ЗВИЧАЙНІ ДРОБИ ТА ДІЇ НАД НИМИ
Цілі:
навчальна: удосконалити теоретичні та практичні знання і вміння учнів з теми в процесі розв'язування вправ та задач;
розвивальна: стимулювати творчу та пізнавальну діяльність учнів; розвивати інтерес до предмета; сприяти розвитку логічного мислення, обчислювальних навичок учнів; формувати інтерес до знань; показати можливість використання набутих знань під час розв'язування практичних задач; формувати в учнів розуміння необхідної гармонії людини з природою та значення рослин у житті людини;
виховна: виховувати увагу, наполегливість, бажання здобувати знання; сприяти розумінню сучасних проблем довкілля; виховувати почуття відповідальності за природу як національне багатство, основу життя на землі; залучати учнів до активної природоохоронної діяльності.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Обладнання: комп'ютер, проектор, презентація, дошка.
Завдання уроку: формувати в учнів розуміння сучасних проблем довкілля й усвідомлення їх актуальності для всього людства; розвивати особисту відповідальність за стан довкілля; формувати екологічні знання через систему прикладних задач, що розкривають значення рослин у житті людини.
ХІД УРОКУ
Червона книга, горем перевита:
Біднішаємо, зникають птахи, квіти.
Лисієш, Земле?
Об’єднаймось, люди,
Щоб захистити все живе усюди.
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (1 ХВ)
Перевірка готовності учнів до уроку, привітання.
До початку уроку учні об’єдналися у дві групи, розподілили ролі, визначили лідерів та експертів.
Ось пролунав дзвінок,
І розпочинається урок.
Працювати слід старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім п’ятім класі
Діти — просто молодці!
Сьогодні у нас незвичайний урок — ми вирушаємо в захопливу подорож. Упевнена, що маршрут, який ми обрали, буде цікавим. А здолати всі несподіванки та перешкоди вам допоможуть знання з теми «Звичайні дроби та дії над ними».
Щоб зайти в автобус і зайняти бажане місце, потрібно розв’язати вправу.
►► Робота в групах
Учитель пропонує кожній групі кросворд. Тільки правильні відповіді дадуть можливість отримати ключ до теми нашого уроку. Тож бажаю вам успіхів!
Кросворд
|
2 |
|
4 |
|
7 |
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
6 |
|
11 |
|||||||
1 |
|
3 |
|
5 |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
||||||||||
|
|||||||||||
|
|||||||||||
Учитель. Молодці! Кожна група впоралася із цим завданням. (Лідери по черзі зачитують відповідь — «Червона книга»,)
Запитання до учнів. Що ви знаєте про цю книгу? Чому її назвали Червоною? А чи існує «Зелена книга»?
(Заслуховуємо виступи експертів та учнів кожної з груп,)
Учитель. Тож епіграфом нашого уроку є такі слова: «Червона книга, горем перевита...»
III МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ (2 ХВ)
Учитель. Економічний розвиток, географічні відкриття нових земель, розвиток водних шляхів та автомобільного транспорту призвели до змін у спектрі первинної рослинності. Чимало видів природної флори та навіть цілі групи винищені людиною.
Охорона довкілля — це захист нашого світу і його дикої природи. За останні роки понад двадцять видів рослин перейшли до розряду рідкісних і таких, що зникають. Такі види рослин заносять до Червоної книги, створеної 1963 року за ідеєю відомого англійського зоолога, професора Пітера Скотта.
Міжнародна Червона книга містить кілька великих томів, до яких внесено понад 320 видів і підвидів ссавців, 485 видів птахів, понад 140 видів плазунів, 40 видів земноводних, близько 200 видів риб.
Учитель. На уроці ми узагальнимо та систематизуємо знання з теми «Звичайні дроби», закріпимо навички виконувати відповідні дії та вдосконалимо вміння додавати та віднімати звичайні дроби, а також розглянемо цікаві задачі з природничим змістом, спрямовані на збереження довкілля та власного здоров’я.
►► Зупинка «Каліграфічна хвилинка»
Учитель. Запишіть дріб, чисельник якого дорівнює кількості букв у слові «червона», а знаменник дробу — кількості звуків у слові «книга».
Відповідь.
Запитання
►► Зупинка «Світлофор» (Усна лічба із записом відповідей)
Учитель. «Стій, будь обережним!» — попереджає червоне світло світлофора. І всі це розуміють.
«Зупиніться, припиніть нищити природу, бо буде лихо!» — застерігає Червона книга. Проте розуміють це, на жаль, не всі.
Запам’ятайте! Збирати рослини, занесені до Червоної книги, їх плоди та насіння заборонено.
В Україні є також Червона книга, що складається з двох томів. До першого тому внесено 544 види рослин, а до другого — 382 види тварин, яким загрожує небезпека. Рік її затвердження ми дізнаємося, виконавши всі завдання усного рахунку із записом відповідей.
(Учитель зачитує завдання кожній групі по черзі, а учні записують на заздалегідь під- готовленому аркуші тільки відповіді. Після закінчення роботи учні разом з учителем перевіряють правильність виконання завдань.)
Завдання для І групи
Відповідь. 7.
Відповідь x = 2
Відповідь. 4 .
Учні 5-х класів висадили саджанців.
Скільки саджанців сосни було висаджено учнями 5-х класів?
Розв'язання
1500:50*3 = 50 (садж.)
Відповідь. 90 саджанців.
Завдання для II групи
Відповідь 10.
2. Розв'яжіть рівняння 5 - x = 2 .
Відповідь x = 2 .
3. Обчисліть 9 - 4 + .
Відповідь 5 .
4. Задача. На території України налічується до 16 000 видів рослин, з яких потребують охорони. Яка кількість видів рослин в Україні потребує охорони?
Розв'язання
16000:20 *1 = 800 (вид.)
Відповідь. 800 видів рослин.
Учитель. Молодці! Ви добре впоралися із завданнями. Тож наша подорож триває.
В Україні 29 жовтня 1992 року Постановою Верховної Ради України затверджено Червону книгу, а 7 лютого 2002 року було прийнято Закон України «Про Червону книгу України».
Людину називають володарем природи, але мудрість, із якою ми володарюємо, від природи не дається. Цього треба вчитися.
Природа потребує нашої допомоги. Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь більше про рослини, які потребують вашого захисту та порятунку.
Погляньмо у вікно. Ще біліє сніг, з відлигами чергуються морози, а під сніговою ковдрою вже пробуджується нове життя. І ось з’являються посланці зеленоокої Весни.
Учень 1. Першими провісниками весни є «сніжні квіти» — підсніжники. Саме вони мужньо змагаються з холодною зимою, з’являючись серед снігу.
Учень 2
Ще навкруги в лісах лежить сніг,
Та на горбочку, там, де сонечко пригріло,
Розцвів раніше від усіх і глянув навкруги
Малесенький підсніжник білий.
Його в полоні там держав мороз.
Однак не зміг його він загубити:
Квіточка дихала, боролась, їй вдалось
Нарешті холод розтопити.
Учень 3. У перекладі з давньогрецької підсніжник означає молочно-квітковий, оскільки має білі квіти.
Усього у світі є близько 18 видів підсніж- ників. Цікаво, що англійці називають цю квітку сніговою конвалією.
Учень 4. У світі спостерігається зменшення кількості під сніжників, що пов’язано з масовим зриванням квітів на букети, викопування цибулин. А ще ця рослина є одним із продуктів фармацевтичної промисловості; з неї виробляють ліки для серцево-судинної системи.
Тому ця квітка й потрапила до Червоної книги України.
Учитель
Хто ж там, хто вже так стомився
І на парту нахилився?
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Тож на нас чека зупинка
Під назвою «Фікультхвилинка».
►► Зупинка «Фізкультхвилинка»
Учитель
Трава низенька-низенька.
Дерева високі-високі.
Вітер дерева колише-гойдає.
То вправо, то вліво нахиляє.
То вгору, то назад.
То вниз нагинає.
Птахи летять, відлітають,
А учні тихенько за парти сідають.
Учні
Роблять присідання.
Піднімають руки вгору.
Обертаються.
Нахиляються праворуч, ліворуч.
Потягуються вгору, назад.
Нахиляються вперед.
Махають руками-«крильми».
Сідають за парти.
Учитель. А ось інші посланці зеленоокої Весни. Про які квіти ми поговоримо далі? Про них ви дізнаєтеся, виконавши таке завдання.
Учень 5
Ще земля в зимових шатах білих,
Та з-під снігу, майже непомітний,
Виглянув зненацька, серцю милий,
Соромливий пролісок блакитний.
Учень 6. Проліски — провісники тепла. У народі їх називають квітами надії.
Завдяки своїй красі і тому, що вони одними з перших відкривають весняний карнавал цвітіння. Проліски майже повністю винищені, тому їх занесли до Червоної книги і вони потребують охорони.
►► Зупинка «Цікавинка»
Учитель. Діти, кожен з вас підготував цікаву інформацію, повідомлення чи задачу
про рослини, які ростуть поряд з нами і потребують особливої уваги.
I група
«Рослини-біоіндикатори»
Одне десятирічне дерево (береза або тополя) виробляє стільки кисню, скільки його потребує одна людина. Однак рослинність гине, коли пил та шкідливі викиди досягають великих концентрацій. Чутливість до забруднення повітря у рослин є різною, і цю особливість використовують для оцінювання стану забруднення міського середовища та ґрунту. Такі рослини називають біоіндикаторами. Так, наприклад:
^ щавель малий, конюшина, пахучий колосок, шпергель, фіалка триколірна вказують на кислотність ґрунту;
^ кропива вказує на те, що ґрунт багатий на азот;
^ очиток їдкий є ознакою сухої землі;
^ наявність вільхи означає, що ґрунт вологий.
II група
Цікава задача. Прийнято вважати, що орхідея — найкрасивіша квітка на Землі. У світі існує близько ЗО 000 видів орхідей, що становить усіх видів квіткових рослин світу. Скільки видів квіткових рослин існує на Землі?
Розв'язання
30 000 : 2 * 5 = 75 000.
Відповідь. 75 000 видів квіткових рослин.
Учитель. Дякую. Ви знайшли дуже корисну інформацію. Діти, у мене для вас теж є сюрприз. Тож погляньте на дошку.
Запитання до експертів. Що ви можете сказати?
Відповіді учнів.
Учитель. Для кожної людини нашої планети головним є життя. І тільки в гармонії з природою життя буде здоровим і щасливим... А наша подорож триває.
Учень 7 . Біля Києва масово винищують цибулю ведмежу, підсніжники, сон чорнючий, конвалію. Навіть у Голосіївському лісі років десять тому можна було знайти конвалії, чудові фіолетово-лілові килими сону.
А чи є вони нині?
Учень 8
Сміливим цим квітам мороз не страшний,
У снігах розкошує привітна родина,
У них ворог один — здичавілий, страшний —
Байдужа, безлика і хитра людина.
Учень 9
Тож не рвіть ви квіти, друзі,
Подивіться — там, у лузі,
Кожної весни нам знову
Дарують настрій свій чудовий.
Повторити § 4, розв’язати № 755, 756,
скласти міні-твір «Охорона природи — обов’язок кожного».
►► Гра «Мікрофон»
Учитель. Ось і закінчилася наша подорож. Щоб уміти правильно поводитися з природою, необхідно її досконало вивчати. Ознайомлення зі сторінками «Червоної книги» ви продовжите на уроках біології та географії. Охороняйте природу, бо всі види тварин і рослин потрібні. Нехай природа тішить людське око своєю красою.
Любі діти!
Уміймо природу любити,
Кожній рослині радіти,
Зупинімось — останній є шанс.
Ця планета не тільки для нас!
(Результат праці учнів на уроці —- самооцінка, яку коригує лідер групи.)