Предмет: українська мова (в першому класі за НУШ).
Тема: Звуки [р], [р']. Буква р, Р («ер»). Артикуляція звуків [р], [р']. Самостійний добір слів з цими звуками. Поняття про діалог. Письмо малої букви р. Підготовчі графічні вправи. Написання складів та слів із буквою р.
Очікувані результати.
Учень/учениця:
Матеріали та обладнання: підручник, зошит, предметні малюнки, пісок, геоборд, презентація, додаткові картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Ранкова зустріч.
1. Вправа-змагання «Хто краще збереться до школи».
Клас ділиться на 2 команди. Завдання – назвати всі слова зі звуком [р], що означають предмети, які треба взяти до школи: ручка, папір, портфель, ранець, прописи, буквар, фарби, підручник… (якщо слова закінчаться, можна запропонувати предметні малюнки). Слова називає по черзі кожна команда. Виграє та команда, яка останньою назве своє слово і буде знати наступне.
2. Бесіда (в колі).
- А що з цих предметів ми візьмемо на урок української мови?
- Як ви думаєте, чи можемо ми взяти на урок казку?
- А яку казку ви б хотіли взяти?
- Я б взяла казку «Рукавичка», як ви думаєте, чому?
- Яку ще казку ви знаєте, назва якої починається буквою «ер»? («Ріпка»).
ІІ. Мовна розминка (в колі).
Виліз равлик на стеблину,
Зупинився і завмер.
На собі несе хатину,
А вона — як буква «ер». В. Гринько
ІІІ. Оголошення теми й очікуваних результатів.
Ви вже здогадалися, що сьогодні ми ознайомлюємося зі звуками [р], [р']. Буквою р, Р («ер»).
А в чиєму імені живуть звуки [р], [р'], підніміть руку. Може, ще якісь імена пригадаєте? (Роман, Руслан, Ростислав, Дмитро, Віра, Лариса, Маргарита, Ірина…).
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель пропонує доторкнутися кожному до букви р (варіант1: на папір нанесено гарячим клеєм зображення букви, аби діти могли її відчути тактильно; варіант 2: магнітні букви зроблені з пластмаси).
На ігрових планшетах (геобордах) або за допомогою м’якого піску діти відтворюють букву.
Учні отримують листочки від «Майстерні О.Зімба» із переліком слів, які мають букву р (подарунок, друзі, свято, вечірка, сюрприз, родина). Знайдені слова вони розмальовують кольоровими олівцями.
а) Ознайомлення з друкованою буквою р, Р. Читання букв на промінчиках сонечка.
б) Ознайомлення з діалогом.
- Розгляньте, який вигляд мають бобри, що ви про них запам’ятали?
- Прочитайте розмову між бобрами-братами. Що ми можемо сказати про їхню поведінку? (Вони працьовиті, добрі, дружні).
- Діалог відображає розмову двох чи кількох осіб. Слова кожного зі співрозмовників звуться реплікою. Кожну репліку діалог записують із нового рядка, перед реплікою ставлять тире.
- Спробуємо відтворити діалог між бобрами, використовуючи інтонацію, міміку, жести.
в) Читання слів, складів і речень.
- Читання прямих і обернених складів на променевій таблиці «Ромашка». Називання слів з цими складами.
- Поняття «пара», тобто двоє. Читання речень.
V. Робота в зошиті.
1. Графічний диктант
Методика проведення: перед початком роботи вчитель ставить в учнівських зошитах з математики крапку, від якої учні почнуть рухати ручку.
Буква «Р».
Вправо 2 кл., вниз 1 кл., вліво 2 кл., вгору 2 кл., вліво 1 кл., вниз 5 кл., вправо 1 кл., вгору 2 кл., вправо 3 кл., вгору 3 кл., вліво 3 кл.
2. Ознайомлення з рукописною рядковою буквою р. Порівняння її з друкованою.
3. Пояснення написання. Рядкова буква р («ер») складається з двох елементів: довгої прямої лінії та короткої прямої лінії, заокругленої вгорі і внизу.
4. Письмо в повітрі, під рахунок раз-і, два-і, пальчиком на парті.
5. Письмо в зошиті (2 рядочки), порівняння зі зразком.
6. Зарядка для очей.
Раз, два, три!
Очі догори!
На чотири, п’ять і шість
Треба міцно їх стулить.
Знову очі догори,
Рахуємо: раз, два, три!
7. Письмо складів і слів з буквою «ер».
VІ. Продовження роботи з букварем (с.55).
Ра-ра-ра – весела …(гра).
Ро-ро-ро – ми їхали в …(метро).
Ру-ру-ру – їжачок забіг в …(нору).
Ир-ир-ир – миші з’їли … (сир).
Ор-ор-ор – росте в лісі … (мухомор).
Ар-ар-ар – біля вуха бринить … (комар).
VІІ. Робота в зошиті.
VІІІ. Закріплення вивченого.
Вправа «Закінчи рядок».
Прочитай слово «Буквар».
В кінці слова живе Ар.
Якщо казки пише Ар,
Його звуть усі …(Казкар).
Коли байки пише АР,
Тоді звуть його … (Байкар).
На воротах стоїть Ар,
Тоді хто він?...(Воротар).
Опустився в шахту Ар.
А тепер він хто?.. (Шахтар).
Ще й на кобзі грає Ар.
Люди звуть його …(Кобзар). В.Тименко
ІХ. Підсумок уроку.
Дидактична гра «Зайве слово».
Діти дивляться на картинку і за першими буквами намагаються знайти зайве слово. Вчитель допомагає їм прочитати слова.