Урок навчання грамоти (за методом «Когнітивний puzzle»). На уроці діти знайомляться з артикуляцією нових звуків, формуються вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками, школярі навчаються читати склади, слова з новою буквою.
1-А клас
Урок навчання грамоти (за методом «Когнітивний puzzle»)
Тема. Звуки [р], [р’]. Позначення їх буквами Р, р («ер»).
Мета: ознайомити учнів з артикуляцією нових звуків; формувати вміння виконувати синтетичні та аналітичні дії зі звуками; вчити читати склади, слова з новою буквою; збагачувати словниковий запас; розвивати правильну інтонацію, мовлення, мислення; виховувати у дітей охайність, старанність, інтерес до навчання.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
Стали, дітки, підтягнулись.
Одне одному всміхнулись.
Сіли всі рівненько,
Попрацюємо гарненько.
II. Мотивація навчальної діяльності. Тема уроку (визначають учні)
- Сьогодні до нас завітав один з учнів тітоньки Сови, а щоб дізнатися хто це, треба зібрати слово з букв, які написані на дошці.
- Так, це равлик. Привітаємо оплесками нашого гостя. Який звук ми чуємо на початку?
- Як ви гадаєте, яка тема нашого уроку?
Гра «Продовж речення»
- Звуки ми говоримо і … (чуємо)
- Букви ми пишемо і… (читаємо)
- Голосних звуків … (6)
- Приголосні бувають тверді та … (м'які)
Схематичний пока звуків пальцями.
Складання звукових моделей
- А тепер давайте зробимо звукову модель слова равлик.
Роблять звукову схему, ділять на склади, визначають наголошений склад.
V. Вивчення нового матеріалу. Ознайомлення з новим звуком
1. Перегляд відеоролику
- Діти наш гість приніс нам відеозапис від тітоньки Сови, давайте його уважно подивимось.
2. Аналітико-синтетичні вправи
1) Гра «Утвори склад».
— Утворіть склади зі звуками [р], [р’].
2) Гра «Назви звуки».
Учитель називає склад, учні називають звуки, що його утворили.
4. Добір слів з новими звуками
Учні добирають свої слова з новими звуками.
VI. Ознайомлення з новою буквою
1. Розглядання букви. Аналіз її графічної будови. Добирання предметів з навколишнього середовища, схожих на букву р («ер»)
Виліз равлик на стеблину,
Зупинився і завмер.
На собі несе хатину,
А вона — як буква «ер».
2. Місце букви
3. Друкування літер Р, р у зошитах
Повторення правил сидіння за партою, користування ручкою та зошитом.
Фізкультхвилинка
4. Робота в групах
- Діти, яка зараз пора року?
- Які ознаки осені?
- Сьогодні зранку налетів вітер і заніс нам до класу листочки з дерев. Вони різні, бо осінь розфарбувала їх різними кольорами. Учні у яких жовті листочки підійдіть до першого столика, червоні – до другого, зелені до третього. На дошці ви бачите три автомобіля, вони будуть везти продукти до школи, перша група повинна вибрати овочі, в назвах яких є буква «ер», друга – фрукти, а третя ягоди.
5. Читання складів з вивченою буквою
6. Робота в парах
- Давайте уявимо, що один з вас режисер, а другий актор, який прийшов на кастинг, і повинен прочитати речення з різною інтонацією. (питальна, розповідна, спонукальна)
VII. Робота за Букварем
1. Розглядування малюнків
2. Робота зі складовою таблицею
4 Читання слів за променеподібною таблицею
5 Словниково-логічні вправи
Утворення і читання слів із запропонованих складів.
6 Читання слів у колонках
IX. Фізкультхвилинка (гімнастика для очей)
Широко розплющу очі,
Роздивлюся все охоче.
(Учні максимально широко розплющують очі.)
Потім мружусь, наче киця,
І заплющую очиці!
(Учні міцно заплющують очі.)
Вправа повторюється 20 разів.
X. Продовження роботи за Букварем (с. 55)
1 Гра «Слухняний ротик». Робота над скоромовкою
1) Мовчазне читання.
2) Читання хором з нарощуванням темпу.
3) Заучування скоромовки.
4) Промовляння скоромовки окремими учнями.
2 Логічна вправа «Хто у кого»
IX. Підсумок уроку
Діти стають в коло
— Яку букву вивчили на уроці?
— Які звуки вона може позначати?
- Що найбільше сподобалося?