Усний переказ тексту
Крапелька
Жила собі на світі добра Крапелька. Вона збирала росичку й напувала комах, метеликів, жучків. Це не сподобалося сірому Павучиську. Він теж збирав росу, але ніхто до нього пити не приходив, бо тільки-но якась комаха збиралася вгамувати спрагу, як одразу ж потрапляла в чіпкі Павукові тенета.
Одного разу надумав лиходій отруїти Крапельку. Прикинувся любʼязним і попросив напитися. Крапелька з радістю пригостила Павука. Та тільки він почав пити, як Крапелька зразу ж потьмяніла. Проте встигла прошепотіти: "Допоможіть..."
Її почули друзі. Сонячний промінчик висушив отруєну воду. А Вітерець підхопив Хмаринку і вмить вона зависла над Крапелькою.
І ожила Крапелька, засвітилась, як сльоза.
(101 слово)
(За К. Василенком)
Робота над текстом
1. Актуалізація знань учнів про павуків.
2. Читання тексту.
3. Змістовий аналіз тексту.
- Про кого йдеться в тексті?
- Що головне хотів нам сказати автор цієї оповідки?
- Що робила Крапелька?
-Чому їй заздрив Павучисько?
- Що надумав лиходій?
- Хто і як врятував Крапельку?
- Якою знову стала Крапелька?
- Подумайте, який іще заголовок можна дібрати до тексту.
4. Мовний аналіз тексту.
- Що означають слова вгамувати (задовольнити), чіпкі (такі, що міцно чіпляються), тенета (сіті), лиходій (той, що творить лихо), любʼязний (добрий, ввічливий), потьмяніла (потемніла), прикинувся (зробив вигляд)?
- Чому автор Краплю називає Крапелькою, а Павука - Павучиськом?
5. Структурний аналіз тексту.
— Назвіть зачин і кінцівку тексту.
— Як повʼязане друге речення в тексті з зачином? (Словом вона).
- Визначте тип тексту. Доведіть свою думку.
- Скільки окремих думок у тексті?
— Про що йдеться в першому абзаці (другому, третьому)?
- Складіть план тексту.
План
1. Заняття Крапельки і Павучиська.
2. Задум Павука.
3. Друзі допомогли.
4. Крапелька ожила.
6. Переказ тексту: а) докладний; б) "ланцюжком"; в) вибірковий (задум Павучиська).