Уроку на тему "Що таке середовище існування"

Про матеріал
Розробка уроку до теми "Що таке середовище існування" Інтегрований курс "Пізнаємо природу", 6 клас за модельною програмою Д. Біда
Перегляд файлу

Пізнаємо природу 6 клас    НУШ

ТЕМА УРОКУ. Що таке середовище існування

Екосистеми. Чинники середовища, які впливають на ріст, розвиток і активність організмів

Мета уроку:
формування ключових компетентностей: соціальна та громадянська
компетентності; спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами; уміння вчитися впродовж життя; інформаційно- цифрова компетентність;
формування предметних компетентностей: розв’язування  учнями доступних екологічних  і особистісно значущих проблемних та пізнавальних задач , пов’язані з реальними об’єктами природи у сфері відносин « Організм-середовище » та "Організм-організм".

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: фронтально-колективні, групові,індивідуальні.
Базові поняття та терміни: екологія, екосистема,чинники середовища,середовища існування.
Методи та прийоми:
1). Пояснювально-ілюстративні (інформаційно-рецептивні): бесіда, прийом «Асоціативний кущ», робота з інформаційними джерелами , прийом  «Це тому, що….», прийом «Відкритий мікрофон»,розповідь, мозкова атака,відео, презентація.
2). Репродуктивні: робота з підручником, картками-завданнями, зошитами, складання таблиці, порівняння.
3). Проблемно-пошукові: дослідження, робота з цифровими додатками за QR-кодами ,  повідомлення учнів з додаткових джерел.
Внутрішньопредметні і міжпредметні зв’язки: екологія , біологія, фізика,
географія, мистецтво.
Обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м/м дошка, підручник, зошит, комп’ютер.
Реалізація НЛ: громадянська відповідальність, екологічна безпека і сталий
розвиток (формування в учнів соціальної активності, відповідальності та екологічної свідомості), підприємливість і фінансова грамотність, здоров'я і безпека.

 Хід уроку

І.Вступна частина уроку (організаційний етап, формулювання мети, планування роботи спільно з учнями)

1.Вступне слово вчителя. Створення позитивного настрою.

Девіз нашого уроку: 

Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати!

2.Проблемне завдання

-Послухайте фрагмент розповіді:

Ворона  літала з гілки на гілку, важко утримуючи у дзьобі важкий горіх. Здавалося, обирає  зручне місце для сніданку.  Та раптом вона сіла на гілку, яка звисала над проїзджою частиною дороги і випустила свою здобич. Невже ворони так легко прощаються з їжею?  Транспортний шлях для життя тварини загроза чи користь? А які , на вашу думку чинники можуть  вплинути на життя ворони? Чи доводилось вам спостерігати незвичну поведінку тварин у природі?

 Висновок: отже,сьогодні піде мова про складні взаємозв’язки між організмами та між організмами і середовищем існування.

3.Формулювання мети  уроку. Планування  подальшої  діяльності спільно з учнями.

ІІ. Основна частина уроку(етап активного навчання)

1.Що таке  взаємозв’язки організмів у природі

 А) Прийом «Асоціативний кущ». Створення асоціативного куща до слів «Екологія». «Екосистема»

Б)Робота з інформаційними джерелами.

 Доповнення словника  термінів.

В) Заочна екскурсія в природу

Знаходження  прикладів екосистем біля дому, школи, в селі,місті.

Проблемне запитання:

-Чи змінилося  довкілля нашого села, міста? Навести приклади позитивного та негативного впливу людини на екосистеми. Який внесок робите ви у покращенні довкілля свого села(міста)?

Г)  Мозкова атака. Приклади, що демонструють взаємозв’язки в природі.

Продовжити речення. Прийом  «Це тому, що….»

-Життя жаби залежить від води ,це тому, що …..,

-Вовк не може жити без лісу….

-Для зайця велике значення має рослинна їжа…

-Дощові черви-важливі для природи…..

-Для життя організмів потрібні: повітря, вода, їжа…. Та інше

2. Середовища існування. Вплив чинників середовища на організм. Значення чинників неживої природи для організмів.

А) Робота з матеріалами презентації

Б) Прийом «Відкритий мікрофон»

 (Учні висловлюють свої міркування щодо впливу  довкілля   на ріст, розвиток, активність організму)

Висновки: чинники середовища впливають на організм.

В) Складання таблиці «Умови існування»

Групи чинників

Приклади

Чинники неживої природи

Світло, тепло, вода, мінерали, повітря

Чинники живої природи

Рослини, тварини, гриби, бактерії

Вплив діяльності людини

Будівництво доріг, зведення міст, вирубування лісів, забруднення атмосфери тощо

 

Г) Робота з цифровим додатком

За QR-кодом, рубрикою «Дослідження. Спостереження». Ознайомлення з дослідженнями  до § 34 : «Як сонячне світло впливає на життя організмів», «Кому який грунт до вподоби».

 - Висловлювання гіпотез та планування експериментів для їх перевірки.

3. Вплив організмів  на середовище існування

А)Перегляд  та обговорення  відео за посиланням:   https://youtu.be/tvbRGtw-Qxw?t=5

ІІІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 А)Самостійна робота  з цифровим додатком за QR-кодом, рубрикою «Пізнавальні матеріали»  до §34.

 Б)Робота в групах за завданнями :

Перша група :

опрацювати пізнавальні матеріали «Секрети мурашок».

Відповісти  на запитання:

-  Як розділені ролі в мурашиній сім’ї ?

- У чому дивовижність життєдіяльності мурах ?

Друга група :

опрацювати пізнавальні матеріали «Найтурботливіші серед тварин».

 Відповісти  на запитання:

-Що таке роїння у мурах? В чому воно полягає?  У чому досконалість турботи про потомство у мурах?

 Третя група:

опрацювати пізнавальні матеріали «Значення мурах в природі та житті людини»

 Відповісти  на запитання:

 -Чим живляться мурашки? Чому кожна мураха має свій «фах»?

- Чому мурах вважають санітарами лісу.

-Чим мурахи завдають шкоду людині.

ІV. Підсумкова частина уроку: підсумки, рефлексія. Самооцінювання.

1.Рефлексія змісту навчального матеріалу.

Прийом «Поміркуй» : які зміни в середовищі відбудуться, якщо  в природі щезнуть: грифи,  птахи, жаби, губки?

2.Рефлексія емоційного стану .

 Вправа « Смайлик». Діти обирають одне з трьох малюнків:

Веселий -«у мене все вийшло», задуманий –« усе вийшло, але були труднощі»,  сумний-«сьогодні у мене не вийшло нічого» 

3.Самооцінювання.

V. Домашнє завдання.

Інструктаж з виконання домашнього завдання: опрацювати § 34 ; провести дослідження для підтвердження гіпотез, висловлених на уроці, щодо  «Як сонячне світло впливає на життя організмів», «Кому  який  грунт до вподоби».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дзьобко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Рошка Наталія
Додано
9 січня
Переглядів
1055
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку