УрокПряма й непряма мова, її призначення й граматично – смислові особливості (з використанням ІКТ) Що ж є життя?

Про матеріал
Урок призначений для класів прфільного рівня.Метою є:повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично – смислові особливості;наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення; розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі, розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати; за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу виховувати толерантність, критичність і оригінальність мислення, дати можливість замислитися над сенсом життя. . Цілі (очікувані результати) Після уроку учні зможуть: - давати визначення понять теми уроку; - пояснювати правила розстановки розділових знаків при прямій та непрямій мові; правильно їх оформляти на письмі; - виконувати вправи на закріплення; - давати власну оцінку запропонованого тексту; - узагальнювати свої знання щодо прямої і непрямої мови; - набудуть навиків самостійної роботи над опорною схемою та « Довідковим бюро», « Картою пам'яті»...
Перегляд файлу

Тема: Пряма й непряма  мова, її призначення й граматично – смислові  особливості (з використанням ІКТ)

  Що ж є життя?

Мета: повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично – смислові особливості;наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення;

   розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі, розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати;

     за допомогою  мовленнєво -  комунікативного дидактичного матеріалу виховувати  толерантність, критичність і оригінальність мислення, дати можливість замислитися над сенсом життя.

. Цілі (очікувані результати) Після уроку учні зможуть:

  • давати визначення понять теми уроку;
  • пояснювати правила розстановки розділових знаків при прямій та непрямій  мові; правильно їх оформляти  на письмі;
  • виконувати вправи на закріплення;
  • давати власну оцінку запропонованого тексту;
  • узагальнювати свої знання щодо прямої і непрямої мови;

- набудуть  навиків  самостійної  роботи  над  опорною  схемою та  « Довідковим бюро», « Картою пам'яті»...

Методи, прийоми і форми роботи:   Методи „ Мікрофон", бесіда, робота в групах, прийом створення проблемної ситуації, робота з таблицею, метод тренувальних вправ, робота з текстом, лінгвістична гра, прийом «Обери позицію »..

Тип уроку: урок формування практичних умінь  і навичок.

Обладнання: роздруки текстів, підручники, таблиці, схеми, ПК, схема - алгоритм, ілюстрації, мультимедійна установка….

Внутрішньопредметні зв’язкиПунктуація: засоби оформлення прямої мови. Міжпредметні зв’язки: література: виразне читання

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Думаю, що всі сьогодні налаштовані на позитив і на плідну роботу

ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.

Ознайомлення  школярів із темою, метою і завданнями уроку.

Епіграф: Є тисячі доріг, мільйон людських стежинок.

                            Є тисячі ланів, але один лиш мій.

                                                      В.Симоненко

Вступне слово вчителя (Поетичний вступ )

Як не любить той край, де вперше ти побачив

Солодкий дивний світ, що звавсь  життям,

Де вперше став ходить і квіткою неначе,

В його теплі зростав і усміхавсь квіткам.

                                 В. Бичко

Давайте  розв’яжемо  проблемне  питання.

 Зверніть увагу на дошку.

Спитайте у будь-кого, чи любить він життя, і неодмінно почуєте: «Та

хто ж його  не любить?»Як ви гадаєте?

(учні  говорять, про те , що в їхньому розумінні життя  3-4 приклади)

-Так, дійсно, питання про життя є найбільш актуальним у наш час. Людські відповіді різноманітні, оскільки прояв життя і умови життя в людей різні. А життя – це ваше невідоме майбутнє. Хай воно буде завжди прекрасним.

І ось стоїте ви на порозі школи

Між двох світів, між різних берегів.

Бо за порогом цим складні лежать дороги,

В широкий світ з дитячих мрійних снів.

Тому я пропоную сьогодні порушити цю тему. Згодні?

 

Але для початку, давайте з'ясуємо, що між нами щойно відбулось?

Яким мовним терміном ми називаємо нашу розмову?

( діалог, дискусія, полілог, спілкування…)

Символом нашого уроку  хай стане ця червона троянда як невід”ємна частина  живої природи  і як розкішна частина вашого юнацького життя.

 

Перед вами стоїть завдання «Обери позицію»

Протягом роботи записати продовження культурологічної теми уроку, вам потрібно обрати власну позицію і коротко пояснити свій вибір. Зрозуміло?

 

Звертаю вашу  увагу! У кожного на парті є аркуш результативності  «Рефлексія», тобто сам аналіз ,діяльності та її  результатів., Звертаю вашу увагу, що в кінці уроку ви зможете самі поставити собі оцінку

 

. II. Актуалізація  опорних  знань.  ( інформаційна презентація термінів)

Сьогодні мені надали  презентаціїї  7 учнів,окрім тих, хто був відсутній по хворобі, я їх проглянула, заслуговують на увагу  майже всі. Але  надамо можливість презентувати Насті

Дякую! Всі останні презентації, обов”язково будуть перевірені і оцінені

 І так за допомогою презентацій ми відновили   знання пр пряму мову.

 

Тому  я вам пропоную „Аукціон

    На аукціон прошу гуртом, поодинці.

Чекають на всіх вас чудові гостинці!

. Ви – демонструватимете свої відповіді   Я роздаю вам акції.. у вигляді троянд: жовтих, рожевих, червоних-. Жовта -1 б.,рожева-2б.червона-3б.

 

 

 

1.Що таке пряма мова?Пряма мова - це спосіб передачі

чужої мови, при якому мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості, тобто відтворює її дослівно.

2.Непряма мова ?- це спосіб передачі чужої мови, при якому відтворюється тільки її зміст,без збереження лексичних та синтаксичних особливостей.

3.Зчого складаютьсяКонструкції з прямою мовою? складаються з двох компонентів:  чужої мови, як змістового ядра, та слів автора, які її вводять

4Якому реченню відповідає.Непряма мова? зі словами автора становить одне складнопідрядне речення і виступає у ньому підрядною частиною.

 5Що поєднує в собі.Невласне пряма мова ?поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови.

 

6Як записуємо.пряму мову ?записуємо з великої літери й беремо з обох боків у лапки. Після слів автора ставимо двокрапку. Слова автора після прямої мови записуємо з малої літери.

 

7.Позиція слів автора при прямій мові?, то можливі 3 варіанти розділових знаків:

«П, - а, - п». «П, - а. - П». «П, - а: - П».

 

8Як зпис. .Цитати? завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку.

 

  1. Як записуємо віршований текст?у лапки не береться, оформляється як звичайна цитата.

 

  1.      Як записуемо діалог?Кожну репліку діалогу записуємо з нового рядка, перед нею ставимо тире.

 

11Я кщо репліки записуються не з абзацу, а підряд?, то кожна з них береться в лапки, аміж ними ставиться тире:

«П, - а. - П?» - «П, - а. -П.»

 

12Епіграф є різновидом цитати?. Він в лапки не береться. Вказівкана джерело пишеться під епіграфом справа без дужок, крапка після неї не ставиться.


III. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок

Мовознавче дослідження.(схеми)

Я запрошую по 1 учню з  кожної групи до дошки попрацювати над  мовознавчим дослідженням  Групи працюють над Впр.46 підручника

ст 54-.Нещодавно ми відзначили 200 років з  дня народження Шевченка, тому ще раз доторкнемося думками до життя Кобзаря.

Картка 1( Достатній рівень)

-За допомогою схем сформулюйте правила про розділові знаки в реченнях із прямою  мовою.. Прочитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора, спробуйте самостійно накреслити його схему.Поясніть інші розділові знакив реченні

  1. «Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти », -

говорить українська народна мудрість.

( схема речення: «П », - а).

Картка2

( Високий рівень)

 - За допомогою схем сформулюйте правила про розділові знаки в реченнях із прямою  мовою. Свої висновки зробіть попрацювавши  ще за  одним уривком з твору Ліни Костенко. Причитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора, спробуйте самостійно накреслити його схему.

  1. І якби на те моя воля, написала б скрізь курси вами:

« Так  багато на світі горя. Люди, будьте взаємно красивими!»

Л. Костенко

Схема  речення:    А: «П?»

  

 

(Спочатку перевіряю клас, потім відповідають за картками)

 

 

 

Пропоную вам мовну трансформацію.

Перебудуйте подані речення з прямою мовою непрямою.

В.Р.1.Великий вітчизняний педагог Василь Сухомлинський писав: «Що найголовніше  було в моєму житті? Без роздумів відповідаю: любов до дітей».

С.Р.    2.Мене навчала мати ще колись: «Як виростеш, моя мала дитино, то мудрим будь і мужнім будь в житті»

Клас працює за таблицями (на партах)

 

Синтаксичний конструктор. звернути увагу на позиціях слів автора відносно прямої мови, виконати наступне завдання: поставити при прямій мові  ( 1 ) слова автора  ( 2 ) в усіх можливих позиціях і записати.

  1. «Що таке людина? Велика розумом людина, та не може осягнути вона всіх чудес землі». 2. Писав майже 900 років тому Володимир Мономах.

 

 

 

Поговоримо про діалог, проведемо термінологічну розминку:

Що таке діалог? (розмова, яка відбувається між двома

особами )

монолог (мовлення однієї особи )

  полілог ( мовлення групи осіб, більше двох),

  репліка( кожне висловлювання учасника розмови )

 

Готуючись до уроку,кожна група отримала випереджальне завдання оригінальногозмісту,суголосне з темою нашого уроку та найпершим прекрасним почуттям у вашому віціі-- коханням.Ці завдання я включила у презентацію уроку і надаю вам слово.

Пунктуаційний практикум

Випереджальне завдання групи1Прослухайте діалог

Спишіть, розставляючи розділові знаки. Поясніть пунктограми.

-Ти мене любиш? – питає.

-Люблю.

-Віддай мені радість свою!

--Я віддав.

-І тепер мене любиш?

-Люблю.

-Віддай мені силу свою.

-Віддам.

-І ще мене любиш?

-Люблю.

-Віддай мені мужність свою.

-Віддам

(  - Кожна репліка починається з нового рядка, перед нею ставиться тире

в лапки не береться)

Пунктуаційний практикум

Випереджальне завдання групи2.

 Прослухайте ,Запишіть в лапках

« Що найкрасивіше в світі?» - «Фіалка в горах» - «Що красивіше, ніж фіалка в горах?»- «Любов» - «Що найкрасивіше в світі?» - «Сонце ранкове в горах» - «Що яскравіше  від сонця ранкового  в горах?» - «Любов». (Р.Гамзатов)

Діалог може бути і в лапках?Діалог може бути і в лапках Тоді кожна репліка записується одна за одною в рядок, а між репліками ставиться тире.

 

Продовжіть  « Синонімічний  ланцюжок»

Діалог – розмова …

( Діалог - розмова - дискусія - полілог - суперечка - спілкування - говоріння - сварка - обговорення - балаканина - перемова - порозуміння... )

 

Творча лабораторія (групова робота) групи учнів отримують уривки запропонованого тексту, а потім звіряють свої відповіді із слайдами на мультимедійній презентаційній дошці, ПК ).

1.  Відреставруйте  вірш, складіть на його основі речення з прямою

мовою.

              «Якщо ти віриш у майбутнє»

Якщо ти віриш у майбутнє,
    В його прийдешність, у_____

  Дзвони у дзвони,_____людям,

Бо більш не буде вороття.

                          Віддай забуту____________травам,

  Відмий від бруду всі хмарки,

 Відреставруй нам_____небо

І дощ крізь_____проціди.

Бережімо,_______, землю,

Кожну квітку й деревце,

Нищити______не треба,

Пам'ятайте всі про це.

 

Команда2 отримує бонуси за червоні троянди-акції—слова для довідок:

Життя,кричи, свіжість,синє,сито,рідна,краса( Перевірка вірша )

 

Я не сумнівалась, що у вас все вийде. Бо у нашому класі є і майбутні поети, ,і журналісти. Тому я  просила наших обдаровань  Настю і Аню  підготувати  для вас- однокласників  поетичні рядочки –поради,які б відповідали темі  нашого  уроку . Але вони до останнього це тримають в таємниці, тому я не  внесла  іхні  шедеври до презентації.

Слово Насті,Ані.

 

Дякую , дівчатка, слушні поради і побажання . Я, думаю, всім сподобалось.

 

 

Хотілося б звернутися до вас: «В добру путь, дорогі мої однокласники, в суєті не згубіть доброти,силу духу черпайте в любові, хоч не легко вам буде іти, не цурайтеся рідного слова, не згубіть своє чесне ім”я  , правда є у житті лиш єдина –не забудьте, що вище нема від імення людина             

 

Хай летить, як птах крилатий,

Мрія з краю в край,

Час спливе й життя скаже:

«Шлях свій вибирай!»

 

Доріг на світі є багато,

Але яку б ти не обрав,

Хотіла я б тобі сказати,

Щоб свій ліцей ти пам’ятав!

 

 

 

 

ІV.   Домашнє   завдання.

В.Р. Підготуйте презентацію « Моя майбутня професія » у формі інтерв’ю.Д.Р. Візьміть  інтерв’ю, підготувавши запитання. ( Чим приваблює вас  ця професія? Наскільки вона важлива? Які професійні якості допомагають вам у професійній діяльності?...) С.Р. Сласти власне висловлювання у форматіЗНО”Що значить знайти своє покликання”

 

Підводимопідсумки,завершивши роботу над „ОБЕРИ ПОЗИЦІЮ”На

Протягом уроку ви повинні були прдумати продовження культурологічної теми уроку, обравши власну позицію, і коротко пояснити свій вибір

Що  є життя?

  1. Життя – це краса: милуймося нею.
  2. Життя – це удача, знайдімо її. Це мрія, здійснімо її…

     3.Життя-це____________

Дякую!

ОЦІНЮВАННЯ.! Протягом уроку ви плідно працювали,щодо прцесу діяльності робили самооцінку—підрахуйте бали, додатково бали троянди-акції (Учні називають).Називає оцінки за презентацію біля дошки.

А що ж до почуттів?

Чим запам”ятався урок найбільше?

-Я дізнався........

-У мене вийшло....

 

Прийом «Логічне завершення»

Пригадайте, що стало початком нашого уроку? Так, ця дивовижна троянда, невід’ємна частина живої природи і така розкішна частина життя людини. Ця квітка як і життя – сама досконалість і їх  можна зробити ще кращими. Частіше посміхайтеся, упевнено дивіться у майбутнє, вірте в себе і не бійтеся втілювати свої мрії в реальність.

Попереду в ціле життя переліт:

Будуть незгоди і спрага в дорозі;

Як стомишся й очі щипатиме піт,

Як ти засумуєш в дорозі,

Згадай те гніздо, де ти ріс, де мужнів,

Згадай наші верби, і луки, і трави,

І вічну тривогу своїх матерів,

І школу, і друзів своїх нелукавих,

Хай буде щаслива дорога твоя

У раннім, і пізнім світанку.

Тебе зберігає тривога батьків від першого подиху і до останку….

 

На згадку про урок  я вам вручаю” пам”ятку-пораду” (Зачитую) і цей рушник, як символ вашого майбутнього самостійного життя,покладіть  же на цей рушник троянди,які ви отримали за своє старання,хай ваша дорога буде завжди устелена такими ж прекрасними квітами-перлами.

Сміливо йдіть, дорослі наші діти, в шляхи життєві від шкільних порогів.

 

 

 

Речення

 прямої мови

Засоби зв’язку

Приклади

пряма мова

непряма мова

Розповідне

(Якщо пряма мова є

є реченням розпо

відним, то вона

передається

частиною склад-

ного речення і

приєднується

сполучниками

що, ніби, щоб).

сполучники: що, ніби, щоб

В.Сухомлинський, звертаючись до школяра, наголошував: «Хоча б над тобою було сто вчителів – вони будуть безсилі, якщо ти не зможеш сам змусити себе до праці і не вимагайте її від себе.».

В.Сухомлинський, у звертанні до школяра наголошував, що хоча б над ним було сто вчителів – вони будуть безсилі, якщо він сам не зможе змусити себе до праці і не вимагатиме її від себе.

Питальне

сполучники чи сполучні слова: хто, що, який, чий, котрий, де,коли, як..

«Чи є що золота

дорожче на

 землі? » - у

 мудреця

 спитали люди.

У мудреця спитали люди, чи є що на землі дорожче від золота.

Спонукальні

сполучник щоб

„Люди,будьте вза-

ємно красивими”,-иса

писала Ліна Костенко

ко.

Ліна Костенко пи-сала про те,щоб

люди були взаємно красивими .

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета рефлексії - пригадати і усвідомити цілі та процес діяльності, співвіднести отримані результати із запланованими, осмислити свої почуття у процесі  діяльності.

 

Рефлексія.

  1. Щодо процесу діяльності:

Інформаційна презентація термінів

1б.

 

«Аукціон »

1б.

 

Мовознавче дослідження

1б.

 

Мовна трансформація

2б.

 

Синтаксичний конструктор

2б.

 

Творча лабораторія

2б.

 

Творче конструювання

2б.

 

Логічне завершення

«Обери позицію »

1б.

 

 

2. Щодо почуттів:

  •      Чи задоволений результатом?
  •      Чим запам'ятався урок найбільше?
  •      Що я зрозумів сьогодні про себе?
  •      Що найбільше зацікавило? Що здивувало?


Додаток 2

12 правил до теми

  1. Пряма мова - це спосіб передачі чужої мови, при якому мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості, тобто відтворює її дослівно.

 

2.Непряма мова - це спосіб передачі чужої мови, при якому відтворюється тільки її зміст,без збереження лексичних та синтаксичних особливостей.

 

  1. Конструкції з прямою мовою складаються з двох компонентів:  чужої мови, як змістового ядра, та слів автора, які її вводять

 

4.Непряма мова зі слова автора становить одне складнопідрядне речення і виступає у ньому підрядною частиною.

 

5.Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови.

 

  1. Пряму мову записуємо з великої літери й беремо з обох боків у лапки. Після слів автора ставимо двокрапку. Слова автора після прямої мови записуємо з малої літери.

 

7.Якщо слова автора стоять в середині прямої мови, то можливі 3 варіанти розділових знаків:

«П, - а, - п». «П, - а. - П». «П, - а: - П».

 

8.Цитати завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку.

 

  1. Віршований текст у лапки не береться, оформляється як звичайна цитата.

 

  1. Кожну репліку діалогу записуємо з нового рядка, перед нею ставимо тире.

 

11Якщо репліки записуються не з абзацу, а підряд, то кожна з них береться в лапки, аміж ними ставиться тире:

«П, - а. - П?» - «П, - а. -П.»

 

12..  Різновид цитати - епіграф. Він в лапки не береться. Вказівка

на джерело пишеться під епіграфом справа без дужок, крапка після

 неї не ставиться.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Пам'ятка – порада:

  1. Дивіться на цей світ очима своєї любові - і він буде прекрасним!
  2. Будуйте цей світ руками своїх надій – і він буде надійним!
  3. Несіть цей світ у долонях добра – і він буде прекрасним!

 

Хотілося б звернутися до вас: «В добру путь, дорогі мої однокласники, в суєті не згубіть доброти,силу духу черпайте в любові, хоч не легко вам буде іти, не цурайтеся рідного слова, не згубіть своє чесне ім”я  , правда є у житті лиш єдина –не забудьте, що вище нема від імення людина             

 

Хай летить, як птах крилатий,

Мрія з краю в край,

Час спливе й життя скаже:

«Шлях свій вибирай!»

 

Доріг на світі є багато,

Але яку б ти не обрав,

Хотіла я б тобі сказати,

Щоб свій ліцей ти пам’ятав!

 

 

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
11 січня 2022
Переглядів
579
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку