Урок "Звук [і], позначення його буквами "І, і". Утворення складів із твердими та м'якими приголосними. Мовні дослідження: буква "і" як окреме слово."

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з артикуляцією звука [і]; виробляти вміння розрізняти звуки на слух та за артикуляційними особливостями; збагачувати словниковий запас школярів; вправляти у читанні складів , слів; розвивати пізнавальні інтереси; виховувати бажання вчитися. Інтеграція: природнича галузь.
Перегляд файлу

Розробка уроку з навчання грамоти

Українська мова (читання)

1 клас

«Урок критичного мислення»

 

 

 

Коваленко Наталія Миколаївна

Золотівська багатопрофільна гімназія

Попаснянської районної ради Луганської області

вчитель початкових класів

 

 

 

 

 

2018 р.

Клас: 1.

Тема: звук [і], позначення його буквами "І, і". Утворення складів із твердими та м'якими приголосними. Мовні дослідження: буква "і" як окреме слово.

Мета: ознайомити учнів з артикуляцією звука [і]; виробляти вміння розрізняти звуки на слух та за артикуляційними особливостями; збагачувати словниковий запас школярів; вправляти у читанні складів , слів; розвивати пізнавальні інтереси; виховувати бажання вчитися.

Інтеграція: природнича галузь.

Матеріали та обладнання: алфавіт у вигляді вулика, сілуетні зображення бджілок, корзина з квітами, мікрофон, картка із зображенням букв "І, і", предметні картинки, аудіозапис пісні А. Гросу "Бджілка", зображення вулика з буквою "ем", ЛЕГО-цеглинки, каси букв, куб із зображеннями на чотирьох гранях, ілюстрації до скоромовок.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І. Вступна частина

1. Організаційний момент

Ось і все! Дзвенить дзвінок,

В гості йде до нас урок.

Сядьте зручно! Усміхніться

І на мене подивіться!

2. Мовна розминка

Впpaвa « Відлуння»

Aй-oй-уй-ей-ий-ій.
Чaйкa, мaйкa, бaйкa, гaйкa.
Клей, сoлoвей, дітей, людей.
Мий, pий, пий, ший.
Лійкa, двійкa, стійкa, бійкa.

3. Впpaвa «Мікpoфoн»

- Нa які гpупи пoділяються звуки? (Гoлoсні, пpигoлoсні)

- Гoлoсні звуки утвopюються зa дoпoмoгoю….

- Пpигoлoсні звуки утвopюються зa дoпoмoгoю…

- Чим відpізняється буквa від звуку? (Звук ми вимoвляємo і чуємo, a букву бaчимo,читaємo і пишемo ).
- A тепеp пoвтopимo всі вивчені букви. ( Діти виходять до каси букв у вигляді вулика, називають букви, вказуючи на них указкою.)

4. Об'єднання у групи

- Діти, сьогодні наші помічниці бджілки зібрали для нас багато різних квітів. Нехай кожен з вас обере собі одну квіточку. А тепер подивіться, чи в когось є однакові квіти? Об'єднайтеся у групи і займіть свої місця.
Робота у групах. Робота над скоромовками (додаток 1)

- Ось ще один подарунок від бджілок. Вони принесли нам цікаві ілюстрації. Чи нагадують вони вам про щось? (Діти за ілюстраціями відгадують скоромовки, потім кожна група по черзі промовляє одну з них.)

Фізкультхвилинка "Бджілка" (Діти під музику виконують вправи.)

ІІ. Основна частина

1. Повідомлення теми і завдань уроку

2.. Робота над загадкою. Вилучення звуку [і]

- Наша бджілка - трудівниця.

Їй на місці не сидиться.

Якщо букви буде знати -

Зможе мед нам дарувати.

- Знову до нас завітала сама працьовита бджілка і принесла нам нову загадку.

Насушили винограду

І тепер вживають радо.

В тісто й кашу додають,

Іноді і так жують. (Ізюм)

- Поділіть це слово на склади. Який склад є наголошеним? Назвіть перший склад, скільки в ньому звуків? Назвіть другий склад, скільки в ньому звуків?

- Який перший звук у цьому слові?

- Коли вимовляємо звук [і], губи розкриті у посмішці, кінчик язика впирається у нижні зуби, повітря проходить через рот.
- Вимовте цей звук за мною. Чи є перешкоди у вимові? До якої групи належить цей звук? Чому він голосний?

Гра "Хто почує слова зі звуком [і]"

- Уважно слухайте вірш, який я буду читати.

Ігор маленький злякався індика
І на подвір’ї за хвірткою зник.
Іра гукнула: «Ця курка велика —
Це ж белькотун-забіяка індик!»

- Ви прослухали вірш. Хто запам'ятав слова зі звуком [і]? Назвіть їх. (Ігор, індик, подвір'я, і, хвіртка, Іра, забіяка)

3. Знайомство з буквою "і" (додаток 2)

- Звук [і] на письмі позначається буквою, яка також називається «і».

- Розгляньте її. З чого вона складається?

- Зверніть увагу на те, чим мала буква відрізняється від великої. (Над паличкою в малій букві є крапка, а у великій — немає.)

Мов кілочок, буква і
З шапкою на голові...
Чи не шапка то, а крапка,
У малої букви і?
А велика личко мила,
Певно, шапку загубила.
Отакі вони чудні
Дві сестриці — букви Іі.
                                  С. Жупанин

Вправа з ЛЕГО-цеглинками

— Подивіться, де буква "І, і" буде знаходитись у нашому вулику. Викладіть цю літеру з ЛЕГО-цеглинок.

Робота в групах. Гра "На що схожа буква Іі?" (додаток 3)

- Діти, у вас на партах є картки із зображенням різних предметів.

- Попрацюйте разом і знайдіть ті зображення предметів, які схожі на букву "І, і".

Вправа "Асоціативний кущ"

(На дошці посередині знаходиться зображення букви "і". Діти виходять із зображеннями предметів, схожими  на "і" та розташовують їх навколо букви. Таким чином підводимо підсумок роботи груп.)

4. Підготовка до читання

- А зараз ми знову зустрінемося з нашими помічницями.

( На дошці прикріплені силуетні зображення бджілок з літерами. Нижче знаходиться вулик з літерою "ем". Бджілки по черзі опускаються до вулика так, щоб він знаходився зліва. Діти утворюють і читають склади: ма, мо, му, ми, мі. Потім вулик розміщують справа, щоб бджілки опускалися перед буквою "ем". Утворюють і читають такі склади: ам, ом, ум, им, ім.

Дослідження вимови твердого і м'якого приголосного

- Вимовте склад "мо". Назвіть перший звук.

- Вимовте склад "мі". Назвіть перший звук.

- Повторіть перший звук у першому складі і у другому. Порівняйте їх вимову.

- Викладіть склади за допомогою ваших кас букв. Які перші букви? (Однакові, позначені буквою "ем".)

- Як ви гадаєте, чому вимова однієї букви різна? ( Звертаєм увагу на другу букву.)

- Зробіть висновок. (Звук [і] пом'якшує попередній приголосний.)

5. Фізкультхвилинка

Раз-два — всі присіли, (присідаємо)
Потім вгору підлетіли. (тягнемося вгору)
Три-чотири — нахилились, (робимо нахил вперед)
Зі струмочка гарно вмились (робимо рухи, ніби вмиваємося)
П’ять-шість — всі веселі, (випрямляємося, ставимо руки вбоки)
Крутимось на каруселі. (обертаємося навколо себе)
Сім-вісім — в потяг сіли, (присідаємо)
Ніжками затупотіли. (встаємо, тупочемо ногами)
Дев’ять-десять — відпочили, (вдих - видих)
І за парти тихо сіли. (сідаємо за парти)

6. Робота за букварем

Читання променевої таблиці складів, слів з буквою "і".

Робота в групах. Складання речень

- Складіть за малюнками речення. Що ви можете сказати про букву "і"? (Буква "і" виступає в реченні в ролі окремого слова.)

Гра "Де у слові звук?"

- Роздивіться картинки, які є на сторінці Букваря. Назвіть ці предмети і скажіть, де у словах звук [і]: на початку, всередині чи в кінці?

ІІІ. Рефлексія

1. Вправа "Кубування" (Для першого класу достатньо чотирьох граней.) (додаток 4)

- В мене є цікава іграшка - це куб. Але він незвичайний, на його гранях є позначення, які допоможуть нам пригадати про що ми дізналися на сьогоднішньому уроці.

1 грань: зображення букви "і".

- Назвіть цю букву.

2 грань: зображення великої і малої букви "І, і".

- Порівняйте велику букву "І" та маленьку "і". Чим вони відрізняються?

3 грань: зображення букви "І" та свічки.

- Які ще предмети схожі на букву "і"? Назвіть їх.

4 грань: зображення схеми речення з маленьким словом "і".

- Давайте пригадаємо речення, в якому "і" буде виступати в ролі окремого слова. Спробуйте придумати своє речення з маленьким словом "і".

2. Саморефлексія

- Продовжте речення:

                - Я знаю ...

                - Я навчився (навчилася) ...

                - Хочу дізнатися ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Ілюстрації до скоромовок

 

2016_01_28_091009

 

У бобра добра багато.

 

2016_01_28_090957

 

Пиляв Пилип поліна з лип.

2016_01_28_154954

 

У Черепахи четверо черепашат.

 

002

 

На шафі шапка,
У шафі – шубка.

 

 

 

Додаток 2

 

 

          Безымянный

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\cat.jpg

 

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\artage-io-thumb-644ba32970c201c6b731357eeacaf3d2.png

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\depositphotos_9286890-stock-photo-sewing-needle-over-white.jpg

 

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\p50080.png

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\depositphotos_11491547-stock-photo-kiwi-fruit.jpg

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\depositphotos_109694118-stock-illustration-border-post-shade-picture.jpg

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\7a9f073378ef9e892bb46493599ee2c1.jpg

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\9ACPwb3.png

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\depositphotos_111707458-stock-photo-purple-tulip-flower-and-leaves.jpg

 

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\depositphotos_42234269-stock-illustration-lamp-post.jpg

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\d5-4.jpg

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\9781385756702.jpg

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\малюнок олівець.png

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\1013970921.jpg

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\dom_12.jpg

C:\Users\Наталія\AppData\Local\Microsoft\Windows\INetCache\Content.Word\images.jpg

 

 

 

 

 

Додаток 4

Зображення на гранях куба:

1 грань

I

 

2 грань

малюнок букви І

 

3 грань

a_i

4 грань

 

                                                                                                  .                                                    

docx
Додано
3 лютого 2019
Переглядів
10269
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку