Урок "Зв’язне мовлення. Твір-опис зовнішності людини за картиною"

Про матеріал
Розробка уроку та презентація до нього. Урок розвитку зв’язного мовлення. "Твір-опис зовнішності людини за картиною".
Перегляд файлу

1

Зв’язне мовлення. Твір-опис зовнішності людини за картиною

Мета: вчити учнів описувати зовнішність людини за картиною, формувати вміння добирати відповідні виражальні засоби; розвивати відчуття мови, формувати інтерес до минулого рідного народу; виховувати почуття національної свідомості, патріотизм, захоплення героїзмом українського козацтва.

Обладнання: репродукція картини А. Манастирського «Запорожець».

Хід уроку

  • I. Повідомлення теми й мети уроку 1
  • ІI.              Актуалізація опорних знань учнів

 Бесіда. 2-4

— Як називається зображення людини в живописі та опис людини в художній літературі?

— Якими засобами користуються для цього живописець, скульптор, графік?

— Як створює портрет людини письменник?

— Яка роль описів зовнішності в художніх творах?

  • III.              Мотивація навчальної діяльності школярів

 Завдання і запитання до учнів. 5

— Прослухайте текст.

Дивлюсь, аж супроти мене іде здоровенний запорожець з вусами, що я ще зроду не бачив: чорні, чорні та довгі та розкішні такі, що аж вилискуються. Жупан на ньому шовковий, червоний, аж світиться, як вогонь, шапка червона, похилиста, пояс золотий; за поясом пістолі, при боку шабля; кінська збруя й стремена — все в щирім золоті аж горить. Зняв я шапку та й поклонився аж до кінської гриви… стою перед ним, як перед гетьманом.

(За П. Кулішем)

— Які думки і почуття викликав у вас опис козака? Яке авторське та ваше власне ставлення до зображеного на портреті?

  • IV.              Опрацювання навчального матеріалу

1. Знайомство учнів з картиною Антона Манастирського «Запорожець». 6

2. Осмислення картини за питаннями. 7

— Хто зображений на картині?

— До якого жанру належить полотно?

— Про які історичні події нагадує нам картина?

— Які риси характеру героя відобразив художник? Якими засобами?

— Якою, на вашу думку, була доля героя? З чого це видно?

— Опишіть риси обличчя зображеного на портреті.

— Який одяг у козака-запорожця? Опишіть його.

— Який загальний настрій від картини?

3. Робота над добором робочого матеріалу.

1) Образотворча лексика: 8

портрет, портретист, живописець, зображений на портреті, напівпрофіль, типаж, світло, світлові плями, світлотіні, деталі портрета; теплі й холодні кольори, тіні, відтінки, тло, фон.

2) Загальна лексика: 9

одяг — жупан, кирея, сорочка;

зброя — шабля, піхви (футляр для шаблі);

риси героя — міцна статура, немолода людина, бувалий козак, обвітрене обличчя, сліди часу і нелегкого життя, гострий орлиний ніс з горбинкою, сумні очі, гострий замислений погляд, пооране часом чоло; загартований боями, вірний син України.

4. Складання усного твору-опису.

5. Написання твору на чернетках та редагування.

6. Переписування твору в зошити.

  • V.              Підбиття підсумків уроку
  • VI.              Домашнє завдання

Скласти усний твір-роздум «Над чим замислився запорожець» або поміркувати на тему, який характер у героя і як вдалося художникові його зобразити.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Твір-опис зовнішності людини за картиною

Номер слайду 2

у літературі опис зовнішніх і внутрішніх (душевних, психічних) рис особи в літературному творі Портрет в образотворчому мистецтві зображення особи на кар-тині або фотографії засоби для створення портрета слово, художні засоби (епітети, порівняння та ін.) фарби, пензлик, палітра

Номер слайду 3

Образотворчі засоби Живописець Скульптор Графік Фарби, пензлик, палітра Глина, камінь, бронза Олівець, туш

Номер слайду 4

А. Манастирський. Козацька школа Пам'ятник засновникам Харкова (на честь 350-річчя заснування міста)

Номер слайду 5

Дивлюсь, аж супроти мене іде здоровенний за-порожець з вусами, що я ще зроду не бачив: чорні- чорні та довгі та розкішні такі, що аж вилискуються. Жупан на ньому шовковий, червоний, аж світиться, як вогонь, шапка червона, похилиста, пояс золотий; за поясом пістолі, при боку шабля; кінська збруя й стре-мена — все в щирім золоті аж горить. Зняв я шапку та й поклонився аж до кінської гриви… Стою перед ним, як перед гетьманом. (За П. Кулішем) Прочитайте текст.

Номер слайду 6

Номер слайду 7

— Хто зображений на картині? — До якого жанру належить полотно? — Про які історичні події нагадує нам картина? — Які риси характеру героя відобразив художник? Якими засобами? — Якою, на вашу думку, була доля героя? З чого це видно? — Опишіть риси обличчя зображеного на портреті. — Який одяг у козака-запорожця? Опишіть його. — Який загальний настрій від картини?

Номер слайду 8

Образотворча лексика: портрет, портретист, живописець, зображений на порт-реті, напівпрофіль, типаж, світло, світлові плями, світ-лотіні, деталі портрета, теплі й холодні кольори, тіні, відтінки, тло, фон.

Номер слайду 9

Загальна лексика: одяг — жупан, кирея, сорочка; зброя — шабля, піхви (футляр для шаблі); риси героя — міцна статура, немолода людина, бувалий козак, обвітрене обличчя, сліди часу й нелегкого життя, гострий орлиний ніс з горбинкою, сумні очі, гострий замислений погляд, пооране часом чоло; загарто-ваний боями, вірний син України.

zip
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
740
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку