Мета:
ЗВЕРТАННЯ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ ПРИ ЗВЕРТАННІ
Розробила : Курапова Олена Воліївна, учитель української мови та літератури Цвітненської філії КЗ «Красносільське НВО»
Мета:
Обладнання: підручник, словники, картки, дидактичний матеріал.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань з елементами інноваційних технологій.
Вступне слово вчителя.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий та цікавий.
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімось обличчям до гостей,
Усміхнімось і промовим:
«Добрий день».
Нехай сьогоднішній урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути і відчувати слово. Зверніть увагу на епіграф до уроку
Епіграф:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Інсценування
Учитель. Що в тексті вам видалося смішним чи недоречним? Про що забув один із співрозмовників? Як треба вітатися до незнайомих або старших людей? Як видумаєте, про що ми сьогодні з вами будемо говорити?
Учитель. Для того щоб ви записали сьогоднішню тему уроку, вам необхідно розгадати ребус
Учитель. Тож, яка тема сьогоднішнього уроку? Чого ви повинні навчитися?
Учитель. Однією з ознак вихованості споконвіку вважають уміння дотримуватися норм етикету. Неабияке значення має мовний етикет.
Словникова робота
Знайдіть у тлумачному та етимологічному словниках лексичне значення слова «етикет».
Бесіда
Довідка
Етикет (з французької — ярлик, етикетка) — це правила поведінки і спілкування людей у суспільстві; зовнішній прояв відносин між людьми, культури особистості.
Мовний етикет — це правила мовленнєвої поведінки в суспільстві.
Звертання, р. мн. -ань. 1. Дія зі значенням звертати і звертатися: звертання зі шляху, звертання дитини до дорослого. 2. Вислів, думка, прохання тощо, спрямовані до когось; у мовознавстві — слово або сполучення слів, що називають особу чи предмет, до яких звертаються: епітетне звертання, риторичне звертання.
Звернення, р. мн. -ень. 1. Дія зі значенням звернути і звернутися: звернення до оперного жанру. 2. Сповіщення, розпорядження або заклик, привітальна промова тощо, адресовані народові, якомусь колективові, організації та ін.: звернення до народу, звернення до селян.
Місце й ознаки звертання |
Приклади |
Вживання розділового знака |
Непоширене й поширене звертання на початку речення, яке не виділяється інтонаційно |
Місяченьку, наш голубоньку, ходи до нас вечеряти! (Т. Шевченко.) |
Кома ставиться після звертання (також між звертаннями) Зв, . ! ? |
Непоширене й поширене звертання в середині речення, яке не виділяється інтонаційно |
Пустіть мене, люди добрі, пустіть! (Панас Мирний.) |
Кома ставиться перед звертанням і після нього ,Зв, . ! ? |
Непоширене й поширене звертання в кінці речення |
Гей, береза біла, срібнокорая! (В. Сосюра.) |
Кома ставиться перед звертанням (після нього ставиться той знак, який був би у реченні і без звертання)
, Зв. ! ? |
Непоширене й поширене звертання, яке вимовляється з окличною інтонацією |
0 мово рідна! Їй гаряче віддав я серце недарма. (В. Сосюра.) Сторононько рідна! Коханий мій краю! Чого все замовкло в тобі, заніміло? (Леся Українка.) |
Знак оклику ставиться після звертання (вигуки о, ой комою від звертання не відділяються) Зв! . ! ? |
Ні (брат) я не залишу тебе самого. (М. Трублаїні.) (Хлопець) а греби-но сюди! (О. Донченко.) Де ти в світі пробувався (син мій єдиний)? (Т. Шевченко.)
... чи ти пила, чи ти їла? Ні ... не пила й не їла: бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила води крапельку. ... несе мене лиска по каменю-мосту на своєму хвосту. Порятуй мене. ... приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити. ... візьміть мене на крилята та понесіть до батенька. Мерзни, мерзни ... ! Ловись ... велика та все велика! Не їж мене ... я тобі пісеньки заспіваю.
• Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
1) Учні не повинні відповідати образою на образу. 2) Новачки не соромляться звернутися по допомогу до батьків, друзів, шкільного психолога. 3) Школярі повинні пам'ятати, що шкільні проблеми можна розв'язати.
• Скласти схеми речень із звертаннями.
Завдання: записати звертання, вказати вид звертання за будовою
Яке це щастя, друже мій, горіти, а не тліть. (В. Сосюра.) Мужай, прекрасна наша мово, серед прекрасних братніх мов! (М. Рильський.) І я, твій син, Вітчизно співомовна, зростав під небом чистим і змужнів. (М. Сингаївський.)
Пісне, моя ти сердечна дружино, Серця відрадо в дні горя і сліз, З хати вітця, як єдинеє віно, К тобі любов у життя я приніс.
(І. Франко.)
— Передайте телефонну розмову між матір'ю і дочкою-старшокласницею (для дівчат) або між батьком і сином.
Дочка, телефонуючи зі школи, просить дозволу піти найближчої неділі на дискотеку з друзями. Мати нагадує, що в неділю вони домовилися допомогти бабусі. |
Батько пропонує синові у вихідні сходити на футбольний матч. Але в них виникло непорозуміння щодо дня походу та місць на стадіоні |
— У репліках діалогу використовуйте поширені та непоширені звертання. Зверніть увагу на дотримання правильної інтонації.
Протягом уроку дітям за відповіді роздавалися смайлики . Підрахунок смайликів, виставлення оцінок.
Вивчити правила, виконати вправу 134 на вибір.
Довідка
Етикет (з французької — ярлик, етикетка) — це правила поведінки і спілкування людей у суспільстві; зовнішній прояв відносин між людьми, культури особистості.
Мовний етикет — це правила мовленнєвої поведінки в суспільстві.
Звертання, р. мн. -ань. 1. Дія зі значенням звертати і звертатися: звертання зі шляху, звертання дитини до дорослого. 2. Вислів, думка, прохання тощо, спрямовані до когось; у мовознавстві — слово або сполучення слів, що називають особу чи предмет, до яких звертаються: епітетне звертання, риторичне звертання.
Звернення, р. мн. -ень. 1. Дія зі значенням звернути і звернутися: звернення до оперного жанру. 2. Сповіщення, розпорядження або заклик, привітальна промова тощо, адресовані народові, якомусь колективові, організації та ін.: звернення до народу, звернення до селян.
Довідка
Етикет (з французької — ярлик, етикетка) — це правила поведінки і спілкування людей у суспільстві; зовнішній прояв відносин між людьми, культури особистості.
Мовний етикет — це правила мовленнєвої поведінки в суспільстві.
Звертання, р. мн. -ань. 1. Дія зі значенням звертати і звертатися: звертання зі шляху, звертання дитини до дорослого. 2. Вислів, думка, прохання тощо, спрямовані до когось; у мовознавстві — слово або сполучення слів, що називають особу чи предмет, до яких звертаються: епітетне звертання, риторичне звертання.
Звернення, р. мн. -ень. 1. Дія зі значенням звернути і звернутися: звернення до оперного жанру. 2. Сповіщення, розпорядження або заклик, привітальна промова тощо, адресовані народові, якомусь колективові, організації та ін.: звернення до народу, звернення до селян.
Довідка
Етикет (з французької — ярлик, етикетка) — це правила поведінки і спілкування людей у суспільстві; зовнішній прояв відносин між людьми, культури особистості.
Мовний етикет — це правила мовленнєвої поведінки в суспільстві.
Звертання, р. мн. -ань. 1. Дія зі значенням звертати і звертатися: звертання зі шляху, звертання дитини до дорослого. 2. Вислів, думка, прохання тощо, спрямовані до когось; у мовознавстві — слово або сполучення слів, що називають особу чи предмет, до яких звертаються: епітетне звертання, риторичне звертання.
Звернення, р. мн. -ень. 1. Дія зі значенням звернути і звернутися: звернення до оперного жанру. 2. Сповіщення, розпорядження або заклик, привітальна промова тощо, адресовані народові, якомусь колективові, організації та ін.: звернення до народу, звернення до селян.
• Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
1) Учні не повинні відповідати образою на образу. 2) Новачки не соромляться звернутися по допомогу до батьків, друзів, шкільного психолога. 3) Школярі повинні пам'ятати, що шкільні проблеми можна розв'язати.
• Скласти схеми речень із звертаннями.
• Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
1) Учні не повинні відповідати образою на образу. 2) Новачки не соромляться звернутися по допомогу до батьків, друзів, шкільного психолога. 3) Школярі повинні пам'ятати, що шкільні проблеми можна розв'язати.
• Скласти схеми речень із звертаннями.
• Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
1) Учні не повинні відповідати образою на образу. 2) Новачки не соромляться звернутися по допомогу до батьків, друзів, шкільного психолога. 3) Школярі повинні пам'ятати, що шкільні проблеми можна розв'язати.
• Скласти схеми речень із звертаннями.
• Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
1) Учні не повинні відповідати образою на образу. 2) Новачки не соромляться звернутися по допомогу до батьків, друзів, шкільного психолога. 3) Школярі повинні пам'ятати, що шкільні проблеми можна розв'язати.
• Скласти схеми речень із звертаннями.
• Перебудувати речення так, щоб підмети стали звертаннями. Схарактеризувати речення за метою висловлювання. Виділити граматичні основи.
1) Учні не повинні відповідати образою на образу. 2) Новачки не соромляться звернутися по допомогу до батьків, друзів, шкільного психолога. 3) Школярі повинні пам'ятати, що шкільні проблеми можна розв'язати.
• Скласти схеми речень із звертаннями.
... чи ти пила, чи ти їла? Ні ... не пила й не їла: бігла через місточок та вхопила кленовий листочок, бігла через гребельку та вхопила води крапельку.
... несе мене лиска по каменю-мосту на своєму хвосту. Порятуй мене.
... приплинь, приплинь до бережка! Дам я тобі їсти й пити.
... візьміть мене на крилята та понесіть до батенька.
Мерзни, мерзни ... ! Ловись ... велика та все велика!
Не їж мене ... я тобі пісеньки заспіваю.
— Передайте телефонну розмову між матір'ю і дочкою-старшокласницею (для дівчат) або між батьком і сином.
Дочка, телефонуючи зі школи, просить дозволу піти найближчої неділі на дискотеку з друзями. Мати нагадує, що в неділю вони домовилися допомогти бабусі. |
Батько пропонує синові у вихідні сходити на футбольний матч. Але в них виникло непорозуміння щодо дня походу та місць на стадіоні |
— У репліках діалогу використовуйте поширені та непоширені звертання. Зверніть увагу на дотримання правильної інтонації.
— Передайте телефонну розмову між матір'ю і дочкою-старшокласницею (для дівчат) або між батьком і сином.
Дочка, телефонуючи зі школи, просить дозволу піти найближчої неділі на дискотеку з друзями. Мати нагадує, що в неділю вони домовилися допомогти бабусі. |
Батько пропонує синові у вихідні сходити на футбольний матч. Але в них виникло непорозуміння щодо дня походу та місць на стадіоні |
— У репліках діалогу використовуйте поширені та непоширені звертання. Зверніть увагу на дотримання правильної інтонації.
— Передайте телефонну розмову між матір'ю і дочкою-старшокласницею (для дівчат) або між батьком і сином.
Дочка, телефонуючи зі школи, просить дозволу піти найближчої неділі на дискотеку з друзями. Мати нагадує, що в неділю вони домовилися допомогти бабусі. |
Батько пропонує синові у вихідні сходити на футбольний матч. Але в них виникло непорозуміння щодо дня походу та місць на стадіоні |
— У репліках діалогу використовуйте поширені та непоширені звертання. Зверніть увагу на дотримання правильної інтонації.
— Передайте телефонну розмову між матір'ю і дочкою-старшокласницею (для дівчат) або між батьком і сином.
Дочка, телефонуючи зі школи, просить дозволу піти найближчої неділі на дискотеку з друзями. Мати нагадує, що в неділю вони домовилися допомогти бабусі. |
Батько пропонує синові у вихідні сходити на футбольний матч. Але в них виникло непорозуміння щодо дня походу та місць на стадіоні |
— У репліках діалогу використовуйте поширені та непоширені звертання. Зверніть увагу на дотримання правильної інтонації.