Формування природознавчої компетентності учня шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу через розвиток критичного мислення молодшого школяра
1. Урок розвитку зв’язного мовлення. 3 клас
Тема: «Вода»
Мета: поглибити знання про воду; будувати власні аргументи й оцінювати їх; брати участь у дискусіях та ефективно відстоювати свою позицію; формувати у учасників уяву один про одного; отримувати перший досвід публічного самоаналізу; вчити складати твори – міркування; розвивати вміння добирати переконливі докази; розвивати критичне мислення; виховувати бережливе ставлення до води.
Обладнання: малюнки з різними видами водойм, глобус, таблиці, вода, марганцівка, пісок, зубна щітка, таблиця з цікавинками, тестові завдання,
малюнки дітей.
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань учнів
1. Загадка.
Що тече не зупиняється? (Вода)
Без рук, без ніг, а цілий світ пройде. (Вода)
II. Повідомлення теми уроку
Сьогодні ми будемо говорити про воду. Ваші очікування?
III. Виклик
Робота у групах. Групи отримують картку: «Вода для мене…»
2. Презентація відповідей доповідачами.
3. Побудова кластеру за відповідями доповідачів.
Вода: джерело життя, речовина, розчинник, солона і прісна, їжа, краплина дощу, кругообіг води в природі, більша частина планети, вгамовує спрагу, має 3 стани,міститься в крові, використовується промисловістю і т. д.
IV. Осмислення.
Вода є унікальною природною речовиною на нашій планеті. Вона є продуктом, який використовують у господарській діяльності та продають. Вода є предметом різних економічних інтересів, соціальних взаємозв’язків. Більша частина поверхні Землі вкрита водою. Саме тому Землю називають «блакитною планетою». На жаль 97% води на Землі-це солона вода морів і океанів. Люди її не споживають . Решта 3%- прісна вода. ЇЇ ми знаходимо в річках та озерах, під земною поверхнею, в льодовиках, в живих організмах. За даними досліджень люди використовують лише 1% загальної кількості води, що існує на планеті.
- Чи треба берегти воду?
2. Гра «Переставлянка». Поєднай частини висловів. Поясни їх значення.
Не брудни криниці,
|
доки не зникне вона. |
Де кінчається вода |
бо схочеш водиці.
|
Не знаємо, яка цінна вода |
там не буде й життя.
|
3.Гра «Прогнозування». Робота у парі
Один чоловік вирішив засипати джерельце сміттям. Що з того вийшло? Складіть правильні судження.
(а) зникне вода ; б) не зможе втамувати свою спрагу; в) навколо не буде життя)
4. «Мозковий штурм»
Що є джерелами забруднення води? Обговорення у групах.
5. Оформлення таблиці за висновками та аргументами доповідачів
|
Джерела забруднення води |
так |
ні |
1. |
Затоплення відходів. |
|
|
2. |
Будівельні майданчики. |
|
|
3. |
Браконьєри. |
|
|
4. |
Кислотні дощі. |
|
|
5. |
Сильні зливи. |
|
|
6. |
Зміни на берегах річок. |
|
|
7. |
Викиди промислових відходів у річки. |
|
|
8. |
Миття автомобілів. |
|
|
9. |
Сміття. |
|
|
10. |
Добрива і хімікати. |
|
|
11. |
Кораблі, катери. |
|
|
6. Дослідження
- Чи дійсно різні забруднення потрапляють у воду?
Діти розводять марганцівку у воді і поливають нею пісок. Спостерігають куди просочується забруднена вода.
Обговорення результатів досліду.
7. Завдання для учнів
А) «Вода, яку використовую я…»
1) особиста гігієна;
2) прибирання;
3) готування їжі, пиття;
4) поливання;
Б) Розв’яжи задачу. Вода і зубна щітка.
Уявіть, що ваша родина чистить зуби, залишаючи воду відкритою весь час. Чи буде економитись вода, якщо переглянути свої звички та вмикати воду лише для ополіскування щітки та рота.
Вихідні задачі:
(3*2*5*2=60літрів - за день.)
(60*365=21900літрів- за рік.)
Чи треба тримати відкритим кран, коли чистиш зуби?
8. Гра «Я керівник місцевого водоканалу»
Діти вчаться економити воду.
Уявіть, що ви керівник, який не може задовольнити загальні потреби населення водою. Які варіанти оберете для подолання цієї проблеми?
А) Обмін думками
Б) Запис пропозицій:
9. Цікавинки. Чи знаєте ви, що:
- Більш, ніж 2млрд. осіб у 40 країнах світу відчувають недостачу води.
- Це приводить до конкуренції і конфліктів за запаси води.
- Забруднені підземні води очищаються протягом декількох тисячоліть.
- Щоб виробити 1т міді необхідно 500 куб. метрів води, а 1т нікелю-4000 куб. метри води.
10.Тест
Що ти знаєш про воду?
|
|
так |
ні |
1. |
Менш 50% земної поверхні вкрито водою. |
|
|
2. |
Вода може розчиняти різні речовини. |
|
|
3. |
Лише 3% води,яку використовують люди. |
|
|
4. |
Використовувати питну воду для миття тротуарів розумно. |
|
|
5. |
Чистити зуби з відкритим краном економно. |
|
|
6. |
Основними забруднювачами води є промислові підприємства |
|
|
7. |
Без води Земля була б пустельною планетою. |
|
|
V. Роздуми
Наші очікування.
Виразіть свої очікування малюнком на тему «Людська діяльність, що негативно позначається на якості води»
Малюнки прикріпити в один ряд так, щоб уявна річка «текла» зліва направо. Сконцентрувати увагу на тих, хто забруднює річку. Запропонувати учням розповісти про бережливе ставлення до води вдома, друзям.
VI. Твір – міркування «Вода» за складеним планом
1. Складання плану.
1. Вода – це життя.
2. Роль води в житті людини.
3. Ставлення до води.
2. Скринька Знайка. Вибери потрібні тобі висловлювання, для побудови тексту:
Зачин:
вода – це життя
життя неможливе
Основна частина:
щодня використовую
є засіб гігієни
промисловість не може обійтись
в засуху поливаємо
життя людей на планеті
голуба планета
мало прісної води
Заключна частина:
бережіть воду
3. Переказ тексту за планом фронтально
4. Самостійна робота в зошиті
Життя на Землі неможливе без води.
Щодня людина п’є воду і використовує її для приготування їжі. Вона є засобом нашої гігієни. Жодна промисловість не може обійтись без води. В засуху ми поливаємо городи, сади, поля. Бо від урожаю залежить життя людей на планеті. На все використовується прісна вода. А її так мало!
Люди, бережіть водиченьку!
5. Презентація творів.