Тема: Пряма й непряма мова, її призначення й граматично – смислові особливості (з використанням ІКТ)
Що ж є життя?
Мета: повторити основні відомості про пряму та непряму мову, її призначення та граматично – смислові особливості;наголосити на важливості способів передачі чужого мовлення;
розвивати вміння передавати чужі думки за допомогою прямої та непрямої мови, правильно їх оформляти на письмі, розвивати логічне мислення, самостійність суджень, вміння узагальнювати;
за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу виховувати толерантність, критичність і оригінальність мислення, дати можливість замислитися над сенсом життя.
. Цілі (очікувані результати) Після уроку учні зможуть:
- набудуть навиків самостійної роботи над опорною схемою та « Довідковим бюро», « Картою пам'яті»...
Методи, прийоми і форми роботи: Методи „ Мікрофон", бесіда, робота в групах, прийом створення проблемної ситуації, робота з таблицею, метод тренувальних вправ, робота з текстом, лінгвістична гра, прийом «Обери позицію »..
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Обладнання: роздруки текстів, підручники, таблиці, схеми, ПК, схема - алгоритм, ілюстрації, мультимедійна установка….
Внутрішньопредметні зв’язкиПунктуація: засоби оформлення прямої мови. Міжпредметні зв’язки: література: виразне читання
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Думаю, що всі сьогодні налаштовані на позитив і на плідну роботу
ІІ. Стимулювання та мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Ознайомлення школярів із темою, метою і завданнями уроку.
Епіграф: Є тисячі доріг, мільйон людських стежинок.
Є тисячі ланів, але один лиш мій.
В.Симоненко
Вступне слово вчителя (Поетичний вступ )
Як не любить той край, де вперше ти побачив
Солодкий дивний світ, що звавсь життям,
Де вперше став ходить і квіткою неначе,
В його теплі зростав і усміхавсь квіткам.
В. Бичко
Давайте розв’яжемо проблемне питання.
Зверніть увагу на дошку.
Спитайте у будь-кого, чи любить він життя, і неодмінно почуєте: «Та
хто ж його не любить?»Як ви гадаєте?
(учні говорять, про те , що в їхньому розумінні життя 3-4 приклади)
-Так, дійсно, питання про життя є найбільш актуальним у наш час. Людські відповіді різноманітні, оскільки прояв життя і умови життя в людей різні. А життя – це ваше невідоме майбутнє. Хай воно буде завжди прекрасним.
І ось стоїте ви на порозі школи
Між двох світів, між різних берегів.
Бо за порогом цим складні лежать дороги,
В широкий світ з дитячих мрійних снів.
Тому я пропоную сьогодні порушити цю тему. Згодні?
Але для початку, давайте з'ясуємо, що між нами щойно відбулось?
Яким мовним терміном ми називаємо нашу розмову?
( діалог, дискусія, полілог, спілкування…)
Символом нашого уроку хай стане ця червона троянда як невід”ємна частина живої природи і як розкішна частина вашого юнацького життя.
Перед вами стоїть завдання «Обери позицію»
Протягом роботи записати продовження культурологічної теми уроку, вам потрібно обрати власну позицію і коротко пояснити свій вибір. Зрозуміло?
Звертаю вашу увагу! У кожного на парті є аркуш результативності «Рефлексія», тобто сам аналіз ,діяльності та її результатів., Звертаю вашу увагу, що в кінці уроку ви зможете самі поставити собі оцінку
. II. Актуалізація опорних знань. ( інформаційна презентація термінів)
Сьогодні мені надали презентаціїї 7 учнів,окрім тих, хто був відсутній по хворобі, я їх проглянула, заслуговують на увагу майже всі. Але надамо можливість презентувати Насті
Дякую! Всі останні презентації, обов”язково будуть перевірені і оцінені
І так за допомогою презентацій ми відновили знання пр пряму мову.
Тому я вам пропоную „Аукціон
На аукціон прошу гуртом, поодинці.
Чекають на всіх вас чудові гостинці!
. Ви – демонструватимете свої відповіді Я роздаю вам акції.. у вигляді троянд: жовтих, рожевих, червоних-. Жовта -1 б.,рожева-2б.червона-3б.
1.Що таке пряма мова?Пряма мова - це спосіб передачі
чужої мови, при якому мовець або автор тексту повністю зберігає її лексичні, синтаксичні та стилістичні особливості, тобто відтворює її дослівно.
2.Непряма мова ?- це спосіб передачі чужої мови, при якому відтворюється тільки її зміст,без збереження лексичних та синтаксичних особливостей.
3.Зчого складаютьсяКонструкції з прямою мовою? складаються з двох компонентів: чужої мови, як змістового ядра, та слів автора, які її вводять
4Якому реченню відповідає.Непряма мова? зі словами автора становить одне складнопідрядне речення і виступає у ньому підрядною частиною.
5Що поєднує в собі.Невласне пряма мова ?поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови.
6Як записуємо.пряму мову ?записуємо з великої літери й беремо з обох боків у лапки. Після слів автора ставимо двокрапку. Слова автора після прямої мови записуємо з малої літери.
7.Позиція слів автора при прямій мові?, то можливі 3 варіанти розділових знаків:
«П, - а, - п». «П, - а. - П». «П, - а: - П».
8Як зпис. .Цитати? завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку.
11Я кщо репліки записуються не з абзацу, а підряд?, то кожна з них береться в лапки, аміж ними ставиться тире:
«П, - а. - П?» - «П, - а. -П.»
12Епіграф є різновидом цитати?. Він в лапки не береться. Вказівкана джерело пишеться під епіграфом справа без дужок, крапка після неї не ставиться.
III. Формування й удосконалення практичних умінь і навичок
Мовознавче дослідження.(схеми)
Я запрошую по 1 учню з кожної групи до дошки попрацювати над мовознавчим дослідженням Групи працюють над Впр.46 підручника
ст 54-.Нещодавно ми відзначили 200 років з дня народження Шевченка, тому ще раз доторкнемося думками до життя Кобзаря.
Картка 1( Достатній рівень)
-За допомогою схем сформулюйте правила про розділові знаки в реченнях із прямою мовою.. Прочитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора, спробуйте самостійно накреслити його схему.Поясніть інші розділові знакив реченні
говорить українська народна мудрість.
( схема речення: «П », - а).
Картка2
( Високий рівень)
- За допомогою схем сформулюйте правила про розділові знаки в реченнях із прямою мовою. Свої висновки зробіть попрацювавши ще за одним уривком з твору Ліни Костенко. Причитайте виразно. Знайдіть пряму мову, слова автора, спробуйте самостійно накреслити його схему.
« Так багато на світі горя. Люди, будьте взаємно красивими!»
Л. Костенко
Схема речення: А: «П?»
(Спочатку перевіряю клас, потім відповідають за картками)
Пропоную вам мовну трансформацію.
Перебудуйте подані речення з прямою мовою непрямою.
В.Р.1.Великий вітчизняний педагог Василь Сухомлинський писав: «Що найголовніше було в моєму житті? Без роздумів відповідаю: любов до дітей».
С.Р. 2.Мене навчала мати ще колись: «Як виростеш, моя мала дитино, то мудрим будь і мужнім будь в житті»
Клас працює за таблицями (на партах)
Синтаксичний конструктор. звернути увагу на позиціях слів автора відносно прямої мови, виконати наступне завдання: поставити при прямій мові ( 1 ) слова автора ( 2 ) в усіх можливих позиціях і записати.
Поговоримо про діалог, проведемо термінологічну розминку:
Що таке діалог? (розмова, яка відбувається між двома
особами )
монолог (мовлення однієї особи )
полілог ( мовлення групи осіб, більше двох),
репліка( кожне висловлювання учасника розмови )
Готуючись до уроку,кожна група отримала випереджальне завдання оригінальногозмісту,суголосне з темою нашого уроку та найпершим прекрасним почуттям у вашому віціі-- коханням.Ці завдання я включила у презентацію уроку і надаю вам слово.
Пунктуаційний практикум
Випереджальне завдання групи1Прослухайте діалог
Спишіть, розставляючи розділові знаки. Поясніть пунктограми.
-Ти мене любиш? – питає.
-Люблю.
-Віддай мені радість свою!
--Я віддав.
-І тепер мене любиш?
-Люблю.
-Віддай мені силу свою.
-Віддам.
-І ще мене любиш?
-Люблю.
-Віддай мені мужність свою.
-Віддам
( - Кожна репліка починається з нового рядка, перед нею ставиться тире
в лапки не береться)
Пунктуаційний практикум
Випереджальне завдання групи2.
Прослухайте ,Запишіть в лапках
« Що найкрасивіше в світі?» - «Фіалка в горах» - «Що красивіше, ніж фіалка в горах?»- «Любов» - «Що найкрасивіше в світі?» - «Сонце ранкове в горах» - «Що яскравіше від сонця ранкового в горах?» - «Любов». (Р.Гамзатов)
Діалог може бути і в лапках?Діалог може бути і в лапках Тоді кожна репліка записується одна за одною в рядок, а між репліками ставиться тире.
Продовжіть « Синонімічний ланцюжок»
Діалог – розмова …
( Діалог - розмова - дискусія - полілог - суперечка - спілкування - говоріння - сварка - обговорення - балаканина - перемова - порозуміння... )
Творча лабораторія (групова робота) групи учнів отримують уривки запропонованого тексту, а потім звіряють свої відповіді із слайдами на мультимедійній презентаційній дошці, ПК ).
1. Відреставруйте вірш, складіть на його основі речення з прямою
мовою.
«Якщо ти віриш у майбутнє»
Якщо ти віриш у майбутнє,
В його прийдешність, у_____
Дзвони у дзвони,_____людям,
Бо більш не буде вороття.
Віддай забуту____________травам,
Відмий від бруду всі хмарки,
Відреставруй нам_____небо
І дощ крізь_____проціди.
Бережімо,_______, землю,
Кожну квітку й деревце,
Нищити______не треба,
Пам'ятайте всі про це.
Команда2 отримує бонуси за червоні троянди-акції—слова для довідок:
Життя,кричи, свіжість,синє,сито,рідна,краса( Перевірка вірша )
Я не сумнівалась, що у вас все вийде. Бо у нашому класі є і майбутні поети, ,і журналісти. Тому я просила наших обдаровань Настю і Аню підготувати для вас- однокласників поетичні рядочки –поради,які б відповідали темі нашого уроку . Але вони до останнього це тримають в таємниці, тому я не внесла іхні шедеври до презентації.
Слово Насті,Ані.
Дякую , дівчатка, слушні поради і побажання . Я, думаю, всім сподобалось.
Хотілося б звернутися до вас: «В добру путь, дорогі мої однокласники, в суєті не згубіть доброти,силу духу черпайте в любові, хоч не легко вам буде іти, не цурайтеся рідного слова, не згубіть своє чесне ім”я , правда є у житті лиш єдина –не забудьте, що вище нема від імення людина !»
Хай летить, як птах крилатий,
Мрія з краю в край,
Час спливе й життя скаже:
«Шлях свій вибирай!»
Доріг на світі є багато,
Але яку б ти не обрав,
Хотіла я б тобі сказати,
Щоб свій ліцей ти пам’ятав!
ІV. Домашнє завдання.
В.Р. Підготуйте презентацію « Моя майбутня професія » у формі інтерв’ю.Д.Р. Візьміть інтерв’ю, підготувавши запитання. ( Чим приваблює вас ця професія? Наскільки вона важлива? Які професійні якості допомагають вам у професійній діяльності?...) С.Р. Сласти власне висловлювання у форматіЗНО”Що значить знайти своє покликання”
Підводимопідсумки,завершивши роботу над „ОБЕРИ ПОЗИЦІЮ”На
Протягом уроку ви повинні були прдумати продовження культурологічної теми уроку, обравши власну позицію, і коротко пояснити свій вибір
Що є життя?
3.Життя-це____________
Дякую!
ОЦІНЮВАННЯ.! Протягом уроку ви плідно працювали,щодо прцесу діяльності робили самооцінку—підрахуйте бали, додатково бали троянди-акції (Учні називають).Називає оцінки за презентацію біля дошки.
А що ж до почуттів?
Чим запам”ятався урок найбільше?
-Я дізнався........
-У мене вийшло....
Прийом «Логічне завершення»
Пригадайте, що стало початком нашого уроку? Так, ця дивовижна троянда, невід’ємна частина живої природи і така розкішна частина життя людини. Ця квітка як і життя – сама досконалість і їх можна зробити ще кращими. Частіше посміхайтеся, упевнено дивіться у майбутнє, вірте в себе і не бійтеся втілювати свої мрії в реальність.
Попереду в ціле життя переліт:
Будуть незгоди і спрага в дорозі;
Як стомишся й очі щипатиме піт,
Як ти засумуєш в дорозі,
Згадай те гніздо, де ти ріс, де мужнів,
Згадай наші верби, і луки, і трави,
І вічну тривогу своїх матерів,
І школу, і друзів своїх нелукавих,
Хай буде щаслива дорога твоя
У раннім, і пізнім світанку.
Тебе зберігає тривога батьків від першого подиху і до останку….
На згадку про урок я вам вручаю” пам”ятку-пораду” (Зачитую) і цей рушник, як символ вашого майбутнього самостійного життя,покладіть же на цей рушник троянди,які ви отримали за своє старання,хай ваша дорога буде завжди устелена такими ж прекрасними квітами-перлами.
Сміливо йдіть, дорослі наші діти, в шляхи життєві від шкільних порогів.
Речення прямої мови |
Засоби зв’язку |
Приклади |
|
пряма мова |
непряма мова |
||
Розповідне (Якщо пряма мова є є реченням розпо відним, то вона передається частиною склад- ного речення і приєднується сполучниками що, ніби, щоб). |
сполучники: що, ніби, щоб |
В.Сухомлинський, звертаючись до школяра, наголошував: «Хоча б над тобою було сто вчителів – вони будуть безсилі, якщо ти не зможеш сам змусити себе до праці і не вимагайте її від себе.». |
В.Сухомлинський, у звертанні до школяра наголошував, що хоча б над ним було сто вчителів – вони будуть безсилі, якщо він сам не зможе змусити себе до праці і не вимагатиме її від себе. |
Питальне |
сполучники чи сполучні слова: хто, що, який, чий, котрий, де,коли, як.. |
«Чи є що золота дорожче на землі? » - у мудреця спитали люди. |
У мудреця спитали люди, чи є що на землі дорожче від золота. |
Спонукальні |
сполучник щоб |
„Люди,будьте вза- ємно красивими”,-иса писала Ліна Костенко ко. |
Ліна Костенко пи-сала про те,щоб люди були взаємно красивими . |
Мета рефлексії - пригадати і усвідомити цілі та процес діяльності, співвіднести отримані результати із запланованими, осмислити свої почуття у процесі діяльності.
Рефлексія.
Інформаційна презентація термінів |
1б. |
|
«Аукціон » |
1б. |
|
Мовознавче дослідження |
1б. |
|
Мовна трансформація |
2б. |
|
Синтаксичний конструктор |
2б. |
|
Творча лабораторія |
2б. |
|
Творче конструювання |
2б. |
|
Логічне завершення «Обери позицію » |
1б. |
|
2. Щодо почуттів:
Додаток 2
12 правил до теми
2.Непряма мова - це спосіб передачі чужої мови, при якому відтворюється тільки її зміст,без збереження лексичних та синтаксичних особливостей.
4.Непряма мова зі слова автора становить одне складнопідрядне речення і виступає у ньому підрядною частиною.
5.Невласне пряма мова поєднує в собі елементи прямої та непрямої мови.
7.Якщо слова автора стоять в середині прямої мови, то можливі 3 варіанти розділових знаків:
«П, - а, - п». «П, - а. - П». «П, - а: - П».
8.Цитати завжди беруться в лапки, крім випадків, коли цитата є частиною речення, тоді вона пишеться з малої літери. Вказівку на автора цитати беремо в дужки, після другої дужки ставимо крапку.
11Якщо репліки записуються не з абзацу, а підряд, то кожна з них береться в лапки, аміж ними ставиться тире:
«П, - а. - П?» - «П, - а. -П.»
12.. Різновид цитати - епіграф. Він в лапки не береться. Вказівка
на джерело пишеться під епіграфом справа без дужок, крапка після
неї не ставиться.
Пам'ятка – порада:
Хотілося б звернутися до вас: «В добру путь, дорогі мої однокласники, в суєті не згубіть доброти,силу духу черпайте в любові, хоч не легко вам буде іти, не цурайтеся рідного слова, не згубіть своє чесне ім”я , правда є у житті лиш єдина –не забудьте, що вище нема від імення людина !»
Хай летить, як птах крилатий,
Мрія з краю в край,
Час спливе й життя скаже:
«Шлях свій вибирай!»
Доріг на світі є багато,
Але яку б ти не обрав,
Хотіла я б тобі сказати,
Щоб свій ліцей ти пам’ятав!