Використання краєзнавчого матеріалу на уроках мовно-літературної галузі в 4 класі НУШ

Про матеріал
Ці вправи створені на основі краєзнавчого матеріалу конкретного села. Вони послугують зразком для інших вчителів – початківців з метою створення і використання вправ на краєзнавчій основі. Дані вправи покликані забезпечити набуття мовного досвіду, формування знань і вмінь для удосконалення комунікативної компетентності, збагачення духовності учнів через краєзнавчий матеріал. На жаль, краєзнавчого матеріалу у підручниках мовно-літературної галузі приділяється не достатньо уваги, тому виникла потреба у розробці таких вправ.
Перегляд файлу

4 клас

Розділ І Повторюю знання про звуки і букви

Вправа 1  Серед поданих Скраглівчаночкою букв закресли О, П, Н, Ф. Запиши назву, яка утворилась. Визнач скільки складів, букв і звуків у цьому слові.

С о п н р а н н ф г н о л ф і о н в ф о к н а

Вправа 2  Запиши слова в три колонки.

У слові більше букв, ніж звуків

У слові більше звуків, ніж букв

У слові однакова кількість букв і звуків

Гнилоп’ять, вулиці, Корольова, скраглівська, моє, Кам’янка, Духове, Горбіївка.

Вправа 3 Вибери з довідки назви об’єктів села Скраглівка за поданими схемами. Запиши речення, замінивши відповідними словами.

1.По обидва береги річки Гнилоп’ять розкинулось                                                [- о - о] [- - - о - = о - - о].

2.Це наша маленька [- о = = о - - - о - о].

3.Наше село є частиною [- о - - о = о - = - о = о] громади.

Довідка: село, батьківшина, Бердичівської, Скраглівка.

Нет описания фото.Вправа 4 Перевір, чи правильно записані слова. Якщо знайдеш помилки, виправ їх.

Сило, Холодна вода, креничка, озиро, вулеці, дирева, Скраглівська зимля, фермер.

Вправа 5  З’єднай слова із звуковими моделями та віднайди помилки.

Гнилоп’ять          [- - о / - о / - = о =].

Кирейове             [- о / - о / = о / - о].

Джерело               [- о / - о / - о].

 

Розділ ІІ Спостерігаю за значенням слів

Вправа 1  Прочитай та запиши текст Скраглівчаночки, підкресли слова вжиті в переносному значенні.

У 1240 році у період монголо-татарського нашестя за правління хана Батия село пограбували та спалили, чим стерли його з усіх географічних карт. Після цього нашестя майже 200 років село стояло пусткою. Ці місця вкривалися густим лісом. Пізніше люди стали відроджувати територію. Тут поселилося багато козаків, про що свідчать давні прізвища деяких родин.

Вправа 2  Запиши текст, замінивши виділені слова антонімами.

У січні 1758 року кармеліт під керівництвом отця Йосипа Зкоменського з заборони польського короля та малого князя литовського Августа ІІІ Фридеріка закрили чужу друкарню. Для забезпечення її папером вони зруйнували в Скраглівці власну паперову фабрику.

Вправа 3 Підбери синоніми.

Обійстя - …, …

Хата - …, …

Огорожа - …, …

 

Розділ ІІІ  Пригадую будову слова.

Вправа 1 Випиши слова, які мають подану будову. Познач у них кожну частину будови (або розбери їх за будовою).

¬⁀^

Скраглівчани, приміське, Чуднівська, Духове, Бердичівщина, Набережна.

Вправа 2 Утвори від поданих слів спільнокореневі за допомогою префіксів або суфіксів і запиши.

Озеро, село, рідне.

Вправа 3 Прочитай ряди спільнокореневих слів. Закресли в кожному ряду зайве. Виділені слова розбери за будовою.

  1. Скраглівка, Скрябін, скраглівська, скраглівчани, скраглівчаночка.
  2. Церква, цирковий, церковний, прицерковний.

Вправа 4 Спиши словосполучення. Встав пропущені букви в префікси.

Пр..милий край, пр..церковний двір, пр..садибна ділянка, пр..світлий день, пр..велика радість, пр..шкільний табір.

 

Розділ ІV Дізнаюся більше про іменники

Вправа 1  Запиши подані іменники у дві колонки. Підкресли власні назви.

Назви істот

Назви неістот

Україна, скраглівчани, школярі, вулиця, уродженець, Трохимове, Кирейове, озеро, Михайленко, гордість, мудрість.

Вправа 2  Прочитай текст.  Підкресли іменники. Познач над кожним його рід.

Першопроходцем в організації освіти на селі була церква. У селі Скраглівка при православній церкві Івана Богослова була відкрита школа (1 січня 1840 року). У ній був один учитель, він же священик, і всього п’ять учнів. Неподалік від церкви стояла маленька хатина, яка називалася школою. Згодом там була сільська крамниця, або лавка, як її називали в селі. А в 1912 році було збудовано нове приміщення школи, у якому ми навчаємося до цього часу.

Вправа 3 Прочитай текст − спогад жительки села Скраглівка Балахтар Галини Климівни. Спиши, підкресли іменники, визнач відмінок.

У роки голодомору людей за п’ять колосочків вбивали, садили у тюрму, били маленьких дітей.  Коли забирали хліб, люди мерли, як мухи, серед дороги. Бувало, що навіть з відчаю люди їли людей.

Вправа 4 Користуючись довідкою та додаючи власні назви, створи рекламу свого села.

Нет описания фото.Якщо ви будете на … , не оминайте мальовниче  село … . Тут вас зустрінуть гостинні люди. Ви зможете втамувати спрагу водою … . Зможете купатись у чистих озерах та порибалити у повноводній … . З’явиться можливість помандрувати мальовничими вулицями …, …, …, … та помилуватися привабливими краєвидами.

Довідка: Бердичівщині, Скраглівку, Холодної кринички, Гнилоп’яті, Миру, Кам’янкою, Чуднівською.

Вправа 5 Утвори назви вулиць від поданих власних іменників. Запиши їх в алфавітному порядку. Де ви зустрічалися з такими назвами вулиць?

Чуднів, Корольов, Леся Українка, мир, Хорошевська.

 

Розділ V Дізнаюся більше про прикметники.

Вправа 1 Прочитай опис Скраглівчаночки. Чи вдалося вам впізнати описаний об’єкт? Спиши, підкресли прикметники, визнач рід прикметників.

На славній скраглівській землі у 1824 році було збудовано золотоверху церкву, яку було відкрито прекрасного осіннього дня 9 жовтня на Івана Богуслова. Цей день вже майже 200 років вважається пристольним святом нашого села.

Розташована церква у центрі села, на мальовничому пагорбі. Стоїть вона задумливо, вікнами дивлячись в світ. Здається, що вона своїми куполами тягнеться до неба, до Отця Нашого.

Церква скоро буде святкувати своє двохсотріччя. За цей час вона, як і люди, пережила багато веселих і сумних подій, потерпала від поневірянь радянської влади та зуміла вистояти і залишилась носієм добра та мудрості.

Вправа 2 Прочитай текст. Спиши, підкресли прикметники. До виділених прикметників добери антоніми.

Нет описания фото.Село… Яке просте і знайоме слово. Село – це дитинство і батьківська хата, криниця в обійсті і джерельна вода під горою, заквітчані луки і пшеничні поля, яблуневі та вишневі сади.

Вправа 3  Утвори словосполучення, визнач рід прикметників.

Паперова                   повіт

Трохимове                фабрика

Бердичівський          повіт

Старий                        староста

Сільська                     млин-питель

Сільський                  громада           

Вправа 4 Спиши текст - опис прапора села Скраглівка. Знайди та підкресли прикметники.

Квадратне полотнище, яке складається з трьох горизонтальних смуг – синьої, жовтої та зеленої у співвідношенні 2:1:1.

На верхньому полі біла чайка, яка летить, та на нижньому зеленому полі обабіч жовті жолуді з стеблом і листям. Символіка прапора відповідає символіці герба.

 

  Розділ VІ   Пригадую числівники. Досліджую займенник.

Вправа 1 Спиши речення, записуючи числівники словами.

  1.                    У неймовірно важкому повоєнному 1947 році у Скраглівському (старому) лісі було влаштовано наметове містечко піонерського табору «Сокіл».
  2.                    Дитячий табір "Березовий гай" - СкраглівкаУ 1987 році був зданий в експлуатацію міжколгоспний дитячий табір «Березовий гай».

Вправа 2 Досліди інформацію. Запиши відповіді на запитання. Числівники записуй словами.

  1. Скільки років твоїй школі?
  2. Який день вважають днем твого села?
  3. Скільки років твоєму селу?

Вправа 3  Склади розповідь від першої особи про рідне село, використовуючи слова з довідки.

Довідка: Скраглівка, школа, село, оберіг, річка, Гнилоп’ять, криничка, джерело, озера, історичні пам’ятки.

Вправа 4 Спиши текст – спогад Петра Михайленка, автора книжки «Моя рідна Скраглівка», перебудувавши розповідь від 3-ї особи.

Народився я у сільській скраглівській родині. Проживав на вулиці Набережній. На мою долю випали роки голодомору та Великої Вітчизняної війни. Починаючи з шостого класу, я під час літніх канікул працював у колгоспі: пас вівці, возив колгоспникам холодну воду.

 

  Розділ VІІ Дізнаюся більше про дієслово

Вправа 1 Прочитай текст «Символіка» (Додаток 8). Випиши дієслова. Постав до них питання і запиши поряд.

Вправа 2  Добери синоніми до поданих дієслів і запиши.

Скиглила, …, …, …

Розрили, …, …, …

Напали, …, …, …

Вправа 3  Прочитай текст. Постав дієслова, що в дужках у формі минулого часу.

У далекому 1758 році кармеліти з дозволу польського короля (відкривати) у місті Бердичеві власну друкарню. Для забезпечення її папером вони (побудувати) у Скраглівці власну паперову фабрику.

Різними мовами ченці (друкувати) церковні видання, світські книги. Папір, який (виготовляти) на скраглівській фабриці, (славитися) по всій Європі. Існування фабрики у нашому селі доводить прізвище Папірник та велика штучна водойма (яма) між греблею і банею, яка існує донині.

Вправа 4 Прочитай текст Скраглівчаночки. Випиши дієслова. Познач їх час.

Не оминула війна й Скраглівки. На території нашого села працювало партизанське підпілля. Його керівником був уроженець села Райки Золотій Борисович Шевчук. Захищаючи свою Батьківщину від німецько-фашиських загарбників, на різних фронтах полягло 186 жителів нашого села, 4 загинуло в партизанському підпіллі, а 20 чоловік розстріляно під час фашистської окупації.

Вправа 5 Прочитай текст. Випиши в колонку дієслова. Зміни їх за числами і запиши поряд.

Хата для селянина – це найдорожче, найближче, найрідніше, що може бути в людини. У ній він народжувався сам, народжував і доглядав своїх дітей; помирав; тут він готував і споживав їжу; спав, проводив своє дозвілля; хата захищала його і родину від холоду, негоди, зловмисників; вона була для нього своєрідною майстернею, де він виконував багато найнеобхідніших робіт.

 

 

Розділ VІІІ Досліджую прислівник

Вправа 1 Прочитай текст. Спиши. Підкресли прислівники.

Запрошуємо на Гостомельські ярмаркиСкраглівчани споконвіку займалися торгівлею. У давнину в Скраглівці щопонеділка в центрі села, на вигоні, проводився ярмарок, де продавалися промислові товари та тварини. А також щодня функціонувало дві корчми – одна на Селі, інша - на Кам’янці.

Знизу, біля ставу, була бакалійна лавка. Щоранку скраглівчани на плечах носили продукцію до Бердичева пішки. Спродавшись, вдень або ввечері, стомлені, але з «копієчкою»  повертались додому.

Вправа 2 Випиши з речень пари прислівників – антонімів.

  1.                    Знизу хати, замість теперішнього фундаменту, закопувались великі монолітні камені (в селі їх називали мазями), а зверху стовпів клалися платви.
  2.                    Вранці все село збиралося на зводини хати, а ввечері, по завершенні роботи, прив’язувався букет до верхньої крокви і господиня всіх запрошувала до столу.
  3.                    Обабіч річки Гнилоп’ять розкинулося мальовниче село Скраглівка. Посередині Скраглівки в’ється змійкою повноводна річка.

Вправа 4 Випиши речення у яких є прислівники, підкресли їх. Поясни правила написання прислівників.

Увечері, коли сонце вже сідало, жінки готували вечерю, діти безтурботно бавилися біля хати, раптом скраглівська земля застогнала: і здалеку долинуло гупання копит та голосне іржання коней. Це йшла монгольська орда.

Передчуваючи небезпеку, сонце зробилося яскраво-червоним і небо пригнулося до землі.

Всі люди миттєво кинулися в церкву. Вони щиро просили Господа захисту від навали.

Чужинці оточили село, здавалося, вже ніщо не порятує. Аж раптом на очах у ворогів земля розступилася і поглинула село. Налякані завойовники вмить повернули своїх коней.

А на місці села з’явилося життєдайне джерело «Холодна вода».

Старожили розповідають, що в той час, коли у Скраглівському храмі дзвонять дзвони, їх відлуння можна почути біля кринички, приклавши вухо до землі. А можливо, це одночасно лунають дзвони поглинутої церкви…

 

Розділ ІХ   Будую речення

Вправа 1 Прочитай текст Скраглівчаночки. Познач межі речень.

На околиці села Скраглівка, біля залізничного переїзду, встановлено хрест із розп’ятою фігурою Ісуса Христа ця споруда є оберегом села за спогадами старожилів подібна капличка стояла біля ставу вона була більших розмірів називалася вона капличкою Святого Яна залишки постаменту залишилися донині.

Вправа 2 Перебудуй подані речення на питальні та запиши.

  1.                    Віруючі люди разом із священиком у засуху ходять до Холодної води просити дощу.
  2.                    За традицією до кринички потрібно йти пішки.
  3.                    Учні нашої школи разом з батьками вичистили криничку і обгородили її.

Вправа 3 Перебудуй подані речення, щоб у них з’явилися звертання.

Люди моляться біля святинь скраглівської землі. Скраглівчани вирушили до кринички, щоб здійснити обряд освячення та поставити оберіг від всього лихого – хрест.

Вправа 4  Пошир речення за допомогою другорядних членів.

  1. На небі з’явилась цяточка, то була хмаринка.
  2. Враз полляв дощ.
  3. Жінки готували вечерю.

Вправа 5 Встанови взаємозв’язок між членами речення за допомогою питань.

Чайка довго літала і скиглила над страшним згарищем села.

Розділ  Х  Застосовую знання про текст

Вправа 1  Прочитай текст Скраглівчаночки. Визнач стиль тексту.

Нет описания фото.Мій край багатий на водні ресурси: озера, ставки  та джерела. Знаходяться вони на півдні нашого села, на відносно рівнинній місцевості, з трьох боків їх оточують поля, а з четвертого - вулиця Чуднівська. Тип грунтів навколо озер – чорнозем.

 

 

Вправа 2  Прочитай текст. Придумай заголовок. Склади план.

Колись, ще за часів Царської Росії, землі на території теперішньої Скраглівки тримали два поміщики, їх звали Трохим і Кирей. У цих поміщиків було багато гектарів землі і на цій землі працювало дуже багато людей. І от одного посушливого року, коли влітку було дуже спекотно, люди, котрі працювали на полях, прийшли до поміщиків і попросили привозити людям на поля більше води, бо працювати в таких умовах просто неможливо. Кирей зустрівся з Трохимом, і вони вирішили, що дешевше їм обійдеться викопати по ставку в різних кінцях поля. Так і зробили. Люди дуже зраділи цьому і вирішили назвати ставки їх іменами. Так утворилися ставки: «Трохимове» і «Кирейове». Вода там була дуже чиста, а риба смачна.

Вправа 3  Напиши текст за даним Скраглівчаночкою початком.

Нет описания фото.Серед горбів та розкішної землі розкинулось село Скраглівка. Радувало воно своїх жителів прохолодою озер та ставків, а також цілющою водою Холодної кринички. З часом ці водойми почали замулюватися. ……

Вправа 4  Склади і запиши текст есе.

Село моє, для мене ти єдине…

 

Розділ  ХІ  Повторюю і застосовую вивчене

Вправа 1  Помрій про майбутнє свого села. Свої міркування запиши.

Якби я був старостою села …

Вправа 2 Склади асоціативний кущ до слова Скраглівка. Підкресли власні назви.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вправа 3 Запиши речення, визнач, до якої частини мови відноситься кожне слово.

Скраглівка – село, розташоване за п’ять верств від Бердичева на березі річки Гнилоп’ять.

Вправа 4  Прочитай текст. Визнач, який недолік він має. Виправ цей недолік. Придумай заголовок.

Знаходиться Духове озеро на південному Заході села, у великому яру. Колись це була просто канава, але в 70-х роках 20 ст. скраглівський бригадир С. К. Дух вирішив викопати тут озеро. Озеро довго і щиро слугувало людям. Зараз озеро замулилось. З Духового озера вода потрапляє до риборозплідників, чим вберігає озеро їх від висихання (на межі якого вони вже були). Потім озеро тече до річки Гнилоп’ять.

Вправа 5 Скласти сенкан до слова «Село».

  1. Село
  2. Мальовниче, велике
  3. Цвіте, розвивається, веселить
  4. Моя маленька батьківщина.
  5. Скраглівка.

Вправа 6 Творче завдання Підготувати фотоколаж «Найцікавіші місця Скраглівки».

 

 

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2023
Переглядів
195
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку