Солодкі мрії дитинства
Тема. Роальд Дал (1916 – 1990). Короткі відомості про письменника. Історія створення повісті «Чарлі і шоколадна фабрика»
Мета: ознайомити учнів з історією написання казкової повісті та її автором – Роальдом Далом, зацікавити їх незвичайними пригодами дітей, звернути увагу на особливості сюжету твору; розвивати навички зв,язного мовлення, виразного читання; формувати вміння висловлювати свою думку про прочитане.
Обладнання: портрет письменника, текст повісті, книжкова виставка творів Р. Дала.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф:
Я пишу лише про те, що захоплює дух або смішить. Діти знають, що я на їх стороні .
Роальд Дал
Перебіг уроку
І Оголошення теми, мети уроку
ІІ Сприйняття і засвоєння учнями нового матеріалу
2.1. Слово вчителя
Мабуть, не помилюся, коли скажу, що для дітей писати важче, ніж для дорослих. Чому? Тому, що вони більш вимогливі, чистіші душею, відчувають найменшу фальш. Для них слід розповідати веселі й правдиві історії, захоплюючі й ненав,язливо повчальні, оскільки діти терпіти не можуть нотацій.
Саме такі твори, які відповідають вище названим вимогам писав американський письменник Роальд Дал. Для українського читача ім,я Роальда Дала нове. А хотілось би вам побачитися з ним?
2.2. Інсценівка «Інтерв’ю з Роальдом Далом» (В інсценівці беруть участь двоє заздалегідь підготовлених учнів).
- Доброго дня, шановний письменнику. Дозвольте поставити Вам кілька запитань.
- Звичайно, я з радістю відповім на запитання.
- Отож, Ваше ім,я, рік і місце народження.
- Я, Роальд Дал, народився в 1916 році в Південному Уельсі в норвезькій сім,ї.
- Чим Ви захоплювались в дитинстві?
- Мене приваблював спорт, був капітаном шкільної футбольної команди, займався фотографією, в школі навіть проходила виставка моїх робіт, багато читав.
- Тож Ви мали щасливе дитинство?
- На жаль не зовсім так. Я рано пізнав втрату близьких (сестра, батько). Під час навчання у школі-інтернаті гостро відчув самотність і зрозумів, «що світу дітей протистоїть недобрий світ дорослих.
- Чи була у Вас в дитинстві заповітна мрія?
- Так. Часто мріяв про роботу в кондитерській лабораторії, уявляв, як створюю новий, до сих пір невідомий сорт шоколаду. Це були мої солодкі фантазії. І я не маю сумнівів, що пізніше, 35 років потому, вони реалізувались в книзі під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».
- Отже, Ви завжди писали для дітей?
- Ні. Мої перші твори пов’язані з війною, адже я був льотчиком військово-повітряного флоту. А для дітей почав писати , коли з,явились власні діти.
- З-під Вашого пера вийшло багато творів. Назвіть, будь ласка, найбільш відомі.
- Перша моя повість «Джеймс і персик-велетень», невелика казка «Чарівний палець» (1966р.). Повість «Чарлі і шоколадна фабрика» мала великий успіх, і тому я написав продовження, яке назвав «Чарлі і Великий Скляний Підйомник» .
- дякуємо Вам за цікаву розповідь і обіцяємо, що з великим задоволенням читатимемо всі Ваші твори.
2.3. Слово вчителя. Історія створення казкової повісті «Чарлі і шоколадна фабрика»
Повість «Чарлі і шоколадна фабрика» - це третя дитяча книга Р.Дала, яка побачила світ у 1964 році. Для того, щоб підтримати своїх дітей, які часто хворіли(всього їх було п’ятеро), Дал почав вигадувати для них казки. Як розповідав сам письменник, основою для цієї історії стали дитячі враження автора. Під час навчання в школі – інтернаті «Рептон» він та інші хлопчики отримували подарунки. «Час від часу кожний хлопчик нашої школи отримував звичайну сіру картонну коробку, - пише Дал в автобіографічній повісті «Хлопчик». – Це був подарунок від великої шоколадної фабрики «Кедбері». В коробці було дванадцять плиток, всі різної форми, з різною начинкою та всі з номерами від 1 до 12. Одинадцять цих шоколадок були новими винаходами фабрики. Дванадцята була «контрольною». Роальд та інші хлопчики дегустували їх, причому відносились до цього дуже серйозно». Саме в цю пору він став сприймати шоколад як щось складне, як результат лабораторних досліджень і часто мріяв про роботу в кондитерській лабораторії, уявляв, як він створює новий, до сих пір невідомий сорт шоколаду. «Це були солодкі мрії, чудові фантазії, і я не маю сумнівів, що пізніше, тридцять п’ять років по тому, коли я розмірковував над сюжетом моєї другої книги для дітей, я згадав ті маленькі картонні коробки та шоколадки – новинки, які лежали в них, і почав писати книгу під назвою «Чарлі і шоколадна фабрика».
2.4. Знайомство з родиною Чарлі (виразне читання І розділу повісті)
2.5. Бесіда за змістом прочитаного:
- Що ви дізналися про родину головного героя?
-Яким постав перед вами Чарлі?
- Про що мріяв хлопчик? 2.6. Проблемне запитання.
- Чи щасливе дитинство у Чарлі?
- Чим можна зарадити головному герою ?
2.7. Словникова робота.
Персонаж – втілення загального в конкретному, дійова особа у творі.
Герой - персонаж із яскравими індивідуальними рисами, рушій сюжету, центр твору.
ІІІ Закріплення вивченого матеріалу
3.1. Інтерактивна гра «Мікрофон»
«Сьогодні на уроці я дізнався…»
«На мою думку, цей твір відрізняється від попередніх тим, що…»
«Мене схвилювало…»
«Мені хочеться…»
IV Домашнє завдання
1. Знати зміст повісті, уміти переказувати. 2. Виписати проблематику твору. 3. Намалювати ілюстрації (за бажанням учнів). 3. Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення «Кінодрібниці фільму Тіма Бартона «Чарлі і шоколадна фабрика»» (під керівництвом учителя). Див. Додаток.