«Відношення та пропорції», 6 клас
Мета: узагальнити та систематизувати знання учнів про відношення, пропорції, пропорційні величини та підготовка до контрольної роботи; розвивати логічне міркування, уяву, спостережливість; виховувати в учнів працелюбність, самостійність.
Хто з дитячих років займається математикою,
той розвиває увагу, тренує свій мозок, свою волю,
виховує наполегливість і завзятість у досягненні мети.
О. Маркушевич
Х І Д У Р О К У:
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Фронтальне опитування:
ІІІ. Розв’язування задач.
Чи правильна пропорція?
Знайти невідомий член пропорції.
Учитель. Скоро буде день Святого Миколая. На ім’я класу прийшов лист від нього. Давайте відкриємо його і прочитаємо!
«Мудрі юні математики! Дуже давно у вашому затишному класі я заховав цінний напій – напій знань. Учні, які його знайдуть і вип’ють хоч один ковток, зможуть переконатися, що вони стали кмітливішими і що їм під силу найважча задача чи приклад. Я знаю, що ви любите Сятого Миколая. Я вас теж дуже люблю і тому хочу, щоб ви знайшли цей напій. Шлях до нього – задачі з листа, який лежить у цьому конверті. Не бійтеся труднощів! Хай щастить!»
Яка команда швидше розв’яже задачі, тій і дістанеться напій мудрості.
Задачі з листа.
1. Із 3 кг сирих зерен кави виходить 2,5 кг смажених зерен кави. Скільки кілограмів сирих зерен треба взяти, щоб отримати 1 кг смажених зерен?
Розв’язання
Сирих зерен смажених зерен
3 кг 2,5 кг
? х 1 кг
3 : х = 2,5 : 1,
х = 1,2.
Відповідь. 1,2 кг сирих зерен кави.
2. Поле, площа якого 8400 га, засіяли пшеницею, житом і ячменем у відношенні 6 : 5 : 1. Скільки гектарів поля засіяно кожною культурою?
Розв’язання
6х + 5х +х = 8400,
12х = 8400,
х =8400/12
х = 700,
6 х 700 = 4200,
5 х 700 =3500.
Відповідь. 4200 га засіяли пшеницею, 3500 га – житом, 700 га – ячменем.
Розв’язання
Трактористи Час
х? 75 год
5 : х = 75 : 30,
Х = (5 х 30 ): 75
Х = 2.
Відповідь. 2 трактористи.
Учитель. Відповідь цієї задачі вказує на шафу, де захований «напій знань».
Молодці, що не злякалися труднощів, а дружно шукали «напій знань», який надає людині впевненості, сміливості і мудрості.
ІV. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.
VІ. Домашнє завдання.