Вступ
Розвивати писемне мовлення – означає вчити школярів користуватися всім арсеналом мовних засобів у процесі побудови зв’язних висловлювань відповідно до норм літературної мови, формувати у них мовленнєву компетентність. Цілеспрямоване формування мовленнєвої компетентності учнів реалізується на спеціальних уроках з розвитку писемного мовлення (17 годин), тематика яких визначена державною програмою.
У посібнику наводиться детальне пояснення ходу роботи над кожним завданням зошита та ілюстративним матеріалом підручника. На допомогу вчителям запропоновані конспекти уроків, які вміщують тексти-зразки та допоміжні матеріали (лексичну роботу, довідки, поради, цікаві факти, прислів’я, загадки). Передбачені вправи, що насичені комунікативно-значущою лексикою відповідної тематики (для поповнення та активізації словника дитини) стимулюють учнів продукувати власні висловлювання.
Подані матеріали дають змогу вчителю ефективно організувати навчально-виховний процес на уроках розвитку писемного мовлення, а школярам – розвивати своє мовлення й мислення, захоплюватися красою, багатством, мелодійністю української мови, створювати власні чудові тексти.
Урок 1
Тема. Складання запитань і відповідей на задану тему
Мета. Розширити уявлення учнів про багатство рідної мови та її значення в людському суспільстві. Вчити творчо працювати над текстом, складати запитання і відповіді на задану тему, використовуючи лексичні засоби. Розвивати уявлення про зображальні можливості слова. Збагачувати словниковий запас школярів. Виховувати уважне ставлення до слова, повагу та інтерес до традицій і звичаїв українського народу.
Обладнання. Вислови про пісню, запис співу солов’я, запис пісні „Подоляночка”.
Хід уроку
Вітаю вас, любі діти,
У світлій, затишній оселі.
Нехай наш урок для вас буде,
Як пісня – дзвінкий та веселий.
Нашу пісню називають солов’їною. І кажуть,що навіть солов’ї навчилися співати в українців. Колись давно солов’їв не було в Україні. Аж ось залетів якось один із них до нас. Люди всі були в полі, і село було німе.
Зайшло сонце,і люди повернулися з поля додому. То тут, то там чулися пісні, і соловей повеселішав. Але пісні були сумні, тяжка праця забрала сили. Тоді соловей заспівав і звеселив людей.
(Звучить пісня солов’я)
Забули люди про втому і заспівали своєму заморському гостеві так, що він сам собі не повірив. Повернувся соловей до індійського царя, де він жив, і заспівав українську пісню. І цар втратив спокій. Таких пісень він іще не чув і велів солов’ю співати їх і день, і ніч.
А навесні зачудовані солов’ї гуртом полетіли в Україну, щоб слухати наші пісні, перекладати їх на пташину мову і нести по світу. Саме в Україні солов’ї висиджують своїх пташенят, щоб ті від самого народження чули найкращі у світі пісні.
а) «Інформаційне бюро» (читає зміст висловлювання).
б) Змістовий аналіз твору
Фізкультхвилинка
Діти виконують пісню-танок «Подоляночка»
Пісня наша, пісня – це душа народу.
Пісня українська, рідна, чарівна,
Вона з нами поруч в праці, на заводі,
На ланах широких, за станком вона.
Пісня – чарівниця, гарна, мов зірниця,
Мелодійна, ніжна, серцю дорога.
Веселить, танцює, мирить і жартує,
В іграх та забавах – всюди є вона.
Народна пісня – голос невсипущий.
Душі людської вічне відкриття.
Вона ніколи, як і хліб насущний,
Не вийде з моди сущого життя.
Ті пісні мене найперше вчили
Поважати труд людський і піт,
Шанувать Вітчизну мою милу,
Бо вона одна на цілий світ.
Іван Франко
Петро Чайковський
Тарас Шевченко
Михайло Стельмах
Урок 2
Тема. Складання тексту – опису за змістом малюнка
Мета. Вчити учнів складати твір – опис за змістом малюнка; ознайомити із поняттям «словесний портрет», формувати вміння складати художній опис зовнішності людини; розвивати мовні навички, вміння влучно добирати слова, прикмети людини, порівняння і слова в прямому й переносному значенні; активізувати словниковий запас школярів, вміння зв’язно й послідовно викладати думки; розвивати уявлення, увагу, спостережливість, мислення, виховувати естетичні смаки й почуття, любов до природи.
Обладнання. Малюнок із зображенням дівчинки, «Тлумачний словник школяра», аудіо запис «Жовтень» з «Пір року» П.Чайковського
Хід уроку
Привітайтесь: «Добрий день!»
У – уважними
Р – розумними
О – оптимістичними
К – кмітливими, креативними.
Осінні клени
Стоять осінні клени
У барвах золотих
І дивляться на мене,
А я дивлюсь на них.
Ось листячко упало…
Нагнувсь я до листка:
Він жовтий і трипалий,
Мов лапка гусака.
(Г. Бойко)
Шелестить – летить,
Долі, додолу - голі.
Стоять дерева голі, Листя з дерева летить
Бо листя з них летить, І падає долі.
Падає додолу, Під ногами шелестить,
Тихо шелестить. Вже й дерева голі.
а) Вправа «Наш друг - словник» (Тлумачний словник школяра).
б) Вправа «Журналісти» (завд. 2 зошита) (повідомлення читають кращі читачі).
в) Гра «Добери порівняння»
Яблучко кругле, як… (м’ячик).
Квіточка пахне, як… (мед).
Поїзд гуде, як… (вітер).
Зірок на небі, як… (піщинок на морському дні).
Крапка, як… (мачинка).
Очі круглі, як…(вишні); чорні, як… (вуглинки); блискучі, як… (перлинки).
Ніс маленький, як…(ґудзик).
Фізкультхвилинка.
Танок «Листочок золотий» (із музичним супроводом).
Засмагле, темрява, блимають, припечений, скидався, вистигла, безшумним, відтіняла.
Зразок:
Дівчинка Улянка
Лісовою стежкою йшла дівчинка років десяти. На ній була синя спідничка, картата кофтинка, біла хустинка. В дівчинки було засмагле обличчя, чорні тонкі брови і світлі очі. Такі світлі й зелені, що в темряві вони блимають, як світлячки. Підборіддя в неї було подібне до яблука. Кирпатий ніс схожий на жовту лісову грушку.
Ішла вона легким кроком, наче пливла над стежкою. Дівчинку звали Улянкою.
Урок 3
Тема. Робота з деформованим текстом: переставляння частин тексту, додавання кінцівки.
Мета. Вчити учнів відновлювати текст, формувати вміння правильно переставляти частини тексту, щоб утворилось зв'язне висловлювання; розвивати «чуття мови», пам’ять, образність мислення, творчу уяву, підвищувати стилістичну грамотність; закріплювати вміння добирати заголовок до твору; виховувати любов і повагу до своїх матусь, бажання завжди допомагати їм, приносити радість і втіху.
Обладнання. Плакат «Сонце материнської любові», кольорові олівці, малюнок казанка.
Хід уроку
(Діти стоять у колі, взявшись за руки)
Вчитель. Діти, уявіть собі, що ми – сонячні промінчики. Ласкаво усміхніться, легеньким потиском долоньок передайте один одному тепло своїх сердець. Як сонечко, зігрійте все навколо і висловіть свої побажання.
Учні: – Я бажаю тобі щасливого дня.
– Я бажаю тобі чудового настрою.
– Я бажаю тобі гарної оцінки і т.д.
Нема того краму, а біля матері добре.
На сонці тепло, ні заслужити.
Матері ні купити, а в матері – серце.
У дитини заболить пальчик, щоб купити маму.
У багатьох мовах народів світу найдорожче слово «мама», як і в нашій рідній, українській, починається також літерою «м»,та й звучить схоже на наше. Ось послухайте:
У болгарській і сербській воно звучить так: «майка».
А в румунській та суахілі, одній із мов африканських народів, – точнісінько як наше та російське – «мама».
Греки кажуть «матір».
Норвежці – «мор».
Шведи та датчани – «медер».
Іспанці та італійці – «мадре».
Англійці – «мазер».
А німці – «муттер».
а) Читання тексту.
б) Змістовий аналіз твору.
в) Структурний аналіз тексту.
г) Мовний аналіз тексту.
Казанок – невелика металева посудина з дужкою, у якій варять страву в польових умовах.
Старовинний, годинник, наближалося, сюрприз, свято.
Фізкультхвилинка – веселинка
Сиве волосся
– Ти неможливий, синку! Від твоєї неслухняності в мене сивіє волосся!
– А ти, мамо, теж була неслухняна, коли була малою, адже бабуся зовсім сива?
Таємниця
– Здається, синку, ти вчора не був у школі?
– Це тобі напевне вчителька сказала? Ох ці жінки…ніколи вони не вміють тримати язика за зубами.
Мама знає
– Мамо, ти знаєш ту вазу, яка переходить у нашій родині від покоління до покоління?
– Авжеж знаю, то й що?
– Так от, моє покоління її щойно розбило.
Вчитель. Хто вас, діти, щиро любить, хто ласкаво так голубить?
І без ліку днів, ночей в Бога щастя для вас просить?
Діти. Мама дорогенька!
Вчитель. Хто колиску вам гойдає, хто вам пісеньку співає?
Хто вам казочку розкаже, іграшками вас розважить?
Діти. Мама золотенька!
Вчитель. Як ви, діти, хворі в ліжку, хто проводить з вами нічку?
Хто вам молочко зігріє, хто вам ліки приготує?
Діти. Мама солоденька!
Вчитель. Хто вас, діти, брав за руку, вів до школи по науку, щоб розуму набирались і науки не цурались?
Діти. Рідная матуся!
Урок 4
Тема. Робота з деформованим текстом (заміна недоречно повторюваних слів)
Мета. Вчити учнів замінювати недоречно повторювані слова синонімами; формувати уміння послідовно висловлювати думки і поєднувати їх у зв'язному викладі; розвивати зв'язне мовлення, пам'ять, образність мислення, творчу уяву; удосконалювати вміння давати повні відповіді на запитання; виховувати любов до тварин, бажання допомагати їм, прагнення бути здоровими і піклуватися про своє здоров'я.
Обладнання. Серія малюнків до тексту (с. 56 підр.), малюнки овочів.
Хід уроку
Я вас вітаю, дорогі мої діти!
Дай, Боже, здоров'я вам і завжди радіти.
Теплого сонця, чистого неба, прозорої води.
Щоб завжди здоровенькі були!
Хто на грядці серед літа
Одягає безліч свиток?
(Капуста)
Моє тіло під землею,
Кучерики понад нею.
Любить мене кожна юшка.
Називаюсь я…
(петрушка)
Я на грядці сонцем сяю,
Родичів багато маю.
Гарбузову господиню
Усі знають. Хто я?
(Диня).
Кожен знає, ця дівиця на городі – мов цариця.
Коси довгі, кучеряві та ще й платтячко яскраве.
Я смачна і вітамінна, і не гірше апельсина.
Той, хто мене поважає, до ста років доживає.
(Морква)
Як не віриш – перевір.
На мені дванадцять шкір!
А гризнеш – в сльозах покинеш,
Бо я звуся…
(цибулина).
Ми зеленої всі масті.
Всі довгасті, всі смугасті.
Прив'язали нас у грядках
На зелених ланцюжках.
(Огірки).
Мене полюбляє кожна сім'я.
Щоб спокійно зимувати,
Садять всі мене багато.
Люблять вранці й на обід,
Так і кажуть: другий хліб.
(Картопля).
а) Добір синонімів (с.14 зошита).
Брати, вони, зайченята, їх, пухнастики, ласунчики.
Галюся, дівчинка, вона, господиня, трудівниця.
б) «Пиши правильно»:
Галюся, родина Сіромашків, Клапавушко, Гризуня, пес Торо.
Фізкультхвилинка
До комори ми підемо
І капусту там візьмемо.
Порубаєм капустину – вжик-вжик-вжик-вжик.
І потрем туди морквину – шик-шик-шик-шик.
Будем сіллю посипати – пш-пш-пш-пш.
Потім ще руками жати – жим-жим-жим-жим.
А коли вона прокисне,
Будем ми капусту їсти – хрум-хрум-хрум-хрум.
І ви знайте:
Всі ми: звірі і звірята,
І пташки, і пташенята –
Діти рідної землі,
І дорослі, і малі.
Тож давайте пам’ятати,
Що природа – наш дім
І нам жити всім у нім.
Урок 5
Тема. Вибірковий переказ тексту з елементами опису
Мета. Ознайомити учнів із поняттям «вибірковий переказ», вчити членувати текст, здійснювати його смислову, логічну диференціацію; формувати вміння визначати ту частину тексту, у якій є опис того чи іншого предмета; розвивати спостережливість, фантазію, уміння порівнювати, зіставляти; збагачувати словниковий запас дітей; виховувати шанобливе ставлення до природи, бажання допомагати «братам нашим меншим».
Обладнання. Малюнок із зображенням гусака і гусеняти, аудіозапис пташиних голосів, музичний супровід для фізкультхвилинки.
Хід уроку
Ми всі – хороші друзі.
Нам весело в гурті.
Ми всі – прекрасні діти,
Хороші, золоті.
Подивилися на мене,
Посміхнулися усі:
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий?..
Молодці!
Діти:
Вчитель:
Швидко скрізь цей птах літає,
Безліч комах поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує
(Ластівка).
У червоних чобітках,
В білому халаті,
Він весною прилетів
І сидить на хаті
(Лелека).
Першим я приніс весну,
Пробудив усе від сну.
Заспіваю під вікном,
Звуть усі мене…
(шпаком).
Чорноперий, білодзьобий,
Він за плугом поважно ходить,
Черв’яків, жучків знаходить –
Сторож вірний, друг полів,
Перший вісник теплих днів.
Хто це?
(Грак).
Білий, як сніг, надутий, як міх,
Лопатами ходить, а рогом їсть
(Гусак).
Де багато пташок, … (там нема комашок).
Ластівка день починає, а … (соловей кінчає).
Де лелека водиться, там … (щастя вродиться).
Гусак ховає дзьоба під крило – … (на холод).
Воркують голуби – … (закликають тепло).
Гиля, гиля, гусенята,
До водички, до ставка.
Гусенятам любо грати
Біля тата – гусака.
Я і сам би з ними грався,
Щоб гусак той не кусався!
а) Слухання уривка з твору М. Вінграновського «Гусенятко».
б) Колективна робота над змістовим аналізом тексту.
в) Структурний аналіз тексту.
г) Мовний аналіз тексту.
Довгій, очеретяній, пір'їна, м'який, смужка, дзьоб.
Очі – великі, малі, сторожкі, жовті, чорні.
Шия – довга, міцна, очеретяна, пухнаста, гнучка.
Дзьоб – широкий, червоний, з жовтою смужкою.
Груди – широкі, високі, пухнасті, укриті дрібним пір'ям.
Крила – широкі, міцні, укриті білим, чорним, сірим пір'ям.
Лапи – великі, червоні, помаранчеві.
Фізкультхвилинка
(Імітація рухів під музику)
Зразок:
У гусака були великі жовті сторожкі очі. Шия довга й гнучка, як очеретина, вкрита густим пухом. Дзьоб широкий червоний, по боках із жовтими смужками. Груди в нього високі, укриті дрібним пір'ям. Широкі міцні крила огортали видовжене тіло. На них було біле, чорне, сіре пір'я. Великі червоні лапи міцно стояли на мокрій траві.
Пам'ятайте, любі діти!
Щоб птахи у нас співали,
Щоб дерева підростали,
Щоб була земля у квітах,
Бережіть природу, діти!
(Звучить аудіозапис пташиних голосів).
Урок 6
Тема. Складання письмового висловлювання за прочитаним твором з елементами міркування
Мета. Вчити учнів складати розповідь з елементами міркування, поглибити їх знання про особливості структури тексту-міркування; формувати вміння з’ясовувати причиново-наслідкові залежності у вчинках героїв прочитаного твору, висловлювати своє бачення проблеми; розвивати вміння добирати образні вислови, планувати свої дії, користуючись даними порадами; збагачувати активний і пасивний словник; виховувати екологічну культуру, прагнення берегти дерева, зокрема, ялинки, примножувати й охороняти природу.
Обладнання. Малюнок ялинки, ілюстрації підручника, таблиця «Текст-міркування», музичний супровід для психогімнастики.
Хід уроку
Я вітаю сонечко «Здрастуй, золоте!»
Я вітаю квіточку «Хай собі росте!»
Я вітаю дощичок «Лий, як із відра!»
Діти, вас вітаю, зичу вам добра.
Природа рідна – наша втіха,
Тож хай вона не знає лиха.
Птахи – наші друзі. Вони знищують шкідників лісу. А ще тішать нас своїм чудовим співом. Бережіть птахів!
(Текст-розповідь ).
Треба берегти птахів….
А особливо взимку…
Отже,…
заромбаНе йвиНо ікр! (Незабаром Новий рік!).
– Усі діти і дорослі люблять Новорічні та Різдвяні свята. А що ж залежить від природи, щоб Новий рік був гарним?
Відгадайте загадку:
Деревце колюче в лісі підростає,
До дітей під Новий рік у гості завітає.
– Ой, яка пахуча! – мовила Даринка, –
Лісова красуня. Хто ж бо це?
(Ялинка).
– Сьогодні на уроці ми попрацюємо над цією проблемою. Разом знайдемо правильне рішення. А допоможе текст Г.Лєбєдєвої в перекладі С.Тарнавської.
Психогімнастика
(лунає музика)
Заплющіть очі. Уявіть, що ви в ялиновому лісі. Стоять замріяно ялинки. Гарно навкруги. Ви вдихаєте ковток чистого свіжого повітря і вам хочеться жити. Вам хочеться творити. Вам хочеться працювати (розплющити очі).
– Яку відповідь дати ялинці? Чи є у нашої ялиночки альтернатива? (Вибір інших можливостей)
– Альтернатива є! І навіть не одна.
Зразок: Я вважаю, що можна обійтися без живої ялинки на Новий рік і підтримую тата дівчинки.
Навіщо дерево нищити? По-перше, можна купити штучну ялинку. По-друге, посадити деревце у себе на подвір’ї і прикрашати його. По-третє, купити маленьку красуню-ялинку в горщику і весною висадити в грунт.
Отже, не рубайте ялин і бережіть природу!
Ялини доживають до 300 років. Їх вік можна порахувати за кількістю ярусів гілок. На ялині гілки ростуть кільцями, кожного року наростає один ярус. В Україні поширені 2 види ялин: ялина звичайна та ялина гірська. У Карпатах ялину називають смерекою. Щоб вона стала заввишки 35 метрів, повинно минути 100 років.
Ялини потрібні не лише тваринам, а й людям. Їх цінну деревину використовують у будівництві, для виготовлення меблів, целюлози, паперу, шовку, в медицині. Із хвої молодих гілок добувають ялицевий скипидар і вітамін С, а з кори – ялицевий бальзам. Хвойні ванни знімають втому, головний біль, поліпшують настрій. Насіння ялини містить до 30% жирної олії. Із деревини виготовляють музичні інструменти.
Не рубай ялинку, бережи ялинку,
Хай пташки співають в її вітах дзвінко.
Хай маленька білка тут гризе горішки,
А вухастий зайчик відпочине трішки.
Урок 7
Тема. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом
Мета. Вчити учнів докладно переказувати текст із врахуванням всіх його деталей; формувати вміння дотримуватися зв’язку речень у творі, уникати повторів, добирати синоніми, використовувати точні слова й образні вислови; розвивати пам’ять, увагу, творче мислення; вдосконалювати орфографічну пильність; виховувати любов до праці, бажання допомагати старшим.
Обладнання. Ілюстрації до тексту (с. 91 підр.).
Хід уроку
– Щоб задати тон нашому уроку, скористаємося «Барометром настрою».
Рішучість до нас на урок завітала,
Аж ось енергійність її наздогнала.
Завзяття з умінням до класу прийшли
Й любов до знань із собою взяли.
Терпіння й активність теж не забарились
І творчість, звичайно, до класу з’явилась.
Якщо об’єднати ці риси в єдине ціле,
То можна сміливо нам братись за діло.
Якщо ж вони стануть усі в один ряд,
То вийде відмінний у нас РЕЗУЛЬТАТ.
Хвіст пухнастий, хутро золотисте.
В лісі живе, в селі курей краде.
(Лисиця).
Лежить під хворостом та крутить хвостом.
(Кабан).
Ніс як у свинки, та колючі шерстинки.
(Їжак).
Не ходжу я, а стрибаю,
Бо нерівні ноги маю.
Через поле навмання
Перегнав би і коня.
Я – страшенний боягуз,
Всіх на світі я боюсь.
(Заєць).
Ой, яка ж вона гарненька, пишнохвоста і руденька,
Не звірятко – просто диво, невгамовне, пустотливе.
Вгору – вниз, на гілку з гілки. Хто це буде, діти?
(Білка).
Вліту наїдається, а взимку висипляється.
(Вемідь).
– Сьогодні на уроці ми послухаємо цікаву історію, що сталася напередодні Нового року. Повчимося її переказувати за колективно складеним планом.
Зразок:
План
1. В гостях у Діда Мороза.
2. Фігурні варенички.
3. Подарунки для дітей.
Фізкультхвилинка
а) Зверніть увагу на правопис слів:
Дід Мороз, звірята, п'ють, варенички, ягідки, збирати.
б) Доберіть синоніми:
Подібні, у вигляді, схожі, нагадують.
– Пофантазуйте, що могло б відбуватися в казці далі. Придумайте свою кінцівку.
Урок 8
Тема. Складання запрошення
Мета. Формувати в учнів уміння будувати текст ділового стилю – запрошення, вчити оформляти цей вид ділового паперу відповідно до загальноприйнятих вимог; вдосконалювати навички правильного укладання тексту запрошення; розвивати логічне мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, мовленнєво-комунікативні вміння; виховувати культуру ділового писемного мовлення.
Обладнання. Таблиця зі зразком запрошення, музичний супровід для фізкультхвилинки.
Хід уроку
На порозі рік Новий –
Добрий, світлий, чарівний.
Щастя, злагоди – усе,
Хай до хат усім несе!
Це свято протягом століть щорічно відзначається людьми у всіх країнах і на всіх континентах.
У більшості народів початок Нового року асоціювався з початком весняного відродження природи і тому його святкували в перші весняні дні. Символом Нового року була квітуча вишня, яку прикрашали різними стрічками. Пізніше свято перенесли на 1 вересня.
У нас Новий рік стали відзначати згідно з указом Петра І з 1 січня 1700 року. Він і запровадив традицію прикрашати будинки та кімнати ялиновими чи сосновими гілками. Звичай ставити ялинку прийшов пізніше.
Спочатку вічнозелені красуні з’явилися в палацах Франції, Німеччини, Англії. Прикраси на ялинці були лише їстівні: яйця, солодощі, горіхи.
А з 18 століття прикраси почали виготовляти з інших матеріалів: паперові квіти, штучні вироби з вати та срібної фольги.
У Румунії в новорічні пироги прийнято запікати маленькі сюрпризи-монетки, каблучки, стручки перцю.
У Польщі на новорічному столі можна нарахувати 12 страв. Обов’язково – риба, бо вона є символом сімейного щастя та благополуччя.
У Франції запікають у пряник біб (на щастя). Символом сімейного добробуту є велике поліно, яке спалюють у каміні. А в південних селищах Франції існує ще й такий цікавий звичай: господиня, яка перша набрала води із джерела у новому році, залишає там булочку, друга бере цю булочку і на її місце кладе свою, наступна робить те саме. Таким чином усі господині селища обмінюються хлібом.
В Італії прийнято викидати старі речі й купувати замість них нові.
На Кубі в Новий рік годинник б’є тільки 11 разів. Оскільки 12-й удар припадає саме на Новий рік. Відтак годиннику дають відпочити і спокійно зустріти свято разом з усіма.
У ніч на 1 січня приблизно 1млн 900 тисяч людей святкують Новий рік і, звичайно, чекають його.
– Прочитайте запрошення. Чи зустрінуться дівчатка? Що потрібно уточнити в цьому запрошенні?
Оксано!
Запрошую тебе в зоопарк. Давай зустрінемося біля входу.
Катя
Шановна Світлано Дмитрівно!
Запрошуємо Вас відвідати виставку дитячих малюнків «Чарівний пензлик», яка відбудеться 14 березня о 15 годині у виставковому залі Школи мистецтв.
Чекаємо Вас!
Учні 4-Б класу
І група:
Дорогі ……!
Запрошуємо Вас (з якою метою?) ……….…. концерт (який?) ………… (де?) ………… (коли?) …………… .
……………..(хто запрошує?).
ІІ група:
Шановні ………!
Запрошуємо Вас (з якою метою?) …………………... у змаганнях (яких?) ……………. (де?) …………. (коли?) ………. .
..…………… (хто запрошує?).
ІІІ група:
Любі ……… !
Запрошуємо Вас (для чого?) ……………… виставу (яку?) ………………. (де?) ……………………. (коли?) ……………. .
….……………(хто запрошує).
Фізкультхвилинка
Гра в сніжки (французька дитяча гра)
Під веселу музику дві групи дітей починають кидати сніжки (імітація). Через деякий час музика замовкає і всі починають їх збирати.
Вправа «Незавершене речення»
Урок 9
Тема. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом
Мета. Вчити учнів повно відтворювати якомога докладніше зміст первинного тексту із збереженням його типу і стилю мовлення, композиційних і мовних особливостей; розвивати пам’ять, увагу, мислення, творчу уяву; збагачувати лексичний запас школярів; формувати вміння викладати думки в логічній послідовності; виховувати інтерес і повагу до традицій свого рідного народу.
Хід уроку
Продзвенів уже дзвінок,
Починаємо урок.
Всіх до праці закликаю,
Гарного настрою щиро бажаю.
– На сьогоднішньому уроці нам будуть потрібні:
голова – ми думатимемо;
очі – ми дивитимемося;
вуха – слухатимемо;
уста – будемо говорити, посміхатися, відповідати;
руки – творитимемо.
– А навіщо нам серце? (Відповіді дітей, технологія „Мікрофон”).
– Так, щоб відчути щось нове та неповторне – красу і творчість. Мудрий письменник Сент-Екзюпері говорив: «Шукати треба серцем, без нього найголовнішого не побачиш і не відчуєш, і не зрозумієш…» Тож сьогодні на уроці мені б дуже хотілося побачити саме таку роботу, в яку ви вкладете не тільки свої вміння, а й душу.
Восени не в'яне, а взимку не вмирає.
(Ялинка)
Зелену сукню маю,
Ніколи не міняю.
Один – єдиний раз на рік
Її я прикрашаю.
(Ялинка)
–
Що ви бачите, пригадуєте, уявляєте, коли чуєте слово ялинка?
– Молодці, багато знаєте про ялинку. Чому ми святкуємо Новий рік і Різдво з ялинкою?
Перша згадка про ялинку пов’язана з релігійною постаттю ченця Святого Боніфація. Одного разу він читав проповідь про Різдво та, щоб переконати людей в тому, що дуб не є священним і недоторканим деревом, він зрубав один з них. Коли зрубаний дуб падав, він повалив на своєму шляху всі дерева, окрім молодої ялини. Боніфацій представив виживання ялини як диво і вигукнув: «Хай буде це дерево – деревом Христа!».
Традиція прикрашати ялинку дуже стародавня, - їй понад 2 тисячі років. Наші предки вірили, що дерева здатні творити добро і зло. Тому, щоб їх задобрити, прикрашали їхні гілки. У різних народів священними вважались різні дерева: у стародавньому Єгипті – пальма, у давній Греції – кипарис.
У багатьох народів таким деревом була ялина. Її гілками прикрашали оселі. Вона вважалася символом надії, довголіття, хоробрості, величі духа. Вважалося, що вона несе в собі вогонь життя і допомагає відновити здоров’я. У часи середньовіччя звичай прикрашати ялинку на Різдво з’явився у Німеччині, а потім поширився по всій Європі. В Україні її почали ставити після наказу царя Петра І. Ялинка стала символом Різдва та Нового року.
– Сьогодні на уроці ми детально перекажемо текст Ївги Шугай «Наступало Різдво». Щоб легше було переказувати, складемо до нього план.
– Послухайте текст. Розгляньте малюнки в підручнику (с. 109).
Фізкультхвилинка «У лісі-лісі темному»
(Хоровод із рухами навколо маленької штучної ялинки).
Зразок:
План
1. Чудова ялинка.
2. Щасливі павучки.
3. Наступає Святвечір.
Напередодні Різдва українці завжди чепурили свої оселі, білили стіни, прали рушники, а ще чіпляли до стелі солом’яних «павучків». Солом’яний павук – це ажурна конструкція, зроблена з соломинок, які скріплювалися нитками, а потім підвішувалися до стелі будинку.
Солом’яні павучки були дуже легкими і постійно крутилися то в один, то в другий бік. Так, за народними віруваннями, павучки снують добро і проганяють від оселі злі сили.
Чому ці солом’яні творіння, схожі на ліхтарики, називають павучками – відповісти важко. Можливо тому, що ажурне плетиво своєю легкістю нагадує павутиння, а може, напередодні Різдва люди знову згадують про таїнство створення Світу і віддають шану павучкам, які допомагали Богові у цій нелегкій справі.
Зразки текстів для письмового переказу
в І семестрі
І. Гіркий урок
В автобусі Оксанка знайшла зручне місце й безтурботно поринула у свої мрії. На зупинці до автобуса увійшла літня жінка з важкими сумками. Та Оксанка вдала, ніби не помічає її.
Увечері Оксанка з матір’ю та батьком подзвонили до нових сусідів, які справляли новосілля. Двері відчинилися, а на порозі стояла та сама жінка, яку вона образила своєю нечемністю, а на столі — частування з тих важких сумок.
Оксанка ладна була провалитися крізь землю. Мати вихваляла перед сусідкою свою доньку. І кожне мамине слово, як посмішка, стьобало дівчинку. А сусідка спокійно дивилася Оксані просто в очі. Той погляд надовго запам’ятався дівчинці.
96 сл.
Словник: поринула у мрії, провалитися крізь землю, слова стьобали, безтурботно, не зважала, неприємностей.
Орієнтовний план переказу
Сміливий учинок
В один із сонячних днів Федір повертався зі школи додому. У нього був радісний настрій.
Дорога пролягла через старенький місток. Підходячи до мосту, хлопчик почув веселі голоси школярів і жадібне поскрипування дощок. Діти, сидячи на поручнях, розгойдували його та верещали від задоволення.
І раптом сталося непередбачене. Маленька Світланка, змахнувши рученятами, впала з поручнів у річку і зникла під водою. Не роздумуючи й хвилини, Федір кинувся за нею.
Нестерпно довго тягнувся час. І лише тоді, коли Федір вийшов на берег, тримаючи на руках дівчинку, діти полегшено зітхнули. Всі побігли до рятівника і переляканої, але живої Світланки.
94 сл.
Словник: додому, жалібне поскрипування, поручні, непередбачене, не роздумуючи, нестерпно довго, полегшено зітхнули
Орієнтовний план переказу
Запашний хліб
У магазині щедро пахне хлібом. Найтонші, медвяні пахощі огортають тебе, наповнюють теплом.
Цей ні з чим незрівняний запах хліба! Тепло стає від самого вигляду його – кругленького, рум’яного, з коричнюватою скоринкою. Так і хочеться відламати духмяний окраєць прямо тут, у магазині.
Неможливо звикнути до цього дива дивного, створеного руками людей. Хлібороби – трударі від засіву до жнив турбувались про врожай. І ось він, хліб, зігрітий сонячним теплом, красується на столі. Та чи віднесе хліб до категорії звичного те покоління, яке винесло на своїх плечах неймовірні тяготи війни, повоєнні роки безхліб’я.
Цілющий запашний хліб – найдорожчий скарб для людини.
Берегти його – обов’язок кожного.
87 сл.
Орієнтовний план переказу
Ключові словосполучення
Зміст
|
Урок 1. Складання запитань і відповідей на задану тему . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
. . 2 |
|
Урок 2. Складання тексту – опису за змістом малюнка . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
. . 5 |
|
Урок 3. Робота з деформованим текстом: переставляння частин тексту, додавання кінцівки . |
. . 9 |
|
Урок 4. Робота з деформованим текстом (заміна недоречно повторюваних слів) . . . . . . . . . . . . |
. . 15 |
|
Урок 5. Вибірковий переказ тексту з елементами опису . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
. . 20 |
|
Урок 6. Складання письмового висловлювання за прочитаним твором з елементами міркування . . . |
. . 26 |
|
Урок 7. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
. . 32 |
|
Урок 8. Складання запрошення . . . . . . . . . . . |
. . 36 |
|
Урок 9. Детальний переказ тексту за колективно складеним планом . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
. . 40 |
|
Зразки текстів для письмового переказу в І семестрі . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . |
. . 46 |
|
. . 46 |
|
|
. . 47 |
|
|
. . 48 |
Література
1. Горб Р. Як зустрічають Новий рік у різних країнах/Р. Горб//Початкова школа. – 2011.-№12. – с.55,56.
2. Грушко Л. Проектний урок «Ялинка»/Л. Грушко// Початкова школа. – 2010.-№1. – с.11-14.
3. Захарійчук М. Д. Українська мова: підруч. для 4 кл. загальноосвітн. навч. закл./М. Д. Захарійчук, А. І. Мовчун. – К.: Грамота, 2015. – 192 с.
4. Захарійчук М. Д. Зошит з розвитку писемного мовлення: 4 клас/ М. Д. Захарійчук. – К.: Грамота, 2015. – 64 с.
5. Захарійчук М. Д. Особливості уроків розвитку писемного мовлення в четвертому класі/М. Д. Захарійчук//Початкова школа. – 2015.-№7-8. – с.22 – 25.
6. Лобчук О. Ознайомлення школярів з елементами ділового мовлення/О. Лобчук//Початкова школа. – 2008.-№1. – с.12 – 16.
7. Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів з навчанням українською мовою. 1 – 4 класи. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392 с.
8. Пшеничнюк О. Пісня – душа народу/О. Пшеничнюк// Початкова освіта. – 2013.-№21-23. – с. 8-10.
9. Чекіна В. Українські народні пісні/В. Чекіна//Початкове навчання та виховання. – 2014.-№3. – с.30-32.
10. Юр’єва Д. Бабусина садиба (урок-мандрівка з валеології)/ Д. Юр’єва//Початкова школа. – 2010.-№7. – с.10-14.
11. Янович Н. Свято «Хай живуть хороші мами всіх дівчаток і хлоп’ят»/Н. Янович//Початкова школа. – 2014.-№3. – с.56-58.
1