Золотівська багатопрофільна гімназія Попаснянської районної ради
Урок української мови в 1 класі
"Українська хата. Обереги "
Підготувала:
вчитель початкових класів
Коваленко Наталія Миколаївна
Тема: Українська хата. Обереги (продовження).
Мета:
Обладнання: презентація, ілюстрації української хати, її інтер'єру, м'яч, листи для малювання, кольорові олівці, українські рушники, на дошці макет хатини, мікрофон.
Хід уроку
І. Організація класу. (1 хв.) Слайд №2.
Уже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Роботу швидше починаймо.
- Хай першими сядуть дівчатка, а потім хлопчики . Посміхніться один одному, посміхніться до мене. Я впевнена, що ми з вами гарно попрацюємо.
ІІ. Мовна розминка. (1 хв.) Слайд №3.
1. Дихальні вправи. (30 сек.) Слайд №4.
- Щоб ротик і язичок були на уроці слухняними, виконаємо зараз такі дихальні вправи:
- 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо.
- 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, ніби гасимо свічку.
- 1,2,3 – вдихаємо повітря, 4 – видихаємо, показуємо, як із кульки виходить повітря.
2. Промовляння чистомовки. (30 сек.)Слайд №5.
- Ок-ок-ок - ось колючий їжачок,
- Ми-ми-ми - приготувався до зими.
- Чок-чок-чок - повна хата грушечок.
- Ок-ок-ок - частуватиме діток.
ІІІ. Актуалізація опорних знань. (4 хв. 30 сек.)
1. Бесіда. (30сек.) Слайд №6.
- Що ви бачите на малюнку? (На малюнку сучасне житло.)
-Зверніть увагу. Який вигляд має цей будинок? (Він високий, багатоповерховий, цегляний, має багато вікон, балконів. В ньому проживає багато сімей.)
- А чи завжди люди жили в таких будинках? (Ні, не завжди. Раніше хатинки були маленькі. В них було три кімнати: сіни, світлиця, комора.)
- А з чого їх будували? (З глини, перемішаної із соломою, або з дерева.) Слайд №7.
2. Гра " Так чи ні". (1 хв.)
- Давайте пограємо . Я буду зачитувати вам речення, а ви відповідайте так це чи ні. Таким чином ми перевіримо, хто з вас був уважним на тому уроці.
3. Гра "Веселий перекладач". (3 хв.)
- Зараз ми з вами попрацюємо веселими перекладачами. А веселими тому, що будемо не тільки перекладати слова, а ще й гратися у м'яча. Я буду кидати вам м 'яча і казати слово російською мовою, а ви будете перекладати його і повертати мені м'яча. Головне правило - швидко і правильно перекладати слова. Починаємо:
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. (30 сек.)
- Ви вже знаєте, що оберіг - це захист від чогось небезпечного, лихого. Сьогодні ми продовжимо говорити про найбільш значимий наш оберіг -- про рідну домівку, про хату. Ми познайомимося ще з одним оберігом хати піччю і предметами, пов'язаних з нею. Вивчемо ще декілька нових слів, познайомимося з деякими традиціями українського народу. V. Вивчення нового матеріалу. (13 хв.)
1. Бесіда з елементами розповіді за ілюстрацією. (1 хв.) Слайд №8.
- Подивіться на малюнок. Тут зображена гордість кожної хати. Це - ?..
(Піч.)
- Так, це піч. Хоча вона й займала багато місця, але ніхто про це не шкодував, бо піч - то друга мати: і обігріє, і нагодує, й обсушить. Красуня-піч завжди була...
- Подивіться, якого кольору піч? (Білого.)
- Вона завжди була біленько побілена та розмальована. До печі наші предки ставились як до священного предмета. Називали її Берегинею родинного вогнища. Піч ще називали годувальницею, нагрівальницею та лікувальницею. Давайте поміркуємо, чому саме так її величали? (Годувальниця - тому, що в ній готували їжу. Нагрівальниця - тому, що вона зігрівала родину теплом.)
- Піч називали лікувальницею тому, що мала поміст, схожий на ліжко. На нього лягала хвора людина, і піч, з усіх сторін обігріваючи його своїм теплом, лікувала. А ще на печі сушили цілющі трави, з яких потім заваривали цілющий чай для хворого.
2. Робота з прислів'ями. (30 сек.)
- Ще не любила піч ледарів. Ось як про таких казали:
"Ледар все одне діє - коло печі спину гріє".
"Хочеш їсти калачі - не лежи на печі".
- Як ви розумієте ці прислів'я? (Треба бути працьовитим, сама піч не нагодує.)
3. Вивчення скоромовки. (5 хв.) Слайд №9.
- Зараз ми з вами розучимо скоромовку про піч:
У печі, у печі
Смачні та гарячі
Пшеничні калачі.
Хочеш їсти калачі -
Не лежи на печі!
( Діти проговорюють скоромовку за вчителем спочатку повільно, потім у середньому темпі, потім швидше. Потім змагаються рядами.)
Фізкультхвилинка (1 хв.) Слайд №10.
Раз - підняти руки вгору.
Два - нагнутися додолу.
Три, чотири - прямо стати,
Будем знову починати.
Руки в боки,
Нахились вперед, назад
І направо, і наліво,
Щоб нічого не боліло.
1, 2, 3, 4 - набираємося сили.
Нахилились, повернулись,
До товариша всміхнулись.
4. Слухання другої частини тексту О. Хорошковської "Українська хата". (1 хв. 30сек.) Ст. 145, з третього абзацу.
- Діти, уважно слухайте. Потім дасте мені відповідь, який звичай зберігся й донині?
(Виразне читання тексту учителем.)
- Скажіть, так який же звичай зберігся й донині? (Відро не ставили на підлогу. Вона вважалася святою, як і хліб.)
5. Бесіда-розповідь за малюнками в підручнику. (5 хв.) Ст. 81.
- Погляньте на малюнок у підручнику. Придивіться: чи так зображена українська хата, як нам її описали? (Так.)
- Розкажіть, що зображено на малюнку? (На малюнку зображені піч, посуд, відро з водою, полиця для посуду, рушник, цибуля, калина, цілющі трави та інше.)
- Як називається розмальована частина печі? (Комин.)
- Комин, діти, це передня частина димоходу печі. Його завжди розмальовували півниками, квітами. Вважалося, що ворожа сила, задивившись на цей розпис, забуває про своє лихе діло. Також біля печі не можна було казати поганих слів, щоб не образити Берегиню хати.
- Дивіться, біля печі висить полиця для посуду. Як її називали, хто запам'ятав? (Мисник.)
- Правильно. Мисник - це дерев'яна полиця для зберігання різного посуду.
- Що стоїть під мисником? (Під мисником стоїть відро з водою.)
- Так, відро з водою ставили, зверніть увагу, на ослінчик. Це маленька дерев'яна підставка. А біля відра кухоль. Це дерев'яна кружка. Відро ніколи не ставили на підлогу. Чому? (Бо вода вважалася святою.)
- Що стояло уздовж стін? (Широкі дерев'яні лави.)
- Так. Господині зазвичай покривали їх домотканими доріжками. А ще я читала вам про долівку. Що це? (Підлога.)
- Долівка - це підлога, яку змащували червоною глиною, а влітку устеляли запашними травами. Хто запам'ятав, якими травами устеляли? (Чебрецом, м'ятою, полином.)
- Скажіть, чи є ці трави оберегом хати? (Так. Їх запах відганяв від хати злих духів.)
6. Словникова робота. (1 хв.) Слайд № 11.
- Під час роботи з текстом і малюнком ми познайомилися з новими словами. Давайте повторимо ці слова (діти повторюють за вчителем тільки слова, а їх значення зачитує зі слайда вчитель):
VI. Закріплення вивченого матеріалу. (13 хв. 30 сек.)
1. Робота у парах. (2 хв.) Слайд №12.
- Запитайте одне одного про те, які обереги були в українській хаті, і дайте відповіді.
(Діти працюють в парах. Слабшим учням допомогає вчитель.)
Фізкультхвилинка (30 сек.) Слайд №13.
Я печу, печу, печу
Діткам всім по калачу.
Зверху маком потрушу,
В піч гарячу посаджу.
Припікайтесь, калачі,
У натопленій печі.
Буду Васю, буду Нату
Калачами частувати.
2. Творча робота. (10 хв.) Слайд №14.
(На партах лежать листочки з малюнком української хати і кольорові олівці.)
- Вам потрібно розфарбувати зображення давньої української хати. А на допомогу вам прийдуть малюнки, зображені у підручнику, на дошці. Ви уважно слухали, вивчали нові слова, тому я гадаю, що ви справитесь із завданням. Бажаю вам успіхів.
3. Вправа "Мікрофон". (1 хв.)
- Ви повинні відповідати на моє питання "Що це?", починаючи зі слова "Це..." і назвати зображений предмет. (Ст. 81. Підходжу до дітей з мікрофоном.)
- Що це? (Це дах. Це ганок. Це криниця. Це рушник. Це відро. Це вікно.)
VII. Підсумок уроку. (1 хв. 30 сек..) Слайд №15.
1. Слухання вірша. (1 хв.)
- Наш урок вже закінчується. На останок я хочу прочитати вам рядки вірша Івана Гнатюка "Наша хата":
Я люблю свою хату,
І подвір'я, й садок,
Де і сонця багато.
І в жару холодок.
Тихо й затишно квіти
Коло хати цвітуть,
І невтомно все літо
Бджоли в цвіті гудуть.
Все для мене тут рідне:
Стіни білі, як сніг,
І віконце привітне,
І дубовий поріг.
І ряденця строкаті,
Й рушники на стіні,
Навіть дим в нашій хаті
Рідно пахне мені.
- Рідна хата... Зараз усе менше і менше стає хат із солом'яними дахами, але ми не повинні забувати історію, традиції нашого народу. Нехай наш з вами урок допоможе вам розповісти про них друзям, батькам, знайомим, а колись і вашим діткам.
2. Заключне слово. (30 сек.)
Всі ви, діти - молодці,
Гарно працювали!
Але дзвоник пролунав,
Він мені і вам сказав,
Що урок вже час кінчати,
Треба йти відпочивати.
1