Урок "Звук та його характеристики.Види звуків і вплив їх на живі організми."

Про матеріал
9 клас Тема уроку: Звук та його характеристики.Види звуків і вплив їх на живі організми. Мета уроку: сформувати поняття про хвилі,зокрема про звукову хввилю та її основні хароктеристики-гучність,висота,тембр,ознайомити з будовою вуха-найважливішого приймача звуку,на основі розподілів звуків за частотами,розглянути інфразвуки,ультразвуки та способи їж застосування,розвивати творчі здібності,вміння аналізувати,робити висновки,виховувати вміння працювати в групах,виховувати прагення до пізнання. Обладнання:камертон,комп’ютер,екран. Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу.
Перегляд файлу

9 клас

Тема уроку: Звук та його характеристики.Види звуків і вплив їх на       живі організми.

 Мета уроку: сформувати поняття про хвилі,зокрема про звукову хвилю та її основні характеристики-гучність,висота,тембр,ознайомити з будовою вуха-найважливішого приймача звуку,на основі розподілів звуків за частотами,розглянути інфразвуки,ультразвуки та способи їх застосування,розвивати творчі здібності,вміння аналізувати,робити висновки,виховувати вміння працювати в групах,виховувати прагнення до пізнання.

Обладнання:камертон,комп’ютер,екран.

Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

І.Актуалізація опорних знань.

1.Які рухи називають коливальними?Приведіть приклади коливальних рухів.

2.Як ви розумієте твердження ,що коливальні рухи періодичні?

3.Які ви знаєте характеристики коливального руху?

ІІ.Викладення нового матеріалу.

(звучить вальс Шопена)

 Заплющте очі і уявіть,що ви сидите в концертному залі і слухаєте музику знаменитого композитора. Музичні тони, їхні переливи викликають у людини істину насолоду. Немає, напевне, на Землі людини, яка б не любила музику. Музика супроводжує  людини  протягом усього життя: весела і сумна, ритмічна і повільна. А ось хто любить відпочивати восени на лоні природи? Пригадайте, які звуки ви там чули: шелест листя, спів пташок, свист вітру…

  Щоб з’ясувати, як народжується звук, можна взяти натягнуту струну та довести її до звучання. Якщо піднести до струни, то кулька, торкнувшись струни,відскакує вбік. Дослід свідчить про те,що струна ,яка звучить, коливається,тобто звук виникає при коливанні струни. Коливання струни можна виявити і неозброєним оком: струна, яка звучить, при спостереженні здається розмитою.

  Можна повторити дослід ,використовуючи камертон або звичайну  каструлю. Ударте в дно каструлі , і ви почуєте гучний звук. Цього разу коливань каструлі не видно. Але піднесіть до каструлі, яка звучить, підвішену на нитці кульку для настільного тенісу. Як тільки кулька торкнеться каструлі, вона відскочить убік – це свідчить про те,що каструля коливається.
  Таким чином, з проведених нами дослідів випливає,що джерелами звуків є тіла, що коливаються

  З курсу природознавства вам уже відомо, що джерела звуку можуть бути штучними та природними.

 Я вам пропоную гру «Аукціон»
Ви називаєте джерела звуку, вказуєте природні чи штучні, останній отримує фішку.

Про те, що повітря – «провідник звукових коливань, було доведено дослідом, поставленим у 1660р. англійським вченим Р.Бойлем. Під скляний ковпак помістив годинник-будильник з-під ковпака відкачували повітря, через деякий час уже не модна було почути, що будильник клацав.
Який висновок можна зробити(Звук добре поширюється у повітрі).
Для поширення звуку необхідне середовище.
Звук може поширюватись у воді(пірнувши під воду, можна почути звук від створеного у воді каменя по каменю)
Поясніть слова із романа:
«Вершник раптом зупинив коня, і приклав вухо до землі: “За нами погоня треба поспішати!”»

  А в металі(удар по одній батареї  парового  опалення, можна почути прикласти вухо до іншої, навіть на різних поверхах).

Отже,джерелами звуку є тіла, що коливаються. Якщо таке тіло міститься в якому-небудь середовищі, коливання передаються «довколишнім» частинками речовини. А оскільки частинки речовини взаємодіють одна з одною, коливаються, то вони передають коливання починають поширюватися у просторі. Так виникають хвилі.
Хвилею називають процес поширення коливань з часом.
 

Тіло створює згущення та розрідження повітря при коливаннях, які поширюються в просторі у вигляді хвиль.

Звукові хвилі в повітрі  називають поздовжніми, тому що під час поширення хвилі частинки повітря коливаються вздовж напряму поширення хвилі.
  У твердих тілах  можуть поширюватися не тільки поздовжні, а й поперечні хвилі, коли частинки-середовища коливаються в напрямі, перпендикулярному до напряму поширення хвилі.

Середовище може бути різним: повітря, скло, вода,земля. Головне, щоб середовище проявляло пружність  під час зміни форми або об’єму.
Зауважимо що повітря немає ніяких переваг порівняно з іншими речовинами в розумінні можливості поширення в ньому звуків. Хіба що у різних середовищах звукові хвилі рухаються із різною швидкістю. Із підвищенням  температури швидкість зростає.(додаток1)

  Хлопчик,що пірнув  і пливе  під водою, погано чує голос на пляжі однак він відмінно чує звук маленького по тріскання двох камінців?

А що для людей є найважливішим приймачем звуку? Так,це вухо. Звукова хвиля потрапляючи на барабанну перетинку, спричиняє її коливання. Ці коливання через мініатюрні кісточки, що називаються молоточком і ковадлом, передаються в наповненій рідиною завиток, названий равликом. У рідині виникають хвилі, які впливають на чутливі клітини, де народжуються  нервові імпульси, що йдуть у мозок. Саме ці імпульси й сприймаються мозком як звук.(додаток2)
  Але робота нашого органа слуху не з’ясована  до кінця.
  Справа в тому, що чутливі нерви розміщені вдовж лабіринту  настільки часто, що збуджується відразу їх велике  число, людина (а також тварини)здатні особливо в дитинстві – розрізняти зміни частоти на дуже малі її частини. Як це відбувається, досі точно не відомо. Зрозуміло тільки, що найважливішу роль тут відіграє аналіз подразнень у мозку. Придумати механічну модель, яка при тих самих концентраціях – так само добре розрізняло б частоту звуку, як вухо людини, поки що не вдалося.
  Наше вухо сприймає як звук коливання, частота яких лежить у межах від 16 до 20 000 Гц. Указані межі звукового  діапазону умовно  оскільки залежать від віку людей та  індивідуальних особливостей які сприймаються, значно знижується – деякі літні люди можуть чути звуки  з частотами, що не перевищують 6000 Гц

Вухо є природним приймачем звуку, проте створено і штучні приймачі звуку. Найширше використовуються різні мікрофони. Вони перетворюють звукові коливання в коливання електричного струму, завдяки чому з’явилася можливість записувати звук та передавати  його на великі відстані.

 Нечутні звуки
  Тіла, що коливаються з частотою понад 20 000 Гц, випромінюють  ультразвук. Людина його не чує, але деякі тварини  чують:так собаки чують коливання з частотою до 60 000 Гц , дельфіни – навіть до 200 000 Гц.
  Ультразвук сьогодні широко застосовують в різних галузях. Наприклад, за допомогою ультразвуку вимірюють глибину моря. З корабля посилають ультразвуковий сигнал і вимірюють проміжок часу, що минув до повернення сигналу,відбитого від дна. Прилад для вимірювання глибини дна називають Ехолотом.
  За допомогою ультразвуку «просвічують» металеві вироби для виявлення в них  прихованих дефектів – сторонніх вкраплень, тріщин або пустот.
  Ультразвук широко використовують і в медицині – як для обстеження хворого, так і для лікування. Лікування ультразвуком  ґрунтується, зокрема, на тому, що він викликає внутрішнє розігрівання судин організм.

Тіла, що коливаються з частотами, меншими за 20 Гц , випромінюють інфразвук. Інфразвук викликає, наприклад , землетруси вібрацію важких механізмів.

  Людина не чує інфразвук вухом але сприймає його всім організмом  як неприємне відчуття. До інфразвуку чутливі тварини : так , відомо, що собаки і кішки намагаються вибратися із будинку перед землетрусом.

                                     Властивості звука

1. Гучність звуку визначає амплітуда коливань.

Дослід з камертоном і кулькою.

  Проте гучність, яку сприймає вухо людини залежить і від звукової частоти тому, що вухо чутливіше до одних частот, і менш чутливіше до інших частот.

  2. Висота звуку

    Звуки, які видають камертони, або інші тіла, що гармонійно коливаються, називають Музичними.

    Різні шуми відрізняються від музичних звуків тим, що їм не відповідає певна частота коливань. Це суміш звуків, які безладно чергуються з найрізноманітнішими частотами.

  Як відомо, бас співає низьким голосом, а тенор -  високим. Від якої ж характеристики звукової хвилі залежить висота звуку? Досліди показують, що

Висоту звуку визначає висота коливань: що більше частота, то вище звук.

Наприклад, писк комара відповідає 500-600 помахам його крилець за секунду, дзижчання джмеля – 220 помахам.  Коливання голосових зв’язок співаків можуть створювати звуки в діапазоні від 80 до 1400 Гц, хоча в експерименті фіксувався рекорд низької (44 Гц) і високої (2 350 Гц) частот.

  У телефоні для відтворення людської мови використовується смуга частот від 300 до 2000 Гц

 

                                             Тембр звуку

Звучання однієї і тієї ж ноти у виконанні різних музичних інструментів або голосу відрізняється тембром. Саме за тембром ми і взнаємо голос людини або розрізняємо інструменти, які використовують оду і ту ж мелодію в одній тональності та з однаковою точністю.

  Від чого ж залежить тембр звуку? Виявляється, що будь – яке джерело звуку (за деяким винятком, наприклад, камертон) здійснює складні несинусоїдальні коливання. Х можна спостерігати за допомогою осцилографа. Якщо підключити мікрофон  і проспівати будь -  яку мелодію, то на екрані осцилографа  з’ явиться не синусоїд,а складніша крива.

  Несинусоїдальне коливання може бути представлене як сума гармонійних коливань з різними частотами. Коливання з найменшою частотою називають основним тоном  а коливання з вищою частотою - обертоном, або гармонікою.

    Тембр звуку визначає забарвлення.(додаток4) Він визначається наявністю та інтенсивністю обертонів – частот, кратних основним.

  Саме завдяки тембру звуки різноманітних музичних інструментів мають різне звучання.  Що більша кількість обертонів, то більша насиченість, кращий звук. Чарівний сріблястий відтінок голосів хороших співаків обумовлений саме високими обертонам (додаток 3)

Запитання:

    Відпочиваючи у парку я почув звук грому через 8 с після спалаху блискавки.

Як мені визначити на якій відстані вдарила блискавка?

Відповідь: Для того, щоб розрахувати відстань необхідно знати час та швидкість.

Перші виміри швидкості звуку в повітрі буди проведені у XVII столітті.

На одній гору встановили гармату, на іншій був спостережу вальний пункт. У момент пострілу спостерігач за спалахом помічав час.

Знаючи час легко обчислювати швидкість звуку в повітрі.

Приймемо швидкість звуку 340 м/с

Використаємо формулу S=

   Отримаємо S =(340м/с × 8с) :2=1360м

      Відбиття звуку
Звук, поширюючись у будь-якому середовищі, доходить до перешкод і майже повністю відбивається. У цьому можна переконатися на багатьох дослідах.
  Усім вам, звичайно доводилося чути луну – у лісі, у горах і навіть у приміщенні. Луна – результат Відбиття звуку: звукові хвилі відбиваються від різних перешкод – навіть від хмар! Іноді можна почути й багаторазову луну – результат кількох відбиттів.
   Відбивання звуку відбувається за таким самим законом, як відбивання світла : кут відбиття рівний куту падіння.

А зараз давайте уявимо, що ми присутні на конференції у телестудії, присвяченій впливу звуку на  живі організми та послухаємо думки спеціалістів. На конфернції присутні медичні працівнии, музиканти,психологи,працівники сільського госродарства , а також юристи.

Ведуча

Наш світ прекрасний. Але він би не був таким без численних звуків,які нас постійно переслідують . Ці звуки іноді дуже сильно відрізняються один від одного. Всі звуки можна розділити на ті, які непомірно дратують і навпаки ті,які подобаються і до  того ж навіть корисні.

   Категоричної поділу звуків на неприємні і приємні виявляється не існує. Та й подумайте самі – всі люди різні зі своїми  вподобаннями. Припустимо один просто в захваті від прослуховування класичної музики, при прослуховуванні якої він стає більш спокійним, а іншому ж людині дана музика може не подобатися або навіть дратувати, зате важкі композиції,приміром,рок-метал,навпаки призводять до норми навіть дозволяють жити і діяти у звичайному темпі.

   Іноді реакція на одні й ті ж звуки в одного й того ж людини може бути різна. У великій мірі реакція на звуки  залежить  від конкретної ситуації, від інтенсивності того чи іншого звуку,а ще й від настрою слухача.  Наведемо такий приклад,будується  ваш майбутній будинок, в який просто не терпиться виїхати. Будівельні роботи обов’язково  супроводжуються шумом , але він вас не турбує, тому що будується саме ваш будинок . Якщо б роботи з будівництва затіяв, хто-небудь інший, і ви б чули ці шуми ,  все це  б дратувало.

1                               (Медичні працівники)

Дія звуку на організм людини

Люди стали помічають дію тих чи інших звуків на людину та її організм, в загальному. Поступово ці знання збиралися і систематизувалися. їх ще й зараз не так вже й багато, але достатньо для того, щоб звукотерапія стала вважатися окремим напрямків медицині, хоча ще й малодослідженим.

Під час програвання музики утворюються невидимі для ока людини частотні коливання. Виникаючі вібрації своєрідно впливають на внутрішні органи людини і можуть примушувати працювати практично всі механізми вищої нервової діяльності. Реакції, викликані звуком, позитивно впливають на здоров'я людини, в результаті він одужує набагато швидше.

Зараз вже фахівці впевнені в тому, що конкретна нота позитивно впливає не певний орган або допомагає в лікуванні конкретної хвороби. Ось, приміром верхня частота ноти фа сприяє швидшому виведенню токсичних речовин.

Ведуча У нас присутні медики з Тибету.

2.

У тибетській медицині прийнято поєднувати звукотерапію з масажем. Прихильники даного методу лікування останнім часом почали використовувати тибетські «співаючі» чаші. Ці чаші виготовляються із сплавів металів. В результаті дані чаші, що використовуються в Тибеті для медитацій, дозволяють отримати дивовижні звуки, які неможливо почути від будь-яких інших музичних інструментів. При використанні даних «співаючих» чаш, їх встановлюють на хворого, а потім за допомогою соснових або палісандрових паличок намагаються витягти з них звуки. Дані маніпуляції приводять до появи вібрацій. Ці ж вібрації, у свою чергу, через органи слуху діють на внутрішні органи пацієнта.

 

З. (Питання до медичних працівників: Моя сестра скоро стане матір'ю, як впливає музика на організм майбутньої мами?)

Як відомо, звуки справді можуть впливати на живі організми порізному і незвичайно. Ще древній лікар Аскленей успішно застосував для лікування багатьох хвороб музику і співи, одні й ті самі звуки можуть по- різному впливати на людину. Велику роль відіграє при таких впливах поєднання звуків їхня гармонійність і ритм.

Був проведений один цікавий експеримент 120 матерів, що годували немовлят грудьми були поділені на дві групи. Одні з них слухали класичну, а інші - джаз і пoп музику. В класичній групі кількість молока матерів збільшилась від 20 % до 100%, а у любителів сучасної музики молока зменшилось майже на половину.

Надмірне поширення звуку, яке сьогодні стало модним і вдома, і на виступах груп і ансамблів, також дуже негативно впливає на організм.

Ведуча: Паралельно з нами працюють наші кореспонденти(перегляд ролика,у якому учні беруть інтерв’ю у спотсменів , перехожих.дизайнера сучасного взуття,кореспонденти задають питання: «Яку музику  ви любите слухати?»

4. (Психологи)

Вплив музики на здоров'я людини

Позитивний вплив звукових хвиль на організм людей вже доведено науково.

Чому часто можна почути музику в кабінеті у стоматолога чи у іншого лікаря? Все просто - це своєрідні ліки, а точніше заспокійливе. Приймати такі ліки можна без рецепту і де завгодно. Слід сказати, що точно не встановлено, яку музику слід слухати, кожен повинен вибрати те, що подобається саме йому. Підчас прослуховування слід тільки стежити за темпом композицій, їх ритмом і силою звучання - нічого з цього не повинно вносити негатив, музика повинна розслабляти і приносити задоволення.

Від темпу звучання музики буде залежати ваш стан. Якщо композиції більш спокійні - людина розслабляється, в більшості випадків засинає. Якщо ж музика навпаки швидка-з'являється бажання потанцювати,відчувається приплив нових сил.

5. Питання присутніх у студії: Я часто відпочиваю на природі. На скільки корисно це організму?)

Відповідь психолога:

Звукотерапія - частина медицини, яка ще й сама ділиться на кілька складових. Звуки природи є однією з цих складових. Якщо є можливість, слід більше часу проводити на свіжому повітрі поряд з природою. Однак така можливість є не у кожного. У цьому випадку слід просто придбати собі диск зі звуками природи. Ось прийшли додому, увімкнули «природний» диск, закрили очі і... насправді опинилися десь на березі моря, або на лісовій галявині, або ж на березі всього декілька хвилин і стане відразу легше, відчується розслабленість, знову захочеться жити, творити.

  Непогано б ще під приємні звуки і порухатися, збагативши, таким чином, свій організм киснем. Можна зробити зарядку, можна пробігтися, а можна просто потанцювати под. енергійну музику - головне пам'ятати про те, що музика, і рухи повинні приносити задоволення, інакше всі старання виявляться марними.

 6. (Ми учасники гурту...)

Ви любите співати? Співайте на здоров'я. І правда на здоров'я, адже голос так само є звуком. Співати для себе можна в той час коли оточуючі звуки дуже сильно тебе дратують, а позбавитись від них не можна. А от свій власний голос швидше свого може трохи заспокоїти, особливо якщо з губ будуть зриватися звук улюблених пісеньок або просто музичних мотивів.

До речі під час співу доводиться трохи напружитись свої легені - набирати в них, як можна більшу кількість повітря, внаслідок цього розвіюється сонливість, зникає втома, стає легше сконцентруватися на який-небудь задачі.

7.     (Питання:Ми дресирувальники, працюємо з тваринами,любимо слухати рок-музику, а чи не шкодить це тваринам?)

Експерименти на тваринах, яким влаштовували такі рок концерти, свідчать, що при цьому в клітинах мозку, з'являються патологічні зміни, які викликають багато хвороб. Сьогодні багато спеціалістів вважають, що слухання важкої музики на радіо і телеканалах сприяє якоюсь мірою руйнування психіки, особливо у молоді.

8. 

Я агроном, зацікавлений у кількості, якості врожаю.

Тому часто експериментую.

Зерна пшениці озимої візуально сортували за якістю, відбираючи партії по 100 насінин у кожній. Кожну пробу насіння розкладали на змочений фільтрувальний папір, укладений на дно чашки Петрі. Фільтрувальній папір змочували відповідною, дощовою, колодязною освяченою та цілющою водою із джерела. Чашки підписували й розміщували на столах для пророщування насіння. Щоденно досліджувані зразки (крім контролю) озвучували протягом ЗО хвилин різною за характером музикою. На третій день пророщування визначали енергію проростання зерен пшениці шляхом підрахунку кількості пророслих зерен у процентному співвідношенні кількості пророслого насіння до загальної їхньої кількості. Починаючи з 3-го дня після проростання насіння, в кожному досліджуваному зразку вимірювали середню довжину ростка.

   Усі дані заносили до журналу і на їхній основі створювали рисунки.

Дані про енергію проростання зерен пшениці озимої під час використання різної за складом та походженням води й різної за характером музики наведені в діаграмі.

1. Найбільша енергія проростання насіння озимої пшениці спостерігалася в зразках, який підживлювався освяченою водою та озвучувався класичною музикою (на 8% більша порівняно з контролем).

2. Найменша енергія проростання насіння була у варіанта, що підживлювався водопровідною водою та озвучувався важким роком. Ці показники менші від контрольного зразка, що не озвучувався музикою, на 4%.

3. Найкращі результати вегетативного росту рослин озимої пшениці спостерігалися у зразках, що підживлювався освяченою водою та піддавався дії класичної музики ( на 30% більше порівняно з контролем).

4. Найгірші результати вегетативного росту рослин озимої пшениці спостерігалися у зразках, що підживлювався водопровідною водою й піддавався дії важкого року ( на 20% менше порівняно з контролем).

5. Отримані результати дають підставу стверджувати, що озвучування зразків класичною, народною музикою та легким роком позитивно впливає на енергію проростання та вегетативний ріст рослин озимої пшениці. Важкий рок негативно впливає на енергію проростання та вегетативний ріст рослин озимої пшениці.

6. Використання структурованої води для підживлення рослин позитивно діє на енергію проростання та вегетативний ріст рослин озимої пшениці. Найкращі результати виявилися в зразків, підживлених освяченою водою, найгірші - у зразків, підживлених водопровідною водою.

7. Рок - музика негативно впливає на енергію проростання й ріст кореневої системи озимої пшениці.(додаток 4)

 

9.

А що нам можуть розповісти науковці про шуми?

Серед фізичних чинників, які негативно позначаються на здоров’ї людини, найвпливовішими є звуковий шум. Вона сприймає його як неприємні, небажані звуки, що заважають нормально працювати, одержувати потрібну інформацію, відпочивати. Вчені встановили, що шум навіть малої інтенсивності призводить до зниження працездатності, гостроти слуху, зміни функціональних можливостей кори головного мозку, серцево - судинної та центральної нервової системи. Шум діє на людину збуджуючим чином, спричиняючи виділення в кров великої кількості гормонів, що викликає почуття страху, небезпеки, агресії тощо.

   Шум - складне фізичне явище: він утворюється внаслідок накладання коливань найрізноманітніших частот і, отже, складається зі звуків різної висоти. Він є однією з форм фізичного (хвильового) забруднення навколишнього середовища, адаптація організмів до якого практично не -можлива. Тому шум належить до серйозних забруднювачів, які мають бути під впливом контролем на основі спеціальних законів з боку держави.

   Рівень шуму, його сила (інтенсивність) вимірюється в децибелах ( дБ). Інтенсивність усіх звуків діапазону слухового сприйняття виражають у відносних одиницях від 0 до 130 дБ (больового порогу). Вимірюють шум спеціальною апаратурою - шумомірами.

   Допустимі межі сили звуку в різних умовах 'становлять 45 - 85 дБ. У разі постійного шуму до 70 дБ виникає розлад ендокринної та нервової системи, при 90 дБ порушується слух, при 120 дБ з’являється фізичний біль, який стає нестерпним.

   Рекомендовані діапазони шумів усередині приміщень різного призначення такі:

- для сну, відпочинку -30-40 дБ;

- для розумової праці - 40 - 50 дБ;

- для лабораторних досліджень, роботи з ЕОМ тощо - 50 - 60 дБ;

- для виробничих цехів, гаражів, магазинів тоіцо-50-70дБ. Джерелами шумів є всі види транспорту, промислові об’єкти, гучномовні пристрої, ліфти, телевізори, радіоприймачі, музичні інструменти, юрби людей і окремі особи. Надмірний шум впливає на організм людини подібно до отрути, яка в організмі повільно накопичується. Він скорочує тривалість життя на 8-12 років.

   Медичні дослідження свідчать, що в осіб, які мають «шумні» професії, шлункові захворювання (гастрити, виразки тощо) трапляються в чотири рази частіше, ніж в інших. Серед них також набагато більше глухих.(додаток5)

10.           А що з цього приводу думають юристи?

   Правову основу захисту населення від шуму становлять Державні закони України «Про забезпечення санітарного і епідемічного благополуччя населення», «Про охорону природного навколишнього середовища», «Про охорону атмосферного повітря», «Про екологічну експертизу» тощо.

   Боротьба із шумом полягає у створенні шумовловлюючих екранів, поглинаючих фільтрів, безшумних механізмів, у зміні технології виробництва та динаміки транспортних потоків. Навіть озеленення території знижує вуличний шум на 25% і більше.

11.                  Ми нещодавно переїхала у місто, дуже важко звикнути до

шуму міста.

Це дуже шкодить здоров’ю?

   Шум у великих містах скорочує тривалість життя людини. Поданих австрійських дослідників, це скорочення життя коливається в межах 8-12 років. Надмірний шум може стати причиною нервового виснаження, психічної пригніченості, вегетативного неврозу, виразкової хвороби, розладу ендокринної і серцево - судинної системи. Шум заважає людям працювати і відпочивати, знижує продуктивність праці. Найбільш чутливі до дії шуму старшого віку. Так,у віці до 27 р. на шум реагують 46,3% людей, а у віці 38-50 років - 62%, а у віці 58 років і більше - 72%.

   Ми здійснили масові обстеження ( по типу епідемічних) населення, що піддається впливу транспортного шуму в умовах проживання і трудової діяльності. Була поставлена мета визначити сумарний (протягом доби і більше тривалого періоду) шумовий вплив на стан здоров’я і захворюваність людей різних вікових, статевих і професійних груп. Фізіолого-гігієнічне і поліклінічне вивчення проведене на “неорганізованих” (по місцю проживання) і “організованих” (по місцю трудової діяльності) контингентах населення.

   Фізіолого-гігієнічні дослідження показали, що зміни функціонального стану центральної нервової і серцево-судинної системи, слухової чутливості залежали від рівня звукової енергії, що впливає, і віку обстежуваних. Результати спостереження вказують на активацію центральної і вегетативної нервової системи і зниження слухової чутливості.

   Результати поліклінічного обстеження 1200 чоловік підтвердили, що високі рівні шуму в міському середовищі (один з агресивних подразників центральної нервової системи) здатні викликати її перенапругу. Про це свідчать дані неврологічних досліджень: у людей досліджуваних груп встановлена явна тенденція до збільшення частоти вегето-судинної дисфункції, церебрального атеросклерозу, функціональних порушень з боку центральної нервової системи по типу астенічного синдрому. Міський шум впливає і на серцево-судинну систему: ішемічна хвороба серця, гіпертонічна хвороба, підвищення вмісту холестерину у людей окремих вікових і статевих груп зустрічаються частіше в гучному районі, ніж у тихому.

12. Я працюю в умовах вібрації важких механізмів.Наскільки це шкідливо?

   Як показали дослідження, нечутні звуки також можуть впливати на здоров’я людини. Так, інфразвуки особливий вплив роблять на психічну сферу людини: уражають усі види інтелектуальної діяльності, погіршується настрій, іноді з’являється відчуття розгубленості, тривоги, переляку, страху, а при високій інтенсивності - почуття слабкості, як після сильного нервового потрясіння.

   Навіть слабкі інфразвуки можуть робити на людину істотний вплив, особливо, якщо вони носять тривалий характер, на думку вчених, саме інфразвуками, що нечутно проникають крізь найтовщі стіни, викликаються багато нервових хвороб жителів великих міст.

   Ультразвуки, що займають помітне місце в гамі виробничих шумів, також небезпечні. Механізми їхньої дії на живі організми вкрай різноманітні. Особливо сильно їхньому негативному впливу піддаються клітини нервової системи.

   Шум підступний, його шкідливий вплив на організм відбувається незримо, непомітно. Організм людини проти шуму практично беззахисний.

   В даний час лікарі говорять про шумову хворобу, що розвивається в результаті впливу шуму з переважним враженням слуху і нервової системи.

13. У нас присутні гості з Кембриджського університету (Англія)

   Учені з лабораторії психології  Кембриджського університету (Англія) після багаторічних досліджень прийшли до несподіваного висновку: звук визначеної сили стимулює процес мислення й особливо процес рахунка. Під час експерименту люди, що розв’язували математичні задачі під звуки музики або розмови, справлялися зі своїми завданнями швидше, ніж ті, котрі виконували таке ж завдання у тиші. У Японії продаються подушки, у які вмонтований апарат, що імітує звуки дощових крапель, що падають у ритмі людського пульсу. Такий шум швидко навіває сон.

   У свій час Девід Елкін, - американський вчений - медик, довів, що велике значення має сама музика. Наприклад, гучний, пронизливий звук, негативно впливає на живі організми. Його експерименти показали, що під впливом такої музики призупинявся ріст рослин. А риба, піддана впливу так званої «важкої музики» у поєднанні із миготінням світла, взагалі здохла. Не менш цікаві результати він отримав під час експериментів із водою. Коли ставив колбу наповнену водою біля музичної колонки, з якої лунали симфонії Бетховена і Моцарта, то кристали води набували гарної і правильної форми. А коли навпаки, включав важкий рок, то вода наче замерзала, і її кристали набували вигляду страшних осколків. Так само музика впливає і на людину.

   У 2001 році, фахівці коледжу Макгілл на підставі своїх експериментів, дійшли досить цікавого висновку. Вони з’ясували, що під час прослуховування улюблених композицій у головному мозку стають активні ті ж самі ділянки, що і під час заняттям сексом і споживанням їжі.

   У недалекому 2010, вчені із США провели дослідження, яке наштовхнуло їх на висновок, що улюблена музика поліпшує психічний і фізичний стан людини.

14. (Але незважаючи не це у нас присутні опоненти).

   Людина завжди жила у світі звуків, і абсолютна тиша її лякає, пригнічує. При проектуванні конструкторського бюро в Ганноверу архітектори передбачали всі міри, щоб жоден сторонній звук не проникав у будинок: рами з потрійним склом, звукоізоляційні панелі з бетону і спеціальні пластмасові шпалери, що приглушають звук. Буквально через тиждень співробітники стали скаржитись, що вони не можуть працювати в умовах гнітючої тиші.

   Вони нервували, втрачаючи працездатність адміністрації довелося купити магнітофон, що час від часу включався автоматично і створював ефект “тихого вуличного шуму”. Робоча атмосфера в конструкторському бюро відновилася.

15. У нас присутній ще один гість.

Я приватний підприємець. У мене свій інкубатор.

  Якщо пищать курчата? Як в інкубаторі відокремити півників від курчат? Частота курочки - 5200 Гц, а півника - 4800 Гц. Електроніка допомагає відділити один від інших.

 

Домашнє Завдання: вивчити основні поняття теми .

Дати відповіді на питання:

І.Чому метелик літає безшумно?

2.Чому космонавти,що перебувають у відкритому космосі,не чують один одного?

3.Через який час людина почує луну,якщо відстань до перешкоди 170м,а швидкість звуку в повітрі 340м/с?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 5

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Розробки уроків
Додано
8 січня 2022
Переглядів
5622
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку