Уславлення сміливості патріотизму, небайдужості до історичної реліквії в образах Наталки, пластунів за повістю З.Мензатюк "Таємниця козацької шаблі"

Про матеріал
Мета: розкрити патріотичний мотив твору,його зв’язок із розгортанням сюжету; схарактеризувати образи Наталки, Северина, Василя, Антипка, їхні моральні якості,ставлення до історичної реліквії; розвивати вміння характеризувати літературних героїв, творче мислення,інтелектуальну активність,спостережливість,уміння аналізувати, зіставляти,робити висновки;плекати найкращі людські риси,почуття національної гордості; прищеплювати любов до Батьківщини, повагу до його історичного минулого.
Перегляд файлу

Тема. Патріотична ідея у творі. Уславлення сміливості патріотизму, небайдужості до історичної реліквії в образах Наталки, пластунів.

Мета: розкрити патріотичний мотив твору,його зв’язок із розгортанням сюжету; схарактеризувати образи Наталки, Северина, Василя, Антипка, їхні моральні якості,ставлення до історичної реліквії; розвивати вміння характеризувати літературних героїв, творче мислення,інтелектуальну активність,спостережливість,уміння аналізувати, зіставляти,робити висновки;плекати найкращі людські риси,почуття національної гордості; прищеплювати любов до Батьківщини, повагу до його історичного минулого.

Тип уроку:комбінований

Обладнання: учнівські ілюстрації до повісті,портрет Зірки Мензатюк.

Методи,прийоми і форми роботи: інтерактивна вправа «Мікрофон», робота в групах, афірмація, прийом «Акротест», складання інформаційного грона, вікторина «Багатознайко», інтерактивна вправа «Дружня порада», презентація випереджувальних завдань, бесіда, словник ерудитів,складання сенкану, розгадування «Філворду».

                                                                      Перебіг уроку

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Повторіть хором афірмацію для вироблення впевненості: «Я думаю, аналізую. Не боюся висловлювати власні думки. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину.»

  1. Актуалізація опорних знань учнів .

-Проведення вікторини «Багатознайко»:

1)Як звали родину головної героїні?

2)Фантастичний персонаж.

3)Основне коло життєвих подій,висвітлених автором у художньому творі- це?

4)Форма мовлення,що являє собою розмову між двома особами – це?

5)Що повинні врятувати Руснаки?

6)За жанром «Таємниця козацької шаблі» ?

7)Антипко-це образ…

8)Назва художнього твору чи окремих його частин – це?

9)Чийсь дослівний письмовий чи усний вислів,що наводиться на підтвердження певної думки – це?

Відповіді:1.Руснаки;2.Антипко;3.Тема;4.Діалог;5.Шабля;6.Повість;7.Чорт;8.Заголовок;9.Цитата.

 

  1. Бесіда.

-Яких персонажів зображено в повісті «Товариство козацької шаблі»?

-Чи всі вони позитивні?

-Які герої твору вигадані?Доведіть.

-Якому героєві ви симпатизуєте? Відповідь аргументуйте.

-Що таке патріотизм? Яку людину можна вважати патріотом?

4. Словник ерудитів.

Патріот -  той, хто любить свою батьківщину, відданий своєму народові, готовий для них на жертви й подвиги.
Патріотизм — це любов та відданість Батьківщині, прагнення своїми діями служити її інтересам.

 

5. Відгадайте зашифроване слово – ім'я літературного героя з повісті Зірки Мензатюк  «Таємниця козацької шаблі».Кожна цифра відповідає літері,яка розташована в алфавітному порядку.

18

1

23

1

16

19

28

15

1

( Наталочка)

 

1

18

23

11

20

15

19

 (Антипко)

 

22

7

3

7

21

11

18

 (Северин)

 

-Учитель: патріотизм подібен до любові,керує людською свідомістю, надихаючи людину на великі й малі звершення в ім’я батьківщини.Патріотизм-величний вияв невичерпної любові до рідного краю. Він,як і честь,виховує достойних,сильних людей.Патріотизм зроджує впевненість у собі,жагу до перемоги, віру у добрі справи,при цьому не відчуває страху,йдучи впевнено і сміливо до поставленої мети.Саме такими патріотами є персонажі повісті «Таємниця  козацької шаблі»: Наталочка, Северин,Василь, родина Руснаків.

6.Робота в групах.

Об’єднайтесь у групи й виконайте подані завдання.

Прийом «Акротест»

1 група. Схарактеризуйте Наталочку з повісті «Таємниця козацької шаблі», добираючи риси на кожну літеру імені героїні.

Орієнтовне виконання:

Н-наполеглива

А-активна

Т-талановита

А-артистична

Л-людяна

О-оптимістична

Ч-чесна

К-кмітлива

А-акуратна

2 група. Скласти інформаційне гроно до образу Наталки.

Орієнтовне виконання:

Наталочка: енергійна,хороший друг, хоробра, кмітлива, наполеглева, смілива, розумна, досягає поставленої мети, слухняна донька, цілеспрямована, активна, допитлива, небайдужа, рішуча.

3 група.Скласти сенкан до слова «Наталка»

Орієнтовне виконання:

Наталка

Активна,смілива

Шукає,переймається,рятує

Головна героїня повісті

Активістка.

7. Презентація випереджувальних завдань.

1 група.Що означає ім’я Наталочка?

Орієнтовне виконання:

Ім'я Наталя походить від латинського словосполучення "Dies Natalis Domini" - "День народження Господа, Різдво". Значення імені - "різдвяна". Часто так називали дівчаток, які народилися в період різдвяних свят.Має гарні стосунки з однолітками та вчителями. У школі вчиться добре, є лідером колективу і головною активісткою. Характер маленької Наташі легкий і приємний. Вона оптимістична, доброзичлива, життєрадісна.

2 група.Назвіть відомих людей з ім'ям Наталка

Орієнтовне виконання :

Наталя Кобринська

Кобринська Наталія Іванівна — Вікіпедія

Народилася 8 червня 1855 року в селі Белелуя, Королівство Галичини та Лодомерії, Австрійська імперія у родині греко-католицького священника з поважними національно-культурними традиціями.

Дід Кобринської  Іван Озаркевич (17951854) — відомий як перший популяризатор творів письменників України в Галичині, ініціатор українського театрального аматорства, автор і постановник п'єс Івана Котляревського, Григорія Квітки-Основ'яненка, Степана Писаревського та ін. Батько письменниці отець Іван Озаркевич (18261903) був депутатом Галицького сейму та Австрійського парламенту (Райхсрату), громадським діячем, писав вірші. Мати — Теофілія Окуневська (представниця давнього українського роду Окуневські). Двоюрідною сестрою Наталі була лікарка, феміністка та громадська діячка Софія Окуневська, яка після смерті матері жила в родині Озаркевичів.

Вплив на Кобринську мав друг Івана Франка публіцист і літературознавець Остап Терлецький.

У травні 1886 року брала участь у вінчанні Михайла та Марії Грушевських у містечку Скала (нині смт. Скала-Подільська).[4]

Померла 22 січня 1920 року в Болехові від епідемічного висипного тифу[5].

Видатна діячка похована на кладовищі у містечку Болехів, що на Прикарпатті. Будинок, де проживала діячка, не зберігся, однак на його місці встановили пам'ятний знак. А у 2005 році в Болехові запрацював музей Наталії Кобринської.

Наталя Могилевська

Наталья Могилевская пыталась сбить дрон-камикадзе (видео)

 

Народилася 2 серпня 1975 у Києві, навчалась у школі № 195 імені В. І. Кудряшова на Березняках, де закінчила 9 класів. У 1995 році після закінчення Київського естрадно-циркового училища протягом тривалого часу була акторкою, працювала в Театрі естради, єврейському театрі «Штерн»

Нагроди: Народна премія «Телезірка»,Найкрасивіша жінка України, Золотий Грамофон, Найкраща телеведуча року.
Найпопулярніші пісні: «Місяць», «Ла-Ла-Ла».
 

Наталя Добринська

Nataliya Dobrynska 2013.jpg

(нар. 29 травня 1982, Якушинці, Вінницький район, Вінницька область, Українська РСР)  українська легкоатлетка (багатоборство), олімпійська чемпіонка. Майстер спорту міжнародного класу з багатоборства; заслужений майстер спорту України 

Дитячі роки Наталі описані в книзі для дітей «Національний олімпійський комітет України про легку атлетику та Володимира Куца, Юрія Сєдих, Валерія Борзова, Сергія Бубку, Наталю Добринську» / О. Мащенко. — 2-ге видання, доповнене — Київ : Грані-Т, 2011. — 104 с. — (Серія «Життя видатних дітей»).

  • Державні нагороди: Орден «За заслуги» III ст. (4 вересня 2008)  за досягнення високих спортивних результатів на XXIX літніх Олімпійських іграх в Пекіні (Китайська Народна Республіка), виявлені мужність, самовідданість та волю до перемоги, піднесення міжнародного авторитету України.
  • Орден княгині Ольги III ст. (22 жовтня 2013)  за значні особисті заслуги у розвитку вітчизняної легкої атлетики, утвердження міжнародного спортивного авторитету Української держави.

3 група.Скласти асоціативне гроно до образів Василя, Северина та Антипка.

Орієнтовне виконання:

Пластуни, любов, повага до своєї Батьківщини, патріоти, рішучі, сміливі, надійні, справедливі.

Антипко: хитрий, нечесний, підлий, підступний, зарозумілий, відсутність почуття патріотизму, зневага до історичної реліквії, негативний герой.

8. Розгадування «Філворду».
Відшукайте слова,які належать повісті Зірки Мензатюк «Таємниця козацької шаблі»

а

л

я

і

в

а

н

в

а

с

и

л

ь

ш

е

в

ч

е

н

к

о

н

а

т

а

л

о

ч

к

а

а

л

я

л

е

с

я

у

к

р

а

ї

н

к

а

з

і

р

к

а

м

е

н

з

а

т

ю

к

а

н

т

и

п

к

о

р

ш

е

р

л

о

к

х

о

у

м

с

л

ю

д

м

и

л

а

т

а

т

о

м

а

м

а

а

н

т

и

п

к

о

л

ю

д

м

и

л

а

т

и

м

о

ф

і

й

р

у

с

н

а

к

и

х

у

х

а

п

о

в

і

с

т

ь

с

п

а

н

б

о

г

д

а

н

о

л

ь

г

а

р

у

с

л

а

н

а

т

а

р

а

с

л

а

р

и

с

а

л

л

і

н

а

к

о

с

т

е

н

к

о

с

е

в

е

р

и

н

п

р

и

в

и

д

л

и

с

и

ч

к

а

а

м

а

ш

к

а

ч

о

р

т

и

м

и

р

ш

а

в

и

й

ш

а

б

л

я

м

и

х

а

й

л

о

я

р

в

 

9. Літературна вікторина.

1. Хто пересмикував плечима, чухав ріжки, переступав з ноги на ногу, наче йому нестримно закортіло в туалет. (Антипко)

2. Із поросячим виском стрімголов чкурнув додому з Хотинської гори. (Антипко)

3. Зітхнув, крекнув, махнув перебинтованою рукою й теж потрюхикав слідком за синочком. (старий чорт)

4. З головою пірнув під капот автомобіля. (тато)

5. Проколов Наталці на рукав пластунську нашивку. (Северин)

6. Говорив (ла) від імені Союзу українок, Сестринства святої княгині Ольги й Товариства українок («Просвіта»). (мама)

 

10. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»:

- Чому я повинна прочитати цей твір?
 

Гра «Гарячий стілець».
Один з учнів сідає на уявний «гарячий» стілець і від імені Наталочки відповідає на будь-які запитання однокласників за текстом.
 

Інтерактивна вправа «Дружня порада»

Від імені літературного героя повісті «Товариство козацької шаблі» дайте товаришам дружні поради,які були б важливими в їхньому житті.
 

11.Орієнтовне виконання:

-вивчай історичне минуле України ;

-не впадай у відчай у скрутній ситуації, намагайся знайти вихід;

-не лінуйся вчитися,пізнавати нове, це може знадобитися в подальшому житті;

-будь вірним своїй родині, рідному краю;

-не довіряйся зрадникам.

12. Домашне завдання.

  1. Напишіть листа одному з героїв повісті.
  2. Дати розгорнуту вдповідь : «Чого вчить ця повість?»

 

docx
Додано
16 травня 2023
Переглядів
386
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку