Методичні рекомендації вчителям - предметникам щодо проведення уроків додаткового читання, які допоможуть дітлахам підготуватися до наступного навчального року, розважить під час канікул та забезпечить новими знаннями.Ми спитали у співробітників Міністерства освіти та науки України, які твори бажано прочитати влітку 2017 року, і отримали наступний список.
Уроки додаткового читання у 6 класі
Серед творів для додаткового читання нашу увагу привернула повість німецького письменника Джеймса Крюса «Тім Талер або Проданий сміх». Насамперед, тому що автор є лауреатом міжнародної премії імені Г.-К. Андерсена та «Премії за книги для молоді». Як відомо, обидві премії вручають за найкращі сучасні твори для дітей, а тому учням буде цікаво ознайомитися з творчістю автора, чиї книги перекладені всіма європейськими мовами. А ще, як нам вбачається, при вивченні цієї повісті з дітьми можна буде обговорити надзвичайно важливі питання життєвих цінностей – справжніх та уявних. У чому ж секрет привабливості творів Д. Крюса? Це поєднання вільної фантазії і реалістичного зображення побуту звичайних людей, психології дитини і ненав’язлива повчальність. Саме тому, на наш погляд, найбільш доречним буде включити розгляд повісті «Тім Талер або Проданий сміх» до розділу «Людські стосунки». Цей розділ у Програмі стоїть першим у ІІ семестрі і якщо насамперед у ньому поставити твір Д. Крюса, то під час довгих зимових канікул учні, особливо не перепрацьовуючи, зможуть прочитати книжку німецького автора. При обговоренні повісті вчитель зможе формувати такі ключові компетентності учнів як розуміння залежності людини від навколишнього середовища (НЛ–1), усвідомлення цінності життя і розуміння небезпеки потрапляння у критичні ситуації (НЛ-3). Також при проведенні уроків буде можливість застосовувати інноваційні технології розвитку критичного мислення та проблемного навчання. А ще – навчити дітей вирізняти у окремих епізодах підтекст, визначити прихований зміст висловлювання, пояснити символічний зміст назви, тобто розглянути певні предметні компетентності. З резервних годин на вивчення цього твору можна використати три або чотири уроки (в залежності від того, вважати написання творчої роботи «Потрапляння у критичні ситуації» уроком розвитку зв’язного мовлення чи не вважати таким). Якщо врахувати, що сюжетом повісті є потрапляння у критичну ситуацію та пошуки виходу з неї, то учні із задоволенням допоможуть Тімові порадами, а потім з не меншим задоволенням про це напишуть у своїх роботах.
Тема: Тема життєвих цінностей у повісті Д. Крюса «Тім Талер або Проданий сміх»
Очікувані результати: учень розрізняє певні духовні цінності та усвідомлює цінність життя, висловлює своє ставлення до порушених питань, пояснює символічний зміст назви твору
Обладнання: ТЗН, портрет автора, виставка його творів (чи творів лауреатів дитячих премій), тлумачний словник Тип уроку: засвоєння нових знань
Хід уроку
1. Організаційний момент. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів, запис у зошит. 2. Перевірка домашнього завдання. Учні називають ті епізоди прочитаної повісті, які їм сподобалися найбільше, таким чином рекламуючи книжку і спонукаючи читати своїх однокласників. 3. Домашнє завдання. Пригадати, яким був головний герой на початку твору, у середині та у кінці (виписати цитати).
4. Робота зі словником. «Цінність», поділ на матеріальні і духовні.
5. Повідомлення вчителя. Найважливішими виявляються ті речі, які за гроші не купиш. Ми називаємо їх безцінними або морально-духовними цінностями. Такі цінності можна класифікувати (розділити на певні групи): релігійні, національні, сімейні, особистісні. Та найбільшою цінністю для людини має бути життя – своє чи чуже. 6. Презентація. Автор, його життєвий шлях, твори, премії.
7. Представлення книги. Учні шляхом запитань і відповідей називають гроші різних країн (талер – німецькою), пригадують книги з подвійними назвами, розмірковують про індивідуальні особливості кожної людини, слухають сміх як заставку телефону і переглядають уривки з анімаційних та художніх фільмів (сміх персонажів). 8. Проблемне запитання. Що має зробити людина для захисту свого життя? (насамперед не ризикувати намарно, бути свідомими його цінності).
Тема: Динаміка образу Тіма Талера, героя повісті Д. Крюса Очікувані результати: учень розкриває внутрішні порухи, поривання, мрії і прагнення героя, пояснює його вчинки, усвідомлює цінності життя, виявляє особливості сюжету, шукає у ньому підтекст Обладнання: текст повісті, словник літературознавчих термінів, ТЗН
Тип уроку: дослідження тексту
Хід уроку
«Бо тільки тим людина пізнається, що в слушну мить вона сміється»
1. Організаційний момент. Оголошення теми уроку, очікуваних результатів, запис у зошит.
2. Перевірка домашнього завдання. Учні зачитують цитати, порівнюючи героя на початку, у середині та наприкінці повісті.
3. Робота над текстом.
Ми бачимо ніби різних людей – і за віком, і за вдачею. Спробуємо дослідити, чому так змінювався Тім Талер:
- розповісти про життя хлопчика до зустрічі з незнайомцем (мачуха, Ервін, школа, іподром, смерть тата).
Запис у зошит: були хороші і сумні моменти, жив бідно, сміявся рідко; не цінує того, що має.
– розповісти про життя з бароном Трочем (заклади, гроші, реклама, самотність). Запис у зошит: найбагатша і найнещасніша дитина; шкодує за втраченим. – розповісти про життя Тіма наприкінці повісті (друзі, улюблене заняття, дуже веселий).
Запис у зошит: навчився цінувати життя, став оптимістом. 4. Робота над епіграфом. Учні пригадують виставу «Липкохвіст», зміст німецької народної казки «Золота гуска», переглядають уривок із фільму. 5. Робота зі словником. «Підтекст», учні знаходять підтекст всіх вчинків героя (бажання повернути свій сміх) і основну думку автора, яка підтекстом звучить протягом всього твору (не боятися).
6. Домашнє завдання. Розповісти про одного із друзів Тіма Талера (пан Рікерт, Джонні або Крешимир). 7. Актуалізація життєвого досвіду. Чи правда, що оптимістам живеться легше? Навести приклади з життя Тіма, інших героїв програмових творів, власного життя для підтвердження чи заперечення цих слів. Роздуми про «слушну мить».
Тема: Друзі та вороги Тіма, героя повісті «Проданий сміх» Очікувані результати: учень визначає актуальні проблеми твору, розуміє небезпеку потрапляння у критичні ситуації, висловлює своє ставлення до порушених питань
Обладнання: ТЗН, анкета шкільного психолога, текст повісті Тип уроку: узагальнення знань
Хід уроку
1. Організаційний момент. Оголошення теми уроку та очікуваних результатів, запис у зошит.
2. Повідомлення шкільного психолога. Розповідь про критичні ситуації, перегляд відеоролика, заповнення анкети на задану тему, підбиття її підсумків. 3. Проблемне запитання.
Як не втрапити у критичну ситуацію? Учні наводять приклади з власного життєвого досвіду, пригадують ситуації з прочитаних книг та переглянутих фільмів.
4. Домашнє завдання. Підготуватися до написання творчої роботи «Потрапляння у критичні ситуації» (на основі повісті Д. Крюса).
5. Критична ситуація у житті Тіма Талера. Шляхом запитань та відповідей підвести учнів до усвідомлення того, що хлопчина сам винен у тому, що з ним трапилося і що ситуація справді була критичною:
- чому герой втратив свій сміх? (підписав договір, не усвідомлює) - як він познайомився з бароном? (підкинуті гроші)
- чи був інший спосіб отримати бажане? (гроші можна заробити) - коли Тім зрозумів, що накоїв? (Крешимир) - чи шукав способи вирватися від барона? (десятки)
- скільки часу перебував у критичній ситуації? (п’ять років) 6. Друзі у житті героя. Шляхом запитань та відповідей підвести учнів до думки, що з будь – якої критичної ситуації завжди є вихід:
- як Тім повернув свій сміх? (заклад з Крешимиром)
- чи можливо це було зробити без друзів? - чому друзі не допомогли хлопцеві відразу? (ізоляція від них)
- чого нас має навчити пригода Тіма? - чи нема зараз поруч того, хто потребує вашої допомоги?