Урок "Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком"

Про матеріал

Комбінований урок з української мови для 5 класу із застосуванням різних методів та форм роботи, який допомагає учням засвоїти матеріал про будову складного речення, його інтонацію, навчити учнів відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; розвивати творчі вміння працювати з текстом, складати продовження тексту, використовуючи складні речення. Крім того, під час роботи з текстом учні повторюють основні правила з розділу "Орфографія".

Перегляд файлу

Тема: Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.

Мета: Закріпити знання п’ятикласників про будову складного речення, його інтонацію, навчити учнів відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; розвивати творчі вміння працювати з текстом, складати продовження тексту, використовуючи складні речення; на основі дидактичного матеріалу (творів Василя Сухомлинського) виховувати шанобливе ставлення до природи та оточуючого світу.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, картки.

Перебіг уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. «Незакінчене речення»
  1. За метою висловлення речення бувають…
  2. За емоційним забарвленням речення бувають…
  3. За будовою речення бувають…
  4. Одну граматичну основу має…
  5. Речення можуть ускладнюватись…
  6. Речення, яке складається з двох або кількох простих речень, кожне з яких має свою граматичну основу, називається…
  7. Прості речення у складному об’єднані між собою…
  8. Між простими реченнями у складному робиться…
  9. У кінці кожного простого речення, крім останнього, інтонація…
  10. Наприкінці складного речення інтонація…
  11. На письмі між простими реченнями в складному ставлять…
  12. Частини складного речення можуть поєднуватись…
  1. Визначення теми, мети й завдань уроку.
  2. Мотивація навчальної діяльності.
  3. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу.
  1. Робота з текстом. Пунктуаційний практикум.
  • Розставити розділові знаки в тексті.

Без соловейка

1.В одному селі дитячий садок був у маленькій хатці. 2. У кімнатах стояли зручні для дітей столики й ліжка. 3. Було багато іграшок: ляльок, вершників на конях, м’ячів.

4. Та дітей дуже приваблював соловейко. 5. Він жив у вишняку біля хати. 6. Коли дітки приходили у садочок, вони ставали біля відчиненого вікна й слухали солов’їний спів. 7. Це були найщасливіші хвилини.

8. Та ось збудували великий цегляний будинок для дитячого садка. 9. Під’їхали дві автомашини. 10. На одну поклали всі речі: столи, ліжка, шафи, іграшки. 11. А на другу сіли діти.

12. У новому будинку було світло й просторо. 13. Та ось прийшли дітки в садочок, відчинили вікно, щоб послухати соловейкову пісню. 14. А соловейка немає. 15. У просторих, світлих кімнатах стало сумно.

  1. Формування умінь і навичок у процесі практичної роботи.
  1. Робота в групах.

Група 1. Знайти слова в тексті, які відповідають наступним орфограмам.

  • Написання ненаголошених е, и в коренях слів, які можна перевірити наголосом (селі, вишняку, хвилини, великий, цегляний)
  • Написання апострофа (м’яч, солов’їний, під’їхали)
  • Спрощення в групах приголосних (найщасливіший)

Група 2. Знайти слова в тексті, які відповідають наступним орфограмам.

  • Написання м’якого знака в суфіксах –еньк-, -оньк-, -есеньк-, -ісіньк-, -юсіньк- (маленькій)
  • Написання м’якого знака після м’яких приголосних у середині складу перед о (ляльок)
  • Відсутність м’якого знака після шиплячих (зручні)
  • Відсутність м’якого знака після м’якого приголосного, крім л, перед наступним м’яким приголосним (пісня)

Група 3. Відповісти на запитання, зазначивши лише цифру.

  • Знайти прості речення, ускладнені однорідними членами без узагальнювального слова (2,12,15)
  • Знайти прості речення, ускладнені однорідними членами з узагальнювальним словом (3,10)
  • Знайти складні речення (6,13)
  • Знайти односкладні речення (10,12,14,15)

Група 4. Зробити синтаксичний розбір речення.

Коли дітки приходили у садочок, вони ставали біля відчиненого вікна й слухали солов’їний спів.

Група 5. Зробити синтаксичний розбір речення.

Та ось прийшли дітки в садочок, відчинили вікно, щоб послухати соловейкову пісню.

  1. Закріплення й систематизація здобутих знань.
  1. Творча робота

А вам доводилось чути спів солов’я? Де? За яких обставин? Про що він вам розповів? Про що нагадав? Опишіть свої спогади за допомогою 3-5 речень.

  1. Цифровий диктант

Укажіть, зі скількох частин складаються подані складні речення.

  1. Вечірнє небо світиться красою і соняхи гудуть…
  2. Мені треба працювати і працювати і ця праця має стати щастям моїм і покликанням.
  3. Він пострибає і злякається й почне плакати.
  4. Сонце вже сховалося зі сходу наповзають тихі сутінки рівно куриться димок на погоду.
  5. Ось і хата дядька Себастіяна на ній темніє велике гніздо зверху в ньому живуть лелеки під низом – горобці.
  6. На клумбі цвіли жоржини чорнобривці пахло прив’ялим духом полину.
  1. Підбиття підсумків уроку.
  1. Рефлексія.
  1. Домашнє завдання.

Опрацювати § 17.

Виконати вправу 204 (с. 114).

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.5
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
4.5
Загальна:
4.5
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Селевко Віра Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Сівер Лілія Анатоліївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
6733
Оцінка розробки
4.5 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку