Поради вчителям - предметникам щодо вибору текстів для проведення уроків додаткового читання. Адже додаткове допоможе дітлахам підготуватися до наступного навчального року, розважить під час канікул та забезпечить новими знаннями.
Уроки додаткового читання із
зарубіжної літератури
З досвіду роботи
вчителя зарубіжної літератури
Стенятинської ЗШ І-ІІІ ступенів
Пухевич Н.С.
Уроки додаткового читання у 5 класі
Серед творів для додаткового читання нашу увагу привернула повість А. Ліндгрен «Пеппі Довгапанчоха». Насамперед тому, що авторка писала її для своєї доньки, дівчинки віку сучасних п’ятикласників. Далі можна відзначити, що учні на уроках позакласного читання завжди із великим задоволенням вибирають, читають та обговорюють саме цю книжку. І, зрештою, премія ім. Г.-К. Андерсена, яку саме діти з різних країн вирішують, кому вручати, говорить на користь А. Ліндгрен. Ця авторка має не тільки нестримну фантазію, яка так подобається дітям; вона справді вміє їх навчити. Розповідаючи про кумедні пригоди Пеппі, письменниця торкається дуже важливих проблем, що дає можливість вчителю обговорити з учнями всі ключові компетентності. Так, піклування Пеппі про коня і пана Нільсона (кумедну мавпочку) допоможуть дітям усвідомити взаємозв’язок всього живого на землі (НЛ-1). Фантазії дівчинки про те, де зараз її мама і тато (мама - ангел, а тато - негритянський король) дозволять вчителю підвести учнів до розуміння важливості сімейних зв’язків (НЛ-2). Те, як дівчинка сама собі готує їжу, як вона захищає незнайомого хлопчика від хуліганів, підведуть п’ятикласників до осмислення необхідності дотримуватися здорового способу життя та важливості ненасильницького розв’язання конфліктів (НЛ-3). А креативність як важлива риса людського характеру (НЛ-4) присутня практично у кожному слові чи вчинку Пеппі.
Думки про витівки героїні не раз викличуть посмішки на обличчях юних читачів. Якщо вчитель правильно «прорекламує» книжку, п’ятикласники самі шукатимуть її у бібліотеках. А якщо дати дітям достатньо часу, вони обов’язково прочитають її повністю. Як нам вбачається, вивчення цієї повісті варто включити до розділу «Сучасна література. У колі добрих героїв». Програма пропонує педагогам вибрати 1-2 твори. Думається, одним із цих двох творів доречною буде саме книжка «Пеппі Довгапанчоха».
У шостому класі учні повернуться до вивчення творчості А. Ліндгрен («Міо, мій Міо!»). Наскільки легше вчителю буде спонукати їх читати програмовий твір, якщо вони памятатимуть про кумедну дівчинку з волоссям морквяного кольору.
Тема: Яскравість художнього світу А. Ліндгрен, авторки повісті «Пеппі Довгапанчоха»
Очікувані результати: учень називає імена сучасних дитячих письменників та їх твори, порівнює дитячі персонажі у класичній та сучасній літературі, визначає актуальні ідеї повісті
Обладнання: виставка творів сучасних та класичних дитячих письменників, портрет А.Ліндгрен, ілюстрації до її книг, ТЗН
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
«Дивна країна ця»
1.Організаційний момент
Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошити.
2. Перевірка домашнього завдання.
Кожен із учнів мав принести будь-яку книгу, звичайно, ту, яку він прочитав і яку б він радив прочитати своїм однокласникам. Зараз бажаючі будуть рекламувати свою книжку, а ми їх оцінимо.
3. Робота зі словником.
Вчитель пояснює різницю між словами «класична» і «сучасна» література, учні з його підказками класифікують принесені книжки, ставлячи їх на окремі виставкові столи. 4.Презентація.
Вчитель розповідає про А.Ліндгрен, демонструючи слайди з образами персонажів її книг (Роня, Карлсон, Расмус, Міо та ін..)
5. Проблемне запитання.
Чи зустрічалися нам схожі персонажі у інших творах – українських чи зарубіжних авторів, вивчені на уроках чи прочитані самостійно?
6.Робота над епіграфом.
Чи можемо ми всіх вигаданих героїв вивчених на уроках та прочитаних самостійно книг помістити у окрему країну? Як би ми назвали цю країну? Чи хотіли б ми у ній жити?
7. Інсценізація.
Наперед підготовлені учні розігрують уривок із повісті «Малюк і Карлсон, що живе на даху» (про баночку з варенням).
Присутні діляться роздумами, чи віддали б вони улюблене варення (морозиво, цукерки, фрукти) такому ненажері? 8. Представлення книги.
Авторка не тільки вміє нас розсмішити і зацікавити. Вона ще й багато може нас навчити. Зокрема, як наперекір обставинам радіти життю, як знаходити друзів і знаходити вихід із безвихідних ситуацій, як шити одяг і готувати їжу, як піклуватися про тварин. Про все це ви можете дізнатися, якщо прочитаєте повість «Пеппі Довгапанчоха» (запис у зошитах назв творів А.Ліндгрен, повісті та імен героїв).
9.Домашнє завдання.
Переглянути ті сторінки повісті, у яких Пеппі спілкується з дорослими персонажами (вчитель, поліцейські, злодії ).
Тема: Світ дорослих та світ дітей у повісті «Пеппі Довгапанчоха» Очікувані результати: учень осмислює необхідність дотримання здорового способу життя, важливість ненасильницького розв’язання конфліктів, оцінює креативність як важливу рису людського характеру, розрізняє поняття «персонаж» та «герой», переказує близько до тексту зміст прочитаного
Обладнання: текст повісті, тлумачний словник та словник літературознавчих термінів, ТЗН Тип уроку: дослідження тексту
Хід уроку
«Дивні люди ці дорослі»
1 Організаційний момент.
Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошити. 2. Робота над епіграфом.
Вчитель просить пригадати, хто і за яких обставин сказав ці слова (того з учнів, який назве Маленького принца і його автора, буде оцінено). Далі учні мають пригадати, у яких ще вивчених на уроках чи прочитаних самостійно творах були непорозуміння між дітьми і дорослими (за кожен названий твір – цукерка від учителя).
3. Робота над текстом повісті.
Учні переказують ті уривки твору, у яких відбилися стосунки між Пеппі та дорослими (поліцейські, вчитель, злодії, моряки, сусіди). Всі решта – оцінюють ці стосунки з т. з. дорослих і дітей.
4. Проблемне запитання.
Як вдавалося дівчинці виходити з конфліктних ситуацій? (Учні мають сказати, що вона була винахідливою).
5. Перегляд епізоду з фільму.
Діти переглядають та коментують вчинки Пеппі.
6. Робота зі словником.
Пояснити значення слова «креативність». Одночасно пояснити різницю між словами «герой» і «персонаж». Попросити учнів навести приклади щойно вивчених термінів, запис у зошит.
7. Домашнє завдання.
Повторити епізоди повісті, у яких розповідається про стосунки Пеппі з іншими дітьми. Одягти костюм будь-якого казкового героя.
Тема: Мужність і доброта Пеппі, героїні повісті А.Ліндгрен
Очікувані результати: учень характеризує героїню, усвідомлює взаємозв’язок всього живого на землі, розуміє важливість сімейних зв’язків, висловлює власні судження Обладнання: текст повісті, ілюстрації, ТЗН, цукерки, костюми Тип уроку: урок – інсценізація
Хід уроку
«Не бійтеся, я не пропаду»
1. Організаційний момент. Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошити.
2. Представлення героїні. До нас сьогодні на урок дуже просилася одна дівчинка. Звичайно, з нею можуть бути проблеми, але школа не має права відмовити дитині, яка прийшла і хоче вчитися. Тим більше, що вона прийшла не з порожніми руками, а з цукерками. Їх вона роздаватиме нам за кожну правильну відповідь. 3. Робота над текстом.
Привіт! Я бачу, що сьогодні не лише я кумедно вбрана. А тому першу цукерку отримає кожен, хто назве свого героя. (Учні рекламують себе):
– коли я роздавала цукерки у повісті? (на свій день народження)
- я героїня повісті чи персонаж?
- де я живу? (у віллі «Хованка»)
- чому мене не відправили у дитячий будинок? (бо цей дім дитячий)
- з ким я живу? (кінь і пан Нільсон)
- розкажіть про моїх друзів (Томмі і Аніка)
- де мої батьки? (мама - ангел, тато - негритянський король)
- чому вчителька боялася впускати мене у клас? (були інциденти)
- наведіть приклади моїх стосунків з іншими дітьми у повісті - наведіть приклади вашої креативності
- коли і кому я сказала слова, які стали епіграфом уроку?
4. Робота над епіграфом. Учні розмірковують, які риси вдачі Пеппі допомогли їй у житті та чого могла б їх навчити ця дівчинка.
5. Домашнє завдання. Пеппі просить учнів переказати письмово той епізод повісті, який їм найбільше сподобався.