Урок" Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну."

Про матеріал
Розробка уроку допоможе закріпити і поглибити одержані раніше знання про типи хімічних реакцій; продовжити формувати уміння класифікувати хімічні реакції за кількістю і складом речовин, що взаємодіють чи утворюються в результаті реакції, та складати реакції різних типів. До уроку підготовлена мультимедійна презентація, використано різні форми роботи: розповідь учителя, хімічний тренінг , індивідуальна робота, демонстраційний експеримент, робота з підручником.
Перегляд файлу

Тема уроку. Класифікація хімічних реакцій за різними ознаками. Реакції сполучення, розкладу, заміщення, обміну.

 

Мета уроку: 

  •     закріпити і поглибити одержані раніше знання про типи  хімічних реакцій; продовжити формувати уміння  класифікувати хімічні реакції за кількістю і складом речовин, що взаємодіють чи утворюються в результаті реакції, та складати реакції різних типів;
  •     комплексно розвивати всі компоненти мислення учнів;
  •     виховувати  ініціативність та відповідальність  учнів.

Обладнання та матеріали: мультимедійна презентація уроку, Періодична система хімічних елементів  Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів.

Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.

Форми роботи: розповідь учителя, хімічний тренінг , індивідуальна робота, демонстраційний експеримент, робота з підручником.

Девіз уроку: «Усе пізнається в порівнянні».

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань.

Прийом: «Мозковий штурм»(Слайд 2)

 

Завдання №1. «Хімічна естафета» Допишіть рівняння хімічних реакцій і вкажіть тип реакції          (учні працюють по черзі біля дошки).

а)Zn + H2 SO4                                         б) Fe + Cl2

в) Al(OH)3                               г)NaOH+ HCl→

II. Мотивація навчальної діяльності

          Сьогодні ми починаємо вивчення нової теми – «Хімічні реакції»  (учні записують тему у зошити)(Слайд 1).  Під час вивчення цієї теми ви дізнаєтесь про різні типи хімічних реакцій, про фактори, які впливають на їх протікання; навчитесь використовувати  їх на практиці.

 

           На сьогоднішньому уроці ви розширите свої знання про типи хімічних реакцій в залежності від кількості реагентів і продуктів реакції.
( Слайд 6)

III.Вивчення нового матеріалу

 

1.Робота із таблицею – «Заповнити таблицю» Класифікація хімічних реакцій
( Слайд 5)

 

 

 

 

 

 

 

http://1.bp.blogspot.com/-n8an6hEsDYs/VHEBzaB6oWI/AAAAAAAAAFQ/qDaKSJn_k5Q/s1600/5_1_2.jpg2. Відеодосліди – з «Віртуальної хімічної лабораторії» -  Реакції розкладу (розклад калій перманганату; дихромату амонію  - «Хімічний вулкан»).
 
Що спостерігаємо? Запишіть на дошці хімічнe рівняння:

2KMnO4    K 2MnO4 + MnO2  + O2 

Які реакції називаються реакціями розкладу? (Слайд 7)

 

Хімічні реакції, в результаті яких із однієї речовини утворюються дві чи більше нових речовин, називаються реакціями розкладу.

 

Реакції сполучення(горіння фосфору, сірки в кисні; взаємодія залiза з сіркою), Чи відбулася хімічна реакція? Запишіть на дошці  хімічнe рівняння:

4 P+ 5O2→ 2P2O5

 S + O2  SO2

      Zn +S=ZnS

http://1.bp.blogspot.com/-XkMkZFgpJs4/VHECUlqmttI/AAAAAAAAAFY/vQnJ9m9vpjM/s1600/5_1_1.jpgЗробіть висновок, до якого типу належать ці хімічні реакції (сполучення); прочитайте визначення
(Слайд 8).

Хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова речовина, називаються реакціями сполучення.

 

Заміщення (демонстраційний дослід - взаємодія  хлоридної кислоти з металами – магній, цинк, алюміній),

В три пробірки наливаємо по 2-3 мл розчину хлоридної кислоти, потім додаємо  в 1 – магній, в 2  -гранулу цинку, в 3 – гранулу алюмінію. Що спостерігаємо? (Виділення газу). Запишіть хімічні  рівняння і визначте тип хімічної реакції (Заміщення).

Mg +2 HCl =MgCl 2+H2 

Zn +2 HCl =ZnCl 2+H2 

2Al + 6HCl =2AlCl 3+ 3H2  

Прочитайте визначення реакцій заміщення
(Слайд 9 ).

Хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини, називаються реакціями заміщення.

 

Реакції  обміну -  демонстраційний дослід.

З купрум (II) сульфату одержіть купрум (II) гідроксид. Що необхідно додати? (Луг) За якою ознакою можна судити про протікання хімічної реакції? (Випадіння синього осаду)

Запишіть рівняння хімічної реакції і визначте її тип. (Обміну)

CuSO4 +2NaOH=Na 2SO 4 +Cu(OH)2  

Прочитайте визначення  реакції обміну(Слайд 10)

Хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинами, утворюючи дві нові речовини, називаються реакціями обміну.

 

IV.Систематизація і узагальнення знань

1. Вправа «Незакінчене речення»
Закінчи речення:

- Реакції сполучення – це…

- Реакції заміщення – це…

- Реакціїї –обміну – це..

- Реакціїї розкладу – це..

 

2.Тренувальні вправи:

2.1 Установіть відповідність між рівняннями хімічних реакцій та їх типами.

 

 

 

 

 

 

 

2.2 Укажіть суму коефіцієнтів у схемі реакції обміну. (Слайд 13) 


2.3 Здійсніть перетворення. Вкажіть тип реакції. (Слайд 14)

 

V.Підсумок уроку: рефлексія (Слайд 15)

VI. Домашнє   завдання:  (Слайд 16)

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Хімія 9 клас (Григорович О.В.)
Додано
2 лютого 2023
Переглядів
221
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку