19 квітня о 18:00Вебінар: Як організувати якісний урок літератури для учнів із кліповим мисленням

Урок "Звук і буква р"

Про матеріал
Звуки [р], [р']. Буква р, Р («ер»). Артикуляція звуків [р], [р']. Самостійний добір слів з цими звуками. Поняття про діалог. Письмо малої букви р. Підготовчі графічні вправи. Написання складів та слів із буквою р.
Перегляд файлу

Предмет: українська мова (в першому класі за НУШ).

Тема: Звуки [р], [р']. Буква р, Р («ер»). Артикуляція звуків [р], [р']. Самостійний добір слів з цими звуками. Поняття про діалог. Письмо малої букви р. Підготовчі графічні вправи. Написання складів та слів із буквою р.

Очікувані результати.

Учень/учениця:

  • підтримує й ініціює діалог на теми, які викликають зацікавлення;
  • звертається, вітається, прощається, дотримуючись норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
  • читає склади, доповнює їх іншими складами до утворення слів;
  • відгадує загадки;
  • відносить звук [р] до приголосних;
  • аналізує звуковий склад слова (кількість складів, наголошений та ненаголошені склади, голосні та приголосні звуки);
  • виділяє і знаходить букву р в звукових моделях;
  • пише малу букву р, буквосполучення, слова з буквою р.

Матеріали та обладнання: підручник, зошит, предметні малюнки, пісок, геоборд, презентація, додаткові картки.

Хід уроку

І. Організаційний момент. Ранкова зустріч.

1. Вправа-змагання «Хто краще збереться до школи».

Клас ділиться на 2 команди. Завдання – назвати всі слова зі звуком [р], що означають предмети, які треба взяти до школи: ручка, папір, портфель, ранець, прописи, буквар, фарби, підручник… (якщо слова закінчаться, можна запропонувати предметні малюнки). Слова називає по черзі кожна команда. Виграє та команда, яка останньою назве своє слово і буде знати наступне.

2. Бесіда (в колі).

- А що з цих предметів ми візьмемо на урок української мови?

- Як ви думаєте, чи можемо ми взяти на урок казку?

- А яку казку ви б хотіли взяти?

- Я б взяла казку «Рукавичка», як ви думаєте, чому?

- Яку ще казку ви знаєте, назва якої починається буквою «ер»? («Ріпка»).

ІІ. Мовна розминка (в колі).

Виліз равлик на стеблину,

Зупинився і завмер.

На собі несе хатину,

А вона — як буква «ер». В. Гринько

ІІІ. Оголошення теми й очікуваних результатів.

Ви вже здогадалися, що сьогодні ми ознайомлюємося зі звуками [р], [р']. Буквою р, Р («ер»).            

А в чиєму імені живуть звуки [р], [р'], підніміть руку. Може, ще якісь імена пригадаєте? (Роман, Руслан, Ростислав, Дмитро, Віра, Лариса, Маргарита, Ірина…).

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1. Вправа «Відчуй букву р» та  «Зроби букву р».

Вчитель пропонує доторкнутися кожному до букви р (варіант1: на папір нанесено гарячим клеєм зображення букви, аби діти могли її відчути тактильно; варіант 2: магнітні букви зроблені з пластмаси).

F:\уроки на атестат\uy\IMG_20190206_115526.jpg

На  ігрових планшетах (геобордах)  або за допомогою м’якого піску діти відтворюють букву.

F:\уроки на атестат\uy\IMG_20190206_115429.jpg                                F:\уроки на атестат\uy\IMG_20190206_115459.jpg

F:\уроки на атестат\uy\IMG_20190206_122427.jpg

  1. Вправа «Знайди букву».

Учні отримують листочки від «Майстерні О.Зімба» із  переліком слів, які мають букву р (подарунок, друзі, свято, вечірка, сюрприз, родина). Знайдені слова вони розмальовують кольоровими олівцями.

 

C:\Users\admin\Desktop\FB_IMG_1544986167501.jpg

 

  1. Нейролінгвістична розминка «Спробуй повтори».  (Виконується 2-4 вправи).

F:\уроки на атестат\FB_IMG_1549140373710.jpg   F:\уроки на атестат\FB_IMG_1549140377167.jpg  F:\уроки на атестат\FB_IMG_1549140389488.jpg

  1. Робота з букварем (ст..54  підручника «Українська мова. Буквар. 1 клас» (авт. М.І.Чумарна).

