Уроки розвитку зв'язного мовлення 4 клас до підручника М.Д. Захарійчук, А.І. Мовчун

Про матеріал
Уроки розвитку зв'язного мовлення 4 клас до підручника М.Д. Захарійчук, А.І. Мовчун
Перегляд файлу

Вступ

Розвивати писемне мовлення – означає вчити школярів користуватися всім арсеналом мовних засобів у процесі побудови зв’язних висловлювань відповідно до норм літературної мови, формувати у них мовленнєву компетентність. Цілеспрямоване формування мовленнєвої компетентності учнів реалізується на спеціальних уроках з розвитку писемного мовлення (17 годин), тематика яких визначена державною програмою.

У посібнику наводиться детальне пояснення ходу роботи над кожним завданням зошита та ілюстративним матеріалом підручника. На допомогу вчителям запропоновані конспекти уроків, які вміщують тексти-зразки та допоміжні матеріали (лексичну роботу, довідки, поради, цікаві факти, прислів’я, загадки). Передбачені вправи, що насичені комунікативно-значущою лексикою відповідної тематики (для поповнення та активізації словника дитини) стимулюють учнів продукувати власні висловлювання.

Подані матеріали дають змогу вчителю ефективно організувати навчально-виховний процес на уроках розвитку писемного мовлення, а школярам – розвивати своє мовлення й мислення, захоплюватися красою, багатством, мелодійністю української мови, створювати власні чудові тексти.


Урок 1

Тема. Складання запитань і відповідей на задану тему

Мета. Розширити уявлення учнів про багатство рідної мови та її значення в людському суспільстві. Вчити творчо працювати над текстом, складати запитання і відповіді на задану тему, використовуючи  лексичні засоби. Розвивати уявлення про зображальні можливості слова. Збагачувати словниковий запас школярів. Виховувати уважне ставлення до слова, повагу та інтерес до традицій і звичаїв українського народу.

Обладнання. Вислови про пісню, запис співу солов’я, запис пісні Подоляночка.

Хід уроку

  1. Організаційний етап.

Вітаю вас, любі діти,

У світлій, затишній оселі.

Нехай наш урок для вас буде,

Як пісня – дзвінкий та веселий.

  1. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Гра „Дешифрувальник”.
  • Розшифруйте вислів : сняПі – логос родуна.
  • Як пояснити його?
  1. Бесіда.
  • Що називають піснею?
  • Якими бувають пісні?
  • Які пісні називають народними?
  • Які народні пісні ви знаєте?
  1. Легенда про пісню.

Нашу пісню називають солов’їною. І кажуть,що навіть солов’ї навчилися співати в українців. Колись давно солов’їв не було в Україні. Аж ось залетів якось один із них до нас. Люди всі були в полі, і село було німе.

  • Що то за люди тут живуть ? – подумав соловей.
  • Ні  тобі пісень,ані музики  не чути.

Зайшло  сонце,і  люди  повернулися  з  поля додому. То  тут, то  там чулися пісні, і  соловей  повеселішав. Але пісні  були сумні, тяжка праця забрала  сили. Тоді  соловей  заспівав  і  звеселив  людей.

(Звучить  пісня  солов’я)

Забули  люди  про  втому  і  заспівали своєму  заморському  гостеві  так, що  він  сам  собі  не  повірив. Повернувся соловей  до  індійського  царя, де він жив, і  заспівав українську  пісню. І цар втратив спокій. Таких пісень він іще не чув  і  велів солов’ю співати  їх  і  день, і ніч.

А  навесні зачудовані солов’ї гуртом полетіли  в Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати  їх на  пташину мову  і  нести  по  світу. Саме  в  Україні солов’ї  висиджують  своїх  пташенят, щоб  ті  від  самого народження  чули  найкращі  у  світі  пісні.

  1. Мотивація навчальної  діяльності. Повідомлення  теми й мети  уроку.
  • Ми заглянемо  у  чарівний світ народних дитячих пісень. Протягом своєї багатовікової  історії, український  народ склав безліч прекрасних  пісень – їх записано понад 200 000. Народна пісня – це душа народу,його перлина, добра і надійна  супутниця.
  1. Сприймання та осмислення нового матеріалу.
  1. Читання  народної дитячої пісні (впр.29, с.18 підр.)
  • До кого звучить звертання у пісні?
  1. Бесіда за прочитаним.
  • Прочитайте відповіді  на запитання.
  • На  їх основі  відновіть  питальні  речення.
  1. Читання  пісні  в  особах.
  2. Опрацювання  тексту (завд.1, с.3 зошита)

а) «Інформаційне бюро» (читає  зміст  висловлювання).

б) Змістовий  аналіз  твору

  • Які  бувають  дитячі  пісні?
  • Коли  діти  їх співають?

Фізкультхвилинка

Діти виконують пісню-танок «Подоляночка»

  1. Колективна робота «Що потрібно знати про запитання на задану тему» (завд.2).
  2. Складання та запис запитань і відповідей за змістом тексту (завд.3).
  1. Підсумок уроку.
  1. Гра «Підпиши малюнок» (завд.4).
  2. Поетична хвилинка.

Пісня наша, пісня – це душа народу.

Пісня українська, рідна, чарівна,

Вона з нами поруч в праці, на заводі,

На ланах широких, за станком вона.

Пісня – чарівниця, гарна, мов  зірниця,

Мелодійна, ніжна, серцю  дорога.

Веселить, танцює, мирить і  жартує,

В  іграх  та забавах – всюди є вона.

Народна пісня – голос невсипущий.

Душі людської вічне відкриття.

Вона ніколи, як і хліб насущний,

Не вийде з моди сущого життя.

Ті пісні мене найперше вчили

Поважати труд людський і піт,

Шанувать Вітчизну мою милу,

Бо вона одна на цілий світ.

  1. Вислови про красу і силу народної пісні:
  • У пісні те лиш живе, що життя дало.

Іван Франко

  • Я бачив народ, народ – музику, це – українці.

Петро Чайковський

  • Наша дума, наша  пісня не вмре, не загине…

Тарас Шевченко

  • Народна пісня – це насамперед історія землі української та невмирущість духу народного, це світ надій – сподівань, які не залишають людину і в найтяжчі лихоліття.

Михайло  Стельмах

  1. Домашнє завдання.
  • Зібрати і записати дитячі народні пісні своєї родини.

 

 

Урок 2

Тема. Складання тексту – опису за змістом малюнка

Мета. Вчити учнів складати твір – опис за змістом малюнка; ознайомити із поняттям «словесний портрет», формувати вміння складати художній опис зовнішності людини; розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, прикмети людини, порівняння і слова в прямому й переносному значенні; активізувати словниковий запас школярів, вміння зв’язно й послідовно викладати думки; розвивати уявлення, увагу, спостережливість, мислення, виховувати естетичні смаки й почуття, любов до природи.

Обладнання. Малюнок із зображенням дівчинки, «Тлумачний словник школяра», аудіо запис «Жовтень» з «Пір року» П.Чайковського

Хід  уроку

  1. Організаційний момент.
  1. Психологічний настрій на урок.
  • Встаньте, діти, всі рівненько, усміхніться всі гарненько.

Привітайтесь: «Добрий день!»

  • Кому дозволимо першими сісти? (Дівчатам).

 

  • Так, спочатку – краса, а потім – сила.

 

  1. Інтерактивна вправа «Криголам»
  • Щоб урок був змістовним, цікавим, якими ви повинні бути на ньому?

У – уважними

Р – розумними

О – оптимістичними

К – кмітливими, креативними.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Фонетична  хвилинка.

Осінні клени

Стоять осінні клени

У барвах золотих

І дивляться на мене,

А я дивлюсь на них.

Ось листячко упало…

Нагнувсь я до листка:

Він жовтий і трипалий,

Мов лапка гусака.

(Г. Бойко)

  • Яку картину уявили, прослухавши вірш?
  1. Бесіда про осінь.
  • Коли до нас приходить осінь за календарем?
  • Назвіть осінні місяці?
  • Яка буває осінь?
  • А звідки в осені стільки золота?
  1. Гра «Юні поети».
  • Складіть вірш про осінь за даними римами:

Шелестить – летить,

Долі, додолу - голі.

Стоять дерева голі,                      Листя з дерева летить

Бо листя з них летить,                  І падає долі.

Падає додолу,                               Під ногами шелестить,

Тихо шелестить.                           Вже й дерева голі.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Заглянемо до осіннього лісу. Серед дерев видніється чиясь постать. Спробуємо впізнати хто це?
  1. Розвиток мовних умінь.
  1. Читання вчителем тексту (с.61 зошита).
  2. Змістовий аналіз твору.
  • Кого впізнали на лісовій стежці?
  • Скільки років Улянці?
  • У що вона була одягнена?
  • Яке в неї обличчя?
  • Які брови?
  • Що сказано про її очі?
  • З чим порівнюють ніс дівчинки? Чому?
  • Яким кроком ішла Улянка?
  1. Формування поняття «портрет».

а) Вправа «Наш друг - словник» (Тлумачний словник школяра).

б) Вправа «Журналісти» (завд. 2 зошита) (повідомлення читають кращі читачі).

в) Гра «Добери порівняння»

Яблучко кругле, як… (м’ячик).

Квіточка  пахне, як… (мед).

Поїзд  гуде, як… (вітер).

Зірок  на  небі, як… (піщинок на морському дні).

Крапка, як… (мачинка).

Очі круглі, як…(вишні); чорні, як… (вуглинки); блискучі, як… (перлинки).

Ніс маленький, як…(ґудзик).  

Фізкультхвилинка.

Танок «Листочок золотий» (із музичним супроводом).

  1. Усне складання портрета дівчинки за малюнком та опорними словами (завд. 2 зошита).
  2. Орфографічна підготовка.

Засмагле, темрява, блимають, припечений, скидався, вистигла, безшумним, відтіняла.

  1. Самостійний запис тексту-опису учнями.

Зразок:

Дівчинка Улянка

Лісовою стежкою йшла дівчинка років десяти. На ній була синя спідничка, картата кофтинка, біла хустинка. В дівчинки було засмагле обличчя, чорні тонкі брови і світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони блимають, як світлячки. Підборіддя в неї було подібне до яблука. Кирпатий ніс схожий на жовту лісову грушку.

Ішла вона легким кроком, наче пливла над стежкою. Дівчинку звали Улянкою. 

  1. Зачитування дітьми складених творів (2-3учні).
  1. Підсумок уроку.
  • Яке нове поняття з’явилось у вашому словнику? (Портрет)
  • Для чого складають портрет?
  • Яку інформацію містить словесний портрет?
  1. Домашнє завдання.
  • Скласти портрет мами (бабусі, сестрички)(на вибір).

 

 

Урок 3

Тема. Робота з деформованим текстом: переставляння частин тексту, додавання кінцівки.

Мета. Вчити учнів відновлювати текст, формувати вміння правильно переставляти частини тексту, щоб утворилось зв'язне висловлювання; розвивати «чуття мови», пам’ять, образність мислення, творчу уяву, підвищувати стилістичну грамотність; закріплювати вміння добирати заголовок до твору; виховувати любов і повагу до своїх матусь, бажання завжди допомагати їм, приносити радість і втіху.

Обладнання. Плакат «Сонце материнської любові», кольорові олівці, малюнок казанка.

Хід уроку

  1. Психологічна підготовка до уроку.
  1. Розминка «Привітання».

(Діти стоять у колі, взявшись за руки)

Вчитель. Діти, уявіть собі, що ми – сонячні промінчики. Ласкаво усміхніться, легеньким потиском долоньок передайте один одному тепло своїх сердець. Як сонечко, зігрійте все навколо і висловіть свої побажання.

Учні:     – Я бажаю тобі щасливого дня.

– Я бажаю тобі чудового настрою.

– Я бажаю тобі гарної оцінки і т.д.

  1. Актуалізація опорних знань школярів.
  1. Гра «Склади прислів’я».

Нема того краму,                                 а біля матері добре.

На сонці тепло,                                    ні заслужити.

Матері ні купити,                                 а в матері – серце.

У дитини заболить пальчик,               щоб купити маму.

  1. Колективна робота «Засвіти сонце материнської любові»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Хвилинка  ерудита.

У багатьох мовах народів світу найдорожче слово «мама», як і в нашій рідній, українській, починається також літерою «м»,та й звучить схоже на наше. Ось послухайте:

У болгарській і сербській воно звучить так: «майка».

А в румунській та суахілі, одній із мов африканських народів, – точнісінько як наше та російське – «мама».

Греки кажуть «матір».

Норвежці – «мор».

Шведи та датчани – «медер».

Іспанці та італійці – «мадре».

Англійці – «мазер».

А німці – «муттер».

  1. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми й завдань уроку.
  • Мама – перше слово, яке вимовляє дитина. Це те слово, яке найчастіше повторює людина в хвилини страждання й горя. Маму називають берегинею роду. Народивши маля, мама всю свою ласку і доброту вкладає у нього. Її святий обов’язок виростити сина чи дочку чесною, доброю і порядною людиною.
  • Сьогодні ми попрацюємо з деформованим текстом, в якому теж розповідатиметься про маму. Повчимось його впорядковувати та добирати заголовок.
  1. Основна частина уроку.
  1. Робота  з  текстом (завд.1, с.9 зошита).

а) Читання тексту.

  • Що у цьому тексті не так?

б) Змістовий аналіз твору.

  • Про яку подію йдеться в прочитаному тексті?
  • Як звати дівчаток?
  • Що вони вирішили зробити?
  • Який подарунок діти приготували мамі?
  • Хто їх підтримав?
  • Де дівчатка заховали подарунок?
  • Хто поліз у казанок?
  • Чи вдався сюрприз?
  • Як заспокоїла донечок матуся?

в) Структурний аналіз тексту.

  • Скільки частин у цьому тексті?
  • Знайдіть і прочитайте зачин. Про що в ньому йдеться?
  • Про що ви дізналися з основної частини?
  • Чи наявна кінцівка тексту?

г) Мовний аналіз тексту.

  • Запам’ятайте значення слова:

Казанок – невелика металева посудина з дужкою, у якій варять страву в польових умовах.

  • Зверніть увагу на правопис слів.

Старовинний, годинник, наближалося, сюрприз, свято.

Фізкультхвилинка – веселинка

Сиве волосся

– Ти неможливий, синку! Від твоєї неслухняності в мене сивіє волосся!

– А ти, мамо, теж була неслухняна, коли була малою, адже бабуся зовсім сива?

Таємниця

– Здається, синку, ти вчора не був у школі?

– Це тобі напевне вчителька сказала? Ох ці жінки…ніколи вони не вміють тримати язика за зубами.

 

Мама знає

– Мамо, ти знаєш ту вазу, яка переходить у нашій родині від покоління до покоління?

– Авжеж знаю, то й що?

– Так от, моє покоління її щойно розбило.

  1. Упорядкування тексту відповідно до послідовності подій на малюнках у підручнику (с.43).
  2. Добавляння кінцівки із запропонованих варіантів (завд. 3, с. 10 зошита).
  3. Читання упорядкованого оповідання. Добір заголовка (Мамине свято. Подарунок для мами. Свято для мами).
  4. Самостійний запис тексту.
  5. Самоперевірка.
  1. Підсумок уроку.
  1. Гра «Діалог про маму»

Вчитель. Хто вас, діти, щиро любить, хто ласкаво так голубить?

І без ліку днів, ночей в Бога щастя для вас просить?

Діти. Мама дорогенька!

Вчитель. Хто колиску вам гойдає, хто вам пісеньку співає?

Хто вам казочку розкаже, іграшками вас розважить?

Діти. Мама золотенька!

Вчитель. Як ви, діти, хворі в ліжку, хто проводить з вами нічку?

Хто вам молочко зігріє, хто вам ліки приготує?

Діти. Мама солоденька!

Вчитель. Хто вас, діти, брав за руку, вів до школи по науку, щоб розуму набирались і науки не цурались?

Діти. Рідная матуся!

  1. Гра «Подарунок для мами» (завд. 4, с. 12 зошита)
  • Розфарбуйте той подарунок, про який ідеться в тексті.
  • Розфарбуйте предмети, які могли б дівчатка подарувати мамі на день народження.
  • Розфарбуйте малюнок героя оповідання, який зіпсував сюрприз.
  1. Домашнє завдання.
  • Скласти привітання мамі (бабусі) з днем народження.

 

 

Урок 4

Тема. Робота з деформованим текстом (заміна недоречно повторюваних слів)

Мета. Вчити учнів замінювати недоречно повторювані слова синонімами; формувати уміння послідовно висловлювати думки і поєднувати їх у зв'язному викладі; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, образність мислення, творчу уяву; удосконалювати вміння давати повні відповіді на запитання; виховувати любов до тварин, бажання допомагати їм, прагнення бути здоровими і піклуватися про своє здоров'я.

Обладнання. Серія малюнків до тексту (с. 56 підр.), малюнки овочів.

Хід уроку

  1. Організація   класу.

Я вас вітаю, дорогі мої діти!

Дай, Боже, здоров'я вам і завжди радіти.

Теплого сонця, чистого неба, прозорої води.

Щоб завжди здоровенькі були!

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Бесіда
  • Що потрібно, щоб бути здоровим?
  • Як  ви  піклуєтеся  про  своє  здоров'я?
  1. Робота  з  серією  малюнків (с. 56 підр.)
  • Хто зображений на малюнку?
  • Як дівчинка дбає про своє здоров'я?
  • Що вирощує на городі Галюся (так звуть дівчинку)?
  1. Загадки з Галюсиної грядки.

Хто на грядці серед літа

Одягає безліч свиток?

(Капуста)

Моє тіло під землею,

Кучерики понад нею.

Любить мене кожна юшка.

Називаюсь я…

(петрушка)

Я на грядці сонцем сяю,

Родичів багато маю.

Гарбузову господиню

Усі знають. Хто я?

(Диня).

Кожен знає, ця дівиця на городі – мов цариця.

Коси довгі, кучеряві та ще й платтячко яскраве.

Я смачна і вітамінна, і не гірше апельсина.

Той, хто мене поважає, до ста років доживає.

(Морква)

Як не віриш – перевір.

На мені дванадцять шкір!

А гризнеш – в сльозах покинеш,

Бо я звуся…

(цибулина).

Ми зеленої всі масті.

Всі довгасті, всі смугасті.

Прив'язали нас у грядках

На зелених ланцюжках.

(Огірки).

Мене полюбляє кожна сім'я.

Щоб спокійно зимувати,

Садять всі мене багато.

Люблять вранці й на обід,

Так і кажуть: другий хліб.

(Картопля).

  1. «Овочева» вікторина.
  • Який овоч перетворила фея у карету, щоб Попелюшка змогла поїхати на бал? (Гарбуз).
  • Який овоч допоміг старій королеві розпізнати справжню принцесу? (Горошина).
  • Як назвала мати сина на честь малої горошини? (Котигорошко).
  • Яку рослину використали індіанці для газової атаки? (Перець).
  • Через який овоч загинуло сім слуг турецького султана? (Огірок).
  • Який овоч вкрали хижаки, щоб втамувати спрагу? (Кавун).
  • З якої казки ці слова: «…А біб сміявсь, сміявсь – та й луснув од сміху»? (Бр. Грімм «Біб, соломинка і вуглинка»).
  1. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
  • Сьогодні на уроці попрацюємо з текстом і дізнаємося, яка пригода сталася на городі у дівчинки. Вдосконалимо оповідання й доберемо заголовок. Отож до роботи!
  1. Робота з мовним матеріалом.
  1. Вправа «Передбачення»
  • Висловте припущення, поглянувши на ілюстрації, що сталося на грядці?
  1. Читання тексту.
  • Чи справдилися ваші передбачення?
  1. Змістовий аналіз тексту.
  • Про кого йдеться в прочитаному тексті?
  • Де проживала сім’я Сіромашків?
  • Які клички були у зайчиків?
  • Якою була Галюся?
  • Що вирішили зробити Клапавушко та Гризуня?
  • Хто стеріг грядку Галюсі?
  • Що зробила дівчинка?
  1. Структурний аналіз тексту.
  • Скільки частин у цьому тексті?
  • Про що йдеться в зачині?
  • Про що ви дізналися з основної частини?
  • Що повідомляється в кінцівці твору?
  • Що не сподобалося вам у структурі цього тексту?
  • Які слова й словосполучення повторюються?
  • Якими словами їх можна замінити?
  1. Мовний аналіз тексту.

а) Добір синонімів (с.14 зошита).

Брати, вони, зайченята, їх, пухнастики, ласунчики.

Галюся, дівчинка, вона, господиня, трудівниця.

б) «Пиши правильно»:

Галюся, родина Сіромашків, Клапавушко, Гризуня, пес Торо.

Фізкультхвилинка

До комори ми підемо

І капусту там візьмемо.

Порубаєм капустину – вжик-вжик-вжик-вжик.

І потрем туди морквину – шик-шик-шик-шик.

Будем сіллю посипати – пш-пш-пш-пш.

Потім ще руками жати – жим-жим-жим-жим.

А коли вона прокисне,

Будем ми капусту їсти – хрум-хрум-хрум-хрум.

  1. Читання і запис удосконаленого тексту.
  1. Добір заголовка. Пояснення свого вибору (На грядці у Галюсі. Маленькі ласуни. Пригода на грядці).
  2. Самостійний запис тексту.
  3. Перевірка виконаного завдання.
  1. Підсумок уроку.
  1. Гра” Перевір себе”(с. 15 зошита).
  • Розфарбуйте малюнок, який відповідає змісту прочитаного тексту.
  • Що вирощувала Галюся на грядці? Розфарбуйте ці предмети.
  • Хто навідувався до Галюсиної грядки? Розфарбуйте малюнки цих героїв.
  1. Бесіда
  • Що нагадує вам ця розповідь?
  • Що робить її схожою на казку?
  • Чи траплялися подібні випадки у вашому житті?
  • Чи можна назвати Галюсю другом природи? Чому?

І ви знайте:

Всі ми: звірі і звірята,

І пташки, і пташенята –

Діти рідної землі,

І дорослі, і малі.

Тож давайте пам’ятати,

Що природа – наш дім

І нам жити всім у нім.

  1. Домашнє завдання.
  • Конкурс рецептів страв з використанням овочів та фруктів.

 

 

Урок 5

Тема. Вибірковий переказ тексту з елементами опису

Мета. Ознайомити учнів із поняттям «вибірковий переказ», вчити членувати текст, здійснювати його смислову, логічну диференціацію; формувати вміння визначати ту частину тексту, у якій є опис того чи іншого предмета; розвивати спостережливість, фантазію, уміння порівнювати, зіставляти; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати шанобливе ставлення до природи, бажання допомагати «братам нашим меншим».

Обладнання. Малюнок із зображенням гусака і гусеняти, аудіозапис пташиних голосів, музичний супровід для фізкультхвилинки.

Хід уроку

  1. Організація класу.

Ми всі – хороші друзі.

Нам весело в гурті.

Ми всі – прекрасні діти,

Хороші, золоті.

Подивилися на мене,

Посміхнулися усі:

Хто готовий до роботи?

Хто бадьорий?..

Молодці!

  1. З’ясування очікуваного результату.
  • Діти, чого ви хочете навчитись сьогодні на уроці? Чого очікуєте? Перед вами завдання нашого уроку. Виберіть серед них ті, які, на вашу думку, найбільше підходять, а потім зачитаєте ті, які я ставлю перед вами.

Діти:

  • учитися розвивати мовлення;
  • учитися висловлювати свої думки;
  • описувати предмети;
  • грати ігри;
  • учитися фантазувати.

Вчитель:

  • давати повні відповіді на запитання;
  • вибірково переказувати;
  • записувати переказ;
  • розвивати творчу уяву та мислення.
  1. Актуалізація  опорних  знань.
  1. Конкурс «Відгадай загадку».

Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч комах поїдає,

За вікном гніздо будує,

Тільки в нас він не зимує

(Ластівка).

У червоних чобітках,

В білому халаті,

Він весною прилетів

І сидить на хаті

(Лелека).

Першим я приніс весну,

Пробудив усе від сну.

Заспіваю під вікном,

Звуть усі мене…

(шпаком).

Чорноперий, білодзьобий,

Він за плугом поважно ходить,

Черв’яків, жучків знаходить –

Сторож вірний, друг полів,

Перший вісник теплих днів.

Хто це?

(Грак).

Білий, як сніг, надутий, як міх,

Лопатами ходить, а рогом їсть

(Гусак).

  1. Гра «Доповни прислів’я чи приказку»

Де багато пташок, … (там нема комашок).

Ластівка день починає, а … (соловей кінчає).

Де лелека водиться, там … (щастя вродиться).

Гусак ховає дзьоба під крило – … (на холод).

Воркують голуби – … (закликають тепло).

  1. Артикуляційна розминка за скоромовкою

Гиля, гиля, гусенята,

До водички, до ставка.

Гусенятам любо грати

Біля тата – гусака.

Я і сам  би з ними грався,

Щоб гусак той не кусався!

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Ось про цю гусячу сімейку прочитаємо текст і опишемо головного героя.
  1. Сприймання та осмислення нового матеріалу.
  1. Робота  з  текстом.

а) Слухання уривка з твору М. Вінграновського «Гусенятко».

  • Який момент оповідання зображений на малюнку (с.67 підр.)?

б) Колективна робота над змістовим аналізом тексту.

  • Про кого йдеться в прочитаному творі?
  • Де сів табун гусей?
  • Яка була погода?
  • Кого побачило гусенятко в краплині води?
  • Які були очі в гусака?
  • Яка шия?
  • Який дзьоб?
  • Що було на червоному дзьобі?
  • Які були в гусака груди?
  • Що їх укривало?
  • Які були в тата крила?
  • Яке на них було пір'я?
  • Що зробило гусеня?

в) Структурний аналіз тексту.

  • Скільки частин у цьому тексті?
  • Про що йдеться в зачині?
  • Про що ви дізналися з основної частини?
  • Що повідомляється в кінцівці?
  • У якій частині тексту описується гусак?

г) Мовний аналіз тексту.

  • Орфографічна підготовка.

Довгій, очеретяній, пір'їна, м'який, смужка, дзьоб.

  • Робота над словами, виражальними засобами.

Очі – великі, малі, сторожкі, жовті, чорні.

Шия – довга, міцна, очеретяна, пухнаста, гнучка.

Дзьоб – широкий, червоний, з жовтою смужкою.

Груди – широкі, високі, пухнасті, укриті  дрібним  пір'ям.

Крила – широкі, міцні, укриті  білим, чорним, сірим  пір'ям.

Лапи – великі, червоні, помаранчеві.

Фізкультхвилинка

(Імітація рухів під музику)

  • Уявіть, що ви – птахи. Сидять птахи. Дзьобики сховали в пір'ячко, бо холодно. Та ось зійшло сонечко. Зігріло їх своїми теплими промінцями. Закружляли пташенята у веселому пташиному таночку (Діти танцюють).
  1. Повторне читання опису гусака (с. 61 зошита). Зіставлення з малюнком у підручнику.
  2. Складання (усно) опису, користуючись прочитаним уривком та запропонованими словами й словосполученнями.

Зразок:

У гусака були великі жовті сторожкі очі. Шия довга й гнучка, як очеретина, вкрита густим пухом. Дзьоб широкий червоний, по боках із жовтими смужками. Груди в нього високі, укриті дрібним пір'ям. Широкі міцні крила огортали видовжене тіло. На них було біле, чорне, сіре пір'я. Великі червоні лапи міцно стояли на мокрій траві.

  1. Самостійний запис тексту-опису в зошити. Добір заголовка (за бажанням).
  2. Самоперевірка  написаного.
  3. Зачитування 2-3 учнями складених описів гусака.
  1. Підсумок уроку.
  1. Вправа «Малюємо разом» (завд. 5, с. 18 зошита)
  • Розфарбуйте птаха, про якого склали текст-опис.
  • Розфарбуйте місце гніздів'я гусей.
  1. Гра «Помрій та пофантазуй».
  • Я – маленька пташка. Я мрію… (розповіді дітей).
  1. «Послання від матінки-природи»

Пам'ятайте, любі діти!

Щоб птахи у нас співали,

Щоб дерева підростали,

Щоб була земля у квітах,

Бережіть природу, діти!

  • А зараз заплющте очі. Послухайте послання від птахів.

(Звучить аудіозапис пташиних голосів).

  1. Домашнє завдання.
  • Скласти казку про гусенятко.

 

 

Урок 6

Тема. Складання письмового висловлювання за прочитаним твором з елементами міркування

Мета. Вчити учнів складати розповідь з елементами міркування, поглибити їх знання про особливості структури тексту-міркування; формувати вміння з’ясовувати причиново-наслідкові залежності у вчинках героїв прочитаного твору, висловлювати своє бачення проблеми; розвивати вміння добирати образні вислови, планувати свої дії, користуючись даними порадами; збагачувати активний і пасивний словник; виховувати екологічну культуру, прагнення берегти дерева, зокрема, ялинки, примножувати й охороняти природу.

Обладнання. Малюнок ялинки, ілюстрації підручника, таблиця «Текст-міркування», музичний супровід для психогімнастики.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  1. Привітання.

Я вітаю сонечко «Здрастуй, золоте!»

Я вітаю квіточку «Хай собі росте!»

Я вітаю дощичок «Лий, як із відра!»

Діти, вас вітаю, зичу вам добра.

  • Роботи в нас багато і тому пропоную – не просто слухати, а чути; не просто дивитись, а бачити; не просто відповідати, а міркувати; дружно й плідно працювати.
  1. Девіз уроку:

Природа рідна – наша втіха,

Тож хай вона не знає лиха.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Порівняння різних типів текстів.
  • Послухайте і визначте тип тексту:

Птахи – наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще тішать нас своїм чудовим співом. Бережіть птахів!

(Текст-розповідь ).

  • З яких частин складається текст-розповідь? (Зачин, основна частина, кінцівка).
  • Перебудуйте текст-розповідь у текст-міркування. Пригадайте з яких частин він складається? (Твердження, доказ, висновок).

Треба берегти птахів….

А особливо взимку…

Отже,…

  1. Гра «Розсипанка».
  • Складіть речення з літер:

заромбаНе йвиНо ікр! (Незабаром  Новий  рік!).

  1. Постановка проблеми.

– Усі діти і дорослі люблять Новорічні та Різдвяні свята. А що ж залежить від природи, щоб Новий рік був гарним?

Відгадайте загадку:

Деревце колюче в лісі підростає,

До дітей під Новий рік у гості завітає.

– Ой, яка пахуча! – мовила Даринка, –

Лісова красуня. Хто ж бо це?

(Ялинка).

  • Який настрій викликають слова: ялинка, Новий рік?
  • Пригадайте девіз уроку. Виникає проблема: як святкувати Новий рік з ялинкою і не завдати їй лиха?
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

– Сьогодні на уроці ми попрацюємо над цією проблемою. Разом знайдемо правильне рішення. А допоможе текст Г.Лєбєдєвої в перекладі С.Тарнавської.

  1. Робота з мовним матеріалом.
  1. Читання тексту (с.19 зошита).
  • Від чийого імені ведеться розповідь?
  1. Змістовий аналіз тексту.
  • Яка тема оповідання?
  • Про кого йдеться в прочитаному тексті?
  • До якої події готувалася сім’я дівчинки?
  • Яке бажання було у неї?
  • Що сказав татко?
  • Як зреагувала дівчинка?
  • З чим тато повернувся з роботи?
  • Якими були гілочки ялини?
  • Що сталося з ялинками Наталки й Тараса після свята?
  • Чи схвалюєте ви вчинок тата дівчинки? Чому?
  1. Структурний аналіз тексту.
  • Скільки частин у цьому тексті?
  • Про що йдеться в зачині?
  • Про що ви дізналися з основної частини?
  • Що повідомляється в кінцівці тексту?
  • Який це тип тексту?
  • Спробуйте скласти висловлювання з власним міркуванням за прочитаним текстом.
  1. Вправа «Візьміть до уваги!» (Діти читають поради, які допоможуть написати власне висловлювання з елементами міркування на с. 20 зошита).

Психогімнастика

(лунає музика)

Заплющіть очі. Уявіть, що ви в ялиновому лісі. Стоять замріяно ялинки. Гарно навкруги. Ви вдихаєте ковток чистого свіжого повітря і вам хочеться жити. Вам хочеться творити. Вам хочеться працювати (розплющити очі).

  • Хто любить природу – встаньте!
  • Хто садить дерева – плескайте в долоні!
  • Хто любить тварин – підніміть праву руку!
  • Хто любить рослини – підніміть ліву руку!
  • Хто любить людей – махайте руками!
  • Хто найдобріший – пострибайте!
  • Хто найласкавіший – посміхніться!
  • Хто хоче зберегти ялинку – вигукніть «Я!»
  1. Вправа «Альтернатива».

– Яку відповідь дати ялинці? Чи є у нашої ялиночки альтернатива? (Вибір інших можливостей)

– Альтернатива є! І навіть не одна.

  • Якщо ви бажаєте оригінально відсвяткувати початок нового року, то можете поїхати з родиною у Карпати і відсвяткувати Новий рік ближче до чудової природи і справжніх ялинок-красунь.
  • За наявності грошей, можете купити штучну ялинку, яка слугуватиме багато років, тим більше, що вибір штучних ялинок зараз чималий. Цікаво, що в європейських країнах штучна ялинка дешевша за живу, тому що виростити ялинку – це не проста справа і потребує багато часу.
  • Маючи свій будинок та двір, можна виростити власну ялинку чи сосну і прикрашати на свята.
  • Останнім часом з’явилася нова послуга – продаж ялинок у горщиках. Живу ялинку навесні можна висадити в грунт.
  • Якщо ви все ж таки вирішили придбати зрубану ялинку, то принаймі купуйте у тих продавців, які мають документи, що засвідчують право на продаж.
  • Крім того, можна прикрасити оселю оригінальним ялинковим букетом, не рубаючи все дерево, адже щоб ялинка виросла на 1 метр, необхідно 3 – 6 років.
  1. Розгляд новорічних прикрас (с. 79 підр.).
  2. Складання висловлювання з елементами міркування за поданим твердженням: «Можна обійтися без ялинки», використовуючи мовні конструкції.

Зразок: Я вважаю, що можна обійтися без живої ялинки на Новий рік і підтримую тата дівчинки.

Навіщо дерево нищити? По-перше, можна купити штучну ялинку. По-друге, посадити деревце у себе на подвір’ї і прикрашати його. По-третє, купити маленьку красуню-ялинку в горщику і весною висадити в грунт.

Отже, не рубайте ялин і бережіть природу!

  1. Запис у зошити. Самоперевірка.
  2. Зачитування 2 – 3 учнями складених міркувань.
  1. Підсумок уроку.
  1. «Цікаво знати».

Ялини доживають до 300 років. Їх вік можна порахувати за кількістю ярусів гілок. На ялині гілки ростуть кільцями, кожного року наростає один ярус. В Україні поширені 2 види ялин: ялина звичайна та ялина гірська. У Карпатах ялину називають смерекою. Щоб вона стала заввишки 35 метрів, повинно минути 100 років.

Ялини потрібні не лише тваринам, а й людям. Їх цінну деревину використовують у будівництві, для виготовлення меблів, целюлози, паперу, шовку, в медицині. Із хвої молодих гілок добувають ялицевий скипидар і вітамін С, а з кори – ялицевий бальзам. Хвойні ванни знімають втому, головний біль, поліпшують настрій. Насіння ялини містить до 30% жирної олії. Із деревини виготовляють музичні інструменти.

  1. Вправа «Інтерв’ю за три кроки».
  • Чого навчились на уроці?
  • Що видалося складним?
  • Назвіть три слова – асоціації з нашим уроком.
  • Над чим спонукає замислитися сьогоднішній урок?
  • Хто з вас проситиме своїх батьків поставити на Новий рік живу ялинку?

Не рубай ялинку, бережи ялинку,

Хай  пташки співають в її вітах дзвінко.

Хай маленька білка тут гризе горішки,

А вухастий зайчик відпочине трішки.

  1. Гра «Ми – художники» (с.22 зошита).
  1. Домашнє  завдання (на вибір).
  • Написати замітку в шкільну газету «Хай моя ялинка залишається в лісі».
  • Скласти казку «Про що мріє ялинка».

 

 

Урок 7

Тема. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом

Мета. Вчити учнів докладно переказувати текст із врахуванням всіх його деталей; формувати вміння дотримуватися зв’язку речень у творі, уникати повторів, добирати синоніми, використовувати точні слова й образні вислови; розвивати пам’ять, увагу, творче мислення; вдосконалювати орфографічну пильність; виховувати любов до праці, бажання допомагати старшим.

Обладнання. Ілюстрації до тексту (с. 91 підр.).

Хід уроку

  1. Організація класу.

– Щоб  задати  тон  нашому  уроку, скористаємося  «Барометром настрою».

Рішучість до нас на урок завітала,

Аж ось енергійність її наздогнала.

Завзяття з умінням до класу прийшли

Й любов до знань із собою взяли.

Терпіння й активність теж не забарились

І творчість, звичайно, до класу з’явилась.

Якщо об’єднати ці риси в єдине ціле,

То можна сміливо нам братись за діло.

Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. «Загадкова  хвилина»

Хвіст пухнастий, хутро золотисте.

В лісі живе, в селі курей краде.

(Лисиця).

Лежить під хворостом та крутить хвостом.

(Кабан).

Ніс як у свинки, та колючі шерстинки.

(Їжак).

Не ходжу я, а стрибаю,

Бо нерівні ноги маю.

Через поле навмання

Перегнав би і коня.

Я – страшенний боягуз,

Всіх на світі я боюсь.

(Заєць).

Ой, яка ж вона гарненька, пишнохвоста і руденька,

Не звірятко – просто диво, невгамовне, пустотливе.

Вгору – вниз, на гілку з гілки. Хто це буде, діти?

(Білка).

Вліту наїдається, а взимку висипляється.

(Вемідь).

  1. Вправа «Передбачення».
  • Розгляньте малюнки в підручнику (с.91).
  • Кого на них зображено?
  • Висловте припущення, про що буде розповідатися в тексті?
  1. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

– Сьогодні на уроці ми послухаємо цікаву історію, що сталася напередодні Нового року. Повчимося її переказувати за колективно складеним планом.

  1. Робота над темою уроку.
  1. Слухання  тексту (с.62 зошита).
  • Чи справдилися наші передбачення?
  1. Змістовий аналіз тексту.
  • Яка тема тексту?
  • Коли відбувалася описана подія?
  • Хто є персонажами твору?
  • Що роблять лісові звірята після чаю?
  • Чому варенички у звірів різні?
  • Яку допомогу надають звірята Дідові Морозу?
  1. Структурний аналіз тексту.
  • Скільки частин у цьому тексті?
  • Про що йдеться в зачині?
  • Про що ви дізналися з основної частини?
  • Що повідомляється в кінцівці?
  • У якій частині тексту описується робота всіх гостей?
  1. Виконання тестових завдань (завд. 3, с. 23-25 зошита).
  2. Добір заголовка («Новорічні варенички», «Напередодні Нового року»).
  3. Складання плану детального переказу, використовуючи зміст тестових завдань.

Зразок:

План

1. В гостях у Діда Мороза.

2. Фігурні варенички.

3. Подарунки для дітей.

Фізкультхвилинка

  1. Повторне слухання тексту.
  2. Усний переказ за планом.
  3. Орфографічна підготовка.

а) Зверніть увагу на правопис слів:

Дід Мороз, звірята, п'ють, варенички, ягідки, збирати.

б) Доберіть  синоніми:

Подібні, у вигляді, схожі, нагадують.

  1.     Написання переказу, користуючись планом.
  2.     Порівняння написаного переказу із текстом автора на (с. 62 зошита).
  1. Підсумок уроку.
  1. Вправа «Хто уважний» (завд. 7 зошита).
  2. Гра «Фантазери»

– Пофантазуйте, що могло б відбуватися в казці далі. Придумайте свою кінцівку.

  1. Домашнє завдання.
  • Зібрати інформацію про святкування Нового року у різних країнах світу.

 

 

Урок 8

Тема. Складання запрошення

Мета. Формувати в учнів уміння будувати текст ділового стилю – запрошення, вчити оформляти цей вид ділового паперу відповідно до загальноприйнятих вимог; вдосконалювати навички правильного укладання тексту запрошення; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, мовленнєво-комунікативні вміння; виховувати культуру ділового писемного мовлення.

Обладнання. Таблиця зі зразком запрошення, музичний супровід для фізкультхвилинки.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

На порозі рік Новий –

Добрий, світлий, чарівний.

Щастя, злагоди – усе,

Хай до хат усім несе!

  1. Актуалізація опорних знань школярів.
  1. Бесіда.
  • На яке свято ми з вами чекаємо?
  • Без чого не обходиться Новий рік?

Це свято протягом століть щорічно відзначається людьми у всіх країнах і на всіх континентах.

У більшості народів початок Нового року асоціювався з початком весняного відродження природи і тому його святкували в перші весняні дні. Символом Нового року була квітуча вишня, яку прикрашали різними стрічками. Пізніше свято перенесли на 1 вересня.

У нас Новий рік стали відзначати згідно з указом Петра І з 1 січня 1700 року. Він і  запровадив традицію прикрашати будинки та кімнати ялиновими чи сосновими гілками. Звичай ставити ялинку прийшов пізніше.

Спочатку вічнозелені красуні з’явилися в палацах Франції, Німеччини, Англії. Прикраси на ялинці були лише їстівні: яйця, солодощі, горіхи.

А з 18 століття прикраси почали виготовляти з інших матеріалів: паперові квіти, штучні вироби з вати та срібної фольги.

  1. Цікаво знати «Як зустрічають Новий рік у різних країнах» (діти повідомляють підготовлену інформацію).

У Румунії в новорічні пироги прийнято запікати маленькі сюрпризи-монетки, каблучки, стручки перцю.

У Польщі на новорічному столі можна нарахувати 12 страв. Обов’язково – риба, бо вона є символом сімейного щастя та благополуччя.

У Франції запікають у пряник біб (на щастя). Символом сімейного добробуту є велике поліно, яке спалюють у каміні. А в південних селищах Франції існує ще й такий цікавий звичай: господиня, яка перша набрала води із джерела у новому році, залишає там булочку, друга бере цю булочку і на її місце кладе свою, наступна робить те саме. Таким чином усі господині селища обмінюються хлібом.

В Італії прийнято викидати старі речі й купувати замість них нові.

На Кубі в Новий рік годинник б’є тільки 11 разів. Оскільки 12-й удар припадає саме на Новий рік. Відтак годиннику дають відпочити і спокійно зустріти свято разом з усіма.

У ніч на 1 січня приблизно 1млн 900 тисяч людей святкують Новий рік і, звичайно, чекають його.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.
  • Сьогодні ми складемо запрошення на святкування Нового року своїм близьким і друзям. Адже в дружному колі святкувати завжди веселіше.
  1. Сприймання та осмислення нового матеріалу.
  1. Проблемна ситуація.

– Прочитайте запрошення. Чи зустрінуться дівчатка? Що потрібно уточнити в цьому запрошенні?

Оксано!

Запрошую тебе в зоопарк. Давай зустрінемося біля входу.

Катя

  1. Читання та аналіз запрошення за таблицею:

Шановна Світлано Дмитрівно!

Запрошуємо Вас відвідати виставку дитячих малюнків «Чарівний пензлик», яка відбудеться 14 березня о 15 годині у виставковому залі Школи мистецтв.

Чекаємо Вас!

Учні 4-Б класу

  • Чи потрапить Світлана Дмитрівна на художню виставку?
  • Які дані тут є?
  • Як розпочинається запрошення?
  • Чим закінчується?
  1. Робота з пам’яткою «Як оформити запрошення» (завд. 1, с. 28 зошита).
  2. Розгляд малюнків у підручнику (с.102). Читання зразка запрошення.
  3. Робота в групах. Доповніть подане запрошення.

І група:

Дорогі ……!

Запрошуємо Вас (з якою метою?) ……….…. концерт (який?) ………… (де?) ………… (коли?) …………… .

……………..(хто  запрошує?).

ІІ група:

Шановні ………!

Запрошуємо Вас (з якою метою?) …………………... у змаганнях (яких?) ……………. (де?) …………. (коли?) ………. .

..…………… (хто  запрошує?).

ІІІ група:

Любі ……… !

Запрошуємо Вас (для чого?) ……………… виставу (яку?) ………………. (де?) ……………………. (коли?) ……………. .

….……………(хто  запрошує).

Фізкультхвилинка

Гра в сніжки (французька дитяча гра)

Під веселу музику дві групи дітей починають кидати сніжки (імітація). Через деякий час музика замовкає і всі починають їх збирати.

  1. Самостійна творча діяльність. Складання текстів запрошень своїм рідним і друзям на Новорічне свято.
  2. Художнє оформлення запрошень.
  3. Зачитування дітьми складених текстів-запрошень.
  1. Підсумок уроку.

Вправа «Незавершене  речення»

  • На уроці я навчився ….
  • Мене  зацікавило ….
  • Тепер  я  зможу ….
  1. Домашнє завдання.
  • Написати лист Дідові Морозу.

 

 

Урок 9

Тема. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом

Мета. Вчити учнів повно відтворювати якомога докладніше зміст первинного тексту із збереженням його типу і стилю мовлення, композиційних і мовних особливостей; розвивати пам’ять, увагу, мислення, творчу уяву; збагачувати лексичний запас школярів; формувати вміння викладати думки в логічній послідовності; виховувати інтерес і повагу до традицій свого рідного народу.

Хід уроку

  1. Організація класу до уроку.
  1. Створення емоційного настрою.

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок.

Всіх до праці закликаю,

Гарного настрою щиро бажаю.

  1. Психологічна розминка.

– На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:

голова – ми думатимемо;

очі – ми дивитимемося;

вуха – слухатимемо;

уста – будемо говорити, посміхатися, відповідати;

руки – творитимемо.

– А навіщо нам серце? (Відповіді дітей, технологія „Мікрофон”).

– Так, щоб відчути щось нове та неповторне – красу і творчість. Мудрий письменник Сент-Екзюпері говорив: «Шукати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш і не відчуєш, і не зрозумієш…» Тож сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а й душу.

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Відгадування загадок.

Восени не в'яне, а взимку не вмирає.

(Ялинка)

Зелену сукню маю,

Ніколи не міняю.

Один – єдиний раз на рік

Її я прикрашаю.

(Ялинка)

  1. Створення «асоціативного куща».


Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово ялинка?

– Молодці, багато знаєте про ялинку. Чому ми святкуємо Новий рік і Різдво з ялинкою?

  1. «Ми – дослідники».

 Перша згадка про ялинку пов’язана з релігійною постаттю ченця Святого Боніфація. Одного разу він читав проповідь про Різдво та, щоб переконати людей в тому, що дуб не є священним і недоторканим деревом, він зрубав один з них. Коли зрубаний дуб падав, він повалив на своєму шляху всі дерева, окрім молодої ялини. Боніфацій представив виживання ялини як диво і вигукнув: «Хай буде це дерево – деревом Христа!».

Традиція прикрашати ялинку дуже стародавня, - їй понад 2 тисячі років. Наші предки вірили, що дерева здатні творити добро і зло. Тому, щоб їх задобрити, прикрашали їхні гілки. У різних народів священними вважались різні дерева: у стародавньому Єгипті – пальма, у давній Греції – кипарис.

У багатьох народів таким деревом була ялина. Її гілками прикрашали оселі. Вона вважалася символом надії, довголіття, хоробрості, величі духа. Вважалося, що вона несе в собі вогонь життя і допомагає відновити здоров’я. У часи середньовіччя звичай прикрашати ялинку на Різдво з’явився у Німеччині, а потім поширився по всій Європі. В Україні її почали ставити після наказу царя Петра І. Ялинка стала символом Різдва та Нового року.

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми й мети уроку.

– Сьогодні на уроці ми детально перекажемо текст Ївги Шугай «Наступало Різдво». Щоб легше було переказувати, складемо до нього план.

  1. Робота над темою уроку.
  1. Слухання тексту.

– Послухайте текст. Розгляньте малюнки в підручнику (с. 109).

  1. Змістовий аналіз тексту.
  • Яка тема тексту?
  • Коли відбувалася подія описана в ньому?
  • Хто поставив у кімнаті ялинку?
  • Хто її прикрасив?
  • Чим прикрасила господиня ялинку?
  • Хто бачив ялинку?
  • Кого вона зачарувала?
  • Хто вранці приліз подивитися на ялинку?
  • Яке свято зустрічали мешканці будинку?
  1. Структурний аналіз тексту.
  • Скільки частин у цьому тексті?
  • Про що йдеться в зачині?
  • Про що ви дізналися з основної частини?
  • Що повідомляється в кінцівці?
  • У якій частині тексту йдеться про тих, хто захоплювався ялинкою?
  • Хто останнім милувався ялинкою?
  1. Виконання тестових завдань (завд.3 зошита).

Фізкультхвилинка «У лісі-лісі темному»

(Хоровод із рухами навколо маленької штучної ялинки).

  1. Колективне складання плану детального переказу.

Зразок:

План

1. Чудова ялинка.

2. Щасливі павучки.

3. Наступає Святвечір.

  1. Повторне слухання  тексту.
  2. Усний переказ за складеним планом.
  3. Запис тексту переказу в зошити самостійно.
  4. Порівняння написаного переказу із текстом автора на с.62 зошита.
  5.     Зачитування складених переказів 2 – 3 учнями.
  1. Підсумок уроку.
  1. Бесіда.
  • Чого ви навчились на уроці?
  • Хто задоволений своєю роботою?
  • Чий переказ вам найбільше сподобався?
  1. «Це цікаво!»

Напередодні Різдва українці завжди чепурили свої оселі, білили стіни, прали рушники, а ще чіпляли до стелі солом’яних «павучків». Солом’яний павук – це ажурна конструкція, зроблена з соломинок, які скріплювалися нитками, а потім підвішувалися до стелі будинку.

Солом’яні павучки були дуже легкими і постійно крутилися то в один, то в другий бік. Так, за народними віруваннями, павучки снують добро і проганяють від оселі злі сили.

Чому ці солом’яні творіння, схожі на ліхтарики, називають павучками – відповісти важко. Можливо тому, що ажурне плетиво своєю легкістю нагадує павутиння, а може, напередодні Різдва люди знову згадують про таїнство створення Світу і віддають шану павучкам, які допомагали Богові у цій нелегкій справі.

  1. Гра «Кого забув намалювати художник?» (завд.8,с.34 зошита).
  1. Домашнє завдання
  • Вивчити Різдвяні колядки та щедрівки.


Зразки текстів для письмового переказу

в І семестрі

І. Гіркий урок

В автобусі Оксанка знайшла зручне місце й безтурботно поринула у свої мрії. На зупинці до автобуса увійшла літня жінка з важкими сумками. Та Оксанка вдала, ніби не помічає її.

Увечері Оксанка з матір’ю та батьком подзвонили до нових сусідів, які справляли новосілля. Двері відчинилися, а на порозі стояла та сама жінка, яку вона образила своєю нечемністю, а на столі — частування з тих важких сумок.

Оксанка ладна була провалитися крізь землю. Мати вихваляла перед сусідкою свою доньку. І кожне мамине слово, як посмішка, стьобало дівчинку. А сусідка спокійно дивилася Оксані  просто в очі. Той погляд надовго запам’ятався дівчинці.

96 сл.

 

Словник: поринула у мрії, провалитися крізь землю, слова стьобали, безтурботно, не зважала, неприємностей.

 

Орієнтовний план переказу

  1. В автобусі
  2. Несподівана зустріч
  3. Розплата за невихованість
  4. Чи завжди ми уважні?

Сміливий учинок

В один із сонячних днів Федір повертався зі школи додому. У нього був радісний настрій.

Дорога пролягла через старенький місток. Підходячи до мосту, хлопчик почув веселі голоси школярів і жадібне поскрипування дощок. Діти, сидячи на поручнях, розгойдували його та верещали від задоволення.

І раптом сталося непередбачене. Маленька Світланка, змахнувши рученятами, впала з поручнів у річку і зникла під водою. Не роздумуючи й хвилини, Федір кинувся за нею.

Нестерпно довго тягнувся час. І лише тоді, коли Федір вийшов на берег, тримаючи на руках дівчинку, діти полегшено зітхнули. Всі побігли до рятівника і переляканої, але живої Світланки.

94 сл.

 

Словник: додому, жалібне поскрипування, поручні, непередбачене, не роздумуючи, нестерпно довго, полегшено зітхнули

 

Орієнтовний план переказу

  1. Додому
  2. Старенький місток
  3. Світланка у воді
  4. Дівчинку врятовано

Запашний хліб

У магазині щедро пахне хлібом. Найтонші, медвяні пахощі огортають тебе, наповнюють теплом.

Цей ні з чим незрівняний запах хліба! Тепло стає від самого вигляду його – кругленького, рум’яного, з коричнюватою скоринкою. Так і хочеться відламати духмяний окраєць прямо тут, у магазині.

Неможливо звикнути до цього дива дивного, створеного руками людей. Хлібороби – трударі від засіву до жнив турбувались про врожай. І ось він, хліб, зігрітий сонячним теплом, красується на столі. Та чи віднесе хліб до категорії звичного те покоління, яке винесло на своїх плечах неймовірні тяготи війни, повоєнні роки безхліб’я.

Цілющий запашний хліб – найдорожчий скарб для людини.

Берегти його – обов’язок кожного.

87 сл.

 

Орієнтовний план переказу

  1. Запах хліба
  2. Диво, створене руками хліборобів.
  3. Берегти хліб – обов’язок кожного.

 

Ключові словосполучення

  1. Пахощі, запах, окраєць, скоринка, диво, засів, жнива, хлібороби – трударі, покоління, безхліб’я, скарб, обов’язок.
  2. Найтонший, кругленький, рум’яний, незрівняний, зігрітий, звичний, запашний, найдорожчий, цілющий.
  3. Огортають, пахне, відламати, звикнути, турбуватись, красується, цінувати, винесло, берегти.
  4. Щедро, прямо тут, неможливо, завжди, ніколи.
  5. Найтонші пахощі, медвяні пахощі, незрівняний запах, коричнювата скоринка, сонячне тепло, неймовірні тяготи, повоєнні роки, найдорожчий скарб, запашний хліб.
  6. Хлібороби – трударі.
  7. Хліб, зігрітий сонячним теплом; найтонші, медвяні пахощі огортають тебе.


Зміст

  1.  

Урок 1. Складання запитань і відповідей на задану тему  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

 

.  .  2

  1.  

Урок 2. Складання тексту – опису за змістом малюнка  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

 

.  .  5

  1.  

Урок 3. Робота з деформованим текстом: переставляння частин тексту, додавання кінцівки  . 

 

.  .  9

  1.  

Урок 4. Робота з деформованим текстом (заміна недоречно повторюваних слів)  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  

 

.  .  15

  1.  

Урок 5. Вибірковий переказ тексту з елементами опису  .  .  .  .  ..  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

 

.  .  20

  1.  

Урок 6. Складання письмового висловлювання за прочитаним твором з елементами міркування  .  .  . 

 

.  .  26

  1.  

Урок 7. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

 

.  .  32

  1.  

Урок 8. Складання запрошення  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

.  .  36

  1.  

Урок 9. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

 

.  .  40

  1.      

Зразки текстів для письмового переказу в І семестрі  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

 

.  .  46

  1.  Гіркий урок  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

.  .  46

  1.  Сміливий учинок  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

.  .  47

  1.  Запашний хліб  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  . 

.  .  48


Література

1. Горб Р. Як зустрічають Новий рік у різних країнах/Р. Горб//Початкова школа. – 2011.-№12. – с.55,56.

2. Грушко Л. Проектний урок «Ялинка»/Л. Грушко// Початкова школа. – 2010.-№1. – с.11-14.

3. Захарійчук М. Д. Українська мова: підруч. для 4 кл. загальноосвітн. навч. закл./М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун. – К.: Грамота, 2015. – 192 с.

4. Захарійчук  М. Д. Зошит  з  розвитку  писемного  мовлення: 4 клас/ М. Д. Захарійчук. – К.: Грамота, 2015. – 64 с.

5. Захарійчук М. Д. Особливості уроків розвитку писемного мовлення в четвертому класі/М. Д. Захарійчук//Початкова школа. – 2015.-№7-8. – с.22 – 25.

6. Лобчук О. Ознайомлення школярів з елементами ділового мовлення/О. Лобчук//Початкова школа. – 2008.-№1. – с.12 – 16.

7. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 – 4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392 с.

8. Пшеничнюк О. Пісня – душа народу/О. Пшеничнюк// Початкова освіта. – 2013.-№21-23. – с. 8-10.

9. Чекіна В. Українські народні пісні/В. Чекіна//Початкове навчання та виховання. – 2014.-№3. – с.30-32.

10. Юр’єва Д. Бабусина садиба (урок-мандрівка з валеології)/ Д. Юр’єва//Початкова школа. – 2010.-№7. – с.10-14.

11. Янович Н. Свято «Хай живуть хороші мами всіх дівчаток і хлоп’ят»/Н. Янович//Початкова школа. – 2014.-№3. – с.56-58.

1

docx
Додав(-ла)
Курсик Наталія
Додано
19 лютого 2020
Переглядів
43588
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку