Урок "Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні. "

Про матеріал
Містить практичні вправи для закріплення вміння визначати види звертань, виділяти їх у контексті, правильно інтонувати речення зі звертаннями ; відпрацьовувати пунктуаційні навички щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями, уміння зіставляти, робити висновки, обґрунтовувати міркування ; розвивати творчі здібності
Перегляд файлу

Тема. Звертання. Непоширені й поширені звертання. Розділові знаки при звертанні.

Мета :  у  процесі виконання практичних вправ закріпити в учнів  уміння визначати види звертань, виділяти їх у  контексті,  правильно інтонувати речення зі звертаннями ; відпрацьовувати пунктуаційні навички щодо правильної розстановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями, уміння  зіставляти, робити висновки, обґрунтовувати міркування ; розвивати творчі вміння, аналітичні здібності,  увагу, пам’ять, збагачувати  й уточнювати словниковий запас,  за допомогою мовленнєво –комунікативного дидактичного матеріалу розвивати культуру спілкування; усвідомлення виражальних можливостей  поширених і непоширених звертань у мовленні.

Обладнання: картки для роботи у групах, тлумачний словник.

Хід  уроку

  1. Організаційний момент.
  1. Повідомлення теми уроку .
  2. Визначення очікуваних результатів.
  • Обмін усмішками та побажаннями ( обов’язково  називати  ім’я однокласника).
  • Учитель зачитує поезію і пропонує  визначити ключові акценти, що будть опрацьовані та засвоєні  на уроці.

                      Прекрасні звертання

Є в нашій мові прекрасні звертання,

 добрі і щирі , чудові слова.

Тими словами усяк без вагання

Маму найкращу свою назива:

 Мамо, матусенько, мамочко , ненько,

Матінко , усміх твій ніжний ловлю .

Я над усе тебе в світі люблю.

3.Повідомлення мети й завдань уроку. Мотивація діяльності.

Учитель, підсумовавши відповіді учнів, узагальнює, що на уроці ми повторимо поняття «зветання», відпрацюємо вміння визначати види звертань, виділяти їх у контексті, розставляти розділові знаки у реченнях зі звертаннями . Працюючи над творчими завданнями , розвиватимемо мислення, мовлення, увагу.

  1.  Актуалізація опорних знань.

    Закінчити речення.

1.Звертання – це…

2.Є такі види звертань:

3.У реченнях зі звертаннями ставимо такі розділові знаки…

  1. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Робота в малих групах.

Умови. Об’єднання учнів у 4  групи. Розподіл ролей у групі : спікер – координує роботу ; секретар – записує висновки ; доповідач – презентує результати спільної діяльності ; посередник – стежить за часом. Групи виконують завдання на картках. Доповідачі представляють роботу груп біля дошки , коментуючи висновки; решта учнів записують окремі речення , які видалися складними , суперечливими чи , навпаки, цікавими.

                                         Завдання

1 група .  Прочитати речення , правильно їх інтонуючи .Яким частинами мови виражені звертання в поданих реченнях?

 Ти справжній лицар , сину! Ти вславиш Україну!

Ми , люба матінко, козачого роду.

 Люби , дитино, землю цю прекрасну!

 Розкажи мені, сивий діду, про свої пережиті дні.

 2 групарафічний самодиктант.

Зобразити схеми речень у таблиці, виділити граматичні основи. Зробити висновок щодо постановки розділових знаків у реченнях зі звертаннями.

Пусти мене, старий діду, на вулицю погулять…

 

"Матінко моя!..- кричить Дмитрик.- Матінко!"

 

Язиче, язиче, лихо тебе кличе.

 

Ой дівчино, шумить гай…

 

Цвіти, розвивайся, Україно!

 

Ану, діти, до роботи.

 

3 група . Поставити розділові знаки, вказати вид звертання. Зробити висновок.

  1. Не хилися явороньку ще ж ти зелененький!
  2. Засмійся Матвійку дам копійку.
  3. Ой сину мій сину сину молоденький де нічку пробував?
  4. Не плач не журися молодий козаче.
  5. Спи ж ти малесенький  пізній -бо час…
  6. Ой і не стелися хрещатий барвінку. 

 

4 група.  Вправа-редагування. Зробити висновок про роль  звертань  у мовленні (  заповнити таблицю).      

Неправильно

Правильно

Петенька, йди сюди

Петрику (Петрусю ),  підійди сюди!

Ой ти,  мій котик!

Ой  ти, мій котику!

Андрюшка, відкрий очі вже  ранок!

Андрійку, розплющ очі - вже ранок!

Анічка, поділи грушу пополам!

Ганнусю, поділи грушку навпіл!

Ох ти ж, моя  куколка!

Ох ти ж , моя лялечко!

Дєвочкu, осторожно!

Дівчатка, обережно!

Пробач мене, дедушка, умоляю!

Пробач мені, дідусю, благаю!

Шофер , притормозіть, будь ласка!

Пане водій, пригальмуйте, будь ласка!

Вибачаюсь тьотя, яка слідуюча зупинка?

Вибачте, будь ласка, тітонько, яка наступна зупинка?

Будьте добрі, дядя, подвиньтесь!

Будь ласка (прошу Вас), будьте добрі, посуньтеся!

Пацан, до якої години працює общественний транспорт?

Агов, юначе, до котрої години пра- цює громадський транспорт?

 

 

 2 . Конструювання речень за схемами – моделями. Поставте у формі кличного відмінка й запишіть імена членів своєї родини та друзів. Із трьома з них складіть речення за схемами.

- … ,Звертання , … .

-  …, Звертання.

-    Звертання !  … .

 

3. Творча робота( виконується індивідуально ).

Перебудувати речення так, щоб виділені слова виступали в ролі звертань. Складіть продовження твору, вживаючи звертання та однорідні члени речення .

     Скільки краси в моєму коханому місті ! Особливо милі нам вулиці нашого дитинства.

Учні зачитують твори( Мікрофон : кому передати слово визначає не вчитель , а учень, що відповідає). 

 

  1. Рефлексія .

                       Запитання.

  • Яка синтаксична роль звертання в реченні?
  • З якою інтонацією вимовляються звертання?
  • Назвіть види звертань за будовою .
  • Чи можуть вживатися в ролі звертань займенники  ти , ви ?
  • Які розділові знаки вживаються  в реченні зі звертанням ?
  •  Що далося вам легко й було цікавим? Що викликало труднощі?
  1. Домашнє завдання .
  1. Виписати  7 – 8 речень зі звертаннями . Проаналізувати розділові знаки.
  2. Для учнів високого рівня : підготувати повідомлення про українські національні традиції звертання та їх використання у художній  літературі.

      

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
24 жовтня 2020
Переглядів
1483
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку