Тема: Звук а, позначення його буквою «а». Виділення звука а в словах. Інтонаційна вимова речень. Складання речень за малюнками.
Мета: Онайомити дітей із літерою А, що позначає голосний звук [а]; вправляти в інтонуванні голосних звуків, умінні добирати слова із заданим звуком; закріплювати вміння виконувати звуковий аналіз слів; розвивати увагу; виховувати зацікавленість до навчання,бережне ставлення до природи.
Навчально-методичне забезпечення: (буква «а»), предметні зображення, в назві яких чути звук а в різних позиціях у слова, звуко-складові схеми слів: апельсин , банан , груша.
Тип уроку: урок вивчення нового звука і букви.
Зміст уроку
l. Актуалізація опорних знань.
1. Фронтальна бесіда.
-Давайте пригадаємо, що вивчали на попередніх уроках.
Робота над загадкою.
З ним подружить кожен з вас,
Як піде у перший клас.
Бо хоч завжди він мовчить,
Та читати вас навчить!
(Буквар)
2. Звуковий аналіз слова – відгадки.
-Скільки складів у слові?
-Назвіть звуки,які ви чуєте при вимові слова.
-Скільки голосних звуків у слові?
-Скільки у слові складів?
-Назвіть наголошений склад.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. -Сьогодні ми починаємо знайомитися з буквами. З якої букви почнемо? Цю букву знають всі на світі,
Вона найперша в алфавіті,
Весела, гарна й голосна,
І найскромніша буква А! llІ. Артикуляційно-слухові вправи.
1.Робота над загадками.
Ось вона яка – розбійниця морська!
Всіх би проковтнула зажерлива … (акула)
Мов їжак, колючий,
солодкий та пахучий.
Ягідку зірвеш-руку обдереш.(Агрус)
Я не їм вівса, ні сіна –
Дайте випити бензину.
Всіх коней я обжену,
Кого хоч наздожену. (Автомобіль)
-Що спільного у словах відгадках? 2.Виділення звука [а] із слів. Робота з картинками.
-
-Що зображено на малюнках?
-З якого звука починається кожне слово?
-Визначте, де знаходиться звук а: на початку, в середині,у кінці слова. 3.Повідомлення вчителя:
[а] – один із найважливіших звуків у мовленні;
[а] – великий трудівник.
4. Спостереження за вимовою звука [а].
(Вимовляємо за допомогою голосу, струмінь повітря проходить вільно, без перешкод. )
5. Гра «Впіймай звук!».
Альбатрос питав акулу:
– А про азбуку ти чула?
– Азбука? – хвостом плескає, –
Акулятко вже питає.
-Назвіть слова ,у яких чуєте звук а. 6. Фізкультхвилинка.
Раз, два - всі присіли, (присісти)
Потім вгору підлетіли (підстрибнути)
Три, чотири - нахилились,
(нахиляння тулуба вперед)
Із струмочка гарно вмились
(імітація умивання)
П'ять, шість - всі веселі
Крутимось на каруселі, (покрутитися)
Сім, вісім - в поїзд сіли,
Ніжками затупотіли(затупотіти)
Дев'ять, десять — відпочили lV. Знайомство з буквами «А», «а».
Щоб записати слова не схемою, нам потрібні букви.
Всі звуки мови позначаються буквами.
Звуки ми вимовляємо і чуємо, а букви бачимо і пишемо.
Звук [а] позначається буквами «А», «а».
Засвоєння образу букви.
Розгляньте ці букви.
-Скільки їх?
-Що це за букви?
-Чи подібні вони між собою?
-Для чого нам потрібна велика буква «А»?
-Коли будемо вживати рядкову букву «а»?
-Придумайте слова з цим звуком.
-Назвіть імена людей, у яких на початку слова будемо писати букву «А».
-На що схожа буква «А»?
Робота у зошиті. Друкування великої і малої літер Аа.
- Відкрийте зошити. Покладіть їх під нахилом. Знайдіть зразок друкованих літер. Розгляньте їх. (Вчитель показує , як друкуються букви.)
- За зразком надрукуйте до кінця рядка велику та рядкову букви Аа.
V. Вправи із читання. Співвідношення малюнка і схеми.
Вправа «Ми – дослідники».
– Розгляньте малюнки в овалах на сторінці 30 букваря
-Назвіть предмети, зображені на них. (Апельсин, банан, груша).
-Де чується звук а в слові «апельсин»: на початку, в середині ,чи в кінці слова?
-Скільки складів у цьому слові?
-Скільки голосних звуків у слові «апельсин»?
-Скільки складів у слові?
-Який перший склад? («А»)
-Який другий, третій склад? (пель), (син).
-Скільки звуків у першому складі? (Один).
-Скільки звуків у другому (третьому) складі? (По три).
- Який перший склад?
-А на який склад падає наголос? (Аналогічно розглядаються слова «банан», «груша»).
Ознайомлення з буквою. Розгляд букви «а» в букварі (с. 30).
Вашими помічниками при вивчення букви будуть наші друзі – Андрійко та Алла.
Андрійко вам показує друковані букви «Аа», а Алла – писані.
Вправа «Ми – конструктори».
Сконструюйте велику букву «А» з лічильних паличок (слайма, пластиліну…)
Розгляд ілюстрацій у «Букварі». Бесіда за змістом.
Гра «Пригостіть і посмакуйте».
– Діти, за столом родина.
-Назвіть членів родини. (Мама, тато, дідусь, бабуся, донечка, синочок).
- У яких словах чується звук а?
-Пригостіть родину фруктами, ягодами такими, у назві яких є звук а.
Нехай усім буде смачно!
Вправа «Вчимося розповідати».
Розгляньте малюнок «На прогулянці»с.31
-Куди пішли діти з батьками?
-Як слід поводитися у парку?
-Кого вони зустріли в парку?
-Яку картинку писав художник?
-Як ви думаєте, подобається картина усім членам родини?
-Що вам допомогло зробити такий висновок?
-А вам би сподобалась така прогулянка?
lV. Підсумок уроку.
-З яким звуком ми познайомилися на уроці?
-Якою буквою він позначається?
-Що вам найбільше сподобалося на уроці?