Киян Лариса Миколаївна,
учитель початкових класів
Драбівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст.
ім. С. В. Васильченка – гімназія»
Драбівської районної ради
Тема тижня – «Транспорт»
Тема дня - «Види транспорту за способом руху»
Ключові компетентності
Очікувані результати
Початковий рівень:
Середній рівень:
Достатній рівень:
Високий рівень:
Матеріали та обладнання: мультимедійний комплект,відеозаписи, аудіо файли, наочний дидактичний матеріал, умовні грошові купюри, квитки на проїзд; кольоровий папір, ножиці, клей ПВА, фломастери; щоденник вражень, іграшки різних видів транспорту.
Зміст занять протягом дня
І. Створення емоційного фону заняття. Ранкова зустріч
1.Вітання «Хай-файв» (одна дитина плескає піднятою долонею в долоню іншої). Усі називають один до одного на ім’я, а потім створюють зірку успіху дня.
ІІ. Введення в тему. Обмін інформацією
На столі виставлені іграшки різних видів транспорту.
1.Перегляд мультфільму «Види транспорту» https://www.youtube.com/watch?v=qp8M1QBpj6o
2. Перевірка сприймання побаченого
- Які є види транспорту за способом руху? (Наземний, водний,
повітряний, підземний).
ІІІ. Групове заняття
Діти класу діляться на групи: «Автомобіль», «Потяг», «Літак», «Корабель».
Завдання для груп:
1. Серед іграшок знайти ті, які належать до назви вашої групи.
2. Розказати:
- по яких шляхах пересуваються;
- чим зручні;
- де і як використовуються;
- назвати вид транспорту за призначенням (Пасажирський, вантажний, спеціальний, сільськогосподарський).
IV. Щоденні новини .
Оголошення письмової об’яви із цілями та метою дня, розміщення її на відповідному стенді чи дошці.
V. Навчання грамоти
1.Робота із чистомовкою
Діти повторюють за учителем, останнє слово за змістом і римою додають самостійно.
Ини-ини-ини – по дорогах мчать…(машини).
Ій-ій-ій-за кермом сидить …(водій).
Ак-ак-ак – в небі синьому…(літак).
Ель-ель-ель – пливе в морі…(корабель).
Ай-ай-ай – ми сіли у …(трамвай).
Ири-ири-ири – всі ми …(пасажири).
Василь Тимофійович мандрує
Ніна Найдич
Василь Тимофійович побачив, що Петрик торкається клавішів, зістрибнув з підвіконня і влаштувався на своєму килимку під роялем. Кіт дуже любив музику. Коли його друг грав гами, Василь Тимофійович завжди сидів спокійно — хтось міг би подумати, що він спить. А тільки-но Петрик починав грати його улюблену мелодію, він чекав, коли розлетяться всі короткі ноти, і підспівував довгим звукам. Так було на початку і в кінці твору. А в середній частині, коли в басах звучала одна тривожна нота, кота наче накривало хвилею суму і на очах його з’являлися сльози.
Василь Тимофійович любив дивитися на вулицю. Він стрибав на підвіконня, потім на балкон, звідти по гілці переходив на дерево – високе, з розлогим віттям – влаштовувався на своєму улюбленому місці і дивився вниз. Особливо його цікавили тролейбуси – такі дивні створіння з вусами, що росли догори. Тролейбуси були різних кольорів – червоні, зелені, жовті, сині – і зупинялись якраз напроти будинку. Коли тролейбус від’їжджав, на зупинці нікого не залишалося. Люди зникали. Василь Тимофійович знав: якщо довго сидіти, можна побачити, що тролейбуси повертаються. Він їх упізнавав. Спочатку з’являвся червоний, за ним зелений, жовтий і, нарешті, синій. Він бачив спочатку вуса, потім весь тролейбус, проводжав його очима, коли той, рушивши з місця, набирав швидкості і невдовзі повертав за ріг. Але куди прямують, звідки з’являються ці дивні створіння і куди зникають люди із зупинки, Василь Тимофійович не знав, і це його непокоїло. Одного разу кіт спустився з дерева, перейшов через вулицю і попрямував до зупинки. Дорогою він думав, що вуса у всіх його знайомих котів і навіть у деяких чоловіків, яких він бачив у дворі, ростуть у різні боки. Це нормально і навіть красиво. Цієї миті підійшов червоний тролейбус.
Василь Тимофійович піднявся східцями в салон і сів на вільне місце біля вікна.
Тролейбус то зменшував швидкість, то спинявся, забираючи на зупинці людей, але поважного кота, який спокійно сидів на м’якому кріслі і дивився у вікно, ніхто не турбував. А Василь Тимофійович з цікавістю роздивлявся навкруги. Йому дуже подобалось отак їхати. Спочатку він бачив високі будівлі. Потім будиночки стали менші – деякі майже ховались за високими парканами, і було видно тільки дахи.
Нарешті тролейбус зупинився – мабуть, від утоми. Всі люди вийшли – навіть водій зі своєї кабіни. Але Василь Тимофійович залишився на місці. Кіт знав, що тролейбус повернеться назад, і чекав, коли той знову поїде. Так воно і сталося. У салон почали заходити люди, в кабіну піднявся водій, і, рушивши з місця, тролейбус поїхав тим же шляхом у зворотному напрямі.
І ось Василь Тимофійович побачив знайомі місця – їхній будинок, високе дерево у дворі, що простягло свої гілки до самого балкона.
На зупинці він хотів чемно подякувати водієві за прекрасну подорож, підійшов до кабіни і раптом, несподівано для себе самого, сказав: «МНЯВ-МНЯВ-МНЯВ-МНЯВ-МНЯВ!» І не просто сказав, а наче проспівав. Музикант, який їхав у цьому автобусі, почув: «ДО-МІ-СОЛЬ-МІ-ДО», але вирішив, що йому вчувається казна-що. А це були саме ті ноти, тому що Василь Тимофійович – не такий собі пересічний кіт, а дуже розумний і музично обдарований. Він зайшов у двір, по стовбуру каштана видряпався аж до четвертого поверху, переліз на балкон, стрибнув з підвіконня в кімнату і влаштувався на своєму килимку під роялем.
Петрик готував музичний урок і грав п’єсу, яка найбільше подобалася котові. Але цього разу Василь Тимофійович не допомагав – не підспівував. Він згадував свою подорож і думав: як все-таки приємно мандрувати!
Буктрейлер до казки Ніни Найдич "Василь Тимофійович мандрує" https://www.youtube.com/watch?v=Ge9tiH-ZDaU
3.Робота в парах
Діти об’єднуються в пари, готують відповіді на запитання:
- Про які дивні створіння з вусами згадує кіт Василь Тимофійович?
- Чому тролейбуси подобалися котові? На що вони були схожі?
- Чому завдяки таким порівнянням ми краще уявляємо світ?
- На яких тварин вам схожі інші види транспорту?
4.Гра «Що змінилося?»
Для проведення гри використовується презентація. Діти дивляться перший слайд, розглядають малюнки, за сигналом учителя закривають очі на декілька секунд, педагог відкриває наступний слайд, діти розплющують очі. Учитель запитує:
- Що змінилося?
- Які це види транспорту за рухом і призначенням?
5. Бесіда за малюнком
- Розгляньте малюнок і скажіть, на якому виді транспорту ви б зараз хотіли подорожувати і куди.
- То скільки видів транспорту ви назвали?
- Порахуйте скільки на малюнку людей, тварин?
- Чи добре для людей і тварин, коли в місті багато автотранспорту?
- Скільки водіїв керують автомобілями?
- Скільки пасажирів вам вдалося розгледіти?
6. Вправа «Уяви та намалюй»
Намалюйте автомобіль, який у вас буде, коли ви станете дорослими. Звучить класична заспокійлива музика для дітей music.i.ua/user/4430387/38284/
V. Математика
1.Гра «Назви одним словом»
1.Фіксик Нулик любить подорожувати. Відгадайте, якими видами транспорту він пересувається?
- Велике морське судно. (Корабель)
- Ряд з’єднанаих між собою залізничних вагонів, що рухаються за допомогою локомотиву. (Потяг)
- Самохідна машина для перевезення пасажирів і вантажів по дорогах. (Автомобіль)
- Літальний апарат із двигуном і нерухомими крилами. (Літак)
- Міський рейковий електичний транспорт, що рухається завдяки мотору і живиться від підвісної електромережі. (Трамвай)
- Скільки всього видів транспорту? (5)
2.Загадки про види транспорту https://www.youtube.com/watch?v=rBBZF7Mycio
- Назвіть види транспорту.(Водний, повітряний, наземний).
- А скільки всього?
3. Сюжетно-рольова гра «У тролейбусі»
Гра проводиться з використанням умовних грошей й уживаних квитків.
Стільці заздалегідь розставлені парами із позначенням місць.
- Розіграємо ролі, обравши пелюстки ромашки, на яких наклеєні малюнки, ким ви будете.
(Кондуктор, водій, пасажири).
Пасажири мають завдання купити квитки для себе, знайти своє місце і проїхатися у тролейбусі, дотримуючись правил.
(Можна таємно попросити двох охочих учнів зіграти роль «порушників» правил, щоб потім можна було обговорити поведінку «порушників», але наприкінці гри наголосити, що учні, які порушували правила, були акторами, що справно виконали свою роль.)
4. Гра «Чого більше і на скільки»
5. Робота в групах.
- На яку геометричну фігуру схоже колесо? Намалюйте у зошиті.
- Кабіна вантажного автомобіля ? Зобразіть це у зошиті.
- А причіп вантажного автомобіля?
VІ. Технології. Трудове навчання
Матеріали: кольоровий папір, ножиці, клей ПВА, фломастери.
2.Виготовлення корабликів
Технологічна картка виробу
Крок 1.
Згорніть аркуш паперу пополам.
Крок 2.
Зігніть верхні кути до центру.
Крок 3.
Вільні краї аркуша з обох сторін загніть
вгору.
Крок 4.
Підверніть вільні куточки всередину, щоб
вийшов трикутник.
Крок 5.
Кути трикутника звести, щоб вийшов квадрат.
Крок 6.
Підгинаємо два кути з нижньої сторони вгору,
знову виходить трикутник.
Крок 7.
Кути підстави трикутника звести,
щоб вийшов квадрат.
Крок 8.
Розводимо куточки, доки не вийде кораблик.
Крок 9.
Прикрашаємо кораблик.
3. Рухлива гра «Злови звук різних видів транспорту»
Учні пересуваються у вільному напрямку по класу. Коли вчитель увімкне заздалегідь записаний звук корабля – пливуть у човні. Якщо звук потяга – учні стають один за одним, всі разом рухаються, автомобіля – присідають і руки тримають за кермом, перед собою.
VІІ. Підсумок дня
Робота в щоденнику вражень
Сьогодні я дізнався..
Сьогодні мені сподобалося…
Сьогодні я зрозумів…