Розробила
Малько Наталія Павлівна
вчитель початкових класів
І кваліфікаційної категорії
Сердюківської загальноосвітньої
школи І-ІІ ступенів
Смілянської районної ради
Черкаської області
Навчання грамоти (читання) : Звук п, позначення його буквою пе . Удосконалення навичок звуко-буквенного аналізу слів . Читання складів, слів. Словниково-логічні вправи . Опрацювання оповідання (за О.Єфімовим) .
Основи здоров’я : Здоров’я людини .
Музичне мистецтво : Музика передає почуття . П.Чайковський «Хвороба ляльки», «Нова лялька» .
Трудове навчання : Папір . Різання та вирізування з паперу .
Тема : Звук п, позначення його буквою пе . Удосконалення навичок звуко-буквенного аналізу слів . Читання складів, слів. Словниково-логічні вправи . Опрацювання оповідання (за О.Єфімовим) .
Мета : Формувати ключові (уміння вчитися, здоров’язбережувальна) та предметні компетентності (літературне читання : читацька компетентність, уміння вчитися ; основи здоров’я : здоров’язбережувальна ; музичне мистецтво : здатність сприйняття емоцій і почуттів через музику ; трудове навчання : практичні вміння роботи з папером відповідною технікою), поглибити знання учнів про звуки та букви, продовжити формування навичок співставляти «почуте-побачене» та поєднувати у пари «звук-буква», «буква-звук», розвивати читацькі вміння першокласників через зацікавленість дізнатися зміст написаного та створення необхідного емоційного фону сприйняття .
Ознайомити дітей зі звуком п, визначити рівень попереднього візуального сприйняття його графічного позначення та вміння його виділяти в складі, слові на слух та в друкованому тексті ; удосконалювати навички звуко-буквенного аналізу та вміння читати склади, слова, виконувати словниково–логічні вправи, спонукати учнів до покращення якості читання .
Виховувати читацько-пізнавальний інтерес дітей , почуття відповідальності та поваги до старших, прищеплювати здатність турбуватися про близьких, відповідальне ставлення до здоров’я, створювати необхідне підґрунтя для свідомого вибору здорового способу життя .
Інтегруються предмети : навчання грамоти (читання), основи здоров’я, музичне мистецтво, трудове навчання .
Засоби : матеріали для читання , підручник, ілюстрації, скринька сюрпризів та подарунків, аудіозаписи, шаблони ляльок та їхнього одягу, ножиці .
Тип уроку : інтегрований урок формування практичних умінь і навичок .
Хід уроку :
І. Організація класу.
Знаєш, школа – це криниця,
Можна знань у ній напиться,
Тож до неї зазираємо,
Щедро все нове черпаємо .
З посмішкою в добрий час
Вирушає в путь наш клас .
-
Діти , який місяць у нас зараз ? (листопад)
-
А чи багато сонечка ми зараз бачимо ?
-
Тож давайте самі створимо маленькі сонечка в наших долоньках і зігріємося ними . (діти потирають долоньки і «умиваються» теплом із них)
-
А тепер запаліть сонечко у ваших усмішках та поділіться ним з оточуючими (Діти дмухають на долоньки , ділячись «сонечком» і одночасно виконують вправу для дихання ).
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку . Мотивація навчально-пізнавальної діяльності уроку . (Цілепокладання)
-
Маленькі мої друзі , сьогодні ми продовжимо мандрувати країною звуків та букв . Однак Мудра Сова не дозволяє рухатися вперед , доки ми не розгадаємо її загадки . Прислухайтеся, який звук найвиразніше тут вимовляється . Саме його сестрицю буковку заховано на дошці.
Пухнасте, тепле простирадло
На поле зоранеє впало ,
Та рано-вранці сонце встало
І покривало те пропало .
Те пістряве покривало
Та до нас на дошку впало,
Щось під ним ховається,
Ніби з нами грається .
Знімаю «простирадло», під яким були заховані П п, п .
-
Отож, я знаю, що вам ця буква вже знайома, але перед нами стоїть сьогодні серйозне завдання : впізнавати цю літеру в написаних складах, словах, а відповідний звук в почутому , вчитися читати склади й слова з цією буквою, крім цього ми згадаємо, що означає бути здоровим, а в цьому нам допоможуть звуки музики та ваші вмілі пальчики .
ІІІ. Актуалізація та коригування опорних знань учнів . (Цілереалізація)
-
Актуалізація опорних знань учнів .
-
А зараз ми будемо вчитися читати склади та слова з цією буквою . Але спочатку зверніть увагу як ми артикулюємо, тобто вимовляємо звук п. На шляху видихуваного повітря стоїть перешкода, створена нашими губами, повітря прориває перешкоду і чуємо звук п . Якщо при вимові звука є перешкоди для повітря , то який це буде звук ? (приголосний)
Робота зі складовими гірками, повторюємо поняття закритого і відкритого складу .
-
Діти, зараз перед вами стоїть просте завдання : пригадуючи раніше вивчене, вам потрібно скласти звукові моделі даних слів (перо, поні, піна) і підкреслити в них букву пе . (Перевірку здійснюють самі учні : троє працюють біля дошки, троє перевіряють правильність виконання завдання) .
-
Наступний вид роботи чимось схожий на букву пе , адже він теж тримається на двох опорах, та й назва його теж починається з букви пе – «пара». Отож, ви попрацюєте в парі , з’єднуючи слова з відповідними малюнками . Складність цього завдання в тому, що вам потрібно самостійно прочитати ці слова . (слова для завдання планшет, портрет, портфель, паска, пиріг, носоріг, пляшка) .
-
А тепер завдання на уважність : яке з цих слів «зайве» ? (носоріг) Чому? (бо в ньому єдиному немає букви пе) .
-
Фізкультхвилинка для очей.
Наші очі потрудились
І, напевне, вже стомились,
Тож в віконце подивися
І на двері озирнися.
Глянь на стелю, на підлогу
Чи не змерзли твої ноги .
Поморгай мені привітно
Та й працюй і далі плідно .
-
Застосування опорних знань .
Робота над оповіданням в «Букварі» за О.Єфімовим . (Читання тексту учителем). Бесіда за змістом прослуханого тексту :
-
Про кого йдеться в оповіданні ?
-
Що сталося з бабусею ?
-
Яким зростає Єгорко ?
-
Чим онук нагодував бабусю ?
-
Хто ж насправді підігрів обід ?
-
Формування здоров’язбережувальної компетенції в рамках теми «Здоров’я людини» .
-
Давайте згадаємо правила безпечної поведінки з електроприладами, які нагріваються(електроплита, праска, лампочка, плойка, фен, кип’ятильник, електрочайник, електрообігрівачі).
-
Не вмикати без дозволу дорослих.
-
Не вмикати пошкоджені прилади .
-
Не вмикати електроприлади , які потрапили у воду .
-
Не торкатися до гарячої поверхні електроприладів .
-
Не залишати легкозаймисті предмети поруч цими приладами .
-
Не залишати без нагляду увімкнені електроприлади .
-
А зараз ви попрацюєте в групках . А назва нашого завдання «Користь і шкода» . Група, отримала конвертик з усміхненим смайликом вибере зображення тих предметів і явищ, які допомагають зберігати і зміцнюють здоров’я , а група , у якої сумний смайлик вибере картинки, які ілюструють все небезпечне для здоров’я . Ви приклеєте обрані картинки навколо смайлика. (Бажано по закінченню даної роботи здійснити взаємоперевірку. Кріпимо отримані мініплакати на дошку) .
-
Фізкультхвилинка для постави
Звалися ці коні –поні ,
Ніженьки маленькі,
Гривки чепурненькі .
Спиночки прогнули,
Шийки повернули,
Дружно потягнулись,
Клацнули копита
Й знову примостились
Здобувать освіту .
-
Музика передає почуття . Слухання музики. П.Чайковський «Хвороба ляльки», «Нова лялька».
-
А зараз після жвавої розминочки пропоную вам послухати дві музичні композиції, створені колись давно для дітей прекрасним композитором П.І.Чайковським . Слухайте уважно , тому що вам потрібно буде почути, який настрій заховався в кожній з мелодій . (Діти слухають, відповідають на запитання про настрій).
-
Отож, не випадково перший прослуханий твір називається «Хвороба ляльки» (на дошці з’являється зображення зламаної ляльки), тому й мелодія сповнена суму і печалі. А ось наступна мелодія сповнена бадьорості і радості розповідає про нову ляльку(зображення нової ляльки). Як бачите музика може передавати настрій, почуття, навіть стан людини , а часом вона навіть лікує .
-
Папір . Різання та вирізування з паперу . «Вибери для ляльки одяг».
-
Сьогодні ми вже чимало говорили про здоров’я і про те, як його берегти. А ваше наступне завдання покаже чи уважними ви були, чи можете бути дбайливими і турботливими . Це завдання заховалося в скриньці сюрпризів і подарунків . Тут для кожного з вас є нова лялька, але, на жаль, я не встигла підібрати та виготовити їм одяг . Ваше завдання : вирізати ножицями якийсь один предмет одягу, який на сьогодні найбільше підходить лялечці і вдягнути вашого нового друга чи подружку . Але, передусім, давайте повторимо правила користування ножицями і різання паперу :
-
На парті тримай ножиці у футлярі або просто закритими .
-
Для різання тримай ножиці за кільця.
-
Пальці руки , яка тримає папір розташуй на безпечній відстані від лінії, по якій будеш різати чи вирізувати .
-
По закінченню роботи закрий ножиці, вклади у футляр чи просто поклади на парту .
-
Товаришеві передавай ножиці тільки кільцями від себе, тримаючи за зімкнені леза .
По закінченню роботи учні демонструють своїх лялечок, разом аналізуємо, чи відповідно до сезону і погоди одягнуті ляльки . Визначаємо правильний підбір одягу як одну із запорук збереження здоров’я . Дарую ляльок і набір одягу як нагороду за роботу на уроці .
ІV. Узагальнення та систематизація навчальних досягнень учнів .
-
Щоб перевірити , чи добре ви запам’ятали нову букву, вивчену сьогодні, я пропоную погратися у гру під назвою «Кинь сніжку». Для цього вам потрібно фішечки-сніжки розкласти на слова з тексту, який я вам сьогодні читала, в яких є буква пе . (Перевіряю візуально або пропоную порахувати сніжки , які знаходяться на сторінці підручника) .
V. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів .
Вправа «Мікрофон» .
-
Розкажіть , про що із сьогоднішнього уроку ви захочете поділитися зі своїми рідними вдома (новим, цікавим, яскравим, корисним) .