ЗМІСТ
1. ІНТЕГРОВАНИЙ КУРС «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»
Мета та завдання курсу «Я досліджую світ»
2. STEM-ОСВІТА: ПОНЯТТЯ, МЕТА, ЗАВДАННЯ
3. УРОКИ КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ» У 1-МУ КЛАСІ З ЕЛЕМЕНТАМИ STEM-ОСВІТИ
Уроки 7-8. Що мені подобається?
У початковій школі інтеграція (від лат. integratio поєднання, відновлення) є одним із інструментів, що наближає сам освітній процес до внутрішнього світу дитини молодшого шкільного віку, та відповідно враховує всі особливості сприймання дитиною нової інформації, та надає можливість створювати у свідомості учнів початкової школи взаємопов’язану цілісну картину світу, а також позбутися розрізненості знань. Із початком запровадження Нової української школи (НУШ) в початковій інтеграція школі також є одним із пріоритетних та ключових її напрямів і відповідно набуває і нових ознак.
Серед нових ознак є створення інтегрованих курсів, які поєднують зміст кількох освітніх галузей, запровадження інтегрованого навчання, що в свою чергу реалізується на основах тематичного та діяльнісного підходів. На різних освітянських заходах, у методичній літературі, в тому числі в Інтернеті, дедалі частіше зустрічаються різені публікації, відеопрезентації про інтеграцію в початковій школі, інтегроване навчання, інтегрований урок, інтегрований курс, інтегрований підручник, та інтегрований підхід. Проте не завжди пояснення цих термінів є правильним. У певних випадках інтегрованим називають усе, що можна об’єднати до купи, не дотримуючись самого змісту інтеграції, яка в буквальному сенсі так перекладається з латини – об’єднання в єдине ціле раніше розрізнених частин та певних елементів системи на підставі їх взаємозалежності й взаємодоповнюваності . Інтегрованим називають урок з такого навчального предмета (інтегрованого курсу), як «Я досліджую світ».
Метою шкільної навчальної програми «Я досліджую світ» є: «особистісний розвиток молодших школярів на основі формування цілісного образу світу у процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв’язувати практичні задачі» [2, с. 3].
На початку сформулюємо декілька теоретичних положень інтегрованого курсу.. «Я досліджую світ»: мету, завдання, тематичну основу, особливості дидактико-методичної організації навчання, різні варіанти інтегрованої програми .
Для того, щоб досягнути мету курсу «Я досліджую світ» відповідно потрібно вирішення та розв’язання наступних завдань:
˗ «формування дослідницьких умінь, опанування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природи і суспільного життя (спостереження, обстеження, дослід, практична робота, вимірювання, систематизація, класифікація, встановлення логічної та часової послідовності подій, критична оцінка побаченого (почутого), встановлення різних зв’язків і залежностей у природі і суспільстві, між станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров’я та безпеку, залежності результату від докладених зусиль, аналіз наслідків ризикованої поведінки);
˗ виховання активної позиції щодо громадянської та соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії та природи свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні пам’ятних та знаменних дат і подій;
˗ розвиток толерантності у соціальній комунікації, ціннісного ставлення до природи та її пізнання, до приватного життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя у суспільстві, інші соціальні навички щодо їх взаємодії, а також і співпраці у різних видах діяльності;
˗ створення умов для самовираження школярів у різних видах діяльності та становлення екологічно грамотної і соціально адаптованої особистості» [3].
Основу тематичного курсу «Я досліджую світ» відповідно складають змістові лінії, які і визначені Державним стандартом початкової освіти та охоплюють усі зазначені складники названих вище галузей в їх інтегрованій суті, а саме:
Назвемо ці змістовні лінії:
«Людина» (пізнання себе, своїх можливостей; здорова та безпечна поведінка);
«Людина серед людей» (стандарти поведінки у сім’ї, та в суспільстві; моральні норми; навички співжиття і співпраці);
«Людина у суспільстві» (громадянські права та обов’язки як члена суспільства. Пізнання свого рідного краю, історії, символів держави. Внесок українців у світові досягнення);
«Людина і світ» (толерантне ставлення до різноманітності світу людей, культур та звичаїв);
«Людина і природа» (пізнання природи; взаємозв’язок об’єктів і явищ природи; рукотворний світ людини; відповідальна діяльність людини у природі; роль природничих знань і технологій у житті людини; залежність між діяльністю людини і станом довкілля)» [3].
Для вчителя початкових класів типова навчальна програма дає змогу самостійно обирати та певним чином формувати інтегрований, а також автономний спосіб подання змісту із освітніх галузей Стандарту, також добирати дидактичні інструменти, в свою чергу орієнтуючись на індивідуальні пізнавальні запити і можливості школярів: рівень навченості, актуальні стани потреб, мотивів, цілей, сенсорного та емоційно-вольового розвитку та інші особливості.
У дидактико-методичній організації навчання особливого значення надається його зв’язку з життям та практикою застосування набутих уявлень, знань, навичок поведінки у певних життєвих ситуаціях. Обмеженість такого досвіду в учнів потребує їх постійного залучення й аналізу їхніх вражень, чуттєвої опори на результати дослідження об’єктів, а також явищ навколишнього світу.
Галузі інтегрованого курсу «Я досліджую світ»: громадянська та історична, соціальна та здоров’язбережувальна, природнича освітні можуть бути реалізовуватися окремими предметами або ж в інтегрованому курсі за наступними видами інтеграції:
У життєвих ситуаціях для розв’язання учнями різноманітних практичних завдань залучаються навчальні результати із інших суміжних освітніх галузей.
Педагогічна стратегія, яка передбачала пріоритетне використання зразків, алгоритмів, поетапного контролю й корекції, відповідно опиралась на наслідувальні механізми у розвитку пізнавальних процесів молодших школярів, і таким чином збагачується полісенсорним підходом, що в свою чергу зумовлює дослідницьку поведінку учнів, також сприйняття ними властивостей і якостей предметів і явищ природного та соціального оточення, які потім спрямовуються у сферу пошукової діяльності.
Зазначимо, що на основі Типової освітньої програми вчитель може створювати різні варіанти інтегрованої програми за таким алгоритмом:
˗ «визначення цілей навчання;
˗ створення картки понять з інших предметів (асоціативної павутинки, курсів, галузей, які допоможуть досягти цілей);
˗ структурування програми за певними темами;
˗ вибір діяльності школярів, яка забезпечить інтегроване навчання;
˗ розроблення показників для досягнення очікуваних результатів» [5].
Засоби інтеграції у процесі втілення програми «Я досліджую світ» передбачають наступні включення учнів в практику виконання різноманітних завдань дослідницького характеру, наприклад:
˗ «дослідження-розпізнавання (Що це? Яке воно? Обстеження за допомогою органів чуття, опис, порівняння з іншими предметами, явищами; спільне – відмінне, до якого цілого воно належить);
˗ дослідження-спостереження (Як воно діє? Що з ним відбувається? Для чого воно призначене?);
˗ дослідження-пошук (запитування, передбачення, встановлення часової і логічної послідовності явищ, подій; встановлення причинно – наслідкових зв’язків (Чому? Яким чином? Від чого залежить? З чим пов’язано?), догадка, висновок-узагальнення)» [5].
Надзвичайно важливо, що освітній стандарт передбачає співпрацю вчителя і учня, підтримку дітей, розвиток у них критичного мислення, самоповаги і впевненості в собі. Усе, що перебуває у взаємному зв’язку, має викладатися в такому самому зв’язку. Усе, що пов’язано між собою, має бути пов’язано постійно і розподілено пропорційно між розумом, пам’яттю і мовою. Таким чином, усе, чого навчають учня , повинно бути не розрізненим і частковим, а єдиним та цілісним. Тому сучасні вчителі початкових класів мають доброзичливо ставитися до учня, до його зусиль, навіть якщо ці зусилля незначні.
Абревіатура STEAM розшифровується як: S – science (природничі науки ), T – technology (технології), E – engineering (інженерія або ж технічна творчість), A – art мистецтво), M – mathematics (математика). Хоча спочатку цей підхід мав назву просто STEM, без творчої складової. Але мистецтво дуже важливо для всебічного розвитку, тому було вирішено додати в абревіатуру букву A (Art). STEАM-освіта – це комплексний міждисциплінарний підхід, який поєднує в собі природничі науки з технологіями, інженерією, мистецтвом і математикою, акцентований на розв’язанні життєвих завдань, де всі предмети взаємопов’язані й інтегровані в єдине ціле [12, с.7].
Основна мета STEАM-освіти розвиток творчого мислення, навичок використання інженерного підходу до розв’язання реальних завдань, розуміння важливості дизайну, усвідомлення ролі технології у їхньому вирішені.
В основі STEАM методики є практичне завдання чи проблема. Учні вчаться знаходити шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок, використовуючи наявний науковий та творчий потенціал.
З метою інтеграції математики і природничих наук запропонована модель STEM-освіти. У цій моделі для успішного переходу від традиційної до інтегрованої моделі навчання зроблено акцент на важливості комплексного викладання знань, на взаємодії вчителя і учнів. Ця модель передбачає системний підхід до вивчення природничо-математичних дисциплін і сприяє розвитку інновацій, реалізації творчого потенціалу особистості та її допрофесійної підготовки.
Уроки за STEM-технологією дозволяють не тільки вивчати теоретичний матеріал, але і закріплювати знання за допомогою можливостей практичного застосування різноманітних завдань, які можуть бути настільки цікаві, що їх трудність не викликатиме неприйняття у учнів.
Розвиток критичного мислення ще одна можливість STEM навчання. Критичне мислення також передбачає самостійний неупереджений погляд на наявну ситуацію, вміння ставити під сумнів відомі факти, самостійний аналіз наявних даних з метою створення власних рішень. Критично мисляча підліток зможе найбільш ефективно взаємодіяти з інформаційним простором, зможе оцінити і знайти суперечності в будь-якої інформації. Особливо цінна ця здатність у дітей з їх відсутністю обмежень в мисленні, коли фантастичні на перший погляд ідеї можуть стати ключем до вирішення проблем в охороні здоров’я, створення стійкої екосистеми в майбутньому або інших інновацій.
Потрібно згадати іще одну перспективу STEM програм – це застосування проблемного навчання. Такий підхід добре зарекомендував себе у викладанні природничих наук, і в реалізації підходів STEM вирішення проблемних ситуацій, пошук вірних відповідей, подолання перешкод на шляху до запланованого рішенням можуть бути реалізовані найкращим чином. Тут важливим моментом є формування в учнів особливого стилю розумової діяльності, дослідницької активності і самостійності. Наприклад, у створеній моделі екологічно дружнього будинку може не працювати система контролю природного освітлення, для усунення цієї проблеми потрібно знайти причину проблеми, розробити послідовність етапів її вирішення, використовувати знання математики, фізики, характеристик природних матеріалів для її вирішення [12, с. 8-9].
Для реалізації STEM навчання доцільно в початкових класах використовувати інтеграцію предметів.
По-перше, існують можливості проведення інтегрованих уроків двох і більше дисциплін.
По-друге, реалізація STEM програм можлива через створення учнями проєктів із застосуванням знань більш ніж одного предмета і консультацій вчителів [12, с. 10].
Розглядаючи питання STEM-освіти в сучасній початковій школі, доцільно звернути увагу, що учитель має готувати учнів до комплексного вивчення світу, а не сприйняття його у вигляді ізольованих частин. Досягати цього можна, насамперед, через використання у навчанні міжпредметних зв’язків, впровадження міжпредметних проєктів, розв’язування прикладних задач, проведення інтегрованих уроків.
Учнів потрібно значно ширше залучати до постановки проблеми, та пошуку шляхів її розв’язування. А тому виникає така проблема у залученні тих, хто навчається, до самостійної дослідницької діяльності. За доцільного застосування набуває значної ваги метод навчання як дослідження. Учителю потрібно ґрунтовно продумувати способи інтеграції теми, виокремивши певні тематичні дні чи блоки навчальної програми, спонукати учнів до обрання тем, які мають практичний зміст. Відштовхнутися можна від прикладів, яких зараз є чимало у мережі Інтернет, а у подальшому їх удосконалити, наприклад, розширюючи напрямки дослідження.
Отже, STEM-освіта це такий напрям освіти, який сприяє розвитку науково-технічних компетенцій учнів та розв’язання проблеми відсутності інженерних кадрів; один із головних трендів у світовій освіті; інтеграція 4-х дисциплін (природничі науки, технологія, інжиніринг та математика) у спільну єдину схему навчання, проєктне та інтегроване навчання; освіта, яка в свою чергу закладає інтерес і до дослідницької діяльності та відповідно готує дітей до життя у технологічно розвиненому житті; урок, який побудований на реалізації конкретного проєкту, застосуванні науково-технічних знань у реальному житті; збуття знань через гру та конструювання пристроїв і механізмів; а не запам’ятовування набору певних фактів, а розуміння і формування практичних навичок і умінь; підготовка майбутніх фахівців у галузі високих технологій та комунікацій; як основа економічного та інноваційного розвитку країни.
У центрі уваги за STEM-навчання знаходиться практичне завдання або ж проблема. Учні навчаються знаходити відповідні шляхи вирішення не в теорії, а прямо зараз шляхом спроб та помилок. Також і структура уроку повинна включати основні предметні знання, узагальнені (наскрізні) поняття, наукові та інженерні навички.
Запропоновані матеріали до уроків у 1 класі підібрані та складені відповідно до вимог Державного стандарту початкової освіти [2], розробленої під керівництвом Р.Б. Шияна, підручника «Я досліджую світ» І.О. Большакової, М.С. Пристинської [1].
Велика ідея. Школа це місце, де діти здобувають нові знання, де в них з’являються нові друзі, нові обов’язки.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: цеглинки з літерами, малюнки.
Медіаресурси: відео «Це моя Україна»; відео «Перший раз у перший клас».
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вправа «Знайомство. Привітання»
Запрошення дітей утворити коло.
— Сьогодні наша ранкова зустріч розпочнеться з того, що всі утворять коло. Поверніться обличчям до того, хто сидить поруч, привітайтеся та назвіть своє ім’я: «Доброго ранку! Мене звуть ... (ім’я). На що сусід по колу відповідає аналогічно. У відповідь потрібно сказати: «Я дуже радий(а) з тобою познайомитися».
Таким чином діти познайомляться, і привітання пройдуть по всьому колу.
2. Створення позитивного настрою
Сьогодні ви вперше прийшли до школи. Ви всі такі красиві та веселі. А тепер я спробую вгадати, чому ви такі радісні. Якщо я вгадаю, плесніть у долоні.
3. Діагностична вправ» «Я обираю настрій»
А тепер я пропоную прислухатися до власних почуттів і обрати той малюнок, який відповідає вашому настрою і який ви хотіли б зберегти на цілий день. (Чіпляють прищепки до смайликів.)
З гарним настроєм ми розпочнемо наш урок.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
А зараз ми трішки пограємось з цеглинками. Щоб дізнатися, про що ми сьогодні будемо говорити на уроці, вам потрібно подумати і скласти слово з цеглинок, на яких наклеєно букви. Збираючи цеглинки, не забувайте чітко називати кожну літеру. (Відповідь: школа.)
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.
1. Працюємо з медіа
Перегляд відео «Перший раз у перший клас»
2. Слухання віршів
Послухайте вірші, які підготували ваші однокласники.
Треба добре дітям знати,
У школі вчать дітей читати,
І писати будуть вчити,
На екскурси водити.
Будуть вчити рахувати,
Танцювати і співати.
Нас навчать, як в світі жити,
З усіма дітьми дружити.
Вчать у школі працювати,
Труднощі перемагати.
Завжди правду говорити,
В світі лиш добро творити.
3. Складання «асоціативного куща» до слова школа.
На дошці малюнок сонечка, на якому написане слово школа.
Діти, на промінчики сонечка потрібно прикріпити малюнки, які спадають вам на думку, коли ви чуєте слово школа.
Малюнки: діти, книжки, дзвінок, зошит, іграшки, сердечко, ручка, олівець.
4. Вправа «Хто кмітливіший?»
У носатого Івана,
Одежина дерев’яна.
Він у чистім полі ходить
І по ньому носом водить.
Не стрижений, не чесаний
Гострим ножем затесаний. (олівець.)
Кулька крутиться, працює,
А з-під кульки рідина.
Швидко літеру малює
На папері ось вона. (ручка.)
Великий будинок у місті стоїть,
Та завжди, як вулик бджолиний, шумить.
Як чаша, він повний знаннями,
Ласкавий будинок цей з нами. (школа.)
Є чарівник у школі в нас.
Ану, впізнайте, хто він?
Озветься тиша йде у клас.
Озветься ще раз гомін.
Щоб не спізнитись на урок,
Нам голос подає ... (дзвінок).
5. Ознайомлення з підручником
Перед вами на парті підручник «Я досліджую світ». Саме з ним ми будемо працювати на уроках курсу «Я досліджую світ», саме він допоможе вам пізнавати нове, досліджувати, обговорювати, міркувати, мріяти, створювати.
6. Робота за підручником (с. 4, завдання 1)
7. Працюємо з медіа
Перегляд відео «Це моя У країна». Обговорення
Україна мирна країна, її народи хочуть жити в мирі й злагоді.
Гру-вправу супроводжувати відповідними фразами, коментуючи кожну дію, або створювати ефект африканського дощу мовчки:
8. Робота за підручником (с. 4, завдання 2).
Робота в парах
9. Робота в зошиті (с. 1, завдання 1-3)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Активність «Правда неправда» (за допомогою цеглинок: зелена правда, червона неправда)
1. Книжки, якими ми користуємося в школі, називаються підручниками.
2. Школа дарує дітям нові знання.
3. Країна, у якій ми живемо, називається Україною.
4. Столицею нашої країни є місто Харків.
5. В Україні є тільки Азовське море.
6. Україна мирна країна.
7. У школу потрібно брати із собою підручники та зошити.
8. Обов’язково необхідно брати туди із собою іграшки.
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінювання
• Підсумкове: аналіз вправи «Правда неправда»
• Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах
2. Рефлексія
• Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася про ...
• Мені було цікаво дізнаватися про ...
• Я навчився/навчилася ...
Велика ідея. Школа це наш спільний дім, дружно ми живемо в нім.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: цеглинки, малюнки.
Медіаресурси: відео «Фіксики. Труби»
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вправа «Привітання»
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, в небі пташки!
Доброго ранку, зелені дубки!
Доброго ранку, люди привітні!
Я всім бажаю, щоб посмішки квітли!
2. Вправа-знайомство «Снігова куля»
Ваше завдання: назвати своє ім’я та ім’я попереднього учня.
3. Створення позитивного настрою
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Перегляд відео «Фіксики. Труби» (від 00:40 хв до 1:27 хв)
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Слухання уривка з казки М. А. Панфілової «Ігри у школі»
На перерві діти-звірята встигли розглянути школу й поділитися з друзями своїми враженнями.
— Так, пострибати тут особливо ніде! сказала Білочка.
— Чому? заперечив Вовчик. А стільці й столи в класі для стрибків стануть у пригоді.
Білочка зраділа винахідливості Вовчика. Разом вони влаштували справжні перегони з перешкодами по всьому класу. Коли пролунав дзвоник на урок, гра була в розпалі.
Збуджений і скуйовджений Вовчик не відразу помітив Учителя. А коли зупинився, то з подивом озирнувся на своїх товаришів. Білочка теж не могла зрозуміти, в чому справа. Інші учні стояли біля своїх столиків і розгублено дивилися на безлад у класі.
Питання для обговорення:
Учитель читає, а учні виконують відповідні рухи.
Спитає вчитель треба встати,
(Підводяться.)
Дозволить сісти тихо сядь.
(Сідають.)
Сказати хочеш не шуми,
(Притискають палець до рота.)
А тільки руку підніми.
(Підводять руку.)
У школі парту бережи,
(Витирають, погладжують парту.)
І на парті не лежи.
(Лягають на кришку парти головою.)
Щоб урок минув не марно,
(Сідають, підпирають руками голову.)
Треба сісти рівно, гарно,
(Випрямляються, руки складають на парті.)
Не базікать на уроках,
(Показують долонькою язик, який теліпається.)
Як папуга чи сорока.
(Махають руками-«крилами».)
2. Робота в парах
Розгляньте малюнки і дайте відповіді.
3. Робота за підручником (с. 5, завдання 3).
Учні першого класу уклали список правил. Ознайомимося з ними. Розкажи, який малюнок відповідає кожному з правил.
4. Робота в групах
• Умій слухати.
• Приходь вчасно.
• Мобільна тиша.
• Поводься безпечно.
• Завжди кажи правду.
• Ходи спокійно.
Раз, два всі присіли,
(Присідають.)
Потім вгору підлетіли.
(Підстрибують.)
Три, чотири нахилились,
(Нахиляння тулуба вперед.)
Зі струмочка гарно вмились.
(Імітація умивання.)
П’ять, шість всі веселі
Крутимось на каруселі,
(Крутяться.)
Сім, вісім в потяг сіли,
Ніжками затупотіли,
(Тупотять.)
Дев’ять, десять відпочили,
І за парти дружно сіли.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Вправа «Так ні» (за допомогою цеглинок: зелена так, червона ні)
• Залишати урок без дозволу.
• Викрикувати з місця.
• Правило «підведеної руки».
• Малювати на партах, стінах.
• Уважно слухати вчителя.
• Їсти на уроках.
• Узяти без дозволу чужу річ.
2. Вправа «Побажання»
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінювання
• Підсумкове: аналіз вправи «Так ні»
• Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах
2. Рефлексія
• Сьогодні на уроці я дізнався/дізналась ...
• Найбільше мені сподобалось ...
• Я навчився/навчилась ...
Велика ідея. У сучасному світі бути здоровим це модно, а дотримувати розпорядку дня це правильно.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: м’яч, малюнки.
Медіаресурси: відео «Режим дня дитинки за півтори хвилинки».
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вітання
Вивчити з учнями ранкове вітання з рухами.
Вийшло із-за хмарки сонце,
Заглянуло у віконце,
Обняло, поцілувало,
Та удачі побажало.
Доброго ранку!
2. Групове заняття. Інтерактивна гра «Сонце по колу».
Учителька першою називає своє ім’я. Наступний учень повинен назвати ім’я вчительки! своє ім’я і т. ін.
Якщо учень забув, як звати однокласника(-цю), інші учні або вчителька йому допомагають. (Учні грають, передаючи по колу «Сонце», роль якого може виконувати звичайний м’яч.)
3. Вправа «Обери свій настрій»
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Вправа «Мікрофон»
2. Вправа «Мозковий штурм»
3. інформаційне повідомлення
Отже, сьогодні тема нашого уроку «Мій робочий день».
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота за змістом вірш»
РЕЖИМ ДНЯ КИЦІ ЛЮБКИ
Вранці киця Любка встала,
Ліжечко своє прибрала,
Лапкою промила вічки,
Вушка, носик, шию, щічки.
Вийшла в сад і для порядку
Там зробила фіззарядку.
З’їла на сніданок мишку,
Чисті одягла панчішки,
Перед дзеркалом крутнулась,
Причесалась, усміхнулась
І побігла в школу вчиться.
По обіді Любка-киця,
Пообідавши, гуляє
І батькам допомагає.
І уроки робить киця,
Бо старанна учениця!
Знайде час на все:
Й пограти,
Й відпочити, й почитати.;
По вечері киця Любка
Миє лапки, чистить зубки
І слухняно о дев’ятій
В ліжечко лягає спати.
2. Робота за підручником (с. б, завдання 1).
Робота в парах
Завдання. Показати, як миємо руки, чистимо зуби, робимо ранкову зарядку, робимо уроки, граємо у м’яч тощо.
3. Робота з прислів’ями
• Зробив діло гуляй сміло.
• Працюєш сидячи відпочивай стоячи.
• Все добре у свій час.
• Сон кращі ліки.
4. Робота в зошиті (с. 4, завдання 1)
5. Працюємо з медіа
«Режим дня дитинки за півтори хвилинки»
Учитель
— Прокидайся!
Діти
— Прокидаюся!
(Виконують на місці крок уперед.)
— Піднімайся!
— Піднімаюся!
(Руки вгору, потягуються.)
— Вмивайся!
— Вмиваюся!
(Долоньками «вмивають обличчя.)
— Обливайся!
— Обливаюся!
(Струшують кистями рук.)
— Витирайся!
— Витираюсь!
(Імітація руху «витирання».)
— Одягайся!
— Одягаюся!
(Поплескування себе по плечах.)
— Збирайся!
— Збираюся!
(Повороти навколо себе.)
6. Вправа «Пиши каліграфічно».
Робота в зошиті (с. 5, завдання 2-3)
— Наведіть. Продовжте за зразком.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Створення плаката «Мій робочий день» (робота в групах)
2. Презентація роботи груп
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінювання
• Підсумкове: аналіз створених плакатів
• Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах
2. Рефлексія
• Сьогодні на уроці я дізнався/дізналася про
• Мені було цікаво дізнаватися про ...
• Я навчився/навчилася ...
Велика ідея. Дотримання встановлених правил в освоєному просторі.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: цеглинки, роздавальні картки для роботи в групах.
Медіаресурси: відео «Наші правила»; слайди.
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Привітання
Усміхнися сонечку: «Здрастуй, золоте!»
Усміхнися квіточці хай воші цвіте!
Усміхнися дощику: «Лийся, мов з відра!»
Друзям усміхнися, побажай добра!
• Посмішка нічого не коштує, але багато дає.
• Збагачує тих, кому вона призначена, не збіднюючи тих, хто її дарує.
• Триває мить, а в пам’яті залишається інколи на все життя.
• Створює щастя в домі і в класі.
2. Щодення новини
Синоптик. Сьогодні... (день тижня, дата), погода (...)
3. Гра з конструктором «Умієш чи не вмієш?»
• Мити посуд.
• Варити борщ.
• Ремонтувати телевізор.
• Черевики помити.
• Любиш запізнюватися до школи.
• Перебиваєш того, хто говорить.
• Підводити руку на уроці, коли знаєш відповідь.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Складання «Асоціативної ромашки»
(Чарівні слова, поступливість, прояв турботи і ніжності, визначення власної провини, визначення добрих рис ровесників, жарт, гумор, уміння поставити себе на місце однолітка.)
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Працюємо з медіа
2. Робота за підручником (с. 7)
3. Обговорюємо правила. Робота в групах
Діти отримують завдання на картках для груп, обговорюють, презентують висновки.
Презентації груп.
4. Переміщення в групах за допомогою цеглинок
5. Досліджуємо поведінку дітей у школі.
Робота в групах
Групи отримують ілюстрації-розмальовки.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Перше, що вмію робити
Це, звичайно, гарно ... (вчитись).
Щоб мене совість не мучила,
Я виконую... (доручення).
Щоб у класі було чисто,
Кожну річ ставлю на ... (місце).
Зранку сам я одягаюсь,
У школу я завжди ... (встигаю).
Завжди чисті черевики,
Бо умію їх ... (помити).
Хоч я малий, але завзятий,
Люблю усім ... (допомагати).
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Рефлексія. Інтерактивна вправа «Продовж речення»
• На уроці я запам’ятав, що ...
• На уроці я зрозумів, що ...
• На уроці я дізнався, що ...
• На уроці я навчився ...
2. Самооцінювання за допомогою цеглинок
Підніміть цеглинку:
• зелену хто дізнався щось нове;
• червону хто активно працював;
• блакитний хто комусь допоміг;
• жовтий кому було нецікаво;
• помаранчевий хто задоволений своєю роботою;
• синій хто не хотів працювати.
Велика ідея. Жодна людина не буває повторенням іншої та сама є неповторною.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
природнича галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: малюнки.
Медіаресурси: руханка «Голова, плечі, коліна, пальці»; музична пальчикова гра «Ромашка».
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вправа «Привітання»
Діти утворюють коло.
«Доброго ранку, ...»
«Доброго ранку, ...»
2. Діагностична вправа «Я обираю настрій ...»
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
1. Бесіда
Життя ставатиме кращим, а ти будеш сильнішим, якщо вестимеш здоровий спосіб життя.
2. Робота в парах «Нумо познайомимось»
• Як тебе звати?
• Де живеш?
• Чим любиш займатися?
• Хто твої друзі?
III. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота за малюнками
2. Бесіда.
3. Гра «Найкмітливіший»
• Мочений, товчений,
Сушений, душений.
Хто умивається,
З тим привітається. (Рушник.)
• Мию, мию без жалю,
Мию там, де брудно.
А купатись не люблю,.
Бо від того худну. (Мило.)
• Кістяна спинка, на черевці щетинка,
По брамі стрибала, крихти виганяла. (Зубна щітка.)
• Поки вона гуляла,
Спинка рожевою стала. (Губка.)
• Який є, таким покаже
І без слів про все розкаже. (Дзеркало.)
• Зуби є, а рота нема. (Гребінець.)
Два кінця, два кільця,
А посередині цвяшок. (Ножиці.)
4. Робота в групах
5. Робота за підручником (с. 8, завдання 3).
6. Робота за підручником (с. 8, завдання 2).
7. Робота в парі.
Обведіть олівцем органи, яких в організмі по два.
8. Робота в зошиті (с. б)
9. Повторення правил роботи з ножицями та клеєм
1. Не тримай ножиці лезом догори.
2. Передавай ножиці лише в закритому вигляді.
3. Не ріж ножицями на ходу, не підходь до товариша під час різання.
4. Клади ножищ на стіл так, щоб вони не виступали за край столу/та не залишай їх розкритими.
5. Під час роботи з ножицями уважно стеж за лінією розрізу і притримуй матеріал так, щоб пальці були якнайдалі від леза.
6. Підкладай папір під деталі, на які потрібно нанести клей (щоб не забруднити парту).
7. Нанеси клей на великі деталі по краю, а малі змащуй пензликом повністю від середини до країв.
8. Залишки клею витирай серветкою.
11. Робота в зошиті (с. 6-7)
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Вправа «Ти особливий, тому що...»
2. Вправа «Чарівна скринька»
V. ПІДСУМОК УРОКУ
1. Оцінювання
• Підсумкове
Бесіда
• Формувальне: спостереження за співпрацею у групах та в парах
2. Рефлексія
• Сьогодні на уроці я дізнався/дізналась ...
• Найбільше мені сподобалось ...
• Я навчився/навчилась ...
Велика ідея. Завдяки захопленню можна не тільки визначитися з майбутньою професією, а і досягти успіху в житті.
Очікувані результати:
мовно-літературна галузь:
з увагою сприймає усні репліки й доречно реагує на усну інформацію в діалозі (погоджується або не погоджується, виконує певні дії у відповідь на прохання чи відповідно до інструкції);
математична галузь:
природнича галузь:
технологічна галузь:
соціальна і здоров’язбережувальна галузь:
громадянська та історична галузь:
Обладнання і матеріали: «Тематичний словник школяра» (К. С. Прищепа, В. Г. Лук’яненко); цеглинки.
Медіаресурси: відео «Світ моїх захоплень»; мультфільм від тітоньки Сови «Мої домашні вихованці»; презентація «Знайди захоплення для душі»; презентація «Відомі українці, які досягли успіху завдяки своїм захопленням».
ХІД УРОКУ
І. РАНКОВА ЗУСТРІЧ
1. Вправа «Привітання»
2. Щоденні новини
3. Створення позитивного настрою.
Діти по черзі, стоячи в колі, на слова «роби так» показують певні рухи, а всі повторюють їх.
4. Діагностична вправа «Якого кольору настрій» (за Допомогою цеглинок)
Учитель називає почуття, діти обирають відповідний колір цеглинки. Зелений радість, червоний гнів, оранжевий задоволення, голубий сум, жовтий здивування, синій страх.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Захоплення — великий інтерес, потяг до чого-небудь.
Хобі яке-небудь захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Слово записане на дошці. Діти розпізнають відомі букви, роблять звуковий аналіз слова: визначають кількість складів у слові, який склад наголошений, визначають голосні, приголосні звуки. Потім називають слова-асоціації до слова захоплення.
Нарешті з’являється «асоціативний кущ».
Сьогодні ми будемо говорити про ваші захоплення/уподобання.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Розповідь учителя
Кожна людина має захоплення. Одні люблять співати, інші танцювати. Хтось захоплюється малюванням, хтось цікавиться музикою, спортом. Людина, яка має захоплення, цікава, Із нею ніколи не буває нудно. Захоплення дає можливість повного мірою виявити себе.
2. Вправа «Крісло автора».
Діти по черзі сідають у «Крісло автора» та розповідають про свої захоплення.
3. Робота з презентацією «Знайди захоплення до душі» (робота в групах)
4. Створення діаграми «Захоплення учнів нашого класу»
Обговорення
Кожна дитина на стікері записує своє ім’я та прикріплює стікер на дошці поряд зі словом, де описане власне захоплення.
5. Вправа «Досліджуємо медіа» (робота в групах)
Запропонувати учням для перегляду відео «Світ моїх захоплень».
Перед переглядом поставити кожній групі запитання, на які вони повинні дати відповіді після того, як переглянуть відео.
Запитання для 1-ї групи
Запитання для 2-ї групи
Запитання для 3-ї групи
6. Робота за підручником
С. 9 завдання 1
С. 9, завдання 2
7. Вправа «Досліджуємо медіа» (робота в групах)
Запропонувати дітям для перегляду мультфільм від тітоньки Сови «Мої хатні вихованці».
Перед переглядом поставати кожній групі запитання, на які вони повинні дати відповіді після того, як переглянуть мультфільм.
Запитання для 1-ї групи
Запитання для 2-ї групи
Запитання для 3-ї групи
8. Робота у зошиті С. 8, завдання 1-2
С. 9, завдання З
9. Досліджуємо медіа
Перед переглядом поставити учням запитання:
Обговорення
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1. Серед учнів мого класу найпопулярніше заняття футболом.
2. Ніна Матвієнко стала відомою завдяки своєму захопленню співами.
3. Захоплення не дає повною мірою виявити себе.
4. Людина, яка має захоплення, цікава.
5. МИ не повинні піклуватися про хатніх улюбленців.
6. Іноді захоплення допомагає вибрати майбутню професію.
7. Тарас Шевченко став відомим завдяки своєму захопленню малюванням.
8. Хобі це яке-небудь захоплення, улюблене заняття на дозвіллі.
9. Завдяки своєму захопленню можна стати відомою особистістю.
V. ПІДСУМОК УРОКУ.
1. Оцінювання
2. Рефлексія
Таким чином, можемо зробити наступні узагальнення, що інтегрований курс «Я досліджую світ» має на меті формування в учнів соціального досвіду. Охоплюючи відповідно систему знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації у різних сферах життєдіяльності, способи дослідницької діяльності, інтегрований курс сприяє активному розвитку наукової і технологічної грамотності на основі конкретного досвіду вирішення проблем.
Метою навчальної програми «Я досліджую світ» є ознайомлення молодших школярів з інтелектуальними порушеннями з навколишнім світом у процесі засвоєння різних видів соціального досвіду, який охоплює систему інтегрованих знань про природу і суспільство, ціннісні орієнтації в різних сферах життєдіяльності та соціальної практики, способи дослідницької поведінки, які характеризують здатність учнів розв’язувати практичні задачі. Досягнення поставленої мети передбачає досягнення наступних завдань:
˗ формування доступних способів пізнання себе, предметів і явищ природничого і суспільного життя ( спостереження, обстеження, дослід, практична робота, вимірювання, систематизація, класифікація, встановлення логічної та часової послідовності подій, оцінка побаченого (почутого), встановлення зв’язків і залежностей в природі і суспільстві, станом довкілля і діяльністю людини, впливу поведінки на здоров’я та безпеку, аналіз наслідків ризикованої поведінки, залежності результату від докладених зусиль);
˗ формування на доступному рівні цілісної природничо-наукової картини світу, яка відображає закони і закономірності природи та місце в ній людини;
˗ формування практичних умінь і навичок поведінки у природі і соціальному середовищі;
˗ виховування активної позиції щодо громадянської і соціально-культурної належності себе і своєї родини до України, інтересу до пізнання історії свого краю і країни; пошани до символів держави, ініціативної поведінки у громадських акціях, у відзначенні пам’ятних дат і подій;
˗ розвиток ціннісного ставлення до життя інших людей, усвідомлення правової відповідальності у ситуаціях застосування норм і правил життя в суспільстві, інші соціальні навички щодо взаємодії і співпраці в різних видах діяльності;
˗ дотримання правил природоохоронної поведінки, бережливого використання природних ресурсів;
˗ розвиток розумових здібностей учнів, їх емоційно-вольової сфери, пізнавальної активності та самостійності, здатності до творчості, самовираження і спілкування. Вирішення завдань курсу забезпечується відповідними змістовими лініями побудови навчального матеріалу, як освітнього, так і корекційно-розвивального характеру.
1