Пізнаємо природу 6 клас НУШ
ТЕМА УРОКУ. Що таке середовище існування
Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів
Мета уроку:
формування ключових компетентностей: соціальна та громадянська
компетентності; спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; інформаційно- цифрова компетентність;
формування предметних компетентностей: розв’язування учнями доступних екологічних і особистісно значущих проблемних та пізнавальних задач , пов’язані з реальними об’єктами природи у сфері відносин « Організм-середовище » та "Організм-організм".
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: фронтально-колективні, групові,індивідуальні.
Базові поняття та терміни: екологія, екосистема,чинники середовища,середовища існування.
Методи та прийоми:
1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, прийом «Асоціативний кущ», робота з інформаційними джерелами , прийом «Це тому, що….», прийом «Відкритий мікрофон»,розповідь, мозкова атака,відео, презентація.
2). Репродуктивні: робота з підручником, картками-завданнями, зошитами, складання таблиці, порівняння.
3). Проблемно-пошукові: дослідження, робота з цифровими додатками за QR-кодами , повідомлення учнів з додаткових джерел.
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: екологія , біологія, фізика,
географія, мистецтво.
Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м/м дошка, підручник, зошит, комп’ютер.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий
розвиток (формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості), підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.
Хід уроку
І.Вступна частина уроку (організаційний етап, формулювання мети, планування роботи спільно з учнями)
1.Вступне слово вчителя. Створення позитивного настрою.
Девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати!
2.Проблемне завдання
-Послухайте фрагмент розповіді:
Ворона літала з гілки на гілку, важко утримуючи у дзьобі важкий горіх. Здавалося, обирає зручне місце для сніданку. Та раптом вона сіла на гілку, яка звисала над проїзджою частиною дороги і випустила свою здобич. Невже ворони так легко прощаються з їжею? Транспортний шлях для життя тварини загроза чи користь? А які , на вашу думку чинники можуть вплинути на життя ворони? Чи доводилось вам спостерігати незвичну поведінку тварин у природі?
Висновок: отже,сьогодні піде мова про складні взаємозв’язки між організмами та між організмами і середовищем існування.
3.Формулювання мети уроку. Планування подальшої діяльності спільно з учнями.
ІІ. Основна частина уроку(етап активного навчання)
1.Що таке взаємозв’язки організмів у природі
А) Прийом «Асоціативний кущ». Створення асоціативного куща до слів «Екологія». «Екосистема»
Б)Робота з інформаційними джерелами.
Доповнення словника термінів.
В) Заочна екскурсія в природу
Знаходження прикладів екосистем біля дому, школи, в селі,місті.
Проблемне запитання:
-Чи змінилося довкілля нашого села, міста? Навести приклади позитивного та негативного впливу людини на екосистеми. Який внесок робите ви у покращенні довкілля свого села(міста)?
Г) Мозкова атака. Приклади, що демонструють взаємозв’язки в природі.
Продовжити речення. Прийом «Це тому, що….»
-Життя жаби залежить від води ,це тому, що …..,
-Вовк не може жити без лісу….
-Для зайця велике значення має рослинна їжа…
-Дощові черви-важливі для природи…..
-Для життя організмів потрібні: повітря, вода, їжа…. Та інше
2. Середовища існування. Вплив чинників середовища на організм. Значення чинників неживої природи для організмів.
А) Робота з матеріалами презентації
Б) Прийом «Відкритий мікрофон»
(Учні висловлюють свої міркування щодо впливу довкілля на ріст, розвиток, активність організму)
Висновки: чинники середовища впливають на організм.
В) Складання таблиці «Умови існування»
Групи чинників |
Приклади |
Чинники неживої природи |
Світло, тепло, вода, мінерали, повітря |
Чинники живої природи |
Рослини, тварини, гриби, бактерії |
Вплив діяльності людини |
Будівництво доріг, зведення міст, вирубування лісів, забруднення атмосфери тощо |
Г) Робота з цифровим додатком
За QR-кодом, рубрикою «Дослідження. Спостереження». Ознайомлення з дослідженнями до § 34 : «Як сонячне світло впливає на життя організмів», «Кому який грунт до вподоби».
- Висловлювання гіпотез та планування експериментів для їх перевірки.
3. Вплив організмів на середовище існування
А)Перегляд та обговорення відео за посиланням: https://youtu.be/tvbRGtw-Qxw?t=5
ІІІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
А)Самостійна робота з цифровим додатком за QR-кодом, рубрикою «Пізнавальні матеріали» до §34.
Б)Робота в групах за завданнями :
Перша група :
опрацювати пізнавальні матеріали «Секрети мурашок».
Відповісти на запитання:
- Як розділені ролі в мурашиній сім’ї ?
- У чому дивовижність життєдіяльності мурах ?
Друга група :
опрацювати пізнавальні матеріали «Найтурботливіші серед тварин».
Відповісти на запитання:
-Що таке роїння у мурах? В чому воно полягає? У чому досконалість турботи про потомство у мурах?
Третя група:
опрацювати пізнавальні матеріали «Значення мурах в природі та житті людини»
Відповісти на запитання:
-Чим живляться мурашки? Чому кожна мураха має свій «фах»?
- Чому мурах вважають санітарами лісу.
-Чим мурахи завдають шкоду людині.
ІV. Підсумкова частина уроку: підсумки, рефлексія. Самооцінювання.
1.Рефлексія змісту навчального матеріалу.
Прийом «Поміркуй» : які зміни в середовищі відбудуться, якщо в природі щезнуть: грифи, птахи, жаби, губки?
2.Рефлексія емоційного стану .
Вправа « Смайлик». Діти обирають одне з трьох малюнків:
Веселий -«у мене все вийшло», задуманий –« усе вийшло, але були труднощі», сумний-«сьогодні у мене не вийшло нічого»
3.Самооцінювання.
V. Домашнє завдання.
Інструктаж з виконання домашнього завдання: опрацювати § 34 ; провести дослідження для підтвердження гіпотез, висловлених на уроці, щодо «Як сонячне світло впливає на життя організмів», «Кому який грунт до вподоби».