УРОКИ КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» У 1-МУ КЛАСІ З ЕЛЕМЕНТАМИ STEM-ОСВІТИ

Про матеріал
Матеріали до уроків підібрані та складені відповідно до вимог Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Р.Б. Шияна, підручника «Я досліджую світ» І.О. Большакової, М.С. Пристинської.
Перегляд файлу

ЗМІСТ

ВСТУП

1. ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

Мета та завдання курсу «Я досліджую світ»

2. STEM-ОСВІТА: ПОНЯТТЯ, МЕТА, ЗАВДАННЯ

3. УРОКИ КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» У 1-МУ КЛАСІ З ЕЛЕМЕНТАМИ STEM-ОСВІТИ

Урок 1. Перший день у школі

Урок 2. Правила нашого класу

Урок 3. Мій навчальний день

Урок 4. Шкільні правила

Уроки 7-8. Що мені подобається?

ВИСНОВКИ

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 


ВСТУП

 

У  початковій  школі  інтеграція (від лат. integratio поєднання, відновлення)  є  одним  із  інструментів, що наближає  сам освітній процес  до внутрішнього  світу  дитини  молодшого  шкільного  віку,  та  відповідно  враховує  всі  особливості  сприймання  дитиною нової  інформації, та надає  можливість  створювати  у  свідомості учнів  початкової  школи  взаємопов’язану цілісну  картину  світу,  а також позбутися  розрізненості  знань. Із  початком  запровадження Нової української  школи  (НУШ)  в початковій  інтеграція  школі також є  одним  із пріоритетних  та  ключових  її напрямів і  відповідно  набуває  і нових ознак.

Серед  нових ознак  є  створення  інтегрованих  курсів,  які поєднують  зміст  кількох  освітніх  галузей,  запровадження інтегрованого навчання, що в свою чергу  реалізується на основах  тематичного та діяльнісного  підходів. На  різних  освітянських  заходах,  у  методичній літературі,  в  тому  числі  в  Інтернеті,  дедалі  частіше  зустрічаються  різені публікації,  відеопрезентації  про інтеграцію  в  початковій  школі, інтегроване  навчання,  інтегрований  урок,  інтегрований курс,  інтегрований підручник,  та  інтегрований  підхід. Проте  не  завжди  пояснення  цих термінів  є  правильним.  У певних випадках  інтегрованим  називають  усе, що  можна  об’єднати  до  купи, не  дотримуючись  самого змісту  інтеграції, яка в буквальному сенсі так перекладається з латини    об’єднання в єдине ціле раніше  розрізнених  частин  та  певних  елементів системи  на  підставі їх  взаємозалежності  й взаємодоповнюваності . Інтегрованим  називають урок  з  такого  навчального  предмета  (інтегрованого курсу), як «Я досліджую світ».

Метою  шкільної  навчальної  програми  «Я досліджую світ» є: «особистісний  розвиток  молодших школярів  на  основі  формування цілісного  образу  світу  у процесі засвоєння  різних видів  соціального досвіду,  який  охоплює систему  інтегрованих знань про природу  і суспільство,  ціннісні  орієнтації  в  різних сферах  життєдіяльності  та соціальної  практики,  способи  дослідницької  поведінки,  які характеризують  здатність  учнів  розв’язувати  практичні  задачі»  [2, с. 3].


1. ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

 Мета та завдання курсу «Я досліджую світ»

 

На початку сформулюємо декілька  теоретичних положень інтегрованого курсу.. «Я досліджую світ»: мету, завдання, тематичну основу,  особливості дидактико-методичної організації навчання,  різні варіанти інтегрованої програми .

Для того,  щоб досягнути  мету курсу «Я досліджую світ»  відповідно потрібно вирішення та  розв’язання наступних  завдань:

˗ «формування дослідницьких  умінь,  опанування  доступних способів  пізнання  себе,  предметів  і явищ  природи  і  суспільного  життя (спостереження,  обстеження,  дослід,  практична  робота,  вимірювання, систематизація,  класифікація,  встановлення  логічної  та  часової послідовності  подій,  критична  оцінка  побаченого  (почутого), встановлення  різних звязків і залежностей у природі  і  суспільстві,  між станом  довкілля  і діяльністю  людини,  впливу  поведінки  на здоровя  та безпеку,  залежності  результату  від  докладених  зусиль,  аналіз  наслідків ризикованої  поведінки);

˗ виховання  активної  позиції щодо  громадянської  та  соціально-культурної  належності  себе  і  своєї  родини  до  України,  інтересу  до пізнання  історії  та  природи  свого  краю  і країни;  пошани  до  символів держави,  ініціативної  поведінки  у  громадських  акціях,  у  відзначенні памятних та знаменних   дат і  подій;

˗ розвиток  толерантності  у соціальній  комунікації,  ціннісного ставлення  до  природи  та  її пізнання,  до  приватного  життя  інших  людей, усвідомлення  правової  відповідальності  у  ситуаціях  застосування  норм  і правил  життя у  суспільстві,  інші  соціальні  навички  щодо їх взаємодії, а також  і співпраці у  різних  видах  діяльності;

˗ створення  умов  для  самовираження  школярів  у різних видах діяльності та  становлення  екологічно  грамотної  і  соціально адаптованої особистості»  [3].

Основу тематичного  курсу «Я досліджую світ»  відповідно  складають змістові лінії, які  і  визначені  Державним  стандартом  початкової  освіти  та охоплюють  усі  зазначені  складники  названих  вище  галузей  в  їх інтегрованій  суті,  а  саме:

Назвемо  ці змістовні лінії:

«Людина»  (пізнання  себе,  своїх  можливостей;  здорова  та  безпечна поведінка);

«Людина  серед  людей» (стандарти  поведінки  у  сімї,  та в  суспільстві;  моральні  норми;  навички  співжиття  і  співпраці);

«Людина  у  суспільстві»  (громадянські  права  та  обовязки  як  члена суспільства.  Пізнання  свого рідного  краю,  історії,  символів  держави.  Внесок  українців  у  світові  досягнення);

«Людина  і  світ»  (толерантне  ставлення  до  різноманітності  світу  людей,  культур та  звичаїв);

«Людина  і  природа»  (пізнання  природи;  взаємозвязок  обєктів  і  явищ  природи;  рукотворний  світ  людини;  відповідальна  діяльність  людини  у  природі;  роль  природничих  знань  і  технологій  у  житті людини;  залежність  між  діяльністю  людини  і  станом  довкілля)»  [3].

Для  вчителя  початкових  класів  типова  навчальна  програма  дає змогу  самостійно  обирати  та  певним  чином  формувати  інтегрований,  а також автономний спосіб подання змісту із освітніх галузей Стандарту, також  добирати  дидактичні  інструменти,  в  свою  чергу  орієнтуючись  на індивідуальні  пізнавальні  запити  і  можливості  школярів:  рівень навченості,  актуальні  стани  потреб,  мотивів,  цілей, сенсорного  та емоційно-вольового  розвитку  та  інші особливості.

У дидактико-методичній  організації навчання  особливого  значення надається  його  звязку з життям та практикою застосування набутих уявлень, знань, навичок  поведінки  у  певних  життєвих  ситуаціях. Обмеженість  такого  досвіду  в  учнів  потребує  їх  постійного  залучення  й аналізу  їхніх  вражень,  чуттєвої  опори  на  результати  дослідження обєктів,  а також  явищ  навколишнього  світу.

Галузі інтегрованого курсу «Я досліджую світ»: громадянська  та  історична, соціальна  та  здоровязбережувальна, природнича освітні можуть бути  реалізовуватися  окремими предметами або ж  в інтегрованому курсі за наступними  видами інтеграції:

  • «тематична, процесуальна, міжгалузева;
  • в межах однієї галузі;
  • на інтегрованих уроках,
  • під час тематичних днів, в процесі проектної діяльності
  • за активного використання міжпредметних зв’язків, організації різних форм взаємодії учнів» [2, с. 4-5].

У життєвих ситуаціях для  розвязання  учнями  різноманітних практичних завдань залучаються навчальні  результати  із інших  суміжних освітніх  галузей.

Педагогічна  стратегія, яка передбачала пріоритетне використання зразків, алгоритмів, поетапного  контролю й  корекції, відповідно  опиралась на наслідувальні  механізми  у розвитку  пізнавальних  процесів  молодших школярів, і таким чином   збагачується полісенсорним підходом, що  в свою чергу  зумовлює дослідницьку поведінку  учнів, також  сприйняття ними властивостей і якостей  предметів  і  явищ природного та  соціального оточення,  які потім  спрямовуються  у  сферу  пошукової  діяльності.

Зазначимо, що на основі Типової освітньої  програми  вчитель  може створювати  різні  варіанти  інтегрованої  програми  за  таким  алгоритмом:

˗ «визначення  цілей  навчання;

˗ створення картки  понять  з  інших предметів  (асоціативної павутинки,  курсів,  галузей,  які  допоможуть  досягти  цілей);

˗ структурування  програми  за  певними  темами;

˗ вибір  діяльності  школярів, яка забезпечить  інтегроване навчання;

˗ розроблення  показників  для  досягнення  очікуваних результатів» [5].

Засоби  інтеграції  у  процесі  втілення  програми «Я досліджую світ» передбачають  наступні  включення учнів в практику виконання різноманітних  завдань  дослідницького  характеру,  наприклад:

˗ «дослідження-розпізнавання (Що це? Яке  воно? Обстеження  за допомогою  органів  чуття,  опис, порівняння з іншими  предметами, явищами;  спільне –  відмінне,  до  якого  цілого  воно  належить);

˗ дослідження-спостереження (Як воно діє? Що з ним відбувається?  Для  чого  воно  призначене?);

˗ дослідження-пошук (запитування,  передбачення,  встановлення часової  і  логічної  послідовності  явищ, подій;  встановлення  причинно    наслідкових  зв’язків  (Чому? Яким  чином? Від  чого  залежить?  З  чим  пов’язано?),  догадка,  висновок-узагальнення)»  [5].

Надзвичайно важливо, що освітній  стандарт  передбачає  співпрацю  вчителя  і  учня,  підтримку дітей,  розвиток  у них  критичного  мислення,  самоповаги  і впевненості  в собі.  Усе,  що  перебуває  у  взаємному  зв’язку,  має  викладатися  в  такому самому  зв’язку.  Усе, що пов’язано між собою, має бути пов’язано постійно і розподілено пропорційно між розумом, пам’яттю і мовою. Таким чином, усе, чого навчають учня  , повинно  бути  не розрізненим і  частковим,  а  єдиним  та  цілісним. Тому сучасні вчителі початкових класів  мають  доброзичливо  ставитися  до  учня, до його  зусиль,  навіть  якщо ці  зусилля  незначні.

 


2. STEM-ОСВІТА: ПОНЯТТЯ, МЕТА, ЗАВДАННЯ

 

Абревіатура  STEAM  розшифровується  як: S    science  (природничі  науки ),  T    technology  (технології),  E    engineering (інженерія або ж  технічна  творчість),  A    art  мистецтво),  M    mathematics  (математика).  Хоча  спочатку  цей  підхід мав назву просто STEM, без творчої складової. Але  мистецтво  дуже  важливо  для  всебічного  розвитку,  тому було  вирішено  додати в  абревіатуру  букву  A  (Art).  STEАM-освіта     це  комплексний  міждисциплінарний  підхід,  який  поєднує  в  собі  природничі  науки  з  технологіями,  інженерією,  мистецтвом  і  математикою,  акцентований  на  розв’язанні  життєвих  завдань,  де всі предмети  взаємопов’язані  й  інтегровані  в  єдине  ціле  [12, с.7].

Основна  мета  STEАM-освіти  розвиток  творчого  мислення,  навичок  використання  інженерного  підходу  до  розв’язання  реальних завдань,  розуміння  важливості дизайну, усвідомлення  ролі  технології  у  їхньому  вирішені.

В  основі  STEАM  методики  є  практичне  завдання  чи  проблема. Учні  вчаться  знаходити  шляхи  вирішення  не в  теорії,  а  прямо  зараз шляхом  спроб  та  помилок,  використовуючи  наявний  науковий  та  творчий потенціал.

З  метою  інтеграції математики  і  природничих  наук  запропонована модель STEM-освіти. У  цій  моделі  для  успішного  переходу  від традиційної  до  інтегрованої моделі  навчання зроблено акцент  на  важливості комплексного  викладання  знань,  на  взаємодії  вчителя і  учнів.  Ця  модель  передбачає  системний  підхід  до  вивчення  природничо-математичних  дисциплін  і  сприяє  розвитку  інновацій,  реалізації  творчого  потенціалу особистості  та  її  допрофесійної підготовки.

Уроки за  STEM-технологією дозволяють  не  тільки  вивчати теоретичний  матеріал,  але  і  закріплювати  знання за  допомогою  можливостей  практичного  застосування  різноманітних  завдань,  які  можуть  бути  настільки  цікаві,  що  їх  трудність  не  викликатиме  неприйняття  у учнів.

Розвиток  критичного  мислення ще  одна  можливість  STEM навчання.  Критичне мислення  також передбачає  самостійний неупереджений погляд  на  наявну  ситуацію,  вміння  ставити  під  сумнів  відомі  факти,  самостійний  аналіз  наявних  даних  з  метою  створення власних  рішень. Критично  мисляча  підліток  зможе  найбільш  ефективно  взаємодіяти  з  інформаційним  простором,  зможе  оцінити  і знайти  суперечності  в  будь-якої інформації.  Особливо  цінна  ця  здатність  у  дітей  з  їх  відсутністю  обмежень  в  мисленні,  коли  фантастичні  на  перший  погляд  ідеї  можуть  стати ключем  до  вирішення  проблем  в  охороні  здоров’я,  створення  стійкої  екосистеми  в  майбутньому або  інших  інновацій.

 Потрібно згадати  іще одну  перспективу  STEM програм –  це застосування  проблемного  навчання.   Такий  підхід  добре  зарекомендував себе  у викладанні  природничих наук,  і в  реалізації  підходів  STEM вирішення проблемних  ситуацій, пошук вірних відповідей, подолання перешкод на шляху  до  запланованого  рішенням  можуть  бути  реалізовані  найкращим чином.  Тут  важливим  моментом  є  формування  в  учнів  особливого  стилю  розумової  діяльності,  дослідницької  активності  і  самостійності. Наприклад,  у  створеній  моделі  екологічно  дружнього  будинку  може  не  працювати  система  контролю  природного  освітлення,  для  усунення  цієї проблеми  потрібно  знайти  причину  проблеми,  розробити  послідовність  етапів  її  вирішення,  використовувати  знання  математики,  фізики, характеристик  природних  матеріалів  для  її вирішення  [12, с. 8-9].

Для  реалізації  STEM  навчання  доцільно  в  початкових  класах використовувати  інтеграцію  предметів.

По-перше,  існують  можливості  проведення  інтегрованих  уроків  двох  і  більше  дисциплін.

По-друге,  реалізація  STEM  програм  можлива  через  створення учнями  проєктів  із  застосуванням  знань  більш  ніж  одного  предмета  і консультацій  вчителів  [12, с. 10].

Розглядаючи  питання  STEM-освіти  в  сучасній  початковій  школі, доцільно  звернути  увагу,  що  учитель  має  готувати   учнів  до комплексного  вивчення  світу,  а  не   сприйняття  його  у  вигляді ізольованих  частин.   Досягати  цього  можна,  насамперед,  через використання  у  навчанні  міжпредметних  зв’язків,  впровадження міжпредметних  проєктів,  розв’язування  прикладних  задач,  проведення  інтегрованих  уроків.

Учнів потрібно значно  ширше залучати до  постановки  проблеми, та  пошуку  шляхів  її  розв’язування. А  тому  виникає  така  проблема  у  залученні  тих,  хто  навчається,  до  самостійної  дослідницької діяльності. За  доцільного застосування  набуває  значної  ваги  метод  навчання  як  дослідження.  Учителю потрібно  ґрунтовно  продумувати способи  інтеграції  теми, виокремивши  певні тематичні дні  чи  блоки  навчальної програми, спонукати  учнів до обрання тем, які мають  практичний зміст. Відштовхнутися можна  від  прикладів,  яких  зараз є чимало у мережі Інтернет,  а у  подальшому їх удосконалити,  наприклад,  розширюючи напрямки  дослідження.

Отже,  STEM-освіта це такий  напрям освіти,  який  сприяє  розвитку науково-технічних  компетенцій  учнів  та  розв’язання  проблеми  відсутності  інженерних кадрів;  один із  головних  трендів  у  світовій  освіті; інтеграція  4-х  дисциплін  (природничі  науки,  технологія,  інжиніринг та  математика)  у спільну  єдину схему навчання, проєктне  та інтегроване  навчання;  освіта,  яка  в свою  чергу  закладає інтерес  і до дослідницької діяльності та  відповідно  готує дітей до життя  у  технологічно  розвиненому житті;  урок,  який побудований  на  реалізації  конкретного проєкту, застосуванні  науково-технічних  знань  у  реальному  житті;  збуття знань через  гру  та  конструювання  пристроїв  і механізмів;  а  не запам’ятовування  набору певних  фактів, а розуміння і формування практичних  навичок і  умінь;  підготовка  майбутніх  фахівців у  галузі високих  технологій та  комунікацій;  як  основа  економічного та інноваційного  розвитку  країни.

У  центрі уваги  за  STEM-навчання знаходиться практичне завдання  або ж  проблема. Учні навчаються  знаходити  відповідні  шляхи  вирішення  не  в теорії, а  прямо  зараз  шляхом  спроб та помилок.  Також і  структура  уроку повинна включати  основні предметні знання, узагальнені (наскрізні) поняття,  наукові  та  інженерні  навички.

 


3. УРОКИ КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» У 1-МУ КЛАСІ З ЕЛЕМЕНТАМИ STEM-ОСВІТИ

Запропоновані матеріали до уроків у 1 класі підібрані та складені відповідно до вимог Державного стандарту початкової освіти [2], розробленої під керівництвом Р.Б. Шияна, підручника «Я досліджую світ» І.О. Большакової, М.С. Пристинської [1].

 

Урок 1. Перший день у школі

 

Велика ідея. Школа це місце, де діти здобувають нові знання, де в них зявляються нові друзі, нові обовязки.

Очікувані результати:

мовно-літературна галузь:

  •              з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції);
  •              підтримує й ініціює діалог на теми, які зацікавлюють;
  •              розповідає про те, що його / її вразило, схвилювало; переповідає події із власного життя, правильно вимовляючи й наголошуючи загальновживані слова;
  •              підтримує аргументами власні думки або спростовує їх;
  •              звертається, вітається, прощається, дотримуючи норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
  •              уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо); соціальна і здоровязбережувальна галузь:
  •              дотримує правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях;

громадянська та історична галузь:

  •              представляє загальні відомості про Україну;
  •              уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свою думку, шануючи гідність інших;
  •              розповідає про свої зацікавлення, пояснює, як йому чи їй подобається проводити дозвілля.

Обладнання і матеріали: цеглинки з літерами, малюнки.

Медіаресурси: відео «Це моя Україна»; відео «Перший раз у перший клас».

ХІД УРОКУ

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1. Вправа «Знайомство. Привітання»

Запрошення дітей утворити коло.

 Сьогодні наша ранкова зустріч розпочнеться з того, що всі утворять коло. Поверніться обличчям до того, хто сидить поруч, привітайтеся та назвіть своє ім’я: «Доброго ранку! Мене звуть ... (ім’я). На що сусід по колу відповідає аналогічно. У відповідь потрібно сказати: «Я дуже радий(а) з тобою познайомитися».

Таким чином діти познайомляться, і привітання пройдуть по всьому колу.

2. Створення позитивного настрою

Сьогодні ви вперше прийшли до школи. Ви всі такі красиві та веселі. А тепер я спробую вгадати, чому ви такі радісні. Якщо я вгадаю, плесніть у долоні.

  •              Ви радісні тому, що у вас гарний настрій.
  •              Ви радісні тому, що у вашому портфелику багато нових шкільних речей.
  •              Ви радісні тому, що ви сьогодні ошатні та красиві.
  •              Ви радісні тому, що ви сьогодні стеши школярами.
  •              Ви радісні тому, що зустрілися зі своєю вчителькою.
  •              Ви радісні тому, що у вас з’явилися нові друзі.

3. Діагностична вправ» «Я обираю настрій»

А тепер я пропоную прислухатися до власних почуттів і обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти на цілий день. (Чіпляють прищепки до смайликів.)

З гарним настроєм ми розпочнемо наш урок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  •              Гра «Склади слово» (робота в групах)

А зараз ми трішки пограємось з цеглинками. Щоб дізнатися, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці, вам потрібно подумати і скласти слово з цеглинок, на яких наклеєно букви. Збираючи цеглинки, не забувайте чітко називати кожну літеру. (Відповідь: школа.)

  • Молодці! Це дійсно школа. Про неї ми і будемо говорити сьогодні на уроці.

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.

1. Працюємо з медіа

Перегляд відео «Перший раз у перший клас»

  •              Чого навчає школа? (Відповіді учнів.)

2. Слухання віршів

Послухайте вірші, які підготували ваші однокласники.

Треба добре дітям знати,

У школі вчать дітей читати,

І писати будуть вчити,

На екскурси водити.

Будуть вчити рахувати,

Танцювати і співати.

Нас навчать, як в світі жити,

З усіма дітьми дружити.

Вчать у школі працювати,

Труднощі перемагати.

Завжди правду говорити,

В світі лиш добро творити.

  • Школа це не лише приміщення, де навчаються діти. Це й велика Країна знань. Вона подарує вам нові знання. Ви пройдете її стежинами, і я сподіваюся, вам сподобається.

3. Складання «асоціативного куща» до слова школа.

На дошці малюнок сонечка, на якому написане слово школа.

Діти, на промінчики сонечка потрібно прикріпити малюнки, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово школа.

Малюнки: діти, книжки, дзвінок, зошит, іграшки, сердечко, ручка, олівець.

4. Вправа «Хто кмітливіший?»

  •              Відгадування загадок за темою «Школа»

У носатого Івана,

Одежина дерев’яна.

Він у чистім полі ходить

І по ньому носом водить.

Не стрижений, не чесаний

Гострим ножем затесаний. (олівець.)

 

Кулька крутиться, працює,

А з-під кульки рідина.

Швидко літеру малює

 На папері ось вона. (ручка.)

 

Великий будинок у місті стоїть,

Та завжди, як вулик бджолиний, шумить.

 Як чаша, він повний знаннями,

Ласкавий будинок цей з нами. (школа.)

 

Є чарівник у школі в нас.

Ану, впізнайте, хто він?

Озветься тиша йде у клас.

Озветься ще раз гомін.

Щоб не спізнитись на урок,

Нам голос подає ... (дзвінок).

5. Ознайомлення з підручником

  • У світі є багато книг це казки, словники, енциклопедії. З деякими з них ви вже знайомі. Але із сьогоднішнього дня поруч із вами завжди будуть особливі книжки підручники, які допоможуть вам потрапити у Країну знань та здобути потрібні звання.

Перед вами на парті підручник «Я досліджую світ». Саме з ним ми будемо працювати на уроках курсу «Я досліджую світ», саме він допоможе вам пізнавати нове, досліджувати, обговорювати, міркувати, мріяти, створювати.

  •              А зараз погортайте підручник та ознайомтеся з ним.

6. Робота за підручником (с. 4, завдання 1)

  •              Розгляньте малюнок.
  •              Що там зображено? Чому ви так уважаєте? (Відповіді учнів.)
  •              Правильно, перед вами мапа України. А що ви знаєте про Україну? (Відповіді учнів.)

7. Працюємо з медіа

Перегляд відео «Це моя У країна». Обговорення

  •              Ми живемо в Україні. Це наша Батьківщина. Україна це земля не лише ваших батьків, але й дідів і прадідів. Україна це безкраї лани пшениці, квітучі поля льону, вишневі сади. Це гори Карпати і шахти Донбасу. Це широкий Дніпро-Славутич. Це красиве місто Київ, який є столицею нашої країни, Україна це той край, де ви живете і зростаєте. Україна славиться хлібом, пшеницею. В Україні є Чорне й Азовське моря, багато річок, де ви відпочиваєте.

Україна мирна країна, її народи хочуть жити в мирі й злагоді.

  •              Руханка «Погода у Занзібарі»

Гру-вправу супроводжувати відповідними фразами, коментуючи кожну дію, або створювати ефект африканського дощу мовчки:

  •            Чи знаєте ви, який тропічний дощ?
  • Здіймається вітер. (Потирають руки).
  • Падають перші краплини дощу. (Клацають пальцями.)
  • Почалася злива. (Плескають долонями по стегнах.)
  •              Злива перетворилася в бурю. (Тупають.)
  •              Ось буря вщухає. (Плескають долонями по грудині.)
  •              Стихає злива. (Плескають долонями по стегнах.) ,
  •              Припиняється дощ, падають останні краплі. (Клацають пальцями.)
  •              Шумить тільки вітер.(Потирають долоні.)
  •              Африканський дощ скінчився. Сонце! (Діти піднімають руки вгору.)

8. Робота за підручником (с. 4, завдання 2).

Робота в парах

  •              Розгляньте малюнок. Що там відбувається? (Відповіді учнів.)
  •              Пригадайте, як ми знайомилися в ранковому колі.
  •              Скільки тобі років? Про що тобі цікаво дізнатися в школі?

9. Робота в зошиті (с. 1, завдання 1-3)

  •              Домалюй на фото себе та своїх однокласників, з якими ти сьогодні познайомився/познайомилася.
  •              Чому діти прийшли до школи? Намалюй їхні-думки. Чому ти хочеш ходити до школи?
  •              Знайди «зайве». Яка спільна назва решти предметів?

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Активність «Правда неправда» (за допомогою цеглинок: зелена правда, червона неправда)

1. Книжки, якими ми користуємося в школі, називаються підручниками.

2. Школа дарує дітям нові знання.

3. Країна, у якій ми живемо, називається Україною. 

4. Столицею нашої країни є місто Харків.

5. В Україні є тільки Азовське море.

6. Україна мирна країна.

7. У школу потрібно брати із собою підручники та зошити.

8. Обов’язково необхідно брати туди із собою іграшки.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Оцінювання

 Підсумкове: аналіз вправи «Правда неправда»

 Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах

2. Рефлексія

 Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася про ...

 Мені було цікаво дізнаватися про ...

 Я навчився/навчилася ...

 

 

 

Урок 2. Правила нашого класу

Велика ідея. Школа це наш спільний дім, дружно ми живемо в нім.

Очікувані результати:

мовно-літературна галузь:

  •              з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції);
  •              підтримує й ініціює діалог на теми, що зацікавлюють;
  •              розповідає про те, що його / її вразило, схвилювало; переповідає події із власного життя, правильно вимовляючи й наголошуючи загальновживані слова;
  •              підтримує аргументами власні думки або спростовує їх;
  •              звертається, вітається, прощається, дотримуючи норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
  •              уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо);

соціальна і здоровязбережувальна галузь:

  •              пояснює, як правила та їхнє дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі;
  •              дотримує правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях;
  •              пояснює, яка діяльність приносить і радість, і користь;
  •              пояснює, чому належні для збереження здоровя умови сприяють навчанню;

громадянська та історична галузь:

  •              виробляє (з однокласниками) доброчесні правила взаємодії, переконує, що вони потрібні;
  •              уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свою думку, шануючи гідність інших;
  •              описує й обмірковує свої права й обовязки в сімї, клас.

Обладнання і матеріали: цеглинки, малюнки.

Медіаресурси: відео «Фіксики. Труби»

ХІД УРОКУ

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1. Вправа «Привітання»

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, в небі пташки!

Доброго ранку, зелені дубки!

Доброго ранку, люди привітні!

Я всім бажаю, щоб посмішки квітли!

2. Вправа-знайомство «Снігова куля»

 Ваше завдання: назвати своє ім’я та ім’я попереднього учня.

3. Створення позитивного настрою

  •              Посміхніться ті, хто сьогодні вмивався!
  •              Плесніть у долоні ті, хто хоче навчатися в школі!
  •              Підведіть руки ті, кому подобається сьогоднішня погода!
  •              Присядьте всі ті, хто любить співати та танцювати!
  •              Підстрибніть ті, хто полюбляє цукерки!

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  •              Працюємо з медіа

Перегляд відео «Фіксики. Труби» (від 00:40 хв до 1:27 хв)

  •              Як поводився Нулик, коли Дідусь ставив запитання?
  •              Як поводився Ігрик, коли Дідусь ставив запитання?
  •              Хто з героїв поводився правильно?

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Слухання уривка з казки М. А. Панфілової «Ігри у школі»

На перерві діти-звірята встигли розглянути школу й поділитися з друзями своїми враженнями.

 Так, пострибати тут особливо ніде! сказала Білочка.

 Чому? заперечив Вовчик. А стільці й столи в класі для стрибків стануть у пригоді.

Білочка зраділа винахідливості Вовчика. Разом вони влаштували справжні перегони з перешкодами по всьому класу. Коли пролунав дзвоник на урок, гра була в розпалі.

Збуджений і скуйовджений Вовчик не відразу помітив Учителя. А коли зупинився, то з подивом озирнувся на своїх товаришів. Білочка теж не могла зрозуміти, в чому справа. Інші учні стояли біля своїх столиків і розгублено дивилися на безлад у класі.

Питання для обговорення:

  •              Якими ви уявили Вовчика й Білочку?
  •              Як ви вважаєте, чи гарно поводилися звірята? Чому?
  •              Що б ви їм порадили?
  •              Фізкультхвилинка «Правилі для учнів» (за віршем С. Маршака)

Учитель читає, а учні виконують відповідні рухи.

Спитає вчитель треба встати,

(Підводяться.)

Дозволить сісти тихо сядь.

(Сідають.)

Сказати хочеш не шуми,

(Притискають палець до рота.)

А тільки руку підніми.

(Підводять руку.)

У школі парту бережи,

(Витирають, погладжують парту.)

І на парті не лежи.

(Лягають на кришку парти головою.)

Щоб урок минув не марно,

(Сідають, підпирають руками голову.)

Треба сісти рівно, гарно,

(Випрямляються, руки складають на парті.)

Не базікать на уроках,

(Показують долонькою язик, який теліпається.)

Як папуга чи сорока.

(Махають руками-«крилами».)

2. Робота в парах

Розгляньте малюнки і дайте відповіді.

 

  •              Чи порушують діти правила поведінки?
  •              Які правила зображені на малюнках?
  •              Яких ще правил важливо дотримувати у класі? 
  •              Ще буде, якщо цього не робити?
  •              Скільки дітей зображено на малюнку?

3. Робота за підручником (с. 5, завдання 3).

Учні першого класу уклали список правил. Ознайомимося з ними. Розкажи, який малюнок відповідає кожному з правил.

  •              Чому важливо виконувати правила?
  •              Які правила ти можеш додати?

4. Робота в групах

  •              Складання правил класу

 Умій слухати.

 Приходь вчасно.

 Мобільна тиша.

 Поводься безпечно.

 Завжди кажи правду.

 Ходи спокійно.

  •              Фізкультхвилинка

Раз, два всі присіли,

(Присідають.)

Потім вгору підлетіли.

(Підстрибують.)

Три, чотири нахилились,

(Нахиляння тулуба вперед.)

Зі струмочка гарно вмились.

(Імітація умивання.)

П’ять, шість всі веселі

Крутимось на каруселі,

(Крутяться.)

Сім, вісім в потяг сіли,

Ніжками затупотіли,

(Тупотять.)

Дев’ять, десять відпочили,

І за парти дружно сіли.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

1. Вправа «Так ні» (за допомогою цеглинок: зелена так, червона ні)

  •                   Приходити на урок вчасно.

 Залишати урок без дозволу.

 Викрикувати з місця.

 Правило «підведеної руки».

 Малювати на партах, стінах.

  •                   Мобільна тиша.

 Уважно слухати вчителя.

 Їсти на уроках.

 Узяти без дозволу чужу річ.

2. Вправа «Побажання»

  •              Побажайте одне одному дотримати певного правила, вивченого сьогодні на уроці.

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Оцінювання

 Підсумкове: аналіз вправи «Так ні»

 Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах

2. Рефлексія

 Сьогодні на уроці я дізнався/дізналась ...

 Найбільше мені сподобалось ...

 Я навчився/навчилась ...

 

Урок 3. Мій навчальний день

Велика ідея. У сучасному світі бути здоровим це модно, а дотримувати розпорядку дня це правильно.

Очікувані результати:

мовно-літературна галузь:

  •              з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції);
  •              підтримує й ініціює діалог на теми, що зацікавлюють;
  •              розповідає про те, що його / її вразило, схвилювало; переповідає події із власного життя, правильно вимовляючи й наголошуючи загальновживані слова;
  •              підтримує аргументами власні думки або спростовує їх;
  •              звертається, вітається, прощається, дотримуючи норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
  •              уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо);

соціальна і здоровязбережувальна галузь:

  •              пояснює, як правила та їхнє дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі;
  •              дотримує правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях;
  •              пояснює, яка діяльність приносить і радість, і користь;
  •              пояснює, чому належні для збереження здоров’я умови сприяють навчанню;
  •              пояснює правила моральної поведінки вдома, у школі;
  •              складає перелік речей, необхідних для конкретної життєвої ситуації;
  •              організовує робоче місце для навчання з урахуванням умов у школі та вдома;
  •              дотримує оптимального режиму дня;
  •              пояснює важливість сну та відпочинку (активного і пасивного) для належного розвитку організму та збереження здоровя;

 громадянська та історична галузь:

  •              пояснює (зважаючи на власний досвід і думки старших), навіщо людині знати точний час; бути пунктуальним(-ою) у школі й удома;
  •              виробляє (з однокласниками) доброчесні правила взаємодії, переконує, що вони потрібні;
  •              дотримує встановлених в освоєному громадському просторі (у школі, парку, на дитячому майданчику тощо) правил;
  •              уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свою думку, шануючи гідність інших;
  •              розповідає про свої права й обовязки як учасника(-ці) шкільної та місцевої громад, пояснює важливість цих прав і обовязків;
  •              описує узвичаєні правила життя своєї сімї' / класу, пояснює їхнє значення для себе;
  •              описує й обмірковує свої права й обовязки в сімї, класі.

Обладнання і матеріали: мяч, малюнки.

Медіаресурси: відео «Режим дня дитинки за півтори хвилинки».

ХІД УРОКУ

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1. Вітання

Вивчити з учнями ранкове вітання з рухами.

Вийшло із-за хмарки сонце,

Заглянуло у віконце,

Обняло, поцілувало,

Та удачі побажало.

Доброго ранку!

2. Групове заняття. Інтерактивна гра «Сонце по колу».

Учителька першою називає своє ім’я. Наступний учень повинен назвати ім’я вчительки! своє ім’я і т. ін.

Якщо учень забув, як звати однокласника(-цю), інші учні або вчителька йому допомагають. (Учні грають, передаючи по колу «Сонце», роль якого може виконувати звичайний м’яч.)

3. Вправа «Обери свій настрій»

  •              Прислухайтеся до власних почуттів та оберіть той малюнок, що відповідає вашому настрою на цей момент.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Вправа «Мікрофон»

  • Що таке здоров’я?
  • Як почувається здорова людина?
  • Чому погано бути хворим?
  • Що таке здоровий спосіб життя?

2. Вправа «Мозковий штурм»

  •              На вашу думку, що потрібно робити, аби добре вчитися, бути здоровим, багато встигнути зробити?

3. інформаційне повідомлення

  •              Щоб устигнути багато зробити, добре вчитися, бути здоровим, ви повинні привчити себе завжди в один і той самий час лягати спати, вставати, робити ранкову зарядку, вмиватися, їсти, працювати, вчитися, гуляти.

Отже, сьогодні тема нашого уроку «Мій робочий день».

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Робота за змістом вірш»

РЕЖИМ ДНЯ КИЦІ ЛЮБКИ

Вранці киця Любка встала,

Ліжечко своє прибрала,

Лапкою промила вічки,

Вушка, носик, шию, щічки.

Вийшла в сад і для порядку

Там зробила фіззарядку.

З’їла на сніданок мишку,

Чисті одягла панчішки,

Перед дзеркалом крутнулась,

Причесалась, усміхнулась

І побігла в школу вчиться.

По обіді Любка-киця,

Пообідавши, гуляє

І батькам допомагає.

І уроки робить киця,

Бо старанна учениця!

Знайде час на все:

Й пограти,

Й відпочити, й почитати.;

По вечері киця Любка

Миє лапки, чистить зубки

І слухняно о дев’ятій

В ліжечко лягає спати.

  •              Що робила киця Любка протягом дня?
  •              А що робите ви?

2. Робота за підручником (с. б, завдання 1).

Робота в парах

  •              Опишіть свій робочий день, користуючись малюнком. 
  •              Руханка «Пантоміма»

Завдання. Показати, як миємо руки, чистимо зуби, робимо ранкову зарядку, робимо уроки, граємо у м’яч тощо.

3. Робота з прислівями

  •              Поясніть народну мудрість.

 Зробив діло гуляй сміло. 

 Працюєш сидячи відпочивай стоячи.

 Все добре у свій час.

 Сон кращі ліки.

4. Робота в зошиті (с. 4, завдання 1)

  •              Порівняйте робочий день Петрика і Марійки. Позначте те, що ви теж робите.

5. Працюємо з медіа

  •              Перегляд відео

«Режим дня дитинки за півтори хвилинки»

  •              Що робили звірятка протягом дня?
  •              Фізкультхвилинка «З добрим ранком!»

Учитель

 Прокидайся!

Діти

 Прокидаюся!

(Виконують на місці крок уперед.)

 Піднімайся!

 Піднімаюся!

(Руки вгору, потягуються.)

 Вмивайся!

 Вмиваюся!

(Долоньками «вмивають обличчя.)

 Обливайся!

 Обливаюся!

(Струшують кистями рук.)

 Витирайся!

 Витираюсь!

(Імітація руху «витирання».)

 Одягайся!

 Одягаюся!

(Поплескування себе по плечах.)

 Збирайся!

 Збираюся!

(Повороти навколо себе.)

6. Вправа «Пиши каліграфічно».

Робота в зошиті (с. 5, завдання 2-3)

 Наведіть. Продовжте за зразком.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

1. Створення плаката «Мій робочий день» (робота в групах)

  •              Використовуючи малюнки, створіть плакат «Мій робочий день».

2. Презентація роботи груп

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Оцінювання

 Підсумкове: аналіз створених плакатів

 Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах

2. Рефлексія

 Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася про

 Мені було цікаво дізнаватися про ... 

 Я навчився/навчилася ...

 

 

Урок 4. Шкільні правила

Велика ідея. Дотримання встановлених правил в освоєному просторі.

Очікувані результати:

мовно-літературна галузь:

  •              з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції;
  •              підтримує й ініціює діалог на теми, що зацікавлюють;
  •              розповідає про те, що його / її вразило, схвилювало; переповідає події із власного життя, правильно вимовляючи й наголошуючи загальновживані слова;
  •              підтримує аргументами власні думки або спростовує їх;
  •              звертається, вітається, прощається, дотримуючи норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
  •              уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо);

соціальна і здоров’язбережувальна галузь:

  •              пояснює, як правила та їхнього дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі;
  •              дотримує правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях;
  •              пояснює, яка діяльність приносить і радість, і користь;
  •              пояснює, чому належні для збереження здоров’я умови сприяють навчанню;
  •              пояснює правила моральної поведінки вдома, у школі;
  •              складає перелік речей, необхідних для конкретної життєвої ситуації;
  •              організовує робоче місце для навчання з урахуванням умов у школі та вдома;
  •              дотримує оптимального режиму дня;
  •              пояснює важливість сну та відпочинку (активного і пасивного) для належного розвитку організму та збереження здоров’я;

громадянська та історична галузь:

  •              пояснює (зважаючи на власний досвід і думки старших), навіщо людині знати точний час; бути пунктуальним(-ою) у школі й удома;
  •              виробляє (з однокласниками) доброчесні правила взаємодії, переконує, що вони потрібні;
  •              дотримує встановлених в освоєному громадському просторі (у школі, парку, на дитячому майданчику тощо) правил;
  •              уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свою думку, шануючи гідність інших;
  •              розповідає про свої права й обов’язки як учасника(-ці) шкільної та місцевої громад, пояснює важливість цих прав і обов’язків
  •              описує узвичаєні правила життя своєї сім’ї / класу, пояснює їхнє значення для себе;
  •              описує й обмірковує свої права й обов’язки в сім’ї, класі.

Обладнання і матеріали: цеглинки, роздавальні картки для роботи в групах.

Медіаресурси: відео «Наші правила»; слайди.

ХІД УРОКУ

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1. Привітання

Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте!»

Усміхнися квіточці  хай воші цвіте!

Усміхнися дощику: «Лийся, мов з відра!»

Друзям усміхнися, побажай добра!

  •              А чи знаєте ви ціну посмішки?

 Посмішка нічого не коштує, але багато дає.

 Збагачує тих, кому вона призначена, не збіднюючи тих, хто її дарує.

 Триває мить, а в пам’яті залишається інколи на все життя.

 Створює щастя в домі і в класі.

  •             Тож створіть пари і покажіть свій настрій, за допомогою цеглинки намалювавши смайлика у сусіда на спині.
  •             Обговоріть. Якого смайлика зображено у вас на спинках? Чому?

2. Щодення новини

Синоптик. Сьогодні... (день тижня, дата), погода (...)

3. Гра з конструктором «Умієш чи не вмієш?»

  • Піднімаймо зелену цеглинку, якщо «так»; червону   якщо «ні».

 Мити посуд.

 Варити борщ.

 Ремонтувати телевізор.

 Черевики помити.

 Любиш запізнюватися до школи.

 Перебиваєш того, хто говорить.

 Підводити руку на уроці, коли знаєш відповідь.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  •                 Сьогодні ми пригадаємо й обговоримо наші правила.
  •                 Навіщо ми склали правила нашого класу?
  •              Досліджуємо способи поліпшення настрою собі та одноліткам

Складання «Асоціативної ромашки»

(Чарівні слова, поступливість, прояв турботи і ніжності, визначення власної провини, визначення добрих рис ровесників, жарт, гумор, уміння поставити себе на місце однолітка.)

  •              Чи схожі наші висновки з правилами, що ми склали?
  •                   Чому їх слід дотримувати?

ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Працюємо з медіа

  • Перегляд відео «Наші правила»
  •              Які правила перебування у школі, у класі ви запам’ятали?
  •              Чому потрібно їх дотримувати?

2. Робота за підручником (с. 7)

  •              Поясніть, яких правил дотримують учні. Чому?

3. Обговорюємо правила. Робота в групах

Діти отримують завдання на картках для груп, обговорюють, презентують висновки.

  •              Яких правил дотримують діти? Складіть правило.

 

Презентації груп.

  •              Фізкультхвилинка

4. Переміщення в групах за допомогою цеглинок

5. Досліджуємо поведінку дітей у школі.

Робота в групах

Групи отримують ілюстрації-розмальовки.

  •              Визначте, хто не дотримує правил.
  •              Розфарбуйте героїв-непослухів. 
  •              Дайте їм пораду.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

  •              Гра «Загадка-підказка»

Перше, що вмію робити

Це, звичайно, гарно ... (вчитись).

Щоб мене совість не мучила,

Я виконую... (доручення).

Щоб у класі було чисто,

Кожну річ ставлю на ... (місце).

Зранку сам я одягаюсь,

У школу я завжди ... (встигаю).

Завжди чисті черевики,

Бо умію їх ... (помити).

Хоч я малий, але завзятий,

Люблю усім ... (допомагати).

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Продовж речення»

 На уроці я запам’ятав, що ...

 На уроці я зрозумів, що ...

 На уроці я дізнався, що ...

 На уроці я навчився ...

2. Самооцінювання за допомогою цеглинок

Підніміть цеглинку:

 зелену хто дізнався щось нове;

 червону хто активно працював;

 блакитний хто комусь допоміг;

 жовтий кому було нецікаво;

 помаранчевий хто задоволений своєю роботою;

 синій хто не хотів працювати.

Уроки 5-6. Який я? Яка я?

Велика ідея. Жодна людина не буває повторенням іншої та сама є неповторною.

Очікувані результати:

мовно-літературна галузь:

  •              з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції;
  •              підтримує й ініціює діалог на теми, що зацікавлюють;
  •              розповідає про те, що його / її вразило, схвилювало; переповідає події із власного життя, правильно вимовляючи й наголошуючи загальновживані слова;
  •              підтримує аргументами власні думки або спростовує їх;
  •              звертається, вітається, прощається, дотримуючи норм мовленнєвого етикету, використовує ввічливі слова;
  •              уживає відповідну до ситуації спілкуванні лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо); математична галузь:
  •              встановлює відносне розміщення об’єктів на площині та у просторі (ліворуч, праворуч, вище, нижче тощо), використовуючи математичне мовлення;             

природнича галузь:

  •              досліджує свій організм;

соціальна і здоров’язбережувальна галузь:

  •              пояснює, чому належні для Збереження здоров'я умови сприяють навчанню;
  •              пояснює важливість руху та активної поведінки для себе та інших;
  •              застосовує різні способи позбавлення втоми (за допомогою гімнастики, дихальних вправ, музики, прогулянки, зміни виду діяльності тощо);
  •              використовує відповідні назви частин тіла та органів для повідомлення про самопочуття чи проблеми зі здоров’ям (біль, дискомфорт тощо);

громадянська та історична галузь:

  •              уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свою думку, шануючи гідність інших;
  •              розповідає про свої зацікавлення, пояснює, як йому/їй подобається проводити дозвілля;
  •              описує й обмірковує свої права й обов’язки в сім’ї класі.

Обладнання і матеріали: малюнки.

Медіаресурси: руханка «Голова, плечі, коліна, пальці»; музична пальчикова гра «Ромашка».

ХІД УРОКУ

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1. Вправа «Привітання»

Діти утворюють коло.

  •              Доброго ранку, діти! Я рада вас бачити. Для того щоб поліпшити настрій, я вам пропоную ласкаво привітати одне одного, називаючи ім’я. «Доброго ранку, Тетянко!»

«Доброго ранку, ...»

«Доброго ранку, ...»

2. Діагностична вправа «Я обираю настрій ...»

  • А тепер я пропоную прислухатися до власних почуттів та обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти цілий день, (Чіпляють прищіпки до смайликів.)
  • З гарним настроєм ми розпочнемо наш урок.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

1. Бесіда

  •       Нумо відгадаємо загадку і дізнаємося, про кого ми будемо сьогодні говорити.
  •              Хто зранку ходить на чотирьох ногах, удень на двох, а ввечері на трьох? (Людина.)
  •       Кожна людина розгадує різні загадки. Найцікавіша загадка, яку ти розгадуватимеш усе життя, ти сам, А ти весь час змінюватимешся зовні, пізнаватимеш довкілля. Щоразу тобі потрібно буде зрозуміти, яким ти став, чого досяг. Ти будеш здоровішим, більш вольовим, краще розумітимеш близьких і друзів, будеш розрізняти добрі та погані вчинки.

Життя ставатиме кращим, а ти будеш сильнішим, якщо вестимеш здоровий спосіб життя.

2. Робота в парах «Нумо познайомимось»

  •              Покладіть руки на парту та подивіться одне на одного. Чи схожі ви? Сядьте так, щоб вам було зручно, та ще раз подивіться одне на одного. Навіть у таких простих рухах та діях ми різні. Кожен із вас це зробив по-своєму, індивідуально.
  •              Нумо ближче познайомимось зі своїм сусідом за партою та дізнаємось, чи є щось спільне між вами?
  •              Запитайте одне одного:

 Як тебе звати?

 Де живеш?

 Чим любиш займатися?

 Хто твої друзі?

  •              Отже, всі ми різні, але дещо спільне між нами є!

III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Робота за малюнками

  •              Розгляньте малюнки (світлини), дайте дітям імена, розкажіть про них.
  •              Якого кольору волосся?
  •              Якого кольору очі?
  •              Носик кирпатий, гостренький чи прямий?
  •              Хто веселий, хто замріяний?
  •              Скільки дівчаток?
  •              Скільки хлопчиків?
  •              Ми схожі одне на одного тим, що всі ми люди. Але у кожного свій неповторний характер, свої думки, почуття, здібності, та зовнішній вигляд.

2. Бесіда.

  •              Коли людина подобається оточуючим?
  •              Що таке зовнішній вигляд?
  •              Чи однаково ми одягаємося у школу і на свято? У театр?
  •              Навіщо потрібно носити шкільну форму? Фізкультурну форму?

3. Гра «Найкмітливіший»

 Мочений, товчений,

Сушений, душений.

Хто умивається,

З тим привітається. (Рушник.)

  •              Навіщо потрібний рушник?

 Мию, мию без жалю,

Мию там, де брудно.

А купатись не люблю,.

Бо від того худну. (Мило.)

  • Навіщо потрібне мило?

 Кістяна спинка, на черевці щетинка,

По брамі стрибала, крихти виганяла. (Зубна щітка.)

  •              Навіщо потрібна зубна щітка?
  •              Навіщо потрібна зубна паста?

 Поки вона гуляла,

Спинка рожевою стала. (Губка.)

  •              Навіщо потрібна губка?

 Який є, таким покаже

І без слів про все розкаже. (Дзеркало.)

  •              Навіщо потрібне дзеркало?

 Зуби є, а рота нема. (Гребінець.)

  •              Навіщо потрібний гребінець?
  •              Навіщо потрібний шампунь?

Два кінця, два кільця,

А посередині цвяшок. (Ножиці.)

  •              Навіщо потрібні ножиці?

4. Робота в групах

  • Отже, існує такий вислів: «Всім подобаються охайні». Об’єднаймось у групи і складімо правила «Як мати охайний вигляд».

 

5. Робота за підручником (с. 8, завдання 3).

  • Щоб розвиватися, бути здоровим і дужим, потрібно багато рухатися.
  • Як ви вважаєте, чому?
  • Щоб бути бадьорим, слід щодня протягом 10-12 хв зранку заряджатися енергією під час ранкової зарядки. Нумо розглянемо малюнок і повторимо вправи, які можна виконувати під час ранкової зарядки.
  • Руханка «Голова, плечі, коліна, пальці»

6. Робота за підручником (с. 8, завдання 2).

  • Які частини тіла ми називали, виконуючи руханку?
  • Розгляньте малюнок і назвіть, які частини тіла людини на ньому зображені.
  • Що ти про них знаєш?

7. Робота в парі.

  • Обговоріть та позначте зеленим кольором органи, розташовані на голові, а решту органів червоним.

Обведіть олівцем органи, яких в організмі по два.

8. Робота в зошиті (с. б)

  •              Розгляньте малюнок.
  •              Зафарбуйте кола у відповідний колір. Обведи руку, якою пишеш або малюєш.
  •       Музична пальчикова гра «Ромашка».

9. Повторення правил роботи з ножицями та клеєм

1.       Не тримай ножиці лезом догори.

2. Передавай ножиці лише в закритому вигляді.

3.       Не ріж ножицями на ходу, не підходь до товариша під час різання.

4. Клади ножищ на стіл так, щоб вони не виступали за край столу/та не залишай їх розкритими.

5. Під час роботи з ножицями уважно стеж за лінією розрізу і притримуй матеріал так, щоб пальці були якнайдалі від леза.

6. Підкладай папір під деталі, на які потрібно нанести клей (щоб не забруднити парту).

7. Нанеси клей на великі деталі по краю, а малі змащуй пензликом повністю від середини до країв.             

8. Залишки клею витирай серветкою.

11. Робота в зошиті (с. 6-7)

  • Розкажи і покажи, що ти вмієш робити руками з папером.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

1. Вправа «Ти особливий, тому що...»

  •              Посміхніться одне одному. Поверніть голівку до свого сусіда і скажіть: «Ти особливий, тому що ... (веселий, хороша людина, гарно співаєш, швидко бігаєш ...).

2. Вправа «Чарівна скринька»

  •              На нашій планеті живе дуже багато людей, але немає та ніколи не було двох однакових. Кожна людина неповторна. У мене є ось така «чарівна скринька», у ній зараз знаходиться найцінніший скарб нашої планети Земля. Хто із вас хоче побачити його, може зазирнути, але поки що не розповідайте товаришам, кого ви там побачили.
  • Тож кого ви побачили-у скриньці? (Діти називають себе, адже на дні скриньки люстерко.)
  • Так, у «чарівному» дзеркалі ви побачили себе, людину найцінніший скарб. Кожен із вас неповторна особистість. Кожен із вас людина, яка живе сьогодні. Саме такої, як ви, більше на цій землі немає і не буде!

V. ПІДСУМОК УРОКУ

1. Оцінювання

 Підсумкове

Бесіда

  •              У чому полягає неповторність людини?
  •              Яку цінність для України становить кожний із нас?

 Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах

2. Рефлексія

 Сьогодні на уроці я дізнався/дізналась ...

 Найбільше мені сподобалось ...

 Я навчився/навчилась ...

Уроки 7-8. Що мені подобається?

Велика ідея. Завдяки захопленню можна не тільки визначитися з майбутньою професією, а і досягти успіху в житті.

Очікувані результати:

мовно-літературна галузь:

з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції);

  •              підтримує й ініціює діалог на теми, які зацікавлюють;
  •              розповідає про те, що його / її вразило, схвилювало;
  •              переповідає події із власного життя, правильно вимовляючи й наголошуючи загальновживані слова;
  •              уживає відповідну до ситуації спілкування лексику і несловесні засоби (жести, міміка тощо);

математична галузь:

  •              встановлює відносне розміщення об’єктів на площині та у просторі (ліворуч, праворуч, вище, нижче тощо), використовуючи математичне мовлення;
  •              визначає істотні, спільні та відмінні ознаки об’єктів навколишнього світу;
  •              порівнює і впорядковує об’єкти навколишнього світу за однією або декількома ознаками;
  •              об’єднує об’єкти у групу за спільною ознакою;

природнича галузь:

  •              доглядає за свійськими тваринами, піклується про диких тварин;

технологічна галузь:

  •              разом із дорослими планує та реалізовує найпростіші трудові дії (ремонтує іграшки, книжки, доглядає за рослинами і тваринами, готує страви за рецептами, доглядає за одягом та взуттям);

соціальна і здоров’язбережувальна галузь:

  •              пояснює, як правила та їхнє дотримання впливають на безпеку в довкіллі, зокрема вдома, у школі;
  •              дотримує правил етичної поведінки під час спілкування з однолітками та дорослими в різних життєвих ситуаціях;

громадянська та історична галузь:

  •              уважно вислуховує думку співрозмовника, висловлює свою думку, шануючи гідність інших;
  •              розповідає про свої зацікавлення, пояснює, як йому / їй подобається проводити дозвілля.

Обладнання і матеріали: «Тематичний словник школяра» (К. С. Прищепа, В. Г. Лук’яненко); цеглинки.

Медіаресурси: відео «Світ моїх захоплень»; мультфільм від тітоньки Сови «Мої домашні вихованці»; презентація «Знайди захоплення для душі»; презентація «Відомі українці, які досягли успіху завдяки своїм захопленням».

ХІД УРОКУ

І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ

1. Вправа «Привітання»

  •              Діти, утворімо коло! Спочатку в коло сядуть дівчатка, а потім хлопчики.
  •              Привітаємося спочатку з тим, хто любить розфарбовувати, хто любить малювати, хто любить ліпити, хто любить робити аплікації.
  •              Учні поступово заходять у середину кола та вітаються, використовуючи вітальні слова, звертаючись на ім’я, вітаються кулачками, ручка за ручку, долоньками, обіймами.

2. Щоденні новини

  •              Яка пора року, місяць, число, день тижня, стан погоди, дитина дня (у кого день народження)?

3. Створення позитивного настрою.

  •              Рухлива гра «Коли весело тобі, роби так!»

Діти по черзі, стоячи в колі, на слова «роби так» показують певні рухи, а всі повторюють їх.

  •              Якщо весело тобі, ти роби так ...
  •              Якщо весело тобі, ти роби так ...
  •              Якщо весело тобі, другу поруч посміхнись.
  •              Якщо весело тобі, ти роби так ...
  •              Якщо весело тобі, ти роби так ...

4. Діагностична вправа «Якого кольору настрій» (за Допомогою цеглинок)

  •              А тепер я пропоную прислухатися до власних почуттів і обрати той колір цеглинки, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти на цілий день.

Учитель називає почуття, діти обирають відповідний колір цеглинки. Зелений радість, червоний гнів, оранжевий задоволення, голубий сум, жовтий здивування, синій страх.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  •              Вправа «Досліджуємо слово»
  •              Що таке захоплення, або хобі?
  •              Визначте значення слів захоплення та хобі, користуючись тлумачним словником.

Захоплення — великий інтерес, потяг до чого-небудь.

Хобі яке-небудь захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.

  •         Якими словами можна замінити слово захоплення (Уподобання, інтерес, прихильність.)

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  •              Створення «асоціативного куща» до слова захоплення
  •         Діти, що спадає вам на думку, коли ви чуєте слово захоплення?

Слово записане на дошці. Діти розпізнають відомі букви, роблять звуковий аналіз слова: визначають кількість складів у слові, який склад наголошений, визначають голосні, приголосні звуки. Потім називають слова-асоціації до слова захоплення.

Нарешті з’являється «асоціативний кущ».

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сьогодні ми будемо говорити про ваші захоплення/уподобання.

 IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Розповідь учителя

  •              У світі навколо нас багато всього цікавого. Кожен має знайти собі щось по душі. Захоплення людини це те, що вона робить не тому, що їй потрібно, а тому, що їй подобається.

Кожна людина має захоплення. Одні люблять співати, інші танцювати. Хтось захоплюється малюванням, хтось цікавиться музикою, спортом. Людина, яка має захоплення, цікава, Із нею ніколи не буває нудно. Захоплення дає можливість повного мірою виявити себе.

2. Вправа «Крісло автора».

  •              Хто має бажання у «Кріслі автора» розповісти про своє захоплення? Свою розповідь починайте такими словами: «Мене звуть ... У мене є улюблене заняття ... Я люблю ..., тому що ...».

Діти по черзі сідають у «Крісло автора» та розповідають про свої захоплення.

3. Робота з презентацією «Знайди захоплення до душі» (робота в групах)

  •              Перегляньте презентацію. Чи Є серед зображених занять ваше улюблене? Обговоріть у групах, які у вас спільні уподобання?             

4. Створення діаграми «Захоплення учнів нашого класу»

Обговорення 

  •              Які захоплення найпопулярніші серед учнів нашого класу?
  •              На скільки дітей більше люблять малювати, ніж грати у футбол?
  •              Скільки дітей нашого класу люблять грати в шахи?
  •              На скільки менше дітей люблять збирати пазли, ніж грати в комп’ютерні ігри?
  •              Скільки дітей нашого класу люблять конструювати?

Кожна дитина на стікері записує своє ім’я та прикріплює стікер на дошці поряд зі словом, де описане власне захоплення.

5. Вправа «Досліджуємо медіа» (робота в групах)

Запропонувати учням для перегляду відео «Світ моїх захоплень».

Перед переглядом поставити кожній групі запитання, на які вони повинні дати відповіді після того, як переглянуть відео.

Запитання для 1-ї групи

  •              Чим захоплювалася дівчинка Полінка раніше?
  •              Чим захоплюється зараз?

Запитання для 2-ї групи

  •              Хто допомагає Полінці в облаштуванні будиночку для ляльок?
  •              Як звати ляльок Полінки?

Запитання для 3-ї групи

  •              Чим корисне захоплення Полінки?
  •              Чи допоможе воно Полінці стати архітекторкою чи дизайнеркою?
  •              Фізкультхвилинка

6. Робота за підручником

С. 9 завдання 1

  •              Розгляньте малюнки. Розкажіть, кому який урок подобається.
  •              Чому ви так уважаєте? 

С. 9, завдання 2

  •              Розглянь малюнки. Чи є в тебе хатній улюбленець або іграшка? Розкажи про них за зразком.

7. Вправа «Досліджуємо медіа» (робота в групах)

Запропонувати дітям для перегляду мультфільм від тітоньки Сови «Мої хатні вихованці».

Перед переглядом поставати кожній групі запитання, на які вони повинні дати відповіді після того, як переглянуть мультфільм.

Запитання для 1-ї групи

  •              Чому ми повинні піклуватися про хатніх улюбленців?

Запитання для 2-ї групи

  •              Що означає «турботливе ставлення» до хатніх улюбленців?

Запитання для 3-ї групи

  •              Навіщо виховувати хатніх улюбленців?

8. Робота у зошиті С. 8, завдання 1-2

  •              Намалюй те, що тобі подобається. Розкажи про це однокласникам.
  •              Розглянь малюнки. Що там відбувається? Розкажи, що подобається робити дітям. Познач, що до вподоби тобі. Намалюй себе за своєю улюбленою справою.

С. 9, завдання З

  •              Розгляньте малюнки. Назвіть кожний предмет. Складіть реченця за зразком.
  •              Яким предметом любиш користуватися ти? Чому?

9. Досліджуємо медіа

  •              Перегляд презентації «Відомі українці, які досягай успіху завдяки своїм захопленням»

Перед переглядом поставити учням запитання:

  •              Поміркуйте, чи може людина стати відомою завдяки своїм захопленням.

Обговорення

  •              Назвіть українців, які стали відомими завдяки своїм захопленням. (Тарас Шевченко, Ігор Макарчук, Андрій Шевченко, брати Клички, Богдан Ступка, Ігор Сікорський, Ніна Матвієнко, Микола Лисенко.)
  •              Завдяки яким саме захопленням стали відомі ці українці?

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО

  • Активність «Правда неправда» (за допомогою цеглинок: зелена правда, червона неправда)»

1. Серед учнів мого класу найпопулярніше заняття футболом.

2. Ніна Матвієнко стала відомою завдяки своєму захопленню співами.

3. Захоплення не дає повною мірою виявити себе.

4. Людина, яка має захоплення, цікава.

5. МИ не повинні піклуватися про хатніх улюбленців.

6. Іноді захоплення допомагає вибрати майбутню професію.

7. Тарас Шевченко став відомим завдяки своєму захопленню малюванням.

8. Хобі це яке-небудь захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.

9. Завдяки своєму захопленню можна стати відомою особистістю.

 V. ПІДСУМОК УРОКУ.

1. Оцінювання

  •              Підсумкове: аналіз вправи «Правда неправда»
  •              Формувальне: спостереження за співпрацею у групах

2. Рефлексія


ВИСНОВКИ

 

Таким чином, можемо зробити наступні узагальнення, що інтегрований курс «Я досліджую світ» має на меті  формування в  учнів  соціального досвіду.  Охоплюючи відповідно  систему знань про природу  і  суспільство, ціннісні  орієнтації у  різних сферах  життєдіяльності,  способи  дослідницької діяльності,  інтегрований  курс  сприяє активному розвитку наукової  і технологічної грамотності на основі конкретного досвіду вирішення проблем.

Метою  навчальної програми «Я досліджую світ»  є  ознайомлення молодших  школярів  з  інтелектуальними  порушеннями  з навколишнім світом  у  процесі  засвоєння  різних  видів  соціального досвіду,  який  охоплює  систему  інтегрованих  знань  про  природу  і  суспільство,  ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності  та  соціальної  практики,  способи дослідницької поведінки, які характеризують  здатність  учнів  розв’язувати практичні задачі. Досягнення поставленої мети передбачає  досягнення  наступних  завдань:

˗ формування  доступних  способів  пізнання  себе,  предметів  і  явищ природничого  і  суспільного  життя  ( спостереження,  обстеження,  дослід, практична  робота,  вимірювання,  систематизація,  класифікація, встановлення  логічної  та  часової  послідовності  подій,  оцінка  побаченого  (почутого),  встановлення  зв’язків  і  залежностей  в  природі  і  суспільстві, станом  довкілля  і  діяльністю  людини,  впливу  поведінки  на  здоров’я  та безпеку,  аналіз  наслідків  ризикованої  поведінки,  залежності  результату  від  докладених  зусиль);

˗ формування  на  доступному  рівні  цілісної  природничо-наукової картини  світу,  яка  відображає  закони  і  закономірності  природи  та  місце  в ній  людини;

 ˗ формування  практичних  умінь  і  навичок поведінки у природі і соціальному  середовищі;

˗ виховування  активної  позиції  щодо  громадянської  і  соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу  до  пізнання історії  свого  краю  і  країни;  пошани  до  символів  держави,  ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні  пам’ятних  дат і  подій;

˗ розвиток  ціннісного  ставлення  до  життя  інших  людей,  усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях  застосування  норм  і  правил  життя в  суспільстві,  інші  соціальні  навички  щодо  взаємодії  і  співпраці  в  різних  видах  діяльності;

˗ дотримання  правил  природоохоронної  поведінки,  бережливого  використання природних ресурсів;

˗ розвиток  розумових  здібностей  учнів,  їх  емоційно-вольової сфери, пізнавальної  активності та  самостійності,  здатності до  творчості, самовираження  і  спілкування.  Вирішення  завдань  курсу  забезпечується відповідними  змістовими  лініями  побудови  навчального  матеріалу,  як освітнього,  так  і  корекційно-розвивального  характеру.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

 

  1. Большакова І.О. Я досліджую світ: Ч. 1.  Харків : Вид-во «Ранок», 2019.  96 с.
  2. Воронцова Т. Нова українська школа: методика навчання інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 1-2 класах закладів загальної середньої освіти на засадах компетентнісного підходу. Київ: «Алатон». 2019. 128 с.
  3. Державний стандарт початкової освіти (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 липня 2019 р. № 688). [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/688-2019-%D0%BF#Text
  4. Збірник діагностичних робіт з української мови, математики, предмету «Я досліджую світ» для учнів 2 класу НУШ. Первомайськ, 2020. 179 с
  5. Інтегрований курс «Я досліджую світ». Навчання на основі запитів. [Електронний ресурс]. Режим доступу:     https://edera.gitbook.io/glossary/metodiki-vikladannya-u-1-klasi/world
  6. Кеда Н. Правда й обман. Конспект уроку з інтегрованого курсу. 2-й клас. Початкова освіта. 2021. № 23-24. С. 64-69
  7. Кравчук В. В. Тестові завдання з курсу «Я досліджую світ» для учнів 1-го класу. Початкове навчання та виховання. 2020. № 31-33. С. 60-71
  8. Сімонова О.О. Дидактичний матеріал до уроків інтегрованого курсу «Я досліджую світ» у 3-му класі. Бібліотека журналу «Початкове навчання та виховання». 2021. Вип. 11. С. 4-47
  9. Стеценко О.В. Дослідницька та експериментальна робота на уроках курсу «Я досліджую світ» у 1-му класі. Початкове навчання та виховання. 2020. № 28-30. С. 9-38
  10. Тараненко С.П. Інтеграція навчальних предметів як засіб формування в учнів початкової школи цілісності сприйняття навколишнього світу. [Електронний ресурс]. Режим доступу:   http://library.ippro.com.ua
  11. Уроки курсу «Я досліджую світ» у 1-му класі з елементами stem-освіти. Початкове навчання та виховання. 2020. № 34-36
  12. Чустіль Ю. Інтерактивні технології. Методичні рекомендації до уроків «Я досліджую світ» для дітей із ООП. Початкова освіта. 2022. № 3-4. С. 6-29

1

 

doc
Додано
5 березня 2023
Переглядів
4799
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку