Комбінований урок з української мови для 5 класу із застосуванням різних методів та форм роботи, який допомагає учням засвоїти матеріал про будову складного речення, його інтонацію, навчити учнів відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; розвивати творчі вміння працювати з текстом, складати продовження тексту, використовуючи складні речення. Крім того, під час роботи з текстом учні повторюють основні правила з розділу "Орфографія".
Тема: Кома між частинами складного речення, з’єднаними безсполучниковим і сполучниковим зв’язком.
Мета: Закріпити знання п’ятикласників про будову складного речення, його інтонацію, навчити учнів відрізняти складне речення від простого, обґрунтовувати розділові знаки за допомогою вивчених правил; розвивати творчі вміння працювати з текстом, складати продовження тексту, використовуючи складні речення; на основі дидактичного матеріалу (творів Василя Сухомлинського) виховувати шанобливе ставлення до природи та оточуючого світу.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, мультимедійна презентація, картки.
Перебіг уроку
Без соловейка
1.В одному селі дитячий садок був у маленькій хатці. 2. У кімнатах стояли зручні для дітей столики й ліжка. 3. Було багато іграшок: ляльок, вершників на конях, м’ячів.
4. Та дітей дуже приваблював соловейко. 5. Він жив у вишняку біля хати. 6. Коли дітки приходили у садочок, вони ставали біля відчиненого вікна й слухали солов’їний спів. 7. Це були найщасливіші хвилини.
8. Та ось збудували великий цегляний будинок для дитячого садка. 9. Під’їхали дві автомашини. 10. На одну поклали всі речі: столи, ліжка, шафи, іграшки. 11. А на другу сіли діти.
12. У новому будинку було світло й просторо. 13. Та ось прийшли дітки в садочок, відчинили вікно, щоб послухати соловейкову пісню. 14. А соловейка немає. 15. У просторих, світлих кімнатах стало сумно.
Група 1. Знайти слова в тексті, які відповідають наступним орфограмам.
Група 2. Знайти слова в тексті, які відповідають наступним орфограмам.
Група 3. Відповісти на запитання, зазначивши лише цифру.
Група 4. Зробити синтаксичний розбір речення.
Коли дітки приходили у садочок, вони ставали біля відчиненого вікна й слухали солов’їний спів.
Група 5. Зробити синтаксичний розбір речення.
Та ось прийшли дітки в садочок, відчинили вікно, щоб послухати соловейкову пісню.
А вам доводилось чути спів солов’я? Де? За яких обставин? Про що він вам розповів? Про що нагадав? Опишіть свої спогади за допомогою 3-5 речень.
Укажіть, зі скількох частин складаються подані складні речення.
Опрацювати § 17.
Виконати вправу 204 (с. 114).