Урок "Звуки [д], [д']. Буква "де""

Про матеріал

Сучасний урок, який містить презентацію, розвиває критичне мислення учнів. Багато цікавих форм та видів роботи, які працюють на досягнення мети уроку. Малюнковий план уроку вчить учнів планувати свій час, ставити мету та досягати бажаного результату, аналізувати власну роботу та роботу однокласників.

Перегляд файлу

Тетерівська ЗОШ І-ІІІ ст.

28 листопада 2017 р.

Українська мова. Навчання грамоти

1-Б клас                           Вчитель: Мазур Н.М.

 ЗВУКИ [д] [д’], ПОЗНАЧЕННЯ ЇХ БУКВОЮ Дд («де»).

ПРАКТИЧНЕ ЗАСВОЄННЯ ДЗВІНКОЇ ВИМОВИ ЗВУКІВ У КІНЦІ

СКЛАДІВ І СЛІВ. СЛОВНИКОВО-ЛОГІЧНІ ВПРАВИ.

 

Мета: ознайомити учнів зі звуками [д] [д’], буквою Дд («де»), що їх позначає; вчити читати склади, слова з новою буквою, чітко вимовляти звуки [д], [д’]; розвивати фонематичний слух, зв’язне мовлення учнів, увагу, критичне мислення; виховувати любов до природи, бажання турбуватися про птахів взимку.

 

Обладнання: звукові тренажери, картки для поділу слів на склади,  яблука, куб, яблуко-шкатулка, малюнки-схеми скоромовок, картки для плану уроку, надруковані слова, мультимедійна презентація, диференційовані завдання на картках, кольорові олівці, клей ПВА, баночки з крупами, малюнки дельфіна, сороки, дятла .

Тип уроку: інтегрований, творчий, вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ

 І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (2 хв)

Привітання, девіз, правила уроку

  • Дорогі діти. Сьогодні на нашому уроці присутні гості: вчителі нашої школи, вихователі садочка. Поверніться до них, подаруйте їм свої чарівні усмішки та повітряні поцілунки.

Всі почули ви дзвінок,

Він покликав на урок.

Ми усі приготувались,

На перерві постарались.

Зараз сядуть лиш дівчата,

А за ними і хлоп’ята.  

  • Не забувайте про правило піднятої руки та девіз нашого уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитись, а бачити.

Запам'ятовувати, відповідати.

 

ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПЛАНУВАННЯ УРОКУ РАЗОМ З ДІТЬМИ. (5 хв)

  1. Мотивація
  • Послухайте віршик П.Воронька і скажіть, про кого йдеться у ньому?

Платон Воронько

Їжачок-хитрячок

Їжачок-хитрячок 
Із голок та шпичок 
Пошив собі піджачок. 
І у тому піджачку 
Він гуляє по садку. 
Натикає на голки 
Груші, яблука, сливки. 
І до себе на обід 
Він скликає цілий рід.

  • То  про кого йдеться у вірші?
  • Сьогодні цей їжачок завітав до нас у клас. Але він прийшов не сам, а з друзями та подарунками для розумних і слухняних першокласників. 
  1. Оголошення теми уроку
  • Сьогодні на уроці ми познайомимося з новою літерою, маємо навчитися читати склади, слова з цією буквою.
  • Чого ви очікуєте від нашого уроку? Який вид роботи вам подобається найбільше на уроці навчання грамоти? (відповіді учнів)
  1. Планування уроку спільно з дітьми.
  • Та щоб досягти бажаного результату та отримати задоволення, необхідно вміти планувати свою діяльність. (коментуємо зоровий план уроку)
  • Якими ми маємо бути, щоб виконати наш план? (активними, уважними, дисциплінованими, працьовитими)

IIІ. ПІДГОТОВКА ДО ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (4 хв)

  1. Дихальні вправи від дельфінчика – друга їжачка
  • Уявіть, що вам на долоньку впав осінній листочок. Давайте його здмухнемо.
  • А тепер надуємо повітряну кульку на свято. Носиком повітря надуваємо, а ротиком випускаємо.
  • Вправа «Водолаз». Носиком повітря набираємо, а ротиком повільно випускаємо якомога довше.
  1. Робота над скоромовками. Робота в парах. Завдання від сороки –подружки їжачка
  • Пам’ятайте правила: говорити швидко разом і тихо, намагатися переговорити сусіда по парті, працювати 1 хв. Є опори – картки з малюночками-підказками.

 

 

ІV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ  (11 хв)

1. Підготовка до ознайомлення учнів з новою буквою

1) Гра «Послухайте скоромовку і впіймайте новий звук».

1 слайд. Виділення звука зі скоромовки

Слайд1Дятел дерево довбав.

Дощик дятла не дістав

У дуплі у дятла дім.

Дятленятам добре в нім.

  •    Який звук чуємо найчастіше?
  •    2) Спостереження за вимовою звуків [д], [д’].

— Вимовте кілька разів звуки [д], [д’]. Як вони утворюються? (Зуби розтулені, кінчик язика добре притиснутий до верхніх зубів біля піднебіння — це звук [д].) (Губи розтягнуті, зуби розтулені, кінчик язика міцно притиснутий до нижніх зубів, середня частина язика піднімається до верхнього піднебіння — [д’].)

 

2. 2 слайд. Знайомство з новою буквою.

Учитель демонструє велику і малу літери «де», називає їх. Учні

запам’ятовують назву, місце букви в кишеньковій азбуці, аналізують графічну будову літери «де».

— На що схожа буква «де»?

Слайд2Буква Д, неначе дім,

Височезний дах на нім.

Скидається літера Д на той дах

Що в домі дядька Демяна.  

Правда, Данилко? Правда, Даринко?

 Правда, маленька Діано?

 

 

3.3 слайд. Звуко-буквений аналізслів. Завдання від дятла – друга їжачка.

Слайд3Слайд4Слайд5Слайд6 

 

 

 

 

 

- 1 і 2 слово – звуковий аналіз слів+ самоперевірка та зміна звука на букву, 3 і 4 – поділ слів на склади.

- Введіть слово «дятел» у речення.

- Хто це? (вчитель показує малюнок із зображенням дятла)

- Що робить дятел? (лікує)

- Лікує що? (дерева)

- Холодно і голодно взимку нашим пернатим друзям. Тому не забувайте їх підгодовувати насінням, крихтами білого хліба, адже із лісів та лук вони переселяються на зиму поближче до людських осель.

4 слайд. Читання складів.

Слайд7Слайд8Слайд9Слайд10Слайд11 

 

 

 

 

3) Гра «Додай склад».

— До поданої частини слова додайте склад зі звуками [д] [д’], щоб вийшло

певне слово: са(ди), холо(ди), ді(ди), оду(ди), жолу(ді), боро(да).

2) Артикуляційно-слухові вправи.

— Вимовте вголос кілька разів по черзі звуки [д — т]. Як і за допомогою

яких органів мовлення утворюються ці звуки? (Кінчик язика притискуємо

до верхніх зубів.) Отже, ви переконалися, звуки [д — т] вимовляються подібно. А чи однаково вони звучать? Прислухайтесь і скажіть, який з них звучить дзвінко, а який — глухо?

Так само зіставляється пара м’яких звуків [д’ — т’].

— У кінці слова звуки [д — д’] вимовляються дзвінко. (Жолудь, холод,

велосипед)

Вправляння учнів у вимовлянні звуків [д — т], [д’ — т’].

5 слайд. Читання складів на порівняння дзвінкий – глухий .

Слайд12 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

Хто це, хто це там стомився

І наліво похилився?

Треба всім нам дружно встати,

Фізкультпаузу почати.

Руки вгору, руки вниз

На сусіда подивись і сусіду посміхнись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки.

Вище ручки підніміть

І тихенько опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу – все гаразд.

 

4. Робота за Букварем (с. 68–69)

3) Складання слів зі складів.

Раділи — летіли.

— Вимовте другий склад у цих словах.

Данило, Тамара.

— Назвіть перший склад у цих словах.

6) Читання слів у стовпчиках.

Спочатку читаємо на картках на дошці, а потім в букварі.

дині        липи      дитина       Дмитрик

діти         клени    долина        Дениско

дорослі   тополі   дерева         Даринка

- Яке слово незрозуміле? (долина - рівна плоска місцевість, розташована між горбами чи горами.) 

- У 3 стовпчику є загальне слово до слів 2 стовпчика. Хто уважний і знайшов? Прочитайте ще раз ці слова.

7) Читання слів, поданих у табличках.

— Назвіть злиття з буквою «де» у кожному слові першої таблички.

8) Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом.

Десна, Дніпро, Дністер.

— Якою спільною назвою можна об’єднати ці слова? (Ріки)

6 слайд. Зорова гімнастика

Слайд13 

 

 

 

 

Слайд147 слайд. Читання слів

 

 

 

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ (10 хв)

1. Диференційовані завдання на картках. Робота в групах

- Останні осінні листочки приніс їжачок у клас із завданнями, адже ці тваринки утеплюють ними свої кубла для зимівлі. Частина учнів, яким складно запам’ятати букви (завдання на червоних листочках) обводять друковані букви клеєм та висипають їх крупами. Інші – в залежності від рівня підготовки – працюють на картках (жовті та оранжеві листочки).

(див. додаток 1)

 

8 слайд. Прочитай сховані слова.

Слайд15Слайд16Слайд17 

 

 

 

 

9 слайд. З кожного слова – буква. (Щоб утворити нове слово, слід узяти з першого слова першу літеру, з другого – другу, з третього – третю)

Слайд18Слайд19 

 

 

 

 

  • Більше про цього птаха ми дізнаємося на наступному уроці і навіть почуємо, як він співає.
  • В одуда голова, шия, верхня частина спини і воло бурувато - руді, з рожевим відтінком; на голові великий рудий "чуб", який може розгортатися і складатися, верхівка пер чорна; надхвістя біле; груди, черево і підхвістя білуваті; решта оперення чорна, з широкими білими смугами; хвіст чорний, з білою смугою посередині; дзьоб чорний, біля основи бурий, довгий, трохи загнутий донизу; ноги чорні. Статус перебування в Україні: гніздовий, перелітний. Розповсюдження (поширення): гніздиться на всій території, крім високогір'я; під час міграцій може траплятися скрізь. Біотоп, якому птах надає перевагу: узлісся, сади, відкриті місцевості. Поведінка, її особливості: політ повільний, пірнаючий, через широкі крила і неглибокі та дещо рвучкі помахи політ птаха схожий па політ метелика; гніздиться окремими парами в дуплах дерев, норах урвищ, в порожнинах куп каміння.

 

10 слайд. Утвори слова з букв (анаграми).

Слайд20Слайд21 

 

 

 

 

 

11 слайд. Каліграфія.

Слайд22Слайд23 

 

 

 

 

 

9) Робота над анаграмою. (на дошці магнітні літери)

Дарувати — радувати.

10) Гра «Додай одне слово».

11) Розучування скоромовки «По саду іду-іду...».

12) Читання слів у стовпчиках.

 

13) Цікаво знати!

Нерідко можна побачити їжака з яблуком на голках. Дехто навіть думає, що він запасається ними на зиму. Але це не так. У звірят серед голок заводяться різні паразити. Щоб їх позбутися, їжаки качаються по яблуках, кислий сік яких стікає по голках до шкіри і виганяє паразитів.

  • Ось і наш їжачок-хитрячок приніс вам подаруночки. Це яблучка наливні! Ці фрукти надзвичайно корисні і англійці кажуть: «З’їж одне яблучко вдень і лікар тобі не потрібен». А що ж це за диво-плід? (яблучко, сплетене у вигляді скриньки із газетних трубочок)

Кубування 4 хв (екологія, розвиток критичного мислення, мовлення)

ЯК ЦЕ ВИГЛЯДАЄ?

НА ЩО ЦЕ СХОЖЕ?

ПРО ЩО ТИ ДУМАЄШ, ДИВЛЯЧИСЬ НА ЦЕ?

З ЧОГО ЦЕ ЗРОБЛЕНО?

ЯК БИ ТИ ЦЕ ВИКОРИСТАВ?

ДОБРЕ ЦЕ ЧИ ПОГАНО? ЧОМУ?

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ (3 хв)

— Яку нову букву вивчили на сьогоднішньому уроці?

— Які звуки вона позначає на письмі?

— Кому і за що хотіли б подякувати в кінці уроку?

 

 

 

ДОДАТКИ

Картки для зорового плану уроку

Результат пошуку зображень за запитом "дихальні вправи картинки"Результат пошуку зображень за запитом "дихальні вправи картинки"    

 

 

 Завдання 1.  Кольоровими олівцями розфарбуй всі частини, в яких ти бачиш букви «Д» і «д».


 

 

       Завдання 2.  Знайди однакові групи букв та підкресли їх.

 

     дДдД   ДДдд   ддДД  дДдД   ДдДд   ДДдд  дДдД

 

 

     Завдання 3.  Серед буквенного тексту заховались різні слова. Знайди їх та

                           підкресли простим олівцем, а слова с буквою «д» синім олівцем.

 

        Дашаоррроворукичлмрролдятелфюялродріздлоомуха

 

сидитьарпоонопорлналопогокололморппДімадмитд

     ловитьгпгдивангимкаопорониловрпрповкотикдімлал

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Амбруш Любка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Амбруш Любка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
21326
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку