ТЕМА. Звук [п], позначення його буквою «п» (пе). Друкування букв, складів, слів.
Очікувані результати навчання: аналізує звуковий склад слова(кількість складів, наголошений та ненаголошені склади, голосні та приголосні звуки); розрізняє головне і другорядне в тексті; пояснює роль ілюстрацій для глибшого розуміння змісту тексту; відповідає на запитання за змістом прочитаного.
Обладнання: конструктор LEGO, презентація, картки-розмальовки.
Хід уроку
І. ВСТУПНА ЧАСТИНА
1. Організація класу.
— Любі діти, у наш клас
Завітали люди щирі.
Привітаймо в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Одне одному всміхніться,
зосередьтеся, зберіться.
В думці до небес зверніться.
Хай наука вам ведеться
Й на уроці все вдається.
Тож зручненько всі сідаємо
І у мандри вирушаємо.
— Діти, ви почули дзвоник. Він оголосив про початок уроку, але урок розпочався не тільки у нас, а й у лісовій школі. Де ми сьогодні і побуваємо. (Слайд № 1)
Ви не бачили ніколи,
Як звірята йшли до школи?
О! Про це цікаво знати...
Хочу всім вам розказати.
Звірі, як і людські діти,
Вміють плакати й радіти,
Вміють бігати, стрибати
Й хочуть все на світі знати,
2. Мовленнєва розминка
1) Робота над чистомовкою.
Па – па – па – на пасіці пахне липа.
Па – па – па – у Пилипа є мавпа.
2) Робота над загадкою.
Що воно за дивна птиця —
Світла денного боїться.
Дзьоб гачком, великі очі,
І не спиться їй щоночі.
Ух-ху-ху — кричить вона.
Відгадали? Це — ... (сова). (Слайд № 2)
II. ОСНОВНА ЧАСТИНА
Вивчення нового матеріалу
— Діти, спочатку до нас завітав із «Лісової школи» Зайчик. Уважно послухайте казочку і ви дізнаєтесь з якою буквою і звуком будуть ознайомлюватись звірі у лісовій школі.
Казка (Слайд № 3)
Сидів одного разу Язичок у хатці й став вихвалятися:
— Я вмію співати пісні тихо, без голосу, і дзвінко, з голосом. Який я розумний! Скільки пісень уже знаю!
Почули це Губки, розсердилися на нього й кажуть:
Як не старався Язичок, нічого у нього без Губок не виходило.
— Ото ж воно й є. Ніколи не хвалися, бо можеш обпектися.
— Навчіть мене пісеньки курчаток,— благав Язичок. Губки зімкнулися, пустили теплий вітерець і тихенько заспівали: п-п-пі.
- Діти давайте і ми спробуємо заспівати пісеньку курчаток.
- Молодці! За це ви отримуєте веселого смайлика від Зайчика.
2. Вправи на розвиток фонематичного сприймання:
а) розгляд предметних малюнків, називання зображуваного, визначення місця знаходження [п]: півник, папуга, підсніжники, перець, помідор. (Слайд № 4)
- А тепер завдання від Жабки. Розгляньте і назвіть малюнки.
— Який перший звук ми чуємо у цих словах?
- Молодці! За це ви отримуєте усміхненого смайлика від Жабки.
б) вивчення скоромовки. (Слайд № 5)
- Діти, на уроках ми з вами вивчали багато чистомовок, скоромовок. Пригадайте які скоромовки ми вивчали.
- Наступне завдання нам підготували пташки. Потрібно допомогти їм викласти стільки цеглинок, скільки ви почуєте слів зі звуком «п» у скоромовці. І потрібно вивчити скоромовку.
У садочку у Пилипа виросла висока липа.
М. Татарчук
— Молодці! пташки вам дарують веселого смайлика.
3. Робота з загадками. Звуковий аналіз слів.
— Наступним до нас завітав Їжачок. Допоможіть йому розгадати загадки.
1. На дворі і на току —
Скрізь луна: «Ку-ку-рі-ку!»
Гордо птах цей походжає,
Дуже пишний хвостик має,
Шпори, гребінець чарівний…
Що за птах цей, дітки? …(Півень).
2 В нього восьмеро очей,
Ніжки від самих плечей.
З павутинки робить сітку:
Восени, зимою, влітку…(Павук)
4. Складання речень зі словами-відгадками. (Слайд №6)
— Спробуйте з цими словами скласти речення.
(Діти отримують смайлика).
5. Читання складової таблиці. (Слайд №7)
— А ось і Ведмедик просить вашої допомоги прочитати складові таблиці. Допоможемо йому?
(Діти отримують смайлик).
6. Ознайомлення з буквою «п». (Слайд №8)
- А зараз вам проведе урок учитель Лісової школи – Мудра Сова.
7. Характеристика звука [п]. (Слайд №9)
— Діти, яку букву ми будемо сьогодні вивчати?
— Діти, цей звук буває інколи пом’якшеним перед [і], як у словах «півень», «пінгвін», «північ», «піна».
8. Гра «Впіймай звук».
— А ось прийшла Білочка. Вона дуже любить грати цікаві ігри і хоче пограти з вами у гру «Впіймай звук».
(Вчитель читає слова — діти плескають у долоні). (Слайд №10)
ПереПілка - гарна Птиця,
Та вона хлоП'ят боїться.
А хлоП'ята - візьмуть гілку
І лякають ПереПілку.
Не Потрібно так лякать
В неї П'ять ПереПелят.
(Діти отримують смайлик).
9. На що схожа буква п (Слайд №11)
- Діти, подивіться, до нас прийшов Вовк. У нього дуже цікаве завдання. Йому потрібно допомогти сказати на що схожа буква «пе» і зробити подарунок. Тому. що сьогодні велике свято – день народження букви П. Давайте приготуємо їй подарунок. Кожен одягне букву П у гарне вбрання.
(Діти отримують смайлик).
10. Робота з Букварем на с. 42. (Слайд №12)
а) Розгляд букви та малюнків поряд.
— Наступні завдання для вас підготувала сама Сова.
— Роздивіться ще раз букву «п».
— Покажіть, чи правильно складено звукову схему слова «парк».
— Знайдіть букви П і п у рядку.
б) Читання складів.
в) Робота над ілюстрацією.
— Що тут відбувається? У назвах яких предметів є звук «п». Послухайте слова. Знайдіть ці предмети на малюнку.
г) Читання слів у третьому завданні.
— Прочитайте слова (я вам, ви — мені).
д) Читання слів мовчки.
ж) Читання слів «буксиром».
— Молодці! З цими завданнями ви впоралися добре. Отримуєте три смайлика.
(Діти отримують смайлика).
11. Фізкультхвилинка. (Слайд №13)
— У лісовій школі почалася перерва. Давайте і ми трішки відпочинемо.
12. Гра «Букви загубились». (Слайд №14)
— До нас прийшла Лисичка. Хтось наробив їй лиха і забрав букви. Нам необхідно допомогти відгадати, які букви загубилися і прочитати слова.
а) На слайді:
.асіка, ла.ка, .оліна, са.ка, .илка, .алка;
(Діти отримують смайлики).
13. Робота в зошиті.
14. Пальчикова гімнастика.
15. Гра «Магазин». (Слайд №15)
— Ось і мишка. Вона підготувала наступне завдання. Діти, ви любите ходити до магазину іграшок? Назвіть іграшки із звуком [п], які б ви хотіли купити.
(Півник, мавпенятко, Попелюшка, поїзд, пароплав, ...)
— Які овочі і фрукти може купити мама, в яких є звук [п]. Назвіть їх.
(Помідор, перець, капуста, картопля, полуниця, персик.)
(Діти отримують смайлики).
16. Потішки. (Слайд №16)
Простував Петрусь пішки полем.
Перепинило Петруся перекотиполе.
Перепинило, постояло, подивилося.
Потім повз Петруся прудко покотилося,
Петрусь перепудився, перелякався...
Перетремтів. Поміркував. Повагався...
Потім помчав підстрибцем полем —
Перелякувати перекотиполе. О. Павленко
— Спробуйте скласти речення, в якому кожне слово починається звуком [п]. (Привітний, правильний Петрусь і пречудова людина!)
— Запропонуйте таке завдання вдома своїм рідним.
IІІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА. РЕФЛЕКСІЯ
Використання стратегії «Ромашка Блума».робота в групах
Орієнтовні запитання
Просте. Яку літеру ви вивчили на уроці?
Уточнювальне. Я можу помилитися, але, здається, літера «пе» пишеться у слові парта?
Пояснювальне. Звук [п] –голосний чи приголосний?
Творче. На що схожа літера «пе»?
Оцінювальне. Гра «Світлофор».
Практичне. Назвіть, які слова пишуться з вивченою літерою.
— Мудра Сова дуже дякує вам за роботу, за ваші знання і просить іще завітати до лісової школи.
— Погляньте, скільки у вас смайликів! Кожен отримує від Мудрої Сови за плідну працю усміхненого смайлика і розмальовку. Молодці!
— Дякую за урок. (Слайд №17)