Додаток А
Тема: Звуки [д], [д'], позначення їх буквою «де». Практичне засвоєння дзвінкої вимови звуків у кінці складів і слів. Опрацювання тексту.
Мета: Навчальна: Ознайомити дітей із звуками [д], [д'] та будовою на їх позначення «де».
Навчити читати склади і слова (речення, тексти) з новою буквою.
Поповнювати (уточнювати – у процесі роботи з синонімами, антонімами, багатозначними словами, словами вжитими в прямому та переносному значенні слова) словниковий запас учнів по темі.
Розвиваюча: Розвивати мислення і мовлення учнів, розвивати звуковимову, фонематичний слух, вміння вживати вивчені слова та словоформи у власному мовленні, будувати з ними словосполучення, речення та зв’язані тексти діалогічної (монологічної) форми.
Виховна: Формувати навички самоконтролю; виховувати старанність.
Обладнання: сигнальні фішки, стрічка букв, розрізана азбука, алфавіт, зразок друкованої великої і маленької букв, склади, променеві та лінійні складові таблиці, предметні (сюжетні) малюнки тощо.
Хід уроку
І. Організаційний момент
У цей ранковий, добрий час
Я рада, діти, бачить вас.
Треба всім нам привітатись:
Вліво, вправо поверніться,
Один одному всміхніться.
Чи готові до уроку? Молодці!
То ж сідайте, працювати починайте.
ІІ. Перевірка вивченого на попередньому уроці
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- А зараз заплющіть очі і забажайте, щоб серед білих снігів, холодних морозів, з’явилася зелена лісова галявина, пригріло сонечко, і щоб ми «перенеслися» на ту галявинку.
1. Артикуляційна розминка.
Вітерець у лісі ш-ш-ш,
Повзе вуж с-с-с,
Прилетів жук ж-ж-ж,
Заспівав комарик з-з-з,
Пролетів птах щух-щух-щух,
Запихкав їжачок пих-пих-пих.
2. Робота над загадкою.
Я жовтенька, я маленька,
Мов медочок солоденька.
На баштані достигаю,
Тепле сонечко вітаю. (Диня)
3. Розучування скоромовки
Дід Данило ділив диню:
Часточку - Дімі, Часточку - Діні.
(Т. Кирилова)
- Хто ділив диню?
- Між ким дід Данило ділив диню?
- Які звуки найчастіше повторюються?
Розцвіла троянда - да-да-да
Човен на воді– ді-ді-ді
Я заграю на дуду– ду-ду-ду
Поженемо теляток до води- ди-ди-ди
Бджоли виробляють мед - ед-ед-ед
Достиг виноград - ад-ад-ад
Вкрився ягодами глід - ід-ід-ід
Відлетів у вирій одуд- уд-уд-уд
- Під високим дубом сядем відпочити. Та ось на дуба сіло дві пташки – дрізд та дятел – і почали про щось розмовляти.
5. Виділення звуків [д], [д'] з вірша. Вправа «Впіймай звук».
Дрізд до дятла:
Дятле, дятле! Добрий день!
Дуб здоровий, не впаде?
Дятел дзьобом дріботить:
- Двісті років простоїть!
Які звуки часто повторюються у розмові птахів?
2. Артикуляція звуків [д], [д']
(Учні кілька разів повторюють звуки за вчителем. Доходять висновку, що
[д] – приголосний. твердий
[д'] – приголосний, м’який
6. Гра «Мікрофон»
Самостійний добір учнями слів зі звуками [д], [д']. Позиція звуків у словах:
д і м
м о д е л ь
п л і д
7. Чистомовки
- Хочите пограти у рими?
Ди – ди – ди – вийшли із… (води).
Ді – ді – ді – хвилі на… (воді).
Де – де – де – мабуть дощ… (буде)
Ду – ду – ду – граю на… (дуду).
ІV. Ознайомлення з новою буквою.
Учитель демонструє велику і малу літери «де», називає їх. Учні
запам’ятовують назву, місце букви в кишеньковій азбуці, аналізують графічну будову літери «де».
— На що схожа буква «де»?
Буква Д, неначе дім,
Височезний дах на нім.
Скидається літера Д на той дах
Що в домі дядька Дем’яна.
Руханка
V. Вправи на читання. Робота з підручником с. 90-91.
1. Читання готових складів з новою буквою.
2. Самостійне утворення та читання складів (робота з променевими таблицями).
3. Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі (причитка в різних позиціях – на початку слова, в середині, в кінці). Звуковий аналіз слів: диван, відро, велосипед.
4. Читання складів разом із друзями. Вправа «Відлуння»
5. Утворення слів із «розсипаних» складів.
6. Читання слів у колонках з опорою на виділені склади-злиття з новою буквою (слова надруковані на дошці чи таблиці).
7. Читання колонок слів за букварем з використанням різних прийомів перечитки.
VI. Ознайомлення з текстом
VII. Підведення підсумків уроку
VII. Рефлексія
- Який настрій після уроку? За допомогою цеглинок Lego висловлюють свої емоції: зелений колір – дуже сподобався урок, жовтий – цікавий урок, червоний – не сподобався.