Урок "Звичайні дроби"

Про матеріал
На уроці в учнів формуються розуміння сучасних проблем довкілля й усвідомлення їх актуальності для всього людства; розвиваються логічні знання через систему прикладних задач на звичайні дроби, що розкривають значення рослин у житті людини.
Перегляд файлу

ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ ТА ДІЇ НАД НИМИ

Цілі:

навчальна: удосконалити теоретичні та практичні знання і вміння учнів з теми в процесі розв'язування вправ та задач;

розвивальна: стимулювати творчу та пізнаваль­ну діяльність учнів; розвивати інтерес до предмета; сприяти розвитку логічного мислення, обчислюваль­них навичок учнів; формувати інтерес до знань; по­казати можливість використання набутих знань під час розв'язування практичних задач; формувати в учнів розуміння необхідної гармонії людини з при­родою та значення рослин у житті людини;

виховна: виховувати увагу, наполегливість, ба­жання здобувати знання; сприяти розумінню сучас­них проблем довкілля; виховувати почуття відпо­відальності за природу як національне багатство, основу життя на землі; залучати учнів до активної природоохоронної діяльності.

Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.

Обладнання: комп'ютер, проектор, презентація, дошка.

Завдання уроку: формувати в учнів розуміння су­часних проблем довкілля й усвідомлення їх акту­альності для всього людства; розвивати особисту відповідальність за стан довкілля; формувати еко­логічні знання через систему прикладних задач, що розкривають значення рослин у житті людини.

ХІД УРОКУ

Червона книга, горем перевита:

Біднішаємо, зникають птахи, квіти.

Лисієш, Земле?

Об’єднаймось, люди,

Щоб захистити все живе усюди.

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1 ХВ)

Перевірка готовності учнів до уроку, при­вітання.

До початку уроку учні об’єдналися у дві групи, розподілили ролі, визначили лідерів та експертів.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ (6 ХВ) Учитель

Ось пролунав дзвінок,

І розпочинається урок.

Працювати слід старанно,

Щоб почути у кінці,

Що у нашім п’ятім класі

Діти — просто молодці!

Сьогодні у нас незвичайний урок — ми вирушаємо в захопливу подорож. Упевнена, що маршрут, який ми обрали, буде цікавим. А здолати всі несподіванки та перешкоди вам допоможуть знання з теми «Звичайні дроби та дії над ними».

Щоб зайти в автобус і зайняти бажане міс­це, потрібно розв’язати вправу.

►► Робота в групах

Учитель пропонує кожній групі кросворд. Тільки правильні відповіді дадуть можливість отримати ключ до теми нашого уроку. Тож ба­жаю вам успіхів!

Кросворд

  1. Як називають число, записане над рискою дробу? (Чисельник)
  2.   Яку дію означає риска дробу? (Ділення)
  3. Що є в запису звичайного дробу, крім чи­сел? (Риска)
  4. Як називають дроби, чисельник яких мен­ший від знаменника? (Правильні)
  5. Чому дорівнює дріб, чисельник якого до­рівнює знаменнику? (Одиниці)
  6. Як називають число, записане під рискою дробу? (Знаменник)
  7. Як називають один із компонентів під час додавання? (Доданок)
  8. Які числа використовують для запису зви­чайних дробів? (Натуральні)
  9. Як називають дроби, що мають чисельник і знаменник? (Звичайні)
  10. Хто вперше використав звичайні дроби? (Єгиптяни) 
  11.                     Як називають дроби, чисельник яких біль­ший за знаменник? (Неправильні)

 

 

 

2

 

4

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

11

1

 

3

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учитель. Молодці! Кожна група впора­лася із цим завданням. (Лідери по черзі зачи­тують відповідь«Червона книга»,)

Запитання до учнів. Що ви знаєте про цю книгу? Чому її назвали Червоною? А чи існує «Зелена книга»?

(Заслуховуємо виступи експертів та учнів кожної з груп,)

Учитель. Тож епіграфом нашого уроку є такі слова: «Червона книга, горем переви­та...»

III    МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2 ХВ)

Учитель. Економічний розвиток, геогра­фічні відкриття нових земель, розвиток водних шляхів та автомобільного транспорту призвели до змін у спектрі первинної рослинності. Чима­ло видів природної флори та навіть цілі групи винищені людиною.

Охорона довкілля — це захист нашого сві­ту і його дикої природи. За останні роки по­над двадцять видів рослин перейшли до розря­ду рідкісних і таких, що зникають. Такі види рослин заносять до Червоної книги, створеної 1963 року за ідеєю відомого англійського зо­олога, професора Пітера Скотта.

Міжнародна Червона книга містить кіль­ка великих томів, до яких внесено понад 320 видів і підвидів ссавців, 485 видів птахів, по­над 140 видів плазунів, 40 видів земноводних, близько 200 видів риб.

  1. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ УРОКУ (1 ХВ)

Учитель. На уроці ми узагальнимо та систематизуємо знання з теми «Звичайні дро­би», закріпимо навички виконувати відповідні дії та вдосконалимо вміння додавати та відні­мати звичайні дроби, а також розглянемо ці­каві задачі з природничим змістом, спрямовані на збереження довкілля та власного здоров’я.

  1. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК (ЗО ХВ)

►► Зупинка «Каліграфічна хвилинка»

Учитель. Запишіть дріб, чисельник яко­го дорівнює кількості букв у слові «червона», а знаменник дробу — кількості звуків у слові «книга».

Відповідь. 

 

Запитання

  1.         Яким є дріб     ? (Неправильний, бо чисель­ник більший за знаменник.)
  2. Як виділити цілу частину з неправильного дробу? (Щоб виділити цілу частину з не­правильного дробу, треба чисельник поді­лити на знаменник.)

►► Зупинка «Світлофор» (Усна лічба із записом відповідей)

Учитель. «Стій, будь обережним!» — по­переджає червоне світло світлофора. І всі це розуміють.

 «Зупиніться, припиніть нищити природу, бо буде лихо!» — застерігає Червона книга. Проте розуміють це, на жаль, не всі.

Запам’ятайте! Збирати рослини, занесені до Червоної книги, їх плоди та насіння забо­ронено.

В Україні є також Червона книга, що скла­дається з двох томів. До першого тому внесено 544 види рослин, а до другого — 382 види тва­рин, яким загрожує небезпека. Рік її затвер­дження ми дізнаємося, виконавши всі завдання усного рахунку із записом відповідей.

(Учитель зачитує завдання кожній групі по черзі, а учні записують на заздалегідь під- готовленому аркуші тільки відповіді. Після за­кінчення роботи учні разом з учителем переві­ряють правильність виконання завдань.)

Завдання для І групи

  1.         Виконайте дії:1 + 5

 

      Відповідь. 7.

  1.          Розв’яжіть рівняння 7 - x = 4 ,

 

Відповідь  x = 2

 

 

  1.          Обчисліть: 9 - 5 +

 

Відповідь.  4 .

 

  1. Задача. Під час екологічної толоки учні на­шої школи висадили 1500 саджанців сосни.

Учні 5-х класів висадили    саджанців.

Скільки саджанців сосни було висаджено учнями 5-х класів?

Розв'язання

1500:50*3 = 50 (садж.)

Відповідь. 90 саджанців.

Завдання для II групи

  1.                Виконайте дії  1 +8 .

       Відповідь  10.

2.   Розв'яжіть рівняння 5 - x = 2 .

       Відповідь  x = 2 .

3.    Обчисліть   9 - 4 + .

        Відповідь 5 .

 

4. Задача. На території України налічується до 16 000 видів рослин, з яких потре­бують охорони. Яка кількість видів рослин в Україні потребує охорони?

Розв'язання

16000:20 *1 = 800 (вид.)

Відповідь. 800 видів рослин.

Учитель. Молодці! Ви добре впоралися із завданнями. Тож наша подорож триває.

В Україні 29 жовтня 1992 року Постановою Верховної Ради України затверджено Червону книгу, а 7 лютого 2002 року було прийнято За­кон України «Про Червону книгу України».

Людину називають володарем природи, але мудрість, із якою ми володарюємо, від природи не дається. Цього треба вчитися.

Природа потребує нашої допомоги. Сьогод­ні на уроці ви дізнаєтесь більше про рослини, які потребують вашого захисту та порятунку.

Погляньмо у вікно. Ще біліє сніг, з відли­гами чергуються морози, а під сніговою ков­дрою вже пробуджується нове життя. І ось з’являються посланці зеленоокої Весни.

 

Учень 1. Першими провісниками весни є «сніжні квіти» — підсніжники. Саме вони мужньо змагаються з холодною зимою, з’явля­ючись серед снігу.

Учень 2

Ще навкруги в лісах лежить сніг,

Та на горбочку, там, де сонечко пригріло,

Розцвів раніше від усіх і глянув навкруги

Малесенький підсніжник білий.

Його в полоні там держав мороз.

Однак не зміг його він загубити:

Квіточка дихала, боролась, їй вдалось

Нарешті холод розтопити.

Учень 3. У перекладі з давньогрецької підсніжник означає молочно-квітковий, оскіль­ки має білі квіти.

Усього у світі є близько 18 видів підсніж- ників. Цікаво, що англійці називають цю квіт­ку сніговою конвалією.

Учень 4. У світі спостерігається змен­шення кількості під сніжників, що пов’язано з масовим зриванням квітів на букети, вико­пування цибулин. А ще ця рослина є одним із продуктів фармацевтичної промисловості; з неї виробляють ліки для серцево-судинної системи.

Тому ця квітка й потрапила до Червоної книги України.

Учитель

Хто ж там, хто вже так стомився

І на парту нахилився?

Треба дружно всім нам встати,

Фізкультпаузу почати.

Тож на нас чека зупинка

Під назвою «Фікультхвилинка».

►► Зупинка «Фізкультхвилинка»

Учитель

Трава низенька-низенька.

Дерева високі-високі.

Вітер дерева колише-гойдає.

То вправо, то вліво нахиляє.

То вгору, то назад.

То вниз нагинає.

Птахи летять, відлітають,

А учні тихенько за парти сідають.

Учні

Роблять присідання.

Піднімають руки вгору.

Обертаються.

Нахиляються праворуч, ліворуч.

Потягуються вгору, назад.

Нахиляються вперед.

Махають руками-«крильми».

Сідають за парти.

Учитель. А ось інші посланці зеленоокої Весни. Про які квіти ми поговоримо далі? Про них ви дізнаєтеся, виконавши таке завдання.

Учень 5

Ще земля в зимових шатах білих,

Та з-під снігу, майже непомітний,

Виглянув зненацька, серцю милий,

Соромливий пролісок блакитний.

 

Учень 6. Проліски — провісники тепла. У народі їх називають квітами надії.

  Завдяки своїй красі і тому, що вони одни­ми з перших відкривають весняний карнавал цвітіння. Проліски майже повністю винищені, тому їх занесли до Червоної книги і вони по­требують охорони.

►► Зупинка «Цікавинка»

Учитель. Діти, кожен з вас підготував цікаву інформацію, повідомлення чи задачу 

про рослини, які ростуть поряд з нами і по­требують особливої уваги.

I  група

«Рослини-біоіндикатори»

Одне десятирічне дерево (береза або тополя) виробляє стільки кисню, скільки його потре­бує одна людина. Однак рослинність гине, ко­ли пил та шкідливі викиди досягають великих концентрацій. Чутливість до забруднення пові­тря у рослин є різною, і цю особливість вико­ристовують для оцінювання стану забруднення міського середовища та ґрунту. Такі рослини називають біоіндикаторами. Так, наприклад:

^ щавель малий, конюшина, пахучий коло­сок, шпергель, фіалка триколірна вказують на кислотність ґрунту;

^   кропива вказує на те, що ґрунт багатий на азот;

^   очиток їдкий є ознакою сухої землі;

^   наявність вільхи означає, що ґрунт воло­гий.

II  група

Цікава задача. Прийнято вважати, що орхі­дея — найкрасивіша квітка на Землі. У світі іс­нує близько ЗО 000 видів орхідей, що становить усіх видів квіткових рослин світу. Скільки видів квіткових рослин існує на Землі?

 

Розв'язання

30 000 : 2 * 5 = 75 000.

Відповідь. 75 000 видів квіткових рослин.

Учитель. Дякую. Ви знайшли дуже корис­ну інформацію. Діти, у мене для вас теж є сюр­приз. Тож погляньте на дошку.

Запитання до експертів. Що ви можете ска­зати?

Відповіді учнів.

Учитель. Для кожної людини нашої пла­нети головним є життя. І тільки в гармонії з природою життя буде здоровим і щасливим... А наша подорож триває.

Учень 7 . Біля Києва масово винищують цибулю ведмежу, підсніжники, сон чорнючий, конвалію. Навіть у Голосіївському лісі років десять тому можна було знайти конвалії, чудо­ві фіолетово-лілові килими сону.

А чи є вони нині?

Учень 8

Сміливим цим квітам мороз не страшний,

У снігах розкошує привітна родина,

У них ворог один — здичавілий, страш­ний —

Байдужа, безлика і хитра людина.

Учень 9

Тож не рвіть ви квіти, друзі,

Подивіться — там, у лузі,

Кожної весни нам знову

Дарують настрій свій чудовий.

  1.                   ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (1 ХВ) —

Повторити § 4, розв’язати № 755, 756,

скласти міні-твір «Охорона природи — обов’я­зок кожного».

  1.                РЕФЛЕКСІЯ, УСВІДОМЛЕННЯ РЕЗУЛЬТАТІВ (2 ХВ) -

►► Гра «Мікрофон»

  1.          Чи сподобався вам урок?
  2.          Як оцінюєте свою роботу в групах?
  3.          Що нового взяли для себе?
  1.               ПІДСУМОК УРОКУ (2 ХВ) - »

Учитель. Ось і закінчилася наша подо­рож. Щоб уміти правильно поводитися з при­родою, необхідно її досконало вивчати. Озна­йомлення зі сторінками «Червоної книги» ви продовжите на уроках біології та географії. Охороняйте природу, бо всі види тварин і рос­лин потрібні. Нехай природа тішить людське око своєю красою.

Любі діти!

Уміймо природу любити,

Кожній рослині радіти,

Зупинімось — останній є шанс.

Ця планета не тільки для нас!

(Результат праці учнів на уроці —- само­оцінка, яку коригує лідер групи.)

 

docx
Додано
21 листопада 2020
Переглядів
540
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку