Тема. Диктатура Гая Юлія Цезаря
Мета: охарактеризувати причини, які визначили суспільно-політичне життя Риму у 80-60-х рр. 1 ст. до н.е., проаналізувати шлях Гая Юлія Цезаря до влади та його політичну діяльність; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними та візуальними джерелами, вміння висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми.
Римська культура склалася на основі культури __________ та ___________. Зерно, яке було щойно вкинуте в землю належало _____________ , те, що проростало - _____________, квітуче ____________. У Римі склався культ з ____ головних богів. Найголовнішим був _______________. В підземному царстві володарював _______________ . Богинею краси та кохання була ___________. Храми, які мали округлу в основі форму будувалися богині ___________. Ім'я Август означало _______________________ . Середню школу в Римі називали _____________.
Римська культура склалася на основі культури __________ та ___________. Зерно, яке було щойно вкинуте в землю належало _____________ , те, що проростало - _____________, квітуче ____________. У Римі склався культ з ____ головних богів. Найголовнішим був _______________. В підземному царстві володарював _______________ . Богинею краси та кохання була ___________. Храми, які мали округлу в основі форму будувалися богині ___________. Ім'я Август означало _______________________ . Середню школу в Римі називали _____________.
Римська культура склалася на основі культури __________ та ___________. Зерно, яке було щойно вкинуте в землю належало _____________ , те, що проростало - _____________, квітуче ____________. У Римі склався культ з ____ головних богів. Найголовнішим був _______________. В підземному царстві володарював _______________ . Богинею краси та кохання була ___________. Храми, які мали округлу в основі форму будувалися богині ___________. Ім'я Август означало _______________________ . Середню школу в Римі називали _____________.
Римська культура склалася на основі культури __________ та ___________. Зерно, яке було щойно вкинуте в землю належало _____________ , те, що проростало - _____________, квітуче ____________. У Римі склався культ з ____ головних богів. Найголовнішим був _______________. В підземному царстві володарював _______________ . Богинею краси та кохання була ___________. Храми, які мали округлу в основі форму будувалися богині ___________. Ім'я Август означало _______________________ . Середню школу в Римі називали _____________.
Зевс
Плутон
Аполлон
Аполлон
Аїд
Юпітер
Діана
Артеміда
Діоніс
Вакх
Марс
Арес
Вулкан
Гефест
Конспект уроку
з всесвітньої історії
для 6-го класу
на тему
«Диктатура Гая Юлія Цезаря»
Підготувала учитель
історії та правознавства
Комунального закладу
«Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів
Зміївської районної ради
Харківської області»
Вистороп Т. В.
2018
Тема. Диктатура Гая Юлія Цезаря (Слайд 1)
Мета: охарактеризувати причини, які визначили суспільно-політичне життя Риму у 80-60-х рр. 1 ст. до н.е., проаналізувати шлях Гая Юлія Цезаря до влади та його політичну діяльність; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички роботи з історичними та візуальними джерелами, вміння висловлювати власні судження; виховувати зацікавленість до вивчення теми. (Слайд 2)
Обладнання: підручник «Всесвітня історія. Історія України: підруч. для 6-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / О. Г. Бандровський, В. С. Власов. – К. : Генеза, 2014.», «Всесвітня історія. Історія України: робочий зошит : 6-й кл. / В. С. Власов. – 3-тє вид. – К. : Генеза, 2016.», мультимедійна презентація, проектор.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
Римська культура склалася на основі культури __________(греків) та ___________(етрусків). Зерно, яке було щойно вкинуте в землю належало _____________ (Сатурну), те, що проростало - _____________(Церері), квітуче ____________(Флорі). У Римі склався культ з ____(12) головних богів. Найголовнішим був ________________(Юпітер). В підземному царстві володарював _______________ (Плутон). Богинею краси та кохання була ___________(Венера). Храми, які мали округлу в основі форму будувалися богині ___________(Весті). Ім'я Август означало _______________________ («звеличений богами», «рівний богам»). Середню школу в Римі називали _____________. (граматика)
На дошці розміщені імена богів Греці та Риму та зображення. Учня необхідно розмістити їх у логічні ланцюжки.
Зевс, Плутон, Аполлон, Аполлон, Аїд, Юпітер, Діана, Артеміда, Діоніс, Вакх, Марс, Арес, Вулкан, Гефест.
На початку 1 ст. до н.е. оптимати об’єдналися навколо Луція Корнелія Сули.(Слайд 6) Він був вихідцем із давнього аристократичного роду, обдарованим політиком та полководцем. У 84 році переміг понтійського царя Мітрідата VІ. У 82 р. до н.е. переміг військо Гая Марія та був проголошений диктатором. Сулла нагороджував своїх прихильників і солдатів майном знищених ворогів, скасував закони, видані популярами, посилив роль сенату, обмежив права народних трибунів. У 79 р. до н.е. Сулла склав повноваження, а через рік помер.
Після його смерті ситуація у країні загострилася. Мітрідат знову напав на римські провінції. У 74 р. до н.е. спалахнуло повстання, яке очолив раб-гладіатор Спартак. Його вдалося придушити лише через кілька років. (Слайд 7)
Гладіатори – раби, які виступали в боях для розваги римських громадян. (Слайд 8)
Гладіатори
Загорається день і шалено ревуть ці трибуни, заповнені вщерть, Ні, не Музи святі пануватимуть тут, нині тут пануватиме смерть, І коротка команда, і бій вже кипить, я колю́ і рубаю зплеча, Кров гаряча, червона, як маки, горить на сталевому вістрі меча. Мій противник – не ворог мені, зовсім ні, з ним нас звів хижий римський орел, Ще учора ми пили вино разом з ним, а сьогодні один з нас помре. Ми всього лиш раби, хоч сильніші за них, наша сила колись їх зімне, Нехай спробує хтось із отих крикунів взяти зброю й спинити мене! І стараюся я не дружити ні з ким, я самотній, як вовк, на цім світі, Щоб не звів мене жереб із другом моїм, доведеться тоді його вбити. А пісок на арені від крові змокрів, і трибуни все так же ревуть. Я сьогодні чужого товариша вбив, значить, ще один день проживу. Гладіатори ми, гладіатори, ave Caesar, вітання тобі! Гладіатори ми, гладіатори, сієм смерть на потіху юрбі, На потіху юрбі. 10.09.1995 |
У 60 р. до н.е. троє видатних римських політиків – Гней Помпей, Марк Красс та Юлій Цезар – утворили перший тріумвірат. (Слайд 9)
Тріумвірат – у Давньому Римі союз трьох політичних діячів задля захоплення найвищої влади. (Слайд 10)
Союз тримався на військовій славі учасників. Помпей та Красс відзначилися у боротьбі з Мітрідатом та Спартаком. Цезар 58-50 рр. до н.е. завоював усю Галлію, які увійшли до складу Римської держави як провінція Галлія.
У 53 р. до н.е. Марк Красс розпочав війну з Парфянською державою, у якій його військо було розбите, а він сам загинув у бою. У 49 р. до н.е. сенат ухвалив указ про відкликання Цезаря із завойованих ним земель. У цьому його переконав Помпей, що був наляканий успіхами Цезаря у Галлії. Проте Марк Антоній та Кассій Лонгін наклали на це рішення вето. (Слайд 11)
Цезар мав лише два легіони і розумів, що перетнувши річку Рубікон, розпочне нову війну. Та все ж, зі словами «Жереб кинуто!» він переправився через річку. Звідси походить крилатий вислів перейти рубікон, що означає зробити необоротний крок, наважитись на рішучий вчинок, пройти «точку неповернення». (Слайд 12) Помпей залишив Італію, направившись до Греції і шлях на Рим було відкрито. Завдяки своїй політиці «милосердя», він швидко здобув нових прихильників.
У 48 р. до н.е. поблизу міста Фарсал відбулася вирішальна битва між військами Гая Юлія Цезаря та Гнея Помпея, у якій Цезар здобув перемогу. (Слайд 13)
_А_ Жереб кинуто. _В_ Прийшов, побачив, переміг! Б_ І ти, Бруте?
А. Рішучий крок Юлія Цезаря в січні 49 р. до н.е., коли він перейшов через річку Рубікон, яка відділяла Галлію від Італії, що й поклало початок громадянській війні.
Б. Зрада тих, від кого Юлій Цезар не сподівався.
В. Легка та швидка перемога війська Юлія Цезаря над понтійським царем.
І ти, Бруте?
А. Був учасником Першого тріумвірату, у наслідок чого отримав посаду консула.
Б. Вступив до Рима, знищивши військо популярів, вдався до переслідування противників, виявляючи нечувану жорстокість.
В. Прагнучи слави полководця, домігся призначення на посаду намісника Галлії. У ході галльських походів завоював величезні території на півночі.
Г. Перейшов зі своїм військом річку Рубікон, розпочав громадянську війну проти сенату й Помпея.
Д. Розбив усі супротивників і став правителем Рима, одержавши довічну посаду диктатора; щороку обирався консулом і діяв через республіканські органи влади.
Е. У кількох боях розбив армію римлян і завдав Риму поразки під Каннами.