УКРАЇНСЬКА МОВА
Зв’язне мовлення
Підготувала вчитель початкових класів Теренда Валентина Іванівна
Тема. Розширення уявлень учнів про лічилки
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть
-встановлювати послідовність слів у реченні;
-формулювати і обґрунтовувати передбачення;
-пропонувати відповіді на проблемне запитання;
-обговорювати відповіді на запитання вчителя в парах;
-висловлювати і обґрунтовувати власну думку;
-піклуватися про тварин;
-використовувати віршовану мову у спілкуванні.
Обладнання. Картки з віршиком про котика для кожного учня, ілюстрації до лічилок, предметні малюнки про птахів і тварин, картки-довіднички, запис мелодії для фізкультхвилинки, фрагмент відео-уроку про лічилки (Уроки тітоньки Сови).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Знову день почався діти.
Всі зібрались на урок.
Тож пора нам поспішити-
Кличе в подорож дзвінок.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
Дорогі діти, сьогодні ми з вами здійснимо незвичайну подорож до Країни Рухливої Гри ,а допоможе нам у цьому ось така бабусина скринька.
Відкриваємо скарбничку.
Скринька зовні невеличка.
Але в ній скарби безмежні.
Будьте дуже обережні,
Їх ніколи той не згубить,
Хто народну мудрість любить.
І багатства ці – безцінні,
Їх збирали по краплині.
Не втрачаєм часу марно,
Дістаєм перлину гарну.
Із скарбнички дістаємо мушлю з написом Лічилки.
-Ви любите рухливі ігри (Так.)
-Часто граєтесь у Подоляночку, у Панаса
-А як ви домовляєтесь, хто буде Подоляночкою, хто буде жмурити (Ми використовуємо у грі віршики, пісеньки, лічилки).
-На уроці ми повторимо, що знаємо про лічилки, а також повправляємось у самостійному складанні лічилок.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Робота з мовним матеріалом.
1. Потурбуйте «банк пам’яті» та віднайдіть відомі вам лічилки. (Діти розповідають).
2.Зіставлення тексту вірша і лічилки.
-Зараз я вам прочитаю два тексти, ви їх уважно послухайте.
Вітер в лісі повіває,
Він вербу стару хитає.
Вибіг вовчик на поляну
І на вітер косо глянув.
Вітер вовчика злякався
І в дупло верби сховався.
Ати-бати-
Йшли солдати!
АТИ-бати-
На базар.
Ати-бати-
Купувати.
Ати-бати-
Самовар!
Бесіда.
-Чи сподобались вам ці тексти?
-Про кого перший із них? (Про вовчика і вітер).
-А про кого другий? (Про солдатів).
-Чи подібні ці тексти? (Ні.) –
-Чому? (Перший текст – вірш. А другий – лічилка, його можна використати у грі).
Робота із картками-довідничками.
Лічилка - це віршик, оснований на лічбі. Вона завжди закінчується словами, які допомагають визначити ведучі ролі у грі та встановити у ній чергу.
Перегляд фрагменту відео-уроку «ЛІЧИЛКИ».
Вивчення лічилок напам’ять.
- Сьогодні ми з вами вивчимо кілька лічилок, якими ви скористаєтесь під час гри на уроках фізкультури, у групі продовженого дня або вдома.
Сірий зайчик вирвав травку
І поклав її на лавку.
Хто травичку цю візьме,
Той ловити нас піде.
Робота в парах.
Діти повторюють лічилку, поки запам’ятають.
Змагання на кращого читача лічилки.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА.
Діти рухаються під музику.
У дітей завжди прості бажання
Раз веселим буде хай навчання.
Два щоб книжки були яскравими,
А уроки тільки цікавими.
Три щоб друзів багато вірних.
І пригод безліч неймовірних.
Вчителі щоб нас розуміли,
А батьки щоб просто любили.
Складання лічилок.
-Багато лічилок ви знаєте напам’ять. Як ви думаєте, хто їх склав? (Народ, поети).
-Так, але їх складають і маленькі діти, котрі люблять гратися. Спробуємо і ми складати лічилки. Це дуже цікаво.
Мікрофон
-Погляньте уважно на екран.
-Кого зображено тут? (Котика).
-Що він робить? (Грається).
-А як іще можна сказати? (Стрибає).
-А тепер складемо перше речення? (Котик стрибає).
-Який настрій у нього? (Веселий).
-Отже, як можна сказати? (Котик весело стрибає.)
-До слова стрибає маємо дібрати інше, яке б однаково закінчувалося, наприклад, промовляє, закликає.
-Спробуємо скласти перші два речення.(Котик весело стрибає, всіх до гурту закликає.)
-Веселий котик, очевидно, щось хоче запропонувати своїм друзям.
Як ви гадаєте, що він їм скаже (Може, якщо вони хочуть гратися , то мусять виконати якесь завдання. Скажімо так
Котик весело стрибає,
Всіх до гурту закликає,
Гей, хто хоче погуляти,
Мусить віршик прочитати…
-Тепер введемо в лічилку лічбу і придумаємо кінець.
Раз- два- три- чотири- п’ять,
Що ти хочеш прочитать
-Розкажемо складену лічилку від початку до кінця.
Діти хором промовляють.
А зараз поділимось на дві команди
-Першу команду назвемо «Барвінок».
-Другу команду – «Ромашка».
-Проведемо змагання, хто краще прочитає лічилку.
Самооцінювання.
-Як би ви оцінили свою роботу на уроці?
-Виберіть значок, намалюйте його і поясніть свій вибір.
Значки для самооцінки – смайлики.
Нагородження переможців.
-Гарна вийшла в нас лічилка!
!У. Заключна частина.
Вчитель пропонує учням обговорити у загальному колі
-Про що ви дізналися на нашому уроці?
-Чого навчилися?
-Чим вам можуть бути корисні набуті знання й уміння?
Як підсумок, можу лиш сказати
Зробили багато,
Знання будем мати!