Тема дня. Мій друг
Інтегруються предмети: навчання грамоти, математика, музичне мистецтво
Проблемні запитання:
• Хто такі друзі? / Яким має бути друг (подруга)?
• Як знайти друзів?
• Чому нам цікаво разом?
• Як зберегти дружбу?
• Як піклуватися про друзів – домашніх улюбленців?
Завдання інтегрованого дня:
1. Створювати у класі дружнє середовище – простір, де цінують дружбу і друзів; 2. Допомогти дітям з’ясувати критерії справжньої дружби, виокремити щирі стосунки;
3. Сприяти формуванню доброзичливого й толерантного ставлення до людей;
4. Сприяти усвідомленню в дітей цінності дружніх стосунків та їх важливості в житті;
5. Формувати відповідальне ставлення до тварин. Очікувані результати третього тижня:
На кінець дня учні знатимуть:
• хто такий друг;
• правила дружньої поведінки;
• правила дбайливого ставлення до тварин;
вмітимуть:
• уживати форму кличного відмінка у звертанні та ввічливі слова;
• вести діалог, увічливо спілкуватися з однолітками та дорослими;
• слухати й чути один одного в умовах спілкування;
• дотримуватися правил дружби та налагоджувати дружні стосунки у класній спільноті, серед однолітків;
• доглядати домашніх улюбленців.
І.Етап реалізації. Мотивації діяльності.
І. Ранкова зустріч.
Визначити який сьогодні день, число, місяць, пора року.
Гра .Чарівний клубочок «Комплімент»
Привітайтеся з учнями, попросіть їх стати в коло.
• Учасники гри сідають у коло.
• Передають один одному клубок вовняних ниток, говорять при цьому компліменти.
Отже «чарівний клубочок» зміг усіх об’єднати.
-яке було у вас відчуття, коли вам говорили компліменти.
ІІ. Етап цілепокладання.
2. Вправа «Незакінчені речення про друга»
Продовжіть речення:
«Я вважаю, що друг – це той, хто ………..,
тому що ………..»
ІІІ. Етап цілереалізації.
3. Гра «Дружні лабіринти»
а) Хто з друзів кращий рибалка (той, хто зліва на малюнку, чи той, хто справа)?
б) Які подарунки отримала Русалонька від друзів?
в) Розмалюй кошеня, яке грає з клубком
розмальовка кошеняти
4. Слухання казки «Казочка про дружбу»
Казочка про дружбу
Щоранку Борсучок робить зарядку. Раз–два лапками, три–чотири хвостиком… Після неї він іде збирати росу й чаювати із Сонечком. Та якось одного дня Борсучок зник. Сонечко розгублено ходило лугом і чекало на друга. Той не прийшов.
– Що трапилося? – почало хвилюватися світило. «Квіточки, яких теж здивувала відсутність Борсучка, запропонували:
– Треба з’ясувати причину. Попросимо мишку побігти до нього. Сіренька голівкою на знак згоди кивнула, хвостиком махнула й побігла до нірки Борсучка.
– Тук, тук, тук, – постукала у дверцята.
– Є хто вдома?
– Проходьте, – почулося зсередини. Мишка дверцята відчинила й забігла в хатинку. Там у ліжечку лежав Борсучок.
– Тебе всі шукають, – пропищала мишка. Той сумно зітхнув: – Нездужаю я. Ніжка болить. Сіренька ніжку оглянула, носиком замислено повертіла й сказала: – Я незабаром повернуся. Чекай на мене. Борсучок усміхнувся: «Не забули про мене друзі.» Мишка побігла до квіточок і розповіла про хворобу Борсучка. Тут якраз і Сонечко підійшло. Вислухавши сіреньку, світило дістало промінчика: – Візьми. Він усі хвороби зцілює. – А що з ним робити? – запитала мишка. – Поклади поряд із хворою ніжкою, – порадило Сонечко. – Гаразд, – кивнула сіренька і швиденько побігла до нірки хворого. Незабаром усі побачили Борсучка. Він щасливо усміхався. – Я знову здоровий! – вигукнув Борсучок. – Ура–а! – заплескали пелюсточками квіточки. – Ура–а, – щасливо усміхнулося Сонечко. Всі раділи й веселилися. Друзі знову були разом!