а) Ознайомлення з друкованою буквою р, Р. Читання букв на промінчиках сонечка.

б) Ознайомлення з діалогом.

- Розгляньте, який вигляд мають бобри, що ви про них запам’ятали?

- Прочитайте розмову між бобрами-братами. Що ми можемо сказати про їхню поведінку? (Вони працьовиті, добрі, дружні).

- Діалог відображає розмову двох чи кількох осіб. Слова кожного зі співрозмовників звуться реплікою. Кожну репліку діалог записують із нового рядка, перед реплікою ставлять тире.

- Спробуємо відтворити діалог між бобрами, використовуючи інтонацію, міміку, жести.

в) Читання слів, складів і речень.

- Читання прямих і обернених складів на променевій таблиці «Ромашка». Називання слів з цими складами.

- Поняття «пара», тобто двоє. Читання речень.

  1. Складання звукових моделей слів із буквою р (риба, бобер, ромашки).

     F:\уроки на атестат\uy\IMG_20190206_122736.jpg                                      F:\уроки на атестат\uy\IMG_20190206_122754.jpg

F:\уроки на атестат\uy\IMG_20190206_122836.jpg

V. Робота в зошиті.

1. Графічний диктант

Методика проведення: перед початком роботи вчитель ставить в учнівських зошитах з математики крапку, від якої учні почнуть рухати ручку.

Буква «Р».

Вправо 2 кл., вниз 1 кл., вліво 2 кл., вгору 2 кл., вліво 1 кл., вниз 5 кл., вправо 1 кл., вгору 2 кл., вправо 3 кл., вгору 3 кл., вліво 3 кл.

2.  Ознайомлення з рукописною рядковою буквою р. Порівняння її з друкованою.

3. Пояснення написання. Рядкова буква р («ер») складається з двох елементів: довгої прямої лінії та короткої прямої лінії, заокругленої вгорі і внизу.

4. Письмо в повітрі, під рахунок раз-і, два-і, пальчиком на парті.

5. Письмо в зошиті (2 рядочки), порівняння зі зразком.

F:\уроки на атестат\281.gif

6. Зарядка для очей.

Раз, два, три!

Очі догори!

На чотири, п’ять і шість

Треба міцно їх стулить.

Знову очі догори,

Рахуємо: раз, два, три!

7. Письмо складів і слів з буквою «ер».

VІ. Продовження роботи з букварем (с.55).

  1. Читання складів, утворення нових слів за малюнками і складами.
  2. Читання променевих таблиць.
  3. Опрацювання віршика «Дмитро на трубі».
  • Прочитайте вірш мовчки.
  • Який настрій він створює? Чому?
  • З якою інтонацією треба його читати?
  • Скільки знаків оклику є у вірші?
  • Хто спробує передати настрій вірша, прочитавши його вголос?
  1. Чистомовка.

Ра-ра-ра – весела …(гра).

Ро-ро-ро – ми їхали в …(метро).

Ру-ру-ру – їжачок забіг в …(нору).

Ир-ир-ир – миші з’їли … (сир).

Ор-ор-ор – росте в лісі … (мухомор).

Ар-ар-ар – біля вуха бринить … (комар).

VІІ. Робота в зошиті.

  1. Робота зі звуковими моделями.
  2. Конкурс «Чия буква найкраща?». Письмо букви «р» на дошці, визначення короля, королеви, принца чи принцеси. Вчитель малює їм корони.
  3. Письмо в зошиті (1 рядок). Кожен малює корону своїй найгарнішій букві.
  4.  Письмо слів.
  5. Пальчикова гімнастика.
  6. Закінчення роботи в зошиті.

VІІІ. Закріплення вивченого.

Вправа «Закінчи рядок».

Прочитай слово «Буквар».

В кінці слова живе Ар.

Якщо казки пише Ар,

Його звуть усі …(Казкар).

Коли байки пише АР,

Тоді звуть його … (Байкар).

На воротах стоїть Ар,

Тоді хто він?...(Воротар).

Опустився в шахту Ар.

А тепер він хто?.. (Шахтар).

Ще й на кобзі грає Ар.

Люди звуть його …(Кобзар).  В.Тименко

ІХ. Підсумок уроку.

Дидактична гра «Зайве слово».

Діти дивляться на картинку і за першими буквами намагаються знайти зайве слово. Вчитель допомагає їм прочитати слова.

docx
Пов’язані теми
Навчання грамоти, Розробки уроків
Інкл
Додано
25 березня 2020
Переглядів
1045
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку