Тема. Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні.
Мета : у процесі виконання практичних вправ закріпити в учнів уміння визначати види звертань, виділяти їх у контексті, правильно інтонувати речення зі звертаннями ; відпрацьовувати пунктуаційні навички щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями, уміння зіставляти, робити висновки, обґрунтовувати міркування ; розвивати творчі вміння, аналітичні здібності, увагу, пам’ять, збагачувати й уточнювати словниковий запас, за допомогою мовленнєво –комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру спілкування; усвідомлення виражальних можливостей поширених і непоширених звертань у мовленні.
Обладнання: картки для роботи у групах, тлумачний словник.
Хід уроку
Прекрасні звертання
Є в нашій мові прекрасні звертання,
добрі і щирі , чудові слова.
Тими словами усяк без вагання
Маму найкращу свою назива:
Мамо, матусенько, мамочко , ненько,
Матінко , усміх твій ніжний ловлю .
Я над усе тебе в світі люблю.
3.Повідомлення мети й завдань уроку. Мотивація діяльності.
Учитель, підсумовавши відповіді учнів, узагальнює, що на уроці ми повторимо поняття «зветання», відпрацюємо вміння визначати види звертань, виділяти їх у контексті, розставляти розділові знаки у реченнях зі звертаннями . Працюючи над творчими завданнями , розвиватимемо мислення, мовлення, увагу.
Закінчити речення.
1.Звертання – це…
2.Є такі види звертань:
3.У реченнях зі звертаннями ставимо такі розділові знаки…
1.Робота в малих групах.
Умови. Об’єднання учнів у 4 групи. Розподіл ролей у групі : спікер – координує роботу ; секретар – записує висновки ; доповідач – презентує результати спільної діяльності ; посередник – стежить за часом. Групи виконують завдання на картках. Доповідачі представляють роботу груп біля дошки , коментуючи висновки; решта учнів записують окремі речення , які видалися складними , суперечливими чи , навпаки, цікавими.
Завдання
1 група . Прочитати речення , правильно їх інтонуючи .Яким частинами мови виражені звертання в поданих реченнях?
Ти справжній лицар , сину! Ти вславиш Україну!
Ми , люба матінко, козачого роду.
Люби , дитино, землю цю прекрасну!
Розкажи мені, сивий діду, про свої пережиті дні.
2 група.Графічний самодиктант.
Зобразити схеми речень у таблиці, виділити граматичні основи. Зробити висновок щодо постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями.
Пусти мене, старий діду, на вулицю погулять… |
|
"Матінко моя!..- кричить Дмитрик.- Матінко!" |
|
Язиче, язиче, лихо тебе кличе. |
|
Ой дівчино, шумить гай… |
|
Цвіти, розвивайся, Україно! |
|
Ану, діти, до роботи. |
|
3 група . Поставити розділові знаки, вказати вид звертання. Зробити висновок.
4 група. Вправа-редагування. Зробити висновок про роль звертань у мовленні ( заповнити таблицю).
Неправильно |
Правильно |
Петенька, йди сюди |
Петрику (Петрусю ), підійди сюди! |
Ой ти, мій котик! |
Ой ти, мій котику! |
Андрюшка, відкрий очі –вже ранок! |
Андрійку, розплющ очі - вже ранок! |
Анічка, поділи грушу пополам! |
Ганнусю, поділи грушку навпіл! |
Ох ти ж, моя куколка! |
Ох ти ж , моя лялечко! |
Дєвочкu, осторожно! |
Дівчатка, обережно! |
Пробач мене, дедушка, умоляю! |
Пробач мені, дідусю, благаю! |
Шофер , притормозіть, будь ласка! |
Пане водій, пригальмуйте, будь ласка! |
Вибачаюсь тьотя, яка слідуюча зупинка? |
Вибачте, будь ласка, тітонько, яка наступна зупинка? |
Будьте добрі, дядя, подвиньтесь! |
Будь ласка (прошу Вас), будьте добрі, посуньтеся! |
Пацан, до якої години працює общественний транспорт? |
Агов, юначе, до котрої години пра- цює громадський транспорт? |
2 . Конструювання речень за схемами – моделями. Поставте у формі кличного відмінка й запишіть імена членів своєї родини та друзів. Із трьома з них складіть речення за схемами.
- … ,Звертання , … .
- …, Звертання.
- Звертання ! … .
3. Творча робота( виконується індивідуально ).
Перебудувати речення так, щоб виділені слова виступали в ролі звертань. Складіть продовження твору, вживаючи звертання та однорідні члени речення .
Скільки краси в моєму коханому місті ! Особливо милі нам вулиці нашого дитинства.
Учні зачитують твори( Мікрофон : кому передати слово визначає не вчитель , а учень, що відповідає).
Запитання.