Основну увагу у виступі звернено на зміни Міністерства освіти і науки України, затвердженв в оновлених програмах початкової школи. Урок фізкультури має бути уроком розвантаження, а не перевантаження. Саме тому нові програми акцентують увагу на іграх, а не теоретизації дисципліни. Також додано методичні поради щодо організації та методики проведення рухливих ігор.
Тишлек Тетяна Анатоліївна,
учитель фізичної культури
Краснополянської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Уроки фізкультури по-новому
( виступ на педраді)
Менше теорії, більше ігор та сучасних вправ — так тепер виглядатимуть уроки фізичної культури в 1-4 класах. Відповідні зміни Міністерство освіти і науки України затвердило в оновлених програмах початкової школи.
Урок фізкультури має бути уроком розвантаження, а не перевантаження. Саме тому нові програми акцентують увагу на іграх, а не теоретизації дисципліни.
Мені подобається, що вилучили багато теорії. Раніше учням початкової школи треба було знати про Олімпійські ігри, гасла тощо. Наразі цього не буде. Акценти у програмах змістили з теоретичних знань на набуття практичних навичок.
Також мені імпонує,що введено сучасні активні ігри замість застарілих психічно шкідливих. Так, акцент робиться на ігровій діяльність. Ігри з оновлених програм направлені на розвиток таких понять, як співпраця, взаємна допомога та основи здорового способу життя: "Подоляночка", "Світлофор" та ін. Натомість, з програми вилучили ігри, у яких були ознаки суперництва, насильства.
Нова програма не передбачає обов’язкового вивчення основ катання на лижах та ковзанах. Їх прибрали, бо далеко не в усіх регіонах України є можливість займатися на лижах, ковзанах.
Скасована муштра. Відтепер діти не будуть починати урок чи вправу зі слів "Рівняйсь! Струнко!" Буде можливість вводити сучасні вправи.
Тепер на уроках фізкультури діти вчитимуть степ-аеробіку та фітбол (вправи з м’чем для фітнесу). Але ,знову ж таки. Чи зможуть це ввести всюди?
Оновлена програма не передбачає виконання дітьми у початковій школі нормативів. Так, тепер не будуть заміряти, за скільки дитина пробігла 30 м, та ставити їй за це оцінку. Вправи, які раніше виконувалися за нормативами, вчитель все ж буде проводити, але лише для того, щоби визначити резервні можливості учнів. Більше уваги приділятимуть гімнастиці.
Захоплення фізичною культурою і спортом – риса нашої сучасності. Раніше діти гартувалися іграми, у тісному спілкуванні з природою. Ігри були рухливі, живі, які передували дорослим козачим іграм.
У народній та фізичній грі одночасно здійснюється фізичне, розумове, моральне, естетичне та трудове виховання. Активна рухова діяльність ігрового характеру, позитивні емоції підсилюють усі фізіологічні і психологічні процеси в організмі, поліпшують роботу всіх органів і систем. Правила ігор регулюють поведінку гравців, сприяють вихованню взаємодопомоги, чесності, колективізму,дисциплінованості, відповідальності, вмінню долати труднощі та інше. Ігри привчають долати психічні і фізичні навантаження, створюють у дітей бадьорий настрій.
Таким чином, в Україні сформувались досить ефективні фізичні вправи та ігри, що сприяли фізичному, моральному й естетичному вихованню дітей та молоді. Також слід зазначити, що незважаючи на відповідний рівень системної сформованості рухливих ігор, процес їх розвиту не припинився, а невпинно продовжується. Свідченням цього є постійне поповнення скарбниці народних рухливих ігор, забав та розваг новими елементами. Використання цього скарбу в сучасних умовах – одне з головних завдань загальноосвітньої школи.
ОРГАНІЗАЦІЯ І МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ РУХЛИВИХ ІГОР
Більшість рухливих ігор має широкий віковий діапазон: вони доступні та корисні дітям різних вікових груп. Найбільша близькість тієї чи іншої гри даному віку обумовлюється ступенем доступності її змісту і конкретними завданнями до спільних ігрових дій.
Відповідність рухливої гри силам, здібностям і ітсресам дітей різного віку в більшості залежить від методики її проведення.
Дуже важливо, що в грі рівномірно розвивалися і зміцнювалися різні групи м’язів, збільшувалась гнучкість і рухомість в суглобах. Для цього потрібно, щоб вибір гри був різнохарактерним по рухам.
Рухливі ігри допомагають зміцнювати серце й легені, допомагають покращити обмін речовин в організмі, добре впливають на нервову систему дітей. Заняття з іграми потрібно проводити так, щоб виключити виникнення перевтоми та схвильованості учнів.
Рухливі ігри розвивають такі якості, як швидкість, спритність, витривалість. Багато рухливих ігор підготовляють гравців до більш складних, спортивних, ігор.
Підбір рухливих ігор, види їх проведення залежать від задач, які ставляться перед заняттями з дітьми; потрібно враховувати вік, стан здоров’я та підготовленість учнів. Також потрібно враховувати ту обставину, де проводиться заняття.
Характерною особливістю учнів молодших класів є їх велика рухова активність. Але діти швидко втомлюються від одноманітних рухів і статичних положень, хоч здатні до тривалої гри при частій зміні різноманітних рухів. Якщо гра не відповідає можливостям учнів, вона перестає цікавити дітей і робиться, для них нудною.
З учнями 1-2 класів проводяться переважно сюжетні ігри з нескладними правилами, де немає розподілу на групи, команди («Два морози», «У ведмедя у бору» та ін.); рухи тут побудовані на наслідуванні тварин та птахів. Але і в цьому віці дітям цікаві і доступні нескладні ігри з елементами змагань, де гравці діляться на кілька команд («Передача м’яча», «Горобці», «Гонка м’ячів» і т. д.).
Ігри, які використовуються в 1-2 класах, розвивають і удосконалюють основні рухи та поширюють руховий досвід дітей. Це в основному ігри з бігом, стрибками, метанням в ціль і на дальність, з подоланням невеликих перешкод, з вправами з рівноваги тощо.
З учнями 3-4 класів проводяться більш складні ігри. Дітей цього віку приваблює гра з розподілом колективу гравців на групи (команди), кожна з яких намагається перемогти («День і ніч», «Швидко по місцях», «Піонербол» та ін.).
Тут повторюються ігри, що вивчались в 1-2 класах, але не втратили своєї цікавості з включенням у гру кількох ведучих («Гуси-лебеді», «Вовк у канаві», «Стрибки по купинах» та ін.). В іграх для учнів 3-4 класів вимоги підвищуються, зокрема щодо точності їх виконання.
У кінці цього вікового періоду дітей починають особливо цікавити ігри, які потребують розв’язування досить складних рухових завдань, виявлення певних умінь та навичок у виконанні деяких технічних прийомів спортивних ігор.
Висновок
Спостереження за учнями у процесі інтерактивної форми діяльності на уроці дозволило визначити такі позитивні ознаки:
- у всіх учнів підвищується рівень свідомої активності під час виконання вправ;
- кожен учасник групи може обирати власний темп виконання вправи, що дозволяє індивідуалізувати процес вправляння;
- під час такої форми діяльності власний вклад у колективну справу може внести учень у будь-якому стані здоров’я; особливо важливо для тих, хто має психофізичні обмеження;
- надання можливості учням створити власний кросворд демонструє напрямок їхніх інтересів та сферу обізнаності в контексті фізичної культури;
- подібна форма діяльності учнів дозволяє вчителю визначити рівень авторитета кожного серед своїх однолітків, та у наступному - сприяти його підтримці або підвищенню.