УСНА І ПИСЬМОВА НУМЕРАЦІЯ ЧИСЕЛ ПЕРШОЇ СОТНІ. ВИПАДКИ ДОДАВАННЯ І ВІДНІМАННЯ, ПОВ'ЯЗАНІ З НУМЕРАЦІЄЮ ЧИСЕЛ
Мета: повторити склад натурального ряду чисел у межах 100; розглянути випадки додавання і віднімання, пов'язані з нумерацією чисел; навчати учнів розв'язувати задачі на знаходження суми, на різницеве порівняння і збільшення на кілька одиниць; вдосконалювати обчислювальні навички; виховувати інтерес до математики.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
-
Вступне слово вчителя
-
У третьому класі ми продовжимо вивчати математику, науку складну, але цікаву і дуже потрібну. Ви ознайомитеся з трицифровими числами; навчитеся їх додавати і віднімати, множити і ділити у межах 1000. На вас очікує зустріч з новою одиницею маси — тонною та одиницею довжини — кілометром. А ще ви будете розв’язувати цікаві задачі, які мають практичне значення.
-
Ознайомлення з новим підручником
-
У першому і другому класах вам допомагав вивчати математику мовчазний друг. {Демонстрування підручників з математики для 1-го і 2-го класу.)
-
Це підручник з математики. У третьому класі вам буде допомагати їх старший брат — підручник з математики для 3-го класу.
-
Розгляньте обкладинку підручника. Хто його автор?
-
Розгорніть підручник. Які умовні позначення допоможуть вам орієнтуватися в книзі?
-
Які розділи ми будемо вивчати?
-
Усна лічба
-
Робота за підручником (с. З, завдання 1,3).
-
Скільки всього паличок на кожному малюнку?
-
Назвіть всі числа п’ятого (сьомого) десятка.
-
Гра «Хто швидше?».
☆
81 + 9
87- 50 96-50
59- 14 67-13
-
- 24 26 +34
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
-
Сьогодні на уроці ми повторимо нумерацію чисел першої сотні, будемо читати, записувати і порівнювати числа в межах 100. Розв’язувати задачі, вчитися швидко і правильно рахувати.
ІУ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
-
Фронтальне опитування
Запис на дошці
1 дес.— це ... одиниць
7 дес.— це ... одиниць
-
дес.— це ... одиниць
1 сотня — ... дес. ... одиниць
Робота за таблицею розрядів (с. З, завдання 4)
-
Прочитайте числа в таблиці.
- Що означає цифра 9 у другому рядку? у третьому?
— Що означає цифра 0? цифра 4?
-
Прочитайте найбільше число, найменше.
-
Порівняйте числа другого і третього рядків.
-
Робота в парах
-
Назвіть всі числа від ЗО до 42; від 48 до 57; від 86 до 93.
-
Коментоване розв'язування прикладів {с. 4,завдання 7)
-
Запишіть у вигляді рівностей відповіді на запитання.
-
Як утворити число 60 з попереднього до нього числа?
-
Як утворити число 80 з числа, що йде за ним?
-
Скільки отримаємо, якщо від числа 59 віднімемо число його одиниць? число його десятків?
-
Самостійна робота [с. З,завдання 6)
-
Розв'язування прикладів (є 4,завдання8)
1-й, 2-й стовпчики — усно; 3-й, 4-й — самостійно з подальшою перевіркою.
Фізкультхвилинка
У. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
-
Вправа «Незакінчене речення»
-
Для того, щоб правильно розв’язати задачі, повторимо деякі правила.
-
Щоб порівняти два числа, треба виконати дію...
-
Щоб дізнатися скільки всього, треба виконати дію...
-
Щоб дізнатися на скільки одне число більше або менше від другого, виконуємо дію...
-
Щоб дізнатися у скільки одне число більше або менше від другого, виконуємо дію...
-
Робота над задачею на знаходження суми та на різницеве порівняння (с. 4, завдання 9)
Аналіз задачі за короткою умовою на дошці.
Огірків — 20 ящиків
Помідорів — 40 ящиків ? на ?>
Яблук — 30 ящиків
-
Скільки завезли ящиків з огірками? Скільки завезли ящиків з помідорами?
-
Скільки всього завезли ящиків з яблуками?
-
Чого більше завезли — фруктів чи овочів?
-
Як ви про це дізналися?
-
На скільки більше завезли ящиків овочів, ніж фруктів?
Розв’язання
1)40 + 20 = 60 (ящ.) — завезли овочів
2) 60-30 = 30 (ящ.)
Відповідь: на 30 ящиків більше завезли овочів.
Які ще питання можна поставити до задачі?
(На скільки більше завезли ящиків з помідорами, ніж з яблуками? На скільки менше завезли ящиків з огірками, ніж з яблуками?)
-
Робота над задачею на знаходження суми і на збільшення числа на кілька одиниць (с. 4, завдання 10)
Аналіз задачі за питаннями вчителя.
Учні високого рівня знань розв’язують задачу виразом.
(3 + 1) + 20 = 24 (л)
Учні достатнього рівня знань розв’язують задачу по діях:
-
3 + 1 = 4 (л) — від кози і вівці
-
4 + 20 = 24 (л)
Відповідь: від корови надоїли 24 л молока.
Всі решта учнів — за допомогою короткої умови на картках-підказках і схеми-опори.
-
□ + □ = □ (л)
-
□ + □ = □ (л)
-
У скільки разів більше молока надоїли від корови, ніж від кози?
24 : 3 = 8 (разів)
-
Завдання з логічним навантаженням (с. 4, завдання 11)
УІ. ПІДСУМОК УРОКУ
-
Над якою темою працювали? Назвіть числа третього десятка.
-
Що означає кожна цифра у числі 35? Як утворити число, якщо відоме попереднє до нього?
УІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 4, завдання 12; 13.