Проведення вправи «Крісло автора» для обговорення змісту почутого Одна дитина (за бажанням) сідає в «крісло автора» і виступає в ролі автора твору .
Отже, діти, бути другом – це не лише слова, а й відповідальність, співпереживання, допомога.
5. «Скажи мені, хто твій друг, і я скажу хто ти».
Записування друзів у «Щоденник вражень». Лічба
1. - Чи знаєте ви відоме прислів’я «Скажи мені, хто твій друг, і я скажу, хто ти». Що воно означає?
2. запишіть за допомогою писаних чи друкованих літер, малюнків, позначок усіх друзів. Це можуть бути учні з вашого класу чи старші діти, сусіди, друзі зі садка або ж тварини – домашні улюбленці.
3. Полічіть своїх друзів , що зображені на малюнку.
Позначте цю кількість числом.
- Хто має найбільше друзів, а хто найменше, на наскільки?
- Хто має однакову кількість друзів.
Отже ,діти,запамятайте, що в дружбі важлива не кількість. Ми можемо мати одного справжнього друга, і він буде ціннішим за десяток інших. Важливо, якими рисами характеру володіє наш друг.
6. Вправа «Мій друг». Риси характеру друга
1. Мета цієї вправи – з’ясувати, яким має бути друг і якими маємо бути ми, щоб бути другом
Діти станьте, будь ласка,у коло, по черзі назвіть риси характеру, якими володіє ваш друг / подруга, підійдіть до нього/ неї, візьміть за руку і виведіть на середину кола. Потім той, кого вибрали, виводить свого друга/ подругу і т. і. 2. «Подивіться, яке велике в нас утворилося коло, і в ньому опинились усі ми. Отже, всі ми – друзі, тому поплескаймо в долоні один одному».
Створення «візуального словника».
Підбір відповідних слів, які характеризують «друга» (який він?), «подругу» (яка вона?), звірятко (яке воно?). Дослідження чоловічого, жіночого і середнього роду іменників та прикметників (без називання термінів)
2. Погрупуйте слова у три рядки: перший на означення осіб чоловічого роду, другий – жіночого, третій - середнього. Він (друг) – вірний, відповідальний, добрий, рішучий, веселий. Вона (подружка) – вірна, добра, милосердна, весела. Воно (звірятко/ кошеня/ цуценя) – кумедне, веселе, миле, пухнасте тощо.
3. - Яка різниця між цими групами слів (перша характеризує чоловіка, друга – жінку, третя – малих тварин).
4. Розповідь про чоловічий, жіночий і середній рід, що є в українській мові. Рід стосується не лише людей, тварин, а й предметів, речей. Щоб визначити рід, зазвичай варто підставити відповідне слово – він (чоловічий рід), вона (жіночий рід), воно (середній рід).
Вправа «Веселка захоплень». Обговорення спільних зацікавлень
• Виберіть кольорову смужку паперу, яка відповідає вашому захопленню. Наприклад: червоний – конструювання, оранжевий – танці, жовтий – малювання, зелений – ліплення, голубий – математика, синій – гра на музичних інструментах, фіолетовий – спів.
• Діти вибирають смужку відповідно до свого захоплення й на килимку викладають веселку.
• Потім діти сідають в навчальні центри / осередки відповідно до своїх захоплень і придумують оригінальну назву групи.
- об’єднайтеся довкола осередків, із такими завданнями:
Завданння: Математичний центр / осередок
Центр / осередок конструювання
– Спробуйте себе в ролі конструкторів. Сконструюйте виріб за власним бажанням за допомогою LEGO-конструктора.
Центр / осередок малювання
– Уявіть себе в ролі художників і спробуйте намалювати картину мильними бульбашками.
– У мильний розчин (до води долийте трохи шампуню або мила) додайте акварельної фарби. Колір обирайте на власний розсуд.
– Візьміть соломинку й обережно дмухніть через неї в мильну воду, створюючи якнайбільше бульбашок.
– Тепер візьміть акварельний папір та легенько прикладіть його зверху до
бульбашок. Дайте просохнути. Щоб зробити папір ще яскравішим, прикладайте його до бульбашок різних кольорів.
– Придумайте назву своїй роботі.
Музичний центр / осередок
– Утворіть оркестр із різних музичних інструментів (маракаси, брязкальця, бубони, дзвіночки, металофони, трикутники) і здійсніть музичний супровід відомої дитячої пісні.
Центр / осередок ліплення
– Спробуйте зробити картину з пластилінових кульок.
– Спочатку візьміть звичайну пластикову тарілку й нанесіть на неї контур майбутнього малюнка.
– Потім контури заповніть кульковою масою різних кольорів.
– Придумайте назву вашій композиції.
- Продемонструйте результати вашої роботи кожного осередку й оцініть власні здобутки.
5. Перегляд та обговорення мультфільму про дружбу
«Пригоди лісових друзів – Своїх друзів бережіть»: https://www.youtube.com/watch?v=Dh4nKKhE6BA
Запитання для обговорення:
– Яка пригода сталася між звірятами?
– Чи можна головних героїв мультфільму назвати справжніми друзями? – Представте свою думку та обґрунтуйте
7. Дослідження «Сила дружби»
У мене оберемок із 30 тоненьких дерев’яних прутиків, зв’язаних докупи давайте попробуємо їх зламати.
• Чи вдалося це зробити?
Чому?
- А тепер кожний по одному прутику попробуйте його зламати.
• Чи вдалося це зробити?
Чому?
• Який висновок ми можемо зробити?
8. Вивчення й виконання «Пісні про дружбу»
«Пісня про дружбу»
Музика: О. Янушкевич. Слова: М. Ясакова.
Знають всі, коли є друг – все світлішає навкруг,
Якщо сам не підведеш – друзів більше ти знайдеш.
Приспів:
Дружать сонце і земля, ля-ля, ля-ля.
Дружать луки і поля, ля-ля, ля-ля.
Дружать діти на землі І великі, і малі.
Разом ходим на гурток, поспішаєм на каток,
Нам незгоди не страшні – з другом весело мені.
Приспів.
Де єднає дружба всіх – там лунає пісня й сміх,
Свято нам несуть у дім – буде весело усім.
Приспів.
9. Запитання для обговорення: Чи може казковий герой бути другом?
- Хто з вас найбільше підходить на роль друга.
І V.Етап рефлексійно-оцінюючий
10. Рефлексія
Станьте , будь ласка, всі у коло.
– Заплющте очі. Уявіть у своєму серці вогник добра, ніжності, дружби. Уявіть, як він збільшується, його сила переходить у вашу долоньку, а далі передайте у долоньку того, хто стоїть праворуч.
– Пригадайте, що сьогодні приємного і корисного відбулося, що вам
запам’яталося найбільше?
– Усміхніться один одному. Спробуймо завжди дарувати один одному тільки добро і дружбу.
«Чарівний пензлик настрою»
Учні тримають у руках символічний пензлик і по черзі говорять: «Мій настрій після закінчення заняття …….. кольору, тому що ……..» .
Вправи «Мікрофон» / «Клубочок»
Діти по черзі беруть у руки уявний мікрофон та висловлюють свої враження, почуття, емоції від прослуханого й побаченого впродовж дня. На завершення запалюємо разом Свічку дружби (гарна традиція, вогонь – символ родинного затишку, а учні у класі стають не лише друзями, а й шкільною родиною).