Урок "Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки"

Про матеріал
Урок з української мови на тему "Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки" для 5 класів. Детальна розробкка для відкритого уроку. Містить різнорівневі завдання.
Перегляд файлу

Тема: Звуки мови і звуки мовлення. Голосні та приголосні звуки.

Мета: ознайомити учнів із предметом вивчення таких розділів науки про мову, як «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»; поглибити знання про звуки мови та їх поділ на голосні та приголосні; навчити передавати слова фонетичною транскрипцією (звукопис); розрізняти звуки й букви, правильно їх вимовляти; розвивати творчу уяву, логічне мислення; виховувати шанобливе ставлення до мови.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: дидактичний матеріал, підручник, презентація уроку, опорні схеми, казковий герой, кубики з літерами, мультимедійна дошка.

Хід уроку:

 I. Організаційний момент.

       1. Привітання.

Доброго дня, друзі! Зверніть увагу на присутність гостей. Привітайтесь, будь ласка. Перевірте свою готовність до уроку. Не забувайте про дотримання техніки безпеки на уроці, тому що працювати будемо з мультимедійною дошкою. [СЛАЙД 1 ]

     2. Емоційне налаштування. Девіз уроку.

Погляньте один на одного й подаруйте посмішку. Візьміться за руки, відчуйте дотик тепла друзів і побажайте всього найкращого.

              На початку нашого сьогоднішнього уроку мені б хотілось звернутися до народної мудрості: «Немає нічого, що не досяглося б працею». Але від роботи також можна отримувати насолоду. Ці мудрі слова стануть девізом нашого уроку. Сьогодні ви маєте змогу показати, як багато ви знаєте й умієте.

II. Актуалізація опорних знань.

  1. Прослуховування звуків різної природи (спів пташок, звук машин, дощ з громом, шум моря та ін.).
  2. Бесіда за запитаннями:
  • Що ви почули? (грім, дощ, музику…)
  • За допомогою чого передається почуте? (за допомогою звуків)

Так, діти, ми спілкуємося за допомогою звуків і навколишній світ наповнений звуками. А людина є частиною природи, не забувайте про це.

III. Ознайомлення з темою, метою.

Послухайте вірш і давайте разом визначимо тему уроку.

                                       Світ звуків

Дзвенять джмелі у гаї, весняний грім гримить,

Вода у водограї тихенько плюхкотить,

Пташки в саду співають, і поїзди гудуть,

Хлоп’я на скрипці грає, в танок дівчата йдуть.

Ці звуки кожен знає, та не про них розмова,

Бо п’ятий клас вивчає чарівні звуки мови. [СЛАЙД 2]

Учні записують у зошити число, класну роботу, тему уроку (на дошці).

 [СЛАЙД 3]

На уроці маємо за мету ознайомитися із такими розділами науки про мову, як «Фонетика. Графіка. Орфографія. Орфоепія»; поглибити знання про звуки мови та їх поділ на голосні й приголосні; навчитися передавати слова фонетичною транскрипцією (звукопис); розрізняти звуки й букви, правильно їх вимовляти. 

 [СЛАЙД 4]Сьогодні перед нами постає проблемне питання: чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом? Протягом уроку ми це з’ясуємо.

 

IV. Вивчення нового матеріалу.

           Створення ігрової ситуації.

Поки ми слухали звуки природи, мені на електронну пошту надіслали листа. Давайте відкриємо й поглянемо, що в ньому. [СЛАЙД 5]

Зачитую листа: «Учням 5-А класу Криворізької школи №55. Вітаю з останнім місяцем осені. Бажаю міцного…… P.S. Підступні хворобливі бактерії викрали слово. Знайдіть літери і передайте привітання учням шкіл вашого міста. Починайте пошуки з ключа №1. Вдячний вам за допомогу. Дідусь Здоров`яка»

Ось такого загадкового листа я отримала. Давайте разом віднайдемо літери й складемо викрадене слово!

  1. Зобразити звуки. Робота в групах. Ключ 1 «З» [СЛАЙД 6]

Зобразити звуки, за допомогою яких можна передати:

1 група – політ джмеля;

2 група – шум лісу;

3 група – квакання жаби. 

На дошку кріпимо першу букву «З». Молодці, ви впоралися з першим завданням.

  1. Робота з таблицею «Апарат мовлення» [СЛАЙД 7]

Діти, скажіть, за допомогою яких органів мовлення ви утворювали звуки? (голосові зв`язки, губи, зуби, піднебіння, язик). Це мовні органи, які творять звуки.

  1. Робота з опорною схемою.
  • Що ви знаєте про звук як одиницю мови? [СЛАЙД 8]

Звуки поділяються на голосні (наголошені, ненаголошені) та приголосні (дзвінкі, глухі, тверді, м`які).

  • Як творяться голосні звуки? (тільки голосом, повітря вільно проходить через ротову порожнину)
  • Як творяться приголосні звуки? (голосом і шумом – це дзвінкі; тільки шумом – глухі).

Звук – це найменша неподільна одиниця, яку ми вимовляємо й чуємо. [СЛАЙД 9]

Згадаємо, скільки в українському алфавіті літер? (33) А звуків?

В українській мові 38 звуків: 6 голосних, 32 приголосні. Звуки ми записуємо у квадратних дужках. Це називається фонетичною транскрипцією, або звукописом: [а], [б], [в], [г], [д], [ж], [з], [и], [і]; сонце [с о н ц е].

Давайте згадаємо, як називається  розділ науки про мову, який вивчає звуки мовлення – фонетика.

 

  1. Лінгвістичне спостереження.
  • У чому полягає відмінність між звуком та буквою? (звук ми вимовляємо і чуємо, букви – це графічні знаки, які ми пишемо і бачимо).
  • Як промовляємо букви, звуки? Бе, Ве, Ка, еЛ, еМ, Ха, Ща; [б], [в], [к], [л], [м], [х], [щ].

 

V. Виконання вправ на вироблення вмінь і навичок.

         1.  Записати фонетичною транскрипцією. Робота біля дошки.

Ключ 2 «Д». [СЛАЙД 10]

Завдання для 1 учня. Прочитати слова, передані на дошці звукописом (фонетичною транскрипцією). Записати їх буквами.

[у ч е н`], [с` і л`], [ш ч о к а], [й і ж а к], [й у л` і й а], [м й а ч]

Завдання для 2 учня. Подані слова передати звукописом (фонетичною транскрипцією).

 Юність [й у н` і с т`], хліб [х л` і п ], п`ю [п й у], яблуня [й а б л у н` а],          її [й і й і], кінь [к` і н`].  Висновок. Деякі букви позначають два звуки (ю, я, є, ї, щ,), м’якість перед І.

  1. Визначити закодовані слова. Робота в групах. Ребус «Розгадай». Ключ 3 «О». [СЛАЙД 11]

Мова наша – звукова. Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов`язана з усіма іншими галузями мовознавства. Особливо тісно з трьома розділами, які вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному й писемному мовленні.

Погляньте на дошку, там для вас вже інше завдання з ключем. Потрібно розгадати ребуси, визначити закодовані слова.

1 група: графіті + рука = ГРАФІКА.

2 група: 19 (О), 21 (Р), 25 (Ф), 19 (О), 4 (Г), 21 (Р), 1 (А), 25 (Ф), 12 (І), 33 (Я) =  ОРФОГРАФІЯ.

3 група: назвати перші літери загаданих малюнків – Око, Равлик, Фотоапарат, Обруч, Електрика, Пір`їна, Індик, Ялинка = ОРФОЕПІЯ.

  1. Термінологічна хвилинка. Пояснення. [СЛАЙД 12]

Висновок. Отже, з фонетикою пов’язані такі розділи науки про мову:

ГРАФІКА (від  грец. grapho – пишу) - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.

ОРФОГРАФІЯ (від  грец. orphos – правильний, grapho – пишу) розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.

ОРФОЕПІЯ (від грец. orphos – правильний,  epos – мова) - розділ мовознавства, що вивчає  нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.

         Хвилинка релаксації. Ключ 4 «Р». [СЛАЙД 13]

 Ви вже трішки втомилися, пропоную вам відпочити.

(Грає тиха музика, шум моря – морська свіжість)

       Заплющіть очі. Уявіть, що ви знаходитися на узбережжі. Відчуйте свіжість морського повітря. Море вабить до себе. А ось корабель. Уявіть, якого він кольору, якого розміру? А як виглядаєте ви? Який у вас настрій? Нехай під час вашої подорожі здійсниться  якась ваша мрія.  Займіть зручне положення. Розслабтеся. Зніміть напругу, негатив. Відчуйте свіжість, міць моря. Для вас відкривається сила  й краса матінки - природи. Кожна мить вам дає  можливість для творчості. Вітрила корабля несуть вас уперед назустріч відкриттю.

           А ось до вас доносяться дивовижні звуки. Це матінка-природа вітає вас, дарує музику моря, вітру, птахів, повітря, сонця…Ви чуєте?

         Але наша подорож завершується,  проте ми обов’язково будемо мандрувати ще!

            Відчуйте  силу,  наснагу, порухайте пальцями рук, ніг. Наповніть груди свіжим повітрям. Посміхніться один одному.

     Підніміться навшпиньки, потягніться, посміхніться. Підніміть очі в небо і привітайте його. Намалюйте  в повітрі звуки, які  почули  в мандрах.

  1. Робота у зошиті. Метод «Ланцюжок»    Ключ №5 «О»[СЛАЙД 14]

А ми продовжуємо пошуки загублених літер.

Виконувати в зошиті, прокоментувати зміну букв, значення. 

Вимовити та записати слова.  Якими  звуками різняться слова кожної пари?

Сад – суд; сон – син; ріг – ліг; вулики – волики; качан – казан, грати – брати; гриб – грип; гай – рай; жити – жати; рак – мак, кит – кіт; мила – шила; колос – голос.

Чи вплинула  заміна звуку  на  лексичне значення слова?

Висновок. Змінюючи букви, утворюються нові слова, нові значення.

VI. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Проблемне питання. Ключ №6 «В»   [Слайд 15]

Повернемось, до раніше поставленого проблемного питання. Чи всяке поєднання звуків, утворених мовним апаратом людини, є словом?

(Ні – лашко – не слово, а набір звуків, якщо ж ці звуки перемістити і поставити в іншій послідовності отримаємо – школа).

Висновок. Звуки (фонеми) служать  будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд – слів. Ізольовано вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова.

  1. Робота з підручником. Вправа №180.  Ключ №7 «Я»   [Слайд 16]

Прочитайте. Слова, вимова яких розрізняється одним звуком, випишіть із речень парами – літерами та фонетичною транскрипцією.

Гриб – граб, [г р и б] – [г р а б];

зуби – губи, [з у б и] – [г у б и];

сом – сон, [с о м] – [с о н];

гора – нора, [г о р а] – [н о р а].

Друзі, я вас вітаю! Ви відгадали усі літери викраденого слова. Яке ж слово ми отримали? «ЗДОРОВ`Я»!!! Ось, що хотів побажати дідусь Здоров`яка усім діткам криворізьких шкіл! 

  1. Закріплення матеріалу. Вправа «Незакінчене речення»[СЛАЙД 17]

Повторімо вивчений матеріал за допомогою вправи «Незакінчене речення».

  • Наука, яка вивчає звуки мови… ФОНЕТИКА.
  • В українській мові є …. (38) звуків.
  • Усі звуки поділяються на … ГОЛОСНІ й ПРИГОЛОСНІ.
  • Голосні утворюються за допомогою … ГОЛОСУ.
  • Голосних звуків у нашій мові … 6.
  • Приголосні творяться за допомогою ГОЛОСУ ТА ШУМУ, або ШУМУ.
  • Їх у мові … 32.
  • Звуки ми … ЧУЄМО та ВИМОВЛЯЄМО, а букви … БАЧИМО ТА ПИШЕМО.

Розумнички! Ви гарно попрацювали на уроці.

VII. Підсумок уроку. «Мікрофон» [Слайд 18]

  1. «Мікрофон»  

             Ось, нарешті, діти, ми з вами підійшли до останнього етапу нашого уроку. То ж давайте підведемо підсумки і визначимо, чи досягли ми тих очікуваних результатів, які поставили перед собою на початку уроку?

На уроці я дізнався нового…..

Найцікавішим для мене було ……

Найскладнішим  для мене виявилось ….

Найбільше  мені   сподобалось …

  1. Домашнє завдання.   [СЛАЙД 19]

Обов`язковий мінімум: параграф 15 (ст. 89 - 92), вивчити правила;

Вправа №182 (письмово).

Творчий рівень: скласти речення, в яких були б тільки дзвінкі приголосні.

  1. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

[СЛАЙД 20]

 

 

docx
Додано
12 лютого 2022
Переглядів
878
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку