Мета уроку:
Обладнання та матеріали: мультимедійна презентація уроку, Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності, ряд активності металів.
Тип уроку: комбінований урок засвоєння знань, умінь і навичок і творчого застосування їх на практиці.
Форми роботи: розповідь учителя, хімічний тренінг , індивідуальна робота, демонстраційний експеримент, робота з підручником.
Девіз уроку: «Усе пізнається в порівнянні».
Хід уроку
I. Актуалізація опорних знань.
Прийом: «Мозковий штурм»(Слайд 2)
Завдання №1. «Хімічна естафета» Допишіть рівняння хімічних реакцій і вкажіть тип реакції (учні працюють по черзі біля дошки).
а)Zn + H2 SO4 → б) Fe + Cl2→
в) Al(OH)3→ г)NaOH+ HCl→
II. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми починаємо вивчення нової теми – «Хімічні реакції» (учні записують тему у зошити)(Слайд 1). Під час вивчення цієї теми ви дізнаєтесь про різні типи хімічних реакцій, про фактори, які впливають на їх протікання; навчитесь використовувати їх на практиці.
На сьогоднішньому уроці ви розширите свої знання про типи хімічних реакцій в залежності від кількості реагентів і продуктів реакції.
( Слайд 6)
III.Вивчення нового матеріалу
1.Робота із таблицею – «Заповнити таблицю» Класифікація хімічних реакцій
( Слайд 5)
2. Відеодосліди – з «Віртуальної хімічної лабораторії» - Реакції розкладу (розклад калій перманганату; дихромату амонію - «Хімічний вулкан»).
Що спостерігаємо? Запишіть на дошці хімічнe рівняння:
2KMnO4 → K 2MnO4 + MnO2 + O2 ↑
Які реакції називаються реакціями розкладу? (Слайд 7)
Хімічні реакції, в результаті яких із однієї речовини утворюються дві чи більше нових речовин, називаються реакціями розкладу.
Реакції сполучення(горіння фосфору, сірки в кисні; взаємодія залiза з сіркою), Чи відбулася хімічна реакція? Запишіть на дошці хімічнe рівняння:
4 P+ 5O2→ 2P2O5
S + O2→ SO2
Zn +S=ZnS
Зробіть висновок, до якого типу належать ці хімічні реакції (сполучення); прочитайте визначення
(Слайд 8).
Хімічні реакції, в результаті яких із двох або кількох речовин утворюється одна нова речовина, називаються реакціями сполучення.
Заміщення (демонстраційний дослід - взаємодія хлоридної кислоти з металами – магній, цинк, алюміній),
В три пробірки наливаємо по 2-3 мл розчину хлоридної кислоти, потім додаємо в 1 – магній, в 2 -гранулу цинку, в 3 – гранулу алюмінію. Що спостерігаємо? (Виділення газу). Запишіть хімічні рівняння і визначте тип хімічної реакції (Заміщення).
Mg +2 HCl =MgCl 2+H2 ↑
Zn +2 HCl =ZnCl 2+H2 ↑
2Al + 6HCl =2AlCl 3+ 3H2 ↑
Прочитайте визначення реакцій заміщення
(Слайд 9 ).
Хімічні реакції між простою і складною речовинами, під час яких атоми простої речовини заміщують атоми одного з елементів у складній речовині, утворюючи нову просту і нову складну речовини, називаються реакціями заміщення.
Реакції обміну - демонстраційний дослід.
З купрум (II) сульфату одержіть купрум (II) гідроксид. Що необхідно додати? (Луг) За якою ознакою можна судити про протікання хімічної реакції? (Випадіння синього осаду)
Запишіть рівняння хімічної реакції і визначте її тип. (Обміну)
CuSO4 +2NaOH=Na 2SO 4 +Cu(OH)2 ↓
Прочитайте визначення реакції обміну(Слайд 10)
Хімічні реакції, під час яких дві речовини обмінюються своїми складовими частинами, утворюючи дві нові речовини, називаються реакціями обміну.
IV.Систематизація і узагальнення знань
1. Вправа «Незакінчене речення»
Закінчи речення:
- Реакції сполучення – це…
- Реакції заміщення – це…
- Реакціїї –обміну – це..
- Реакціїї розкладу – це..
2.Тренувальні вправи:
2.1 Установіть відповідність між рівняннями хімічних реакцій та їх типами.
2.2 Укажіть суму коефіцієнтів у схемі реакції обміну. (Слайд 13)
2.3 Здійсніть перетворення. Вкажіть тип реакції. (Слайд 14)
V.Підсумок уроку: рефлексія (Слайд 15)
VI. Домашнє завдання: (Слайд 16)