матеріал підходить для учнів 4 класу на уроки природознавства з використанням конструктору LEGO. Надані завдання допоможуть у цікавій формі закріпити набуті знання, зпираючись на власний досвід учнів та навички та використовуючт конструктор для відтворення матеріалу.
Тема: ПРИРОДНІ ЗОНИ УКРАЇНИ. КАРТА ПРИРОДНИХ ЗОН
Мета: розкрити причину різноманітності природи України; сформувати поняття про природні зони; розвивати спостережливість, мислення; виховувати дбайливе ставлення до природи України.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Бесіда
— Чи любите ви подорожувати?
— Чи однорідна природа України?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про різноманітність природи України.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя з елементами бесіди
— Якщо мандрувати сушею з півночі на південь, то можна спостерігати, що великі ділянки земної поверхні з однаковою природою змінюють одна одну. Такі ділянки Землі називають природними зонами.
Природна зона — це місцевість зі своєрідним кліматом, ґрунтами, рослинним і тваринним світом.
Україна займає вигідне географічне положення для життя населення й господарської діяльності людини. Природа України багата й різноманітна.
Її територія знаходиться у межах географічного поясу, в якому виділяють природні зони мішаних лісів, степу.
Погляньте на карту природних зон і поміркуйте, чому на ній зображено різного кольору смуги. (Міркування учнів.)
— На карті зображено різного кольору смуги. Так умовно позначають природні зони. Невелика ділянка України належить до зони субтропіків. Також на території України є два гірських райони — Карпати і Кримські гори.
Кожна природна зона поступово переходить одна в одну, має свої кліматичні умови, природні ресурси, ґрунти, рослинний і тваринний світ. Лише перелічивши природні зони, можна зробити висновок про різноманітність природи України.
2. Робота за підручником (с. 131–134)
Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 131.
— Що називають природними зонами?
— Як змінюються природні зони на земній кулі?
— Учні працюють за завданнями підручника на с. 132–133.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 134.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
1. Робота в групах
— Розгляньте фізичну карту України і карту природних зон України.
— Як позначаються природні зони на карті?
— Порівняйте фізичну карту і карту природних зон. Чим вони різняться?
— Продовжіть речення.
Місцевість зі своєрідними порами року, погодою, ґрунтами, формами земної поверхні, рослинами і тваринами називають...
— Як природні зони позначаються на карті України?
— Визначте, які природні зони є на території України. (Мішані ліси, лісостеп, степ, гори — Карпати, Кримські гори)
2. Робота в групах:
Скласти з конструктору LEGO карту природних зон України.
- Кожна група складає з системів окрему природну зону:
1- ша група складає зону – степ.
- Який колір будемо використовувати?
- Виберіть деталі жовтого кольору.
2-га група складає зону – лісостеп.
- Який колір будемо використовувати?
- Виберіть деталі зеленого кольору.
3-я група складає зону мішаних лісів.
- Який колір будемо використовувати?
- Виберіть деталі темно-зеленого кольору.
- Додайте гори.
- Систем якого кольору нам знадобиться?
- Об’єднайте природні зони в одну карту:
3. Робота в парах
— Позначте правильну відповідь:
А) Поставте систем червоного кольору на природну зону, де знаходиться столиця України;
Б) Поставте систем синього кольору на природну зону, де знаходиться наш обласний центр.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що таке природна зона?
— Що є однаковим у природній зоні?
— Чим визначається погода природної зони?
— Які зв’язки між неживою і живою природою існують у природній зоні?
— Яка географічна карта допоможе вам вивчати природні зони України?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Тема: РУХ НА ПЕРЕХРЕСТІ, МАЙДАНІ
Мета: вчити учнів розпізнавати види перехресть, виконувати правила переходу перехресть, майданів з урахуванням місцевих умов; розвивати спостережливість, уміння орієнтуватися на вулицях міста; виховувати уважність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЯ УРОКУ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про види перехресть і рух майданами.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Повідомлення вчителя
2. Робота за підручником
— Де утворюються перехрестя?
— Розкажіть за мал., якої конфігурації (форми) бувають перехрестя.
Учні називають, де у даному мікрорайоні (селі, селищі) є перехрестя, якої вони конфігурації.
— Що таке регульовані, нерегульовані та складні перехрестя?
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Робота в групах:
Скласти з конструктору LEGO макет майдану:
Кожна група складає частину майдану з урахуванням дорожньої розмітки:
Учні розповідають правила руху по майдану, відтворюючі рух на макетах з конструктору.
2. Робота в групах
Учитель роздає учням на вибір малюнки із зображенням різних видів перехресть. Учні мають розповісти про правила безпечного переходу цих перехресть.
3. Робота в парах:
— Позначте правильні відповіді на відтвореному майдані з конструктору:
Як рухатися по майдану?
а) Під прямим кутом;
б) по діагоналі;
в) спочатку пройти одну проїжджу частину, потім — іншу;
г) тільки по пішохідних переходах.
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Чи є біля нашої школи складне перехрестя? (Учитель під час екскурсії може повправлятися разом з учнями його переходити.)
— Чи є біля вашого будинку складне перехрестя?
— Повправляйтеся його переходити разом з батьками або старшими членами родини.
— Чому майдан потрібно переходити не навпростець, а пішохідними переходами?
— Повправляйтеся переходити майдан разом із дорослими.