріч господарів із «старезним сеньйором з великими крилами»
галерея портретних замальовок мешканців селища
фінал мотив злету знак того, що людству треба
піднестися до духовних вершин
Додаток 2.
Складання сенканів на тему «Ангел»
Ангел
Святий, чистий.
Охороняє, застерігає, направляє.
Призначений для захисту людини
Світло.
Ангел
Благородний, білокрилий.
Літає, захищає, допомагає.
Він потрібний кожній людині.
Сила.
Ангел
Немічний, брудний.
З’являється, хворіє, зникає.
Здається маленькою, чорною плямою.
Провісник.
Ангел
Кволий, немічний.
Лежить, боїться, борсається.
Його крила – символ духовного злету людини.
Стариган.
Додаток 3
Презентація «Зображення ангела у живописі»
Додаток 4
«Магічний реалізм»: творчий метод чи латиноамериканський спосіб мислення?
«Магічний реалізм» Художній метод у живопису та літературі ХХст., тип латиноамериканської художньої культури
Видима реальність + Міфологічна свідомість
«Реально існуючий міф» Характерні риси:
|
Додаток 5.
Схема «Символічне й алегоричне значення образів оповідання»
Пелайо обмеженість Елісенда матеріальність переважає над благочестивістю символ необхідності уособлення життєвого духовного очищення бруду
дощ сморід мряка
тривога
«Розумна сусідка» Дівчина-павук Натовп зацікавлених
Бюрократизм Дитина
Папа Римський символ деградації Отець Гонзага суспільства
Священник без віри хворе дитя хворого суспільства Самовпевненість обмеженість
Суспільство
хворе бездуховне
Відновлені крила ангела Політ ангела
Символ духовного ствердження незгасності злету людини справжніх духовних цінностей
|