1
Зв’язне мовлення. Твір-опис зовнішності людини за картиною
Мета: вчити учнів описувати зовнішність людини за картиною, формувати вміння добирати відповідні виражальні засоби; розвивати відчуття мови, формувати інтерес до минулого рідного народу; виховувати почуття національної свідомості, патріотизм, захоплення героїзмом українського козацтва.
Обладнання: репродукція картини А. Манастирського «Запорожець».
Хід уроку
Бесіда. 2-4
— Як називається зображення людини в живописі та опис людини в художній літературі?
— Якими засобами користуються для цього живописець, скульптор, графік?
— Як створює портрет людини письменник?
— Яка роль описів зовнішності в художніх творах?
Завдання і запитання до учнів. 5
— Прослухайте текст.
Дивлюсь, аж супроти мене іде здоровенний запорожець з вусами, що я ще зроду не бачив: чорні, чорні та довгі та розкішні такі, що аж вилискуються. Жупан на ньому шовковий, червоний, аж світиться, як вогонь, шапка червона, похилиста, пояс золотий; за поясом пістолі, при боку шабля; кінська збруя й стремена — все в щирім золоті аж горить. Зняв я шапку та й поклонився аж до кінської гриви… стою перед ним, як перед гетьманом.
(За П. Кулішем)
— Які думки і почуття викликав у вас опис козака? Яке авторське та ваше власне ставлення до зображеного на портреті?
1. Знайомство учнів з картиною Антона Манастирського «Запорожець». 6
2. Осмислення картини за питаннями. 7
— Хто зображений на картині?
— До якого жанру належить полотно?
— Про які історичні події нагадує нам картина?
— Які риси характеру героя відобразив художник? Якими засобами?
— Якою, на вашу думку, була доля героя? З чого це видно?
— Опишіть риси обличчя зображеного на портреті.
— Який одяг у козака-запорожця? Опишіть його.
— Який загальний настрій від картини?
3. Робота над добором робочого матеріалу.
1) Образотворча лексика: 8
портрет, портретист, живописець, зображений на портреті, напівпрофіль, типаж, світло, світлові плями, світлотіні, деталі портрета; теплі й холодні кольори, тіні, відтінки, тло, фон.
2) Загальна лексика: 9
одяг — жупан, кирея, сорочка;
зброя — шабля, піхви (футляр для шаблі);
риси героя — міцна статура, немолода людина, бувалий козак, обвітрене обличчя, сліди часу і нелегкого життя, гострий орлиний ніс з горбинкою, сумні очі, гострий замислений погляд, пооране часом чоло; загартований боями, вірний син України.
4. Складання усного твору-опису.
5. Написання твору на чернетках та редагування.
6. Переписування твору в зошити.
Скласти усний твір-роздум «Над чим замислився запорожець» або поміркувати на тему, який характер у героя і як вдалося художникові його зобразити.