1
Тимошенко Жанна Олександрівна,
вчитель початкових класів
ВИКОРИСТАННЯ НОВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ У РОЗВИТКУ ПІЗНАВАЛЬНИХ МОЖЛИВОСТЕЙ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ
«Дитина – це сонце, навколо якого мають обертатися всі засоби навчання. Учитель повинен створювати лиш атмосферу, в якій дитина має можливість висловлюватись.»
Шалва Амонашвілі
Нові завдання шкільної освіти в Україні, що спрямовані на гуманізацію та демократизацію всього освітнього процесу в школі, визначають нові пріоритети навчання та виховання. Вони потребують формування ініціативної особистості, здатної до творчої праці.
Учитель повинен постійно удосконалювати процес навчання, що дозволяє дітям розвивати ключові компетентності.
Але вчитель, в той же час, має розглядати учня як окрему особистість з її поглядами, переконаннями, почуттями. Тому мають бути такі передумови уроку:
Але, на жаль, ми все частіше зустрічаємо пасивних дітей з небажанням вчитись, йти до школи. Тому виникає необхідність використовувати на уроках інтерактивні технології. Саме вони спрямовані на розвиток мислення учнів, їх мовлення, вміння слухати товариша, робити висновки, вчать поважати думку іншого.
З метою активізації пізнавальної діяльності, я на кожному уроці застосовую елементи інтерактивних технологій, творчі проблемні завдання, що забезпечують розвиток тих здібностей і якостей, які перебувають у стадії формування.
Наприклад, створення асоціативного куща, вправа «Мікрофон», робота в парах і групах, «Мозковий штурм» та інші. Але необхідно зазначити, що проектування і проведенням уроків за інтерактивними технологіями потребують, перш за все, компетентності в цих технологіях учителя, його вміння переглянути і перебудувати свою роботу з учнями. На жаль, працюючи в класі інтенсивної педагогічної корекції, деякі методики можна використовувати лише частково через особливості розвитку учнів.
Пропоную розглянути використання новітніх технологій на прикладі уроків української мови в 3 класі.
Тема: Формування поняття про прикметник.
Мета: розширити знання учнів про прикметник і його значення у мовленні, формувати вміння добирати прикметники, виділяти їх із тексту; розвивати увагу та спостережливість, збагачувати мовлення учнів; виховувати любов до батьків і рідних.
Хід уроку
І. Організаційний момент
- Добрий день, діти. Сьогодні ми з вами проведемо незвичний урок. Ви всі приготували ручку та зошит. А тепер пригадайте наш девіз:
Думати швидко,
Виконувати чітко,
Творчо працювати,
Каліграфічно писати.
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
Тт
Тр ив ог тривога
Триво´га – неспокій, викликаний якимось страхом.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
https://www.youtube.com/watch?v=pSqet520qw0
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Фізкультхвилинка
Прикметник – це частина мови, яка називає ознаки предмета і відповідає на питання який? яка? яке? які?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Вибіркове списування
А очі в мами – добрі, ніжні.
А голос – чистий і дзвінкий.
А руки – теплі і надійні.
А погляд – сонячний, ясний.
2. Творче завдання
Запишіть вірш у зошит. Знайдіть та підкресліть прикметники.
Квітки у полі – білі, сині,
Червоні, жовті, голубі.
Хмаринки в небі – бистрокрилі,
Весняні, літні, зимові.
Перевірка: білі, сині, червоні, жовті, голубі, бистрокрилі, весняні, літні, зимові.
VІ. Домашнє завдання.
Виконати вправу 193 в підручнику с. 68. Списати виділені речення, підкреслити прикметники.
VІІ. Підсумок уроку.
Вправа «Мікрофон»
Тема: Роль прикметників у мовленні. Зв'язок прикметників з іменниками.
Мета: поглибити знання учнів про зв'язок прикметників з іменником; розвивати вміння встановлювати взаємозв’язки між прикметниками та іменниками; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати пізнавальну активність, інтерес до теми, що вивчається, вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки й узагальнення; виховувати повагу до думки іншого, любов та дбайливе ставлення до тварин.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
ІІІ. Каліграфічна хвилинка.
Льо тьо ньо ось
Льон тьохкає льотчик
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Пропав пес. Кличка – Барбос. В нього чотири лапи, хвіст, два вуха, ніс і очі. Допоможіть знайти. Петрик, (096) 232 22 23.
Пропав вірний пес з чудовою кличкою Мішель. Мав середній зріст, густу кучеряву шерсть коричневого кольору. У пса довгі стрункі лапи, закручений бубликом хвостик, довгі вушка. Носик чорненький і мокрий на кінчику довгої мордочки. А очі – невеликі, круглі, чорного кольору. Прошу вашої невідкладної допомоги, Оленка, (098) 324 44 55.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Довідка: тіло – довге, вузьке, широке; лапи – швидкі, довгі, короткі: шерсть – довга, коротка, чорна, сіра, біла, коричнева; хвіст – закручений, прямий, пухнастий; вуха – гострі, довгі, висячі, пухнасті; морда – коротка, видовжена, приплюснута; очі – маленькі, великі, чорні, сині, коричневі.
Пропав пес мисливської породи. Кличка – Барбос. Він мав довге тіло, коротку чорну шерсть, короткі лапи та прямий хвіст. Вуха довгі, висячі. Морда видовжена. Ніс і лапи світло-коричневі. Очі чорні.
Всі небайдужі, допоможіть знайти, Петрик, (096) 232 22 23.
Запишіть у зошит складене оголошення, підкресліть прикметники, які ви використали.
Фізкультхвилинка
Довгі вуха, куций хвіст,
До мисливства в нього хист.
Все знаходить навмання,
Це маленьке … . (цуценя)
Білий хвіст, чорний ніс,
Наші капці приніс. (пес)
Вірний друг у мене є,
Мені лапу подає.
Заглядає щиро в очі,
Мовби щось сказати хоче. (пес)
VІ. Домашнє завдання.
-Складіть і запишіть опис своєї домашньої тваринки, використовуючи прикметники.
VІІ. Підсумок уроку.
Тема: Побудова словосполучень прикметників з іменниками.
Мета: формувати уміння будувати словосполучення прикметників з іменниками, поглибити знання про прикметник, його значення в мовленні; розвивати вміння встановлювати взаємозв’язок між прикметниками та іменниками, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати пізнавальну активність, виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
- Добрий день, мої кмітливі, уважні та допитливі діти. Ви вже записали сьогоднішню дату уроку.
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
гр сі лю ень тий
Грудень, січень, лютий – зимові місяці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
ІV. Повідомлення теми та мети уроку.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Поєднання прикметників з іменниками.
Їжак солодкий
Лимон колючий
Цукор кислий
(Хто?) їжак (який?) колючий,
(що?) лимон (який?) кислий,
(що?) цукор (який?) солодкий.
2. Тренажер «Хто це? Що це?».
Квітка - … (ніжна, красива, запашна).
Сонце - … (яскраве, тепле).
Їжак - … (колючий, маленький).
Послала зима … морози. А … звірі не злякалися. … білочка в дуплі гризе горішки. … зайчик вистрибує, гріється.
(люті, дикі, пухнаста, білий)
VІ. Підсумок уроку.
Сьогодні на уроці я …
Мені найбільше сподобалось …
Я запам’ятав